Fritt fram för operatörer att sluta lagra data

Permalänk
Melding Plague

Fritt fram för operatörer att sluta lagra data

Till följd av EU-domstolens ogiltigförklarande av datalagringsdirektivet beslutar Post- och telestyrelsen att inga åtgärder kommer vidtas mot operatörer som väljer att inte lagra metadata.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det var på tiden!

Permalänk
Inaktiv

Awwww.....vad synd! Sverige's IT-politik faller pladask inför EU! Inte lika kompisar längre, va?

Permalänk
Medlem

Woho.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt intressant. EU domstolens beslut styrker att Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna står över vad som sen 2012 är svensk lag. Dvs det är i teorin till och med olagligt att lagra trafikdata utan samtycke från kunden.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem

No cookies for you!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Freedom!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Ovanligt positiva nyheter, så var är haken? Att lagen kommer skrivas om så den nyttjar kryphål i EU:s beslut, och i praktiken blir lika korkad som innan? Hoppas jag har fel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

När man väl börjat "lagra data", går det inte att sluta!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Skulle vara bra om det kommer någon lista med internet leverantörer som lagrar och som inte lagrar. Skickade igår kväll en fråga till ComHem om de har slutat eller kommer sluta datalagra, inget svar ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Skulle vara bra om det kommer någon lista med internet leverantörer som lagrar och som inte lagrar. Skickade igår kväll en fråga till ComHem om de har slutat eller kommer sluta datalagra, inget svar ännu.

Jag frågade Com Hem detta när Bahnhof gick ut med sitt pressmeddelande. Detta svaret fick jag, men det är ett standardsvar. Har sett att ett par andra användare har fått exakt samma formulering.

Skrivet av Com Hem:

Com Hem välkomnar beslutet som EU-domstolen offentliggjorde. Däremot är datalagringsdirektivet implementerat i svensk lagstiftning. Vi hoppas att lagstiftarna nu ser över lagen. Tills detta är gjort kommer vi dock att fortsätta följa de regler som gäller idag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanyaIV:

Skulle vara bra om det kommer någon lista med internet leverantörer som lagrar och som inte lagrar. Skickade igår kväll en fråga till ComHem om de har slutat eller kommer sluta datalagra, inget svar ännu.

Jag kan garantera att Bahnhof slutade direkt/kommer att göra det så absolut snabbt som hårdvaran tillåter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M-1:

Jag frågade Comhem detta när Bahnhof gick ut med sitt pressmeddelande. Detta svaret fick jag, men det är ett standardsvar. Har sett att ett par andra användare har fått exakt samma formulering.

Undrar om de håller samma ställning nu när PTS gått ut med detta.

Skrivet av MrNeikter:

Jag kan garantera att Bahnhof slutade direkt/kommer att göra det så absolut snabbt som hårdvaran tillåter.

Om jag bara kunde välja Bahnhof i min lägenhet. Skulle byta så fort som möjligt.

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Skulle vara bra om det kommer någon lista med internet leverantörer som lagrar och som inte lagrar. Skickade igår kväll en fråga till ComHem om de har slutat eller kommer sluta datalagra, inget svar ännu.

Enligt den här nyheten så kommer Telia Sonera att sluta "datalagra" http://www.svt.se/nyheter/teleoperatorer-gar-mot-svensk-lag

Permalänk
Snusfri

Skönt att man har Telia som har varit emot detta från första början.
Det är dom samt Bahnhof som varit emot lagringen, iaf officiellt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Dagens trevliga nyhet

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

haha tråkiga nyheter för Beatrice Ask men bra nyheter för oss som inte vill ha ett övervakningssamhälle

Visa signatur

Abit AB9 Pro, E6600 @ 3200 MHz, 3gb ram 800 MHz 1:1, ATI 4890 GPU

Permalänk
Medlem

Verkar som Tele2 även dem slutar datalagra, http://www.svenskanyhetsbrev.se/Telekommarknaden/Nyhetsarkive...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Underbart, hoppas att leverantörerna sluta lagra så snart det är möjligt.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Så jäkla rätt, min största fasa när det kommer till politik är att jag inte vill ha för mycket övervakning, jag vill att staten skall värna om individen, inte staten värnar om internationella bolag mot individernas beteende och straffa individerna.

Man kan inte ha en tankepolis, det är inte ok.
Detta visar tydligt att vi går mot rätt håll och är mycket tacksam över att många av leverantörerna är tydliga med att de vill sluta lagra (troligen inte ideologiskt utan ekonomiskt i flesta fall misstänker jag). Bahnhof gör iaf rätt för sig och visar att de fortsätter hålla samma linje som tidigare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det har gått i andra EU länder med liknande lagstiftning? Intressant att se hur detta påverkar andra länder inom EU.

Edit: Med det så menar jag inte PTS beslutet utan EU domstols beslutet =P Tvivlar att PTS påverkar andra länder inom EU.

Permalänk
Medlem

bra! men frågan som är mer intressant är vilka operatörer har slutat att samla data eller kommer sluta samla data, vet bara att Banhof har flaggat för att inte göra det längre, men är det fler? Telia? Bredbandsbolaget? osv...

Edit: såg nu att även Telia & Tele2 tagit beslut om det

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Medlem

Finemang! Vi får tacka EU denna gång..

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ovanligt positiva nyheter, så var är haken? Att lagen kommer skrivas om så den nyttjar kryphål i EU:s beslut, och i praktiken blir lika korkad som innan? Hoppas jag har fel.

Ja en negativ hake är väl att man inte längre har denna data som stöd till brottsutredningar och att fler kommer gå fria p.g.a. det. Nu när man gjort bedömningen att det må så vara "for the greater good" så måste man också hitta andra sätt till framgång istället, vilket eventuellt leder till några inhemska lagförändringar igen. Men den som lever får se.

Permalänk
Medlem

Det är så att man vill fira! Tackar ännu en gång EU för att ni gör det som krävs! Nu var det bara roaming avgifterna/nät-neutraliteten då!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chij:

Ja en negativ hake är väl att man inte längre har denna data som stöd till brottsutredningar och att fler kommer gå fria p.g.a. det. Nu när man gjort bedömningen att det må så vara "for the greater good" så måste man också hitta andra sätt till framgång istället, vilket eventuellt leder till några inhemska lagförändringar igen. Men den som lever får se.

Fler som kommer gå fria?
Har datan som lagrats används någon gång i sverige? Kan inte minnas något fall där insamlad data ska ha används iaf.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

Troligtvis har du helt rätt. Det lär vara rätt dyrt att lagra hela svenska folkets kommunikation. Det är bara Bahnhof som tagit en ideologisk ställning. För Telia och de andra är det enbart en ekonomisk fråga, allt annat är falskt.

Skrivet av DavidtheDoom:

Så jäkla rätt, min största fasa när det kommer till politik är att jag inte vill ha för mycket övervakning, jag vill att staten skall värna om individen, inte staten värnar om internationella bolag mot individernas beteende och straffa individerna.

Man kan inte ha en tankepolis, det är inte ok.
Detta visar tydligt att vi går mot rätt håll och är mycket tacksam över att många av leverantörerna är tydliga med att de vill sluta lagra (troligen inte ideologiskt utan ekonomiskt i flesta fall misstänker jag). Bahnhof gör iaf rätt för sig och visar att de fortsätter hålla samma linje som tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M-1:

Jag frågade Com Hem detta när Bahnhof gick ut med sitt pressmeddelande. Detta svaret fick jag, men det är ett standardsvar. Har sett att ett par andra användare har fått exakt samma formulering.

Mot bakgrund av den nya domen är det ju mer en fråga om man inte bryter mot svensk grundlag och internationella konventioner om mänskliga rättigheter. Mig veterligen är grundlag och konventioner överordnad all annan lag, så ComHem får ta huvudet ur röven.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

USELT! De borde, med hänsyn till ogiltigförklaringen förbjuda Svenska operatörer att lagra data. Inte bara att de "får sluta om de vill".. Fegt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Äntligen har Sverige fått ut någonting bra, utav att vara med i EU.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w