Billiga Objektiv med Adapter - En hobby i sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

En får tacka er båda
Mja test, beror lite på hur du menar med test, det jag normalt gör när jag köper ett nytt objektiv är att kolla så det är helt, renovera vid behov, sedan ta några snabba bilder hemma följt av en lång promenad eller två för att få in känslan för objektivet och se ungefär hur det fungerar i verkliga livet.
Fungerar det bra och jag gillar renderingen får det hänga med ut på jobb, i annat fall brukar jag helt enkelt skicka det vidare till någon som kanske uppskattar det mer än vad jag gjorde
Ska väl däremot kanske skriva lite mer om varje objektiv när jag hinner

Ungefär så gör jag oxå. Jag sätter kameran på stativ och så tar jag bilder på samma motiv på alla bländarna och jämför resultatet mellan olika objektiv med samma brännvidd. Inte särskilt vetenskapligt men duger för att grovsortera agnarna från kornen.

Å ja, det är skillnad i bla. skärpa, kontrast och CA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Jag testade en speedboster för några år sedan, men hade lite problem med uncoated och single coated objektiv, ljuset reflekterades i sensorn, tillbaka till bakre linsen i objektivet och tillbaks till sensorn igen när jag bländade ner mer än ett par steg så det blev en (oftast) blå-tonad reflex på bilderna. På MC objektiven och deras bättre antireflex fungerade det bra men just då hade jag mest SC .

Det problemet existerar bara på billiga och tidiga kinaboosters. Lite nyare varianter är ok.

Permalänk
Medlem

@Nisse-Tuta: Fråga: Vart köper du dina speed boosters? Jag känner till zyoptics.net. Tackz

Permalänk
Medlem

@Nisse-Tuta:
Ah oki bra att veta att de blivit bättre, det jag hade var en tidig metabones

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

@Nisse-Tuta:
Ah oki bra att veta att de blivit bättre, det jag hade var en tidig metabones

Vilken Metabone och när hade du den?
Har samtalat en del med Medabonnes ingenjör och han vill nog ha feedback.

Permalänk
Medlem

@Nisse-Tuta:
Kamera använd, Sony NEX-5
Adapter: M42 > Sony A
Metabones Speed Booster Sony A > Sony E

År, borde ha varit 2013 om jag inte missminner mig helt. Såg att det kom en uppdaterad version något år senare, funderade på den ett tag men lät bli eftersom jag precis köpt Sony E 16mm f/2.8, la de pengarna på ett Minolta spegeltele istället
Men förstå mig rätt nu, jag skyller inte problemen på adaptern utan på objektiven, med multicoating fungerade adaptern bra som jag skrev.
Adaptern sålde jag vidare och vad jag vet har tjejen som köpte den för att använda med Minolta AF-objektiv aldrig haft eller märkt något.

Objektiv som hade problemet:
Mir-1 37mm f/2.8
jupter-11 135mm f/4
Meyer primotar 50mm f/2.8

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Objektiv som hade problemet:
Mir-1 37mm f/2.8
jupter-11 135mm f/4
Meyer primotar 50mm f/2.8

Alla dessa har underlägsen antireflexbehandling vilket gör dem känsliga för ströljus som orsakar flare och ghost. Har du inte testat med annan adapter eller andra objektiv på samma adapter kan det vara svårt att avgöra om syndaren är adaptern eller objektiven.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har en M4/3 kamera som är relativt billig och skulle vilja hitta lite olika objektivt eller åtminstonde ett Prime som fungerar bra. Problemet är väl att de flesta är från Olympus eller Panasonic och kostar skjortan! Jag ska ner till Sydafrika inom kort och tänkte att det kan vara bra att ha lite mer än 12-40mm objektivet som man fick med kameran. Är intresserad av en Prime lens och alternativt en standard (runt 50mm, f1.8ish?) Macro lens hade varit okej också men de verkar rätt dyra.

Nåja, 750kr per lins/objektiv kan jag tänka mig alternativt 1000kr om jag bara köper en. Har ni några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-Jay:

Hej

Jag har en M4/3 kamera som är relativt billig och skulle vilja hitta lite olika objektivt eller åtminstonde ett Prime som fungerar bra. Problemet är väl att de flesta är från Olympus eller Panasonic och kostar skjortan! Jag ska ner till Sydafrika inom kort och tänkte att det kan vara bra att ha lite mer än 12-40mm objektivet som man fick med kameran. Är intresserad av en Prime lens och alternativt en standard (runt 50mm, f1.8ish?) Macro lens hade varit okej också men de verkar rätt dyra.

Nåja, 750kr per lins/objektiv kan jag tänka mig alternativt 1000kr om jag bara köper en. Har ni några tips?

En omtalad bra och prisvärd makro är Canon FDn 50/3.5. Litet, lätt och kompakt. Kan fås för <1000:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-Jay:

Hej

Jag har en M4/3 kamera som är relativt billig och skulle vilja hitta lite olika objektivt eller åtminstonde ett Prime som fungerar bra. Problemet är väl att de flesta är från Olympus eller Panasonic och kostar skjortan! Jag ska ner till Sydafrika inom kort och tänkte att det kan vara bra att ha lite mer än 12-40mm objektivet som man fick med kameran. Är intresserad av en Prime lens och alternativt en standard (runt 50mm, f1.8ish?) Macro lens hade varit okej också men de verkar rätt dyra.

Nåja, 750kr per lins/objektiv kan jag tänka mig alternativt 1000kr om jag bara köper en. Har ni några tips?

Om det inte måste vara ett gammalt metallobjektiv med adapter borde det gå att hitta Panasonic 25/1,7 begagnat ungefär inom din budget. Det är optiskt bra och ger AF.

Billiga manuella 50mm objektiv är ganska lätta att hitta från de flesta tillverkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kort fråga: Är det någon som vet om Nikons äldre icke-AI-objektiv passar till Zhongyi Lens Turbo II? Har jag förstått det rätt passar dessa objektiv inte på moderna nikon-kameror, men tänkte att det kanske är annorlunda för vissa adaptrar.

Visa signatur

MSI z170a SLI-Plus - i7 6700K @ 4,6GHz - RTX 2060 - 32GB HyperX Fury DDR4 2666Mhz - Fractal Design arc midi r2 - Noctua UH-14S

Permalänk
Medlem

Då kom den till sist!
Kipons Medium Format "Speedbooster" för Sony A7x!

Enda sedan den announcades har jag varit eld och lågor.
Först nu har timingen varit bra för mig. Men eftersom jag ville testa den innan jag köpte bad jag om ett låne-ex för recension.

Om du inte vet vad en speedbooster är för något så googla.
Men i korthet kan en speedbooster eller "Focal Reducer" i princip förvandla din APS-C Sony eller Fuji till fullformat.

Men denna förvandlar en Fullformat Sony A7 till Mellanformat!!!! Oh happy Day!

Jag fick hem den efter jobbet idag, så jag har bara tagit typ 5 bilder och hållit i den någon timme.
Detta är såldes bara ett första intryck. Kommer recensera den löpande på min blogg om nån pallar med knackig engelska.

Den är helt i metal och mycket stadig.

Gluggen jag hade närmast till hands var en 80mm f4 Macro.

Betänk att dessa bilder är mest tagna med ISO6400 och jag har lagt till både "Grain" och Vignette i Lightroom.
Jag har inte sett någon vignette från adaptern ännu.

Porträtt av Krut

Närbild

Selfie

Closest Focus

Med vignette och Grain

Med Grain men ingen Vignette.

Kommer ha mer bilder och video senare.

Permalänk
Medlem

Tänkte ställa en fråga som är lite off topic:

Jag har idag en Samsung NX1000. Samsung har ju som sagt lagt ner tillverkningen av kameror och således till mitt problem.

Jag skulle vilja ha ett objektiv med OIS, fungerar det genom en adapter?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Tänkte ställa en fråga som är lite off topic:

Jag har idag en Samsung NX1000. Samsung har ju som sagt lagt ner tillverkningen av kameror och således till mitt problem.

Jag skulle vilja ha ett objektiv med OIS, fungerar det genom en adapter?

Nej, inte till just Samsung. Andra märken kan få ois med adapter.
Du får köpa ett beggat Samsungobjektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nej, inte till just Samsung. Andra märken kan få ois med adapter.
Du får köpa ett beggat Samsungobjektiv.

Ok, tackar

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Kommer ha mer bilder och video senare.

Den hunden känner jag igen. Har stött på flera av dina videor när jag letat info om olika kameraprylar och alltid uppskattat dem en hel del.

Subbade till din kanal nu, väntar spänt på recensionen!

Permalänk
Medlem

Har lagt upp en radda med mer bilder från adaptern i bloggen nu.

Stötte också på ett annat användningsområde för macron. Visade sig att den var riktigt bra för att fota negativ.

Permalänk
Medlem

Var nånstans kan man sälja optik? Vill inte sponsra Traderas 10% provision. Ska kränga mitt Canon FDn 50mm 1.4

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

@Janne1 Blocket eller Fotosidan skulle jag satsa på om Tradera inte passar.

Permalänk
Medlem

Fick hem denna läckerbit idag.
Billig som Zeiss Jena brukar vara och ännu billigare eftersom den är mellanformat.
Ska bli spännande att se hur den lirar i MF på Sony.

För övrigt är jag mycket nöjd med Kipon adaptern. Att fota mellanformat på Sony och bländare f1.9 är utmanande men coolt

Permalänk
Medlem

Gjorde en liten review av mellanformat "speedboostern", la in ett 20-tal bilder samt video sample i den.

Permalänk
Proffsmobbare

Renoverad Jupiter 8 från 1963, kommer hamna på X-T10 när M39-adaptern väl trillar in.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Renoverad Jupiter 8 från 1963, kommer hamna på X-T10 när M39-adaptern väl trillar in.

Från den där ukrainska killen? Kommer bli riktigt fint på din silver. Här är min J3 från -58. Inte riktigt lika fin

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mortelsson:

Kort fråga: Är det någon som vet om Nikons äldre icke-AI-objektiv passar till Zhongyi Lens Turbo II? Har jag förstått det rätt passar dessa objektiv inte på moderna nikon-kameror, men tänkte att det kanske är annorlunda för vissa adaptrar.

Det är den lilla Taben kl 13 som kan ställa till det med äldre optik på nyare kameror. men då den inte finns på adaptern ska det inte vara några problem. Man kan även modda optiken relativt lätt så den funkar på nyare hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mortelsson:

Kul sammanträffande att det fanns exakt en sådan Soligor Tele-Auto 135mm f2.8 i min farsas samling

Ett litet varningens ord till dig som har ett likadant: Jag har precis fått ihop mitt Soligor-objektiv igen efter ett litet missöde:

Perfektionist som jag är så skulle jag se om jag kunde dra åt fokusringen på något sätt, för den hade utvecklat ett litet glapp. Jag lossade då den lilla skruven i fokusringen i tron om att den bara skulle hålla just fokusringen - Men kort därefter satt jag med linspaketet I ena handen, och i andra hade jag bländarregleringen med allehanda spakar, fjädrar och kamhjul som skulle styra bländaren i linspaketet. Och ingen aning hur allt suttit ihop bara sekunder tidigare. Nu är det inte min första "rodeo" inuti gamla objektiv, men detta var inget jag hade planerat att spendera halva kvällen med. Så lossa inte den skruven om du inte vet vad du ger dig in på!

Jag fick ihop allting till slut när jag väl hade luskat ut vilka spakar som skulle dra vilka delar i bländaren. Mitt i röran hittade jag faktiskt också de tre skruvarna som håller fast fokusringen, så nu känns objektivet precis som det gjorde för 46 är sedan.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@jookeer: Haha, ja den låten träffar helt rätt.

Permalänk
Medlem

SMC Pentax-M 50mm f1.4, Lens Turbo II, Fujifilm X-E2.

Fotar man vidöppet på nära håll smälter bakgrunden totalt och bildar stora kattögon i ljuspunkterna.

Lade till en extra bild
Permalänk
Medlem

Vad är Pentax II för fattning egentligen? Den ser spontant inte ut att vara kompatibel med varken K-fattningen eller m42...
Se här för bild på objektiv och fattning:
http://www.tradera.com/item/302002/277362090/auto-tamron-135m...

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Vad är Pentax II för fattning egentligen? Den ser spontant inte ut att vara kompatibel med varken K-fattningen eller m42...
Se här för bild på objektiv och fattning:
http://www.tradera.com/item/302002/277362090/auto-tamron-135m...

Tamron hade ett system kallat Adaptall där den optiska delen inte passade på någon särskild kamera utan man fick köpa till en adapter som såldes till de flesta tillgängliga kamerasystemen.

Fattningen på bilden är M42, kollar du noga ovanför patentmärkningen ser du stiftet som styr nedbländningen.
Första generationen hade switch mellan auto och manuell bländare, denna verkar vara adaptall2 vilken saknar detta.
Kan vara värt att tänka på beroende på hur ens adapter till kameran ser ut, vissa trycker in stiftet konstant annars måste någon av delarna modifieras för att kunna blända ner.

http://www.tremyfoel.co.uk/photography/Adaptall/TamronAdaptallInfo.html