USB xHCI Compliant Host Controller driver bråkar

Permalänk

USB xHCI Compliant Host Controller driver bråkar

Tjena Sweclockers!

Tänkte kolla med er och se om någon vet hur man fixar USB xHCI Compliant Host Controller driver strul. Började i morse att strula och alla usb portar går bananas, tangentbordet vill inte fungera när man startar datorn, usb minnen osv. Har googlat ett tag nu utan lösning på detta irriterande problem. Har prövat att uppdaterat chipset och usb 3.0 drivers, inget händer, folk på nätet har nämnt att man ska ladda ner USB drivers från Intels hemsida vilket jag har gjort och det fungerar inte och jag har prövat att radera drivern och restartat Windows, även i Safe Mode, och det hjälper inte. Någon som vet något annat som kan hjälpa? Ominstallation av Windows behövs inte nämnas, tänkte bara om det fanns någon smidigare lösning. Länkar även bild på felmeddelandet och kör Windows 8.1.

http://i.imgur.com/je6CkzB.jpg

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11

Permalänk
Medlem

Kolla alla USB-kablar så ingen är skadad, t.ex husdjursgnag eller tillplattad av stol etc.
Kolla även över spänningarna i UEFI, framförallt +5v som ju USB använder.
Det kan ju vara nätdelsproblem, alternativt nåt med moderkortet.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Kolla alla USB-kablar så ingen är skadad, t.ex husdjursgnag eller tillplattad av stol etc.

Fungerar felfritt i bios så det är Windows som bråkar :/

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11

Permalänk
Skrivet av GreatLinkan:

Tjena Sweclockers!

Tänkte kolla med er och se om någon vet hur man fixar USB xHCI Compliant Host Controller driver strul. Började i morse att strula och alla usb portar går bananas, tangentbordet vill inte fungera när man startar datorn, usb minnen osv. Har googlat ett tag nu utan lösning på detta irriterande problem. Har prövat att uppdaterat chipset och usb 3.0 drivers, inget händer, folk på nätet har nämnt att man ska ladda ner USB drivers från Intels hemsida vilket jag har gjort och det fungerar inte och jag har prövat att radera drivern och restartat Windows, även i Safe Mode, och det hjälper inte. Någon som vet något annat som kan hjälpa? Ominstallation av Windows behövs inte nämnas, tänkte bara om det fanns någon smidigare lösning. Länkar även bild på felmeddelandet och kör Windows 8.1.

http://i.imgur.com/je6CkzB.jpg

Jag har stängt av xHCI och även eCHI. Nyare OS ska klara av att köra USB utan dessa.

Permalänk
Skrivet av xGreenRed:

Jag har stängt av xHCI och även eCHI. Nyare OS ska klara av att köra USB utan dessa.

Nu funkar allt som det ska igen, trött man blir på att man kunde missa något sådant simpelt. Aja, tack i alla fall!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av GreatLinkan:

Nu funkar allt som det ska igen, trött man blir på att man kunde missa något sådant simpelt. Aja, tack i alla fall!

Det sänker även latensen en del i datorn, vilket leder till skönare upplevelse

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Lite update på hur det har gått.

Problemen kom tillbaka så jag gjorde en ominstallation. Jag har Windows 8 nyckel så jag var tvungen att installera det och sedan 8.1 via Windows Store, skillnaden var att man fick Update 1 den här gången när man tankade 8.1. Efter att 8.1 var installerat så började problemen igen, samma drivrutin som kraschar. Hände precis samma sak efter att jag hade installerat Update 1, annars har 8.1 inte varit något problem så misstänker att det är här det spökar. Någon som vet något eller känner igen sig? Vet inte heller om det kanske är moderkortet som sviker en, som Svensktiger nämde, tycker att ett från 2011 ska funka felfritt idag. Länkar moderkortsspecsen.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/137376-asus_p...

Skrivet av Svensktiger:

UPDATE: Drivrutinen heter nu istället Renesas USB 3.0 eXtensible Host Controller - 0100 (Microsoft). Jag har dessutom ett externt PCI kort för mina USB 3.0 på chassit eftersom mitt moderkort inte har en inbyggd port och den har lagt av båda gångerna under Update 1.

Visa signatur