Billiga Objektiv med Adapter - En hobby i sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Canon EF-S 10-18 3.5-4.5 IS STM är en hyfsad APS-C glugg för sitt pris enligt tester och egna erfarenheter.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=10-18

Jag vet, men kolla vilken tråd vi är i. Letar efter någon gammal goding.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag vet, men kolla vilken tråd vi är i. Letar efter någon gammal goding.

Vilken typ av adapter tänker du använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Vilken typ av adapter tänker du använda?

Spelar ingen roll så länge den passar på EF(-S). Har ingen i dagsläget så kommer ändå åka på att köpa en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Spelar ingen roll så länge den passar på EF(-S). Har ingen i dagsläget så kommer ändå åka på att köpa en.

Där har du utmaningen - att den skall passa på EOS EF-S och samtidigt på någon äldre gammelgluggsfattning utan att du förlorar vinkeln från FF till APS-C.

Ett par timmars sökning på ebay och google pekar på att man behöver en adapter med inbyggd lins för att få oändligt och bibehålla vinkeln pga av crop-faktorn. Å då blir bildresultatet inte alls i nivå med den optiken är gjord för eftersom allt glas mellan motiv och sensor tillför distorsion.

Därför rekade jag en "äkta" APS-C glugg till APS-C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Där har du utmaningen - att den skall passa på EOS EF-S och samtidigt på någon äldre gammelgluggsfattning utan att du förlorar vinkeln från FF till APS-C.

Ett par timmars sökning på ebay och google pekar på att man behöver en adapter med inbyggd lins för att få oändligt och bibehålla vinkeln pga av crop-faktorn. Å då blir bildresultatet inte alls i nivå med den optiken är gjord för eftersom allt glas mellan motiv och sensor tillför distorsion.

Därför rekade jag en "äkta" APS-C glugg till APS-C.

Ah! Fattar. Tack för researchen iallafall. Har nog ändå tänkt gå över till Fuji när jag inte längre är ruinerad av julklappsrushen.

Tipsar också om ett Chinon 55mm f/1.7 på Tradera för 60kr just nu. Vet inte om det är något att ha, men ingen stor peng:
http://www.tradera.com/item/1408/271206507/systemkamera-fujic...

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Ah! Fattar. Tack för researchen iallafall. Har nog ändå tänkt gå över till Fuji när jag inte längre är ruinerad av julklappsrushen.

Tipsar också om ett Chinon 55mm f/1.7 på Tradera för 60kr just nu. Vet inte om det är något att ha, men ingen stor peng:
http://www.tradera.com/item/1408/271206507/systemkamera-fujic...

För att utnyttja snorbilliga bra FF gammelgluggar med adapter fullt ut är det FF-sensor som gäller.
Visst kan det funka med FF-objektiv på APS-C men man förlorar vinkeln pga crop-faktorn såvida man inte använder adapter med lins som eliminerar crop-faktorn och möjliggör fokusering till oändligt på APS-C DSLR. Spegellös FF kamera har inte dessa problem.

Sen är inte alla gammelgluggar toppklass, man får läsa omdömen/tester tills ögonen blöder innan man hittar pärlorna.

Permalänk
Proffsmobbare

M42-adapter finns till EF(-S), men problemet är att många äldre objektiv fokuserar in mot spegeln, och risken finns då att spegeln slår i. Ska man leka med adapter är mirrorless klart fördelaktigt.

Permalänk
Medlem

Spegellöst är helt klart smidigare för adapters men just m42 på EF har jag kört i mängder och aldrig varit med om att de tagit i spegeln. Har aldrig ens hört om det tidigare.
C/Y, Nikon, mfl funkar också på EF.

Permalänk
Medlem

Ett Petri 28mm f2.8 tog i spegeln när man fokuserade på ett visst avstånd på min 5D mark II.
Det är också det enda objektiv som uppfört sig så.

Man bör kunna se hur det ser ut om man har objektivet framför sig och vrider fokusringen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ett Petri 28mm f2.8 tog i spegeln när man fokuserade på ett visst avstånd på min 5D mark II.
Det är också det enda objektiv som uppfört sig så.

Man bör kunna se hur det ser ut om man har objektivet framför sig och vrider fokusringen.

Där ser man, man lär sig varje dag

Permalänk
Medlem

Jag har blivit lite sugen på gammelgluggar för att få tag lite objektiv som jag skulle vilja ha, men som jag vet att jag inte skulle använda extremt ofta, och därför inte vill storspendera på. Jag tänker då på någon typ av tele. Typ 70-200, samt en 50mm, typ F1,4. Jag har funderat på Canon FD, då det verkar gå att få tag på ganska billiga objektiv i båda de klasserna som är bra. Men sen finns det ju också M42. Vad skulle folk här rekommendera? Bildkvaliten är för mig väldigt viktig, då jag vill att objektiven ska vara väldigt bra de få gånger jag använder dem, så att de är värda att användas.

Jag sitter på en Sony A7ii

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Jag har blivit lite sugen på gammelgluggar för att få tag lite objektiv som jag skulle vilja ha, men som jag vet att jag inte skulle använda extremt ofta, och därför inte vill storspendera på. Jag tänker då på någon typ av tele. Typ 70-200, samt en 50mm, typ F1,4. Jag har funderat på Canon FD, då det verkar gå att få tag på ganska billiga objektiv i båda de klasserna som är bra. Men sen finns det ju också M42. Vad skulle folk här rekommendera? Bildkvaliten är för mig väldigt viktig, då jag vill att objektiven ska vara väldigt bra de få gånger jag använder dem, så att de är värda att användas.

Jag sitter på en Sony A7ii

m42 är en äldre skruvfattning (fram till 70-talet), därmed är också objektiven äldre men inte nödvändigtvis sämre än dess efterföljare. Utbudet av bra objektiv med FD-fattningen är rätt stort och dess bygg- och optiska kvalitet är utmärkt.

FD eller den senare FDn 50/1.4 anses vara en av de bästa 50/1.4 från sin tid, brukar gå för 700-1200:- beroende på skick. Starkt köp alltså.

En telezoom 70-200: Finns många bra oavsett märke. Läs tester. Har erfarenhet från tex. Vivitar Series 1 (v3 Komine) 70-210 2.8-4.0 macro som fått fina omdömen. Har testat andra och kan tex. reka FDn 80-200/4 samt FDn 70-210/4. Brukar gå loss på 400-800:-

Därtill finns 100-tals alterantiv på bra och snorbilliga MF gammelgluggar från 20-talet tillverkare från den analoga tiden som ger utmärkt resultat på A7-serien många ggr bättre än dess yngre plastiga 10-20 ggr dyrare syskon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

m42 är en äldre skruvfattning (fram till 70-talet), därmed är också objektiven äldre men inte nödvändigtvis sämre än dess efterföljare. Utbudet av bra objektiv med FD-fattningen är rätt stort och dess bygg- och optiska kvalitet är utmärkt.

FD eller den senare FDn 50/1.4 anses vara en av de bästa 50/1.4 från sin tid, brukar gå för 700-1200:- beroende på skick. Starkt köp alltså.

En telezoom 70-200: Finns många bra oavsett märke. Läs tester. Har erfarenhet från tex. Vivitar Series 1 (v3 Komine) 70-210 2.8-4.0 macro som fått fina omdömen. Har testat andra och kan tex. reka FDn 80-200/4 samt FDn 70-210/4. Brukar gå loss på 400-800:-

Därtill finns 100-tals alterantiv på bra och snorbilliga MF gammelgluggar från 20-talet tillverkare från den analoga tiden som ger utmärkt resultat på A7-serien många ggr bättre än dess yngre plastiga 10-20 ggr dyrare syskon.

Tack för snabbt svar. De objektiven verkar väldigt bra. Otroligt vad man kan få för relativa småpengar när man kollar på gamla grejer. Om ändå datorhårdvara kunde vara likadant, haha.

Har folk här erfarenhet av Tokina 80-200 F4 FD mount? Hittade inte så mycket om den. Men prismässigt så var den spännande.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Har folk här erfarenhet av Tokina 80-200 F4 FD mount? Hittade inte så mycket om den. Men prismässigt så var den spännande.

Japp, jag har 3 st: 2 st 80-200/4 och en 80-200/4.5 Tokina RMC.
Har inte hunnit testa dem ännu men anar att de är OK eftersom manuella äldre telezoomar sällan är dåliga då de är relativt lätta att göra. Dock finns ett fåtal äldre MF från andra tillverkare inom 70/80-200/210 med topprestanda men kostar därefter.

Sen är frågan om det är värt att alltid gå på lågt pris eftersom det kan vara mer värt att söka kvalitet före pris. Jag tar sällan telebilder, zoomar med fötterna, det viktiga är att ha toppkvalitet på de vanligaste brännvidderna man använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Japp, jag har 3 st: 2 st 80-200/4 och en 80-200/4.5 Tokina RMC.
Har inte hunnit testa dem ännu men anar att de är OK eftersom manuella äldre telezoomar sällan är dåliga då de är relativt lätta att göra. Dock finns ett fåtal äldre MF från andra tillverkare inom 70/80-200/210 med topprestanda men kostar därefter.

Sen är frågan om det är värt att alltid gå på lågt pris eftersom det kan vara mer värt att söka kvalitet före pris. Jag tar sällan telebilder, zoomar med fötterna, det viktiga är att ha toppkvalitet på de vanligaste brännvidderna man använder.

Det är sällan jag behöver Tele. Men i de fallen som jag behöver det så är det fall där zooma med fötterna inte fungerar. Som att ta en bild på en viskare i mitten av en flod, och ändå hamna lite nära i bild. Eller för gatubilder tagna på bra avstånd, men som ändå ger en nära känsla. Jag har redan väldigt bra kvalitet på de brännvidder jag oftast använder. 50mm och tele är något jag vill ha för att kompletera det jag redan har idag. Självklart är kvalitet också väldigt viktigt, om telen inte var så bra så skulle jag troligtvis sällan använda den. Det vet jag av egen erfarenhet.

Edit: Drar också till med en rejäl högoddsare. Jag ska ut och resa igen i början av januari, så om någon känner till en butik som säljer gammelgluggar i bangkok, norra thailand/Laos/Kambodja, så säg till. Alltid kul att kolla på gamla objektiv i butik.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Kan också stämma in i rekommendationerna av Canons FD 50 1.4, väldigt skarp. Jag skulle dock helt enkelt börja hålla lite utkik på loppisar/tradera snarare än att bestämma vilka gluggar du ska köpa. Jag hittade min Nikon (non-AI) 50 1.4 för 50kr på myrorna. Visserligen inte lika skarp som Canonen, men bang for buck är svårslaget.

Min lilla erfarenhet av kameraprylar i den delen av världen är att det finns ont om gamla kameraprylar generellt. En kamerasamlare ville köpa min Rolleicord när jag var i Sri-Lanka, han sa att de var i typ omöjliga att få tag i där i dugligt skick pga klimatet (och att de är ovanliga där omkring).

Edit: Personligen hade jag letat efter en t.ex. minolta m-rokkor 40 f2 eller en canon 50 1.4 eller 1.8 i LTM för att försöka hålla den kompakt, men de kostar ju sina slantar... (om specifika gluggar)

Du har ju en toppenkamera att leka med gamla gluggar med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Edit: Personligen hade jag letat efter en t.ex. minolta m-rokkor 40 f2 eller en canon 50 1.4 eller 1.8 i LTM för att försöka hålla den kompakt, men de kostar ju sina slantar... (om specifika gluggar)

Du har ju en toppenkamera att leka med gamla gluggar med

Japp, har en en sån Leica Summicron 40/2 - kanonglugg, i stort samma som Minoltan som har dubbla multicoatinglager och är billigare än Leican. Liten, smutt, lätt och kompakt på A7-an. Bara glas och metall - inte en molekyl plast. Priset på Leica-prylar går upp - så oroas inte över att tappa stålarna.

Permalänk
Medlem

Köpte ju en gammal ENG kamera för ett tag sedan som ska byggas om till kamerarigg och till den följde det med ett zoomobjektiv.
Passade på att bygga mig en B4 till Micro 4/3 adapter av delarna som vart över.
Utgick från en M42 till Micro 4/3 adapter som jag tog bort gängan på sedan skrev jag ut fäste till B4 bajonetten i en 3d-skrivare och satte dit istället.
Plastbiten som jag skrev ut kommer troligtvis att bytas mot en i metall det här var mest för att se hur det skulle fungera.

Ett litet kollage på projektet.

Kameran med objektiv kostade under 200kr så ett mycket billigt sätt att få objektiv plus en adapter.

Permalänk
Medlem

Har äntligen gått och skaffat mig ett Fuji X-hus. Funderar lite på vilket av mina gamla 50mm jag skall köpa en adapter till - Konica Hexar f/1,7 eller Canon FD f/1.8.

Det kommer antagligen sluta med att jag köper båda adaptrar, men det kan ju vara kul att höra om någon här har erfarenhet av respektive glas. Canon-objektivet kör jag på min analoga och det tycker jag är mer än nog skarpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Har äntligen gått och skaffat mig ett Fuji X-hus. Funderar lite på vilket av mina gamla 50mm jag skall köpa en adapter till - Konica Hexar f/1,7 eller Canon FD f/1.8.

Det kommer antagligen sluta med att jag köper båda adaptrar, men det kan ju vara kul att höra om någon här har erfarenhet av respektive glas. Canon-objektivet kör jag på min analoga och det tycker jag är mer än nog skarpt.

Konica har både Hexar och Hexanon där den första var en budgetserie med något sämre prestanda. Hexanon 50/1.7 finns i flera varianter och de senaste anses av mig och andra vara topp.
http://www.buhla.de/Foto/Konica/Objektive/e50_17.html

Annars är Hexanon 40/1.8 pannkaka poppis, har testat en bunt och de är OK.
http://www.buhla.de/Foto/Konica/Objektive/e40_18.html

Canon FD 50/1.8 är OK men inte i samma toppklass som FD 50/1.4. Har ett knippe av vardera och FD 50/1.4 anses vara en av de bästa 50/1.4.

Föreslår en FD<->Fuji-X adapter då det finns betydligt fler FD-gluggar att shoppa på nätet.

Använd alltid rejält motljusskydd till gammelgluggar då de har tendens att "flära" och "ghosta" i motljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Konica har både Hexar och Hexanon där den första var en budgetserie med något sämre prestanda. Hexanon 50/1.7 finns i flera varianter och de senaste anses av mig och andra vara topp.
http://www.buhla.de/Foto/Konica/Objektive/e50_17.html

Annars är Hexanon 40/1.8 pannkaka poppis, har testat en bunt och de är OK.
http://www.buhla.de/Foto/Konica/Objektive/e40_18.html

Canon FD 50/1.8 är OK men inte i samma toppklass som FD 50/1.4. Har ett knippe av vardera och FD 50/1.4 anses vara en av de bästa 50/1.4.

Föreslår en FD<->Fuji-X adapter då det finns betydligt fler FD-gluggar att shoppa på nätet.

Använd alltid rejält motljusskydd till gammelgluggar då de har tendens att "flära" och "ghosta" i motljus.

Tack för det utförliga svaret! Ska kolla vilken version jag har när jag kommer hem. Men Hexanon 50/1.7 borde alltså vara vassare än mitt FD 1.8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tack för det utförliga svaret! Ska kolla vilken version jag har när jag kommer hem. Men Hexanon 50/1.7 borde alltså vara vassare än mitt FD 1.8?

Ja, det är en slutsats man kan dra. Dock är frågan hur mycket. Kan tro att i 95% av bilderna på APS-C sensor så är skillnaden minimal. Det finns ju många aspekter (skärpa, kontrast, färgåtergivning, distorsion, bokeh, byggkvalitet, vikt, pris mm.) att ta hänsyn till, somliga subjektiva.

Permalänk
Medlem

@izzie Både Hexar och Hexanon 50 1.7 är riktigt vassa gluggar. Har haft båda och men mest använt Hexar gluggen då den är lite kompaktare (och imo grym). Dock endast använt de analogt och inte gjort någon speciellt vetenskaplig jämförelse.

EDIT: Det här stämde inte alls när jag tänkte efter (finns det ens en Hexar 50 1.7?). Jag har haft den senare, kompaktare Hexanon och den tidigare lite större varianten (som jag fått höra ska vara något bättre). Kan inte uttala mig om Hexar gluggen. Hexanon generellt är ju toppen, ångrar lite att jag sålde min 57mm f1.2, men det var rätt beslut då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Ja, det är en slutsats man kan dra. Dock är frågan hur mycket. Kan tro att i 95% av bilderna på APS-C sensor så är skillnaden minimal. Det finns ju många aspekter (skärpa, kontrast, färgåtergivning, distorsion, bokeh, byggkvalitet, vikt, pris mm.) att ta hänsyn till, somliga subjektiva.

Det har du såklart rätt i.

Skrivet av Applet:

@izzie Både Hexar och Hexanon 50 1.7 är riktigt vassa gluggar. Har haft båda och men mest använt Hexar gluggen då den är lite kompaktare (och imo grym). Dock endast använt de analogt och inte gjort någon speciellt vetenskaplig jämförelse.

EDIT: Det här stämde inte alls när jag tänkte efter (finns det ens en Hexar 50 1.7?). Jag har haft den senare, kompaktare Hexanon och den tidigare lite större varianten (som jag fått höra ska vara något bättre). Kan inte uttala mig om Hexar gluggen. Hexanon generellt är ju toppen, ångrar lite att jag sålde min 57mm f1.2, men det var rätt beslut då.

Ser man på! Jag kan ju återkomma med en jämförelse när jag fått båda adaptrarna, om det skulle vara av intresse.

Permalänk
Medlem

Många gammelgluggar är på mittbländarna i stort sett (90%) jämförelsevis snarlika avseende optisk kvalitet. Det som kan skilja är kvaliteten på högsta bländaröppningarna och särskilt kant(o)skärpan och distorsion. Alla gluggar, nya som gamla brukar ha sitt optiska maximum efter 2-3 stegs nedbländning.

Det är som fina viner, de mesta är OK men är du kräsen finsmakare är utbudet mindre och priserna högre.

Så gott som alla tillverkare har gluggar som är OK, undermåliga och somliga "bäst i klassen". Leica, Zeiss tex. brukar sällan göra någon besviken men de kostar därefter. Det går emellertid att hitta motsvaranda bland andra tillverkare om man letar och studerar tester/omdömen som en envis byfåne till betydligt lägre pris. Timpenningen för detta eviga botaniserande är dock väldigt låg.

Generellt kan jag säga att många gammelgluggar (MF) är minst lika (optiskt) bra som moderna plastgluggar (AF) till en 1/5-1/10 av priset.

Permalänk
Skrivet av izzie:

Har äntligen gått och skaffat mig ett Fuji X-hus. Funderar lite på vilket av mina gamla 50mm jag skall köpa en adapter till - Konica Hexar f/1,7 eller Canon FD f/1.8.

Det kommer antagligen sluta med att jag köper båda adaptrar, men det kan ju vara kul att höra om någon här har erfarenhet av respektive glas. Canon-objektivet kör jag på min analoga och det tycker jag är mer än nog skarpt.

Grattis Jag köpte mig också en första Fuji här om dagen. Den har inte kommit fram ännu men jag beställde direkt en till adapter till mitt Jupiter-3 50 f/1.5.

Skrivet av jookeer:

Använd alltid rejält motljusskydd till gammelgluggar då de har tendens att "flära" och "ghosta" i motljus.

Har märkt att ovanstående objektiv är vääldigt känsligt för motljus. Blir disigt/kontrastlöst direkt. Tips på nåt litet motljusskydd i metall som kan passa ett 50mm med filtergänga på 40,5mm?

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Har märkt att ovanstående objektiv är vääldigt känsligt för motljus. Blir disigt/kontrastlöst direkt. Tips på nåt litet motljusskydd i metall som kan passa ett 50mm med filtergänga på 40,5mm?

http://www.ebay.com/itm/40-5mm-Metal-Standard-Camera-Lens-Hoo...

eller

http://www.ebay.com/itm/For-Leica-M-40-5mm-40-5-mm-metal-tilt...

Permalänk

Tack! Hann inte redigera mitt inlägg. Hittade massor x) Nån av dessa får det bli.
http://www.ebay.com/itm/Silver-For-Leica-M-40-5mm-40-5-mm-met...
http://www.ebay.com/itm/Camera-Replacement-40-5mm-metal-tilte...

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Föreslår den med skyddslock - bra å ha.

Permalänk
Medlem

Fick min FD-adapter redan igår! Här kommer en testbild med mitt Canon FD f/1.8. Hann bara testa den på centralen, så det här kanske inte är representativt - men med tanke på att denna är skjuten på högsta ISO var det långt över förväntan.

Fuji X-Pro 1
Canon FD 50mm f/1.8
f/4 (tror jag)
1/125 sek

DSCF0544 by Anton Ahlström, on Flickr