Är det säkert att köpa i från Conrad eller Elfa Distrelec?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011

Är det säkert att köpa i från Conrad eller Elfa Distrelec?

Jag är inte så sugen på att importera när är Conrad och Elfa Distrelec har RECOM R-783.3-0.5 billigare på lagret. Jag undrar ifall det finns några här som kan dela med sig utav sina erfarenheter med dem.

Extremister hugger alltid på dåligt bete. Man ska värna om sina nära och kära. Det är bara demoner som föraktar sina meningsmotståndare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002

Beställde en switch därifrån förut, inga problem.

Edit: från Conrad alltså.
Elfa är ju gamla som gatan och har alltid fungerat bra.

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Hehe ja, du hittar nog inte mycket större butiker att handla från

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av fxfighter:

Jag är inte så sugen på att importera när är Conrad och Elfa Distrelec har RECOM R-783.3-0.5 billigare på lagret. Jag undrar ifall det finns några här som kan dela med sig utav sina erfarenheter med dem.

Elfa fanns säkert innan du var påtänkt conrad är en STOR firma. varför skulle det inte va säkert ?
blufföretag eller oseriösa firmor lägger ju inte decennier på bygga upp nånting bara för att lura några kunder.

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Jag är mer benägen att plötsligt börja tro på både påskharen och jultomten (samtidigt) än att betvivla ELFAs hederlighet.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Bara och läsa http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=2545

Jag skulle dock personligen aldrig våga beställa från Conrad, finns vissa skräckexempel

CPU: AMD FX 8350 MB: Asus M5A97 R2.0 GPU: Radeon 7870 2GB RAM: 8GB(2x4) Crucial BallistixSport DDR3@1600Mhz
PSU: XFX 550W OS: Windows 8.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jan 2012

Beställde från Conrad en gång, visade sig dom inte hade grejjerna i lager och jag gjorde en avbeställning.
Efter mycket tjaffs fick jag tillbaka pengarna 2 månader senare. Minns jag rätt ska jag enligt lag ha dom inom 30 dagar.

Så nej, jag rekommenderar inte Conrad.

MVH

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 1600 @3,9 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | ASUS GTX 970 STRIX | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk |

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Elfa är väl tyå den största säljaren av komponenter i Sverige. Enda nackdelen är att de är lite dyra om man inte köper stora partier.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006

Jag är mer benägen att förneka att detta inlägg finns än att betvivla trovärdigheten hos ELFA.

All hail Elfakatalogen, vår befriare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012

Finns det fortfarande folk som tvivlar på Elfa?

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"
Sitter på en Asus-fri dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Degerfors
Registrerad
Feb 2004

Både Elfa och Conrad är klockrena att ha och göra med, ifrån Elfa får du sakerna till dagen efter, ett stort plus är även att de packat rätt varor och korrekt antal alla gånger hittills som jag beställt av de, gör de till en ypperlig leverantör. Dock så kan de ta betalt jämfört med andra leverantören, men det tycker jag väl att de kan göra, de kan sin sak och levererar i tid.

Conrad har jag lite färre kontakter med, det har mestadels varit när inte Elfa lagerfört specialverktyg som kunder inom industrin önskat, som jag har tagit hjälp av Conrad, dock har mina beställningar aldrig kommit ifrån Sverige, men vad gör väl det om de skickar ifrån antingen Storbritannien eller Tyskland på max 48h via UPS.

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Lifooz:

Finns det fortfarande folk som tvivlar på Elfa?

har du aldrig hört talas om Inet, alina, webhallen, cdon, komplett. skulle du då lita på dom företagen ?

sen om man köper dc/dc trafo så kan det tyckas konstigt att inte ha erfarenhet av elfa
vilka andra finns det som säljer sånt ?

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

Conrad är företag som är grundades i Tyskland och är ett riktigt stort och seriöst bolag. Det du köper kommer så vitt jag vet i stort sett alltid från Tyskland eller England (centrallager där) men alla gånger jag beställt har varorna kommit fram inom 2 dagar. Jag har handlat där flera gånger eftersom de har ett stort sortiment av varor och en del saker som jag inte hittade i Sverige.

/B

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av jonatan80:

har du aldrig hört talas om Inet, alina, webhallen, cdon, komplett. skulle du då lita på dom företagen ?

sen om man köper dc/dc trafo så kan det tyckas konstigt att inte ha erfarenhet av elfa
vilka andra finns det som säljer sånt ?

Det finns många sidor , däremot är kostar det att frakta. Just nu behöver jag inte mycket och då blir det billigare att handla i från Conrad eller Elfa Distrelec. Här under har du några stora företag som säljer. Jag brukar handla stora kvantiter i från http://se.rs-online.com.

http://se.mouser.com
http://www.rutronik.com
http://www.schukat.com
http://www.digikey.com
http://components.arrow.com

Extremister hugger alltid på dåligt bete. Man ska värna om sina nära och kära. Det är bara demoner som föraktar sina meningsmotståndare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

conrad har jag ingen erfaranhet, men ELFA är ju absolut inga problem med. Väldigt många företag beställer från ELFA, det är väl tecken nog enligt mig.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Tjörn
Registrerad
Okt 2003

Jag har handat av Conrad några gånger och det har aldrig varit några problem. Dom har halvtaskig leveranstid, typ 1-2 veckor, men kan man överleva detta är det inga problem med dom.

Elfa, behöver man säga mer. Ett anrikt företag som haft verksamhet sen man var barn (och det var läääängesedan) och har dessutom butik i Stockholm, Göteborg och Malmö. Butikssäljarna har dessutom hög teknisk kompetens om man behöver fråga nåt. Jag handlar ofta i deras Göteborgsbutik i jobbet.

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rosornas stad
Registrerad
Dec 2004

På den första dagen skapade gud kvinnan och Elfa. Mera gediget och klockrenare företag får man leta efter.

Conrad har jag bara goda erfarenheter av. Har beställt en hel del saker där ifrån senaste åren och det funkar bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

När jag har köpt från Conrad så har det gått bra. Har inget ont att säga om dom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

läser jag rekomendationerna på prisjakt om elfa och conrad, Elfa är ju ett tvär nej till köp ifrån.

Sedan får i alla fall jag kännslan att de som är skrivna om Conrad med bra utlåtande, alla låter likadant, nästan som att det satt folk som fick betalt för att skriva dem, skulle hålla mig därifrån, men det är jag, jag är nog extra försiktig.

Mobo: ASUS ROG STRIX Z270I GAMING | CPU: i7-7700k @4.8 & 1.200v | GPU: Gigabyte 1080ti Waterforce | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz | PSU: Corsair RM650x gold | Chassi: Fractal Design Define Nano S | CPUkylare: Corsair Hydro H115i |SSD1: Samsung M.2 960 Evo 500 Gb| SSD2:Samsung 850 Evo 1Tb | HDD: WD Black 1Tb | Monitor: Acer Predator X34 @100hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Elfa har jag bara bra erfarenheter av, de levererar rätt oc snabbt. Conrad har jag bara handalat en gång ifrån och det räckte. Man ska inte behöva vänta 1 månad på sina prylar.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

tog mig 20+ dagar att få en vara som fanns i lager hos conrad. Var inte imponerad med tanke på att det inte var någon låg frakt eller liknande. Rekommenderas ej.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007

Jag har positiva erfarenheter av båda.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD Ryzen 5 1600 | ASUS Prime X370 Pro | OCZ Vector 512GB | Fractal Design Newton R3 600W | Fractal Design Define R4| Corsair Venegance Red DDR4 16GB 3000MHz | Powercolor Radeon HD7970 | Eizo Foris FS2331

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av jonatan80:

Elfa fanns säkert innan du var påtänkt conrad är en STOR firma. varför skulle det inte va säkert ?
blufföretag eller oseriösa firmor lägger ju inte decennier på bygga upp nånting bara för att lura några kunder.

Jag tvivlar på att nån på hela sweclockers var påtänkt 1945

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av fxfighter:

Får man fråga varför du vill köpa 'i'? Du har bevisligen lyckats producera tecknet själv genom att trycka på tangenten för tecknet...

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Maj 2004

Icke-befintlig kundservice och/eller support. Sådana företag handlar inte *jag* av då det för mig är viktigt att det vid fel finns bra hjälp. Det är lätt för ett företag att göra bra ifrån sig när det inte uppstår problem.

Citera mig om du vill ha svar :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009

Conrad har sålt flera produkter som inte är tillåtna i Sverige. Kan vara värt att tänka på.
Bland annat produkter som inte uppfyller elsäkerhetsverkets krav.
Detta var för något år sedan, och sen dess har jag aldrig kollat där mer.

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________