Billiga Objektiv med Adapter - En hobby i sig

Permalänk
Medlem

@izzie: Snyggt! Även om den är brusig tycker jag inte att det stör, det bidrar bara till den råa känslan i bilden. Sen tycker jag ibland att Fujis brus på något sätt är snyggare än andras, men jag kanske är partisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

@izzie: Snyggt! Även om den är brusig tycker jag inte att det stör, det bidrar bara till den råa känslan i bilden. Sen tycker jag ibland att Fujis brus på något sätt är snyggare än andras, men jag kanske är partisk.

Tack! Hehe, jag håller med. De kan sin film-look.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Föreslår den med skyddslock - bra å ha.

Det blev en av varje. Så får man se vilken finish som matchar objektivet bäst. Den ena såg lite 'grövre' ut i ytan.

Skrivet av izzie:

Fick min FD-adapter redan igår! Här kommer en testbild med mitt Canon FD f/1.8. Hann bara testa den på centralen, så det här kanske inte är representativt - men med tanke på att denna är skjuten på högsta ISO var det långt över förväntan.

DSCF0544 by Anton Ahlström, on Flickr

Snyggt!

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Expertgissare

Var på en loppis idag och kollade runt efter något roligt och hittade två(?) intressanta objektiv.
Jag hann inte titta på dom speciellt länge och tog bara några snabba halvdåliga bilder av dom.
Har inte hunnit söka runt så mycket än och det lilla jag kollat hittade jag inte så mycket, så hoppas det finns någon här som kanske har/kan få fram mer information om dom

Isco-optic ultra-star HD
Ett litet (som jag inte vet om det är ett objektiv) och ett väldigt stort och tungt ett.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Var på en loppis idag och kollade runt efter något roligt och hittade två(?) intressanta objektiv.

Blev det ett köp och vad var priset?
Dom används till gamla filmprojektorer.
Det satt ett liknande monterat på ett anamorfiskt objektiv jag köpte för ett tag sedan.

Permalänk
Medlem

Vad för adapter behövs för att få ett Sigma AF 100-300 mm f/ 4.5-6.7 DL att fungera med en Sony A6000? En sådan här kanske?

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av oet:

Blev det ett köp och vad var priset?
Dom används till gamla filmprojektorer.
Det satt ett liknande monterat på ett anamorfiskt objektiv jag köpte för ett tag sedan.

http://i.imgur.com/zxM6zhJ.jpg

http://i.imgur.com/EsOHnLV.jpg

Blev tyvärr inget köp och vet inte vad priset var, när jag väl hittade dessa så höll dom på att stänga.
Hade ingen aning om att det var till projektorer dom användes till, nu blev det lite lättare med informationssökningen, tackar
Men vad jag har fått fram tidigare så går det att använda dessa (med monteringsställ) tillsammans med gamla fasta objektiv på kameror?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av dr.leffe:

Vad för adapter behövs för att få ett Sigma AF 100-300 mm f/ 4.5-6.7 DL att fungera med en Sony A6000? En sådan här kanske?

Beror på vilken fattning objektivet är gjort för, Sigma gjorde/gör objektiv till olika kameramärken. Brukar kunna stå på objektivet vilken den är gjord för, alt om bakre originallock sitter på så kan det stå där Har du någon bild på fattningen att lägga upp?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Blev tyvärr inget köp och vet inte vad priset var, när jag väl hittade dessa så höll dom på att stänga.
Hade ingen aning om att det var till projektorer dom användes till, nu blev det lite lättare med informationssökningen, tackar
Men vad jag har fått fram tidigare så går det att använda dessa (med monteringsställ) tillsammans med gamla fasta objektiv på kameror?

Jo det är så man brukar göra med anamorfiska objektiv, ta bort det guldiga Isco-objektivet och använda ett fast istället man måsta ställa fokus på bägge.
Är det bara ett "vanligt" objektiv är det väl kanske inte värt allt extra arbete.
Filmar du anamorfiskt så trycks bilden ihop för att få med så mycket som möjligt och sen sträcker man ut den i efterhand i post eller som förr i tiden med ett sånt objektiv jag har.
Det var så dom alla widescreenformaten föddes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Beror på vilken fattning objektivet är gjort för, Sigma gjorde/gör objektiv till olika kameramärken. Brukar kunna stå på objektivet vilken den är gjord för, alt om bakre originallock sitter på så kan det stå där Har du någon bild på fattningen att lägga upp?

På locket står det "For Canon AF". Så här ser objektivet ut: Bild 1, Bild 2

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av dr.leffe:

På locket står det "For Canon AF". Så här ser objektivet ut: Bild 1, Bild 2

Om jag inte har helt fel så kan den passa, dock är det en "dum" adapter så objektivet kommer inte kunna kommunicera med kameran, alltså ingen autofokus och inte ställa bländartal från kameran mm.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av oet:

Jo det är så man brukar göra med anamorfiska objektiv, ta bort det guldiga Isco-objektivet och använda ett fast istället man måsta ställa fokus på bägge.
Är det bara ett "vanligt" objektiv är det väl kanske inte värt allt extra arbete.
Filmar du anamorfiskt så trycks bilden ihop för att få med så mycket som möjligt och sen sträcker man ut den i efterhand i post eller som förr i tiden med ett sånt objektiv jag har.
Det var så dom alla widescreenformaten föddes.

Jag ska åka tillbaka i veckan och kolla om de finns kvar, blir kanske ett köp om priset är rätt, inte för jag vet vad jag ska ha de till men något kul kanske

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Om jag inte har helt fel så kan den passa, dock är det en "dum" adapter så objektivet kommer inte kunna kommunicera med kameran, alltså ingen autofokus och inte ställa bländartal från kameran mm.

Okej, då kanske det vore en idé med en smartare adapter. Jag hittade den här. Vad tror du om den? Andra alternativ?

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av dr.leffe:

Okej, då kanske det vore en idé med en smartare adapter. Jag hittade den här. Vad tror du om den? Andra alternativ?

Har tyvärr ingen erfarenhet av smarta adaptrar för Canon så kan inte svara om just denna är bra.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Har tyvärr ingen erfarenhet av smarta adaptrar för Canon så kan inte svara om just denna är bra.

Okej, tack för all hjälp ändå Edvin

Permalänk

Go'kväll!
Skulle ni kunna hjälpa mig att värdera det här? Antingen som paket eller var för sig? Har kollat lite ebay men det spretar ju ordentligt.. Nån här har säkert koll på objektiven i alla fall. En 28mm är väl ganska eftertraktat?

Förtydligande:
Konica FC-1
Hexanon AR 35-70mm f/3.5-4.5
Hexar AR 28mm f/3.5
Konica X-24 Auto Blixt

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Det finns inga riktmärken för vad beggade kameraprylar är "värda", undantag finns för kända eftertraktade saker (tex. Leica, Zeiss mfl.). ebay i alla ära men dollarn är dyr + frakt, så halvera ebaypriserna så får ungefärligt svenskt pris.

Tror du kan få ca. 200:-/st för gluggarna + 200:- för resten. Lägg ut på tradera hellre än blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr.leffe:

Okej, då kanske det vore en idé med en smartare adapter. Jag hittade den här. Vad tror du om den? Andra alternativ?

Smarta adaptrar presterar olika. Metabones IV sägs vara en av de bättre på autofokus men kostar 4 papp.

Shoppade en Commlite (700:-) för nåt år sedan och den jojjar autofokus långsamt men funkar därutöver OK med MF. Det viktiga är att optiken och kameran kan kommunicera bländaren så får man fokusera manuellt i svagt ljus.

Smartadaptrars AF funkar bättre/sämre beroende på objektiv och kamerahus.

Googla och läs recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr.leffe:

Okej, då kanske det vore en idé med en smartare adapter. Jag hittade den här. Vad tror du om den? Andra alternativ?

Optiken är inte särskilt kul, skulle säga att AF adaptern kostar ungefär vad objektivet är värt. Byggkvaliten är sådär, skärpan är troligen ok men i övrigt är det inte mycket att hänga i julgranen. Satsa hellre på ett par fasta Telen till tex. M42 och en adapter till dem. Ljusstarkare/"snabbare" extrem skillnad i byggkvalitet.

Permalänk
Medlem

Asså, man kastar inte ut 4 papp på smartadapter om man bara har ett objektiv.
Shoppa snorbilliga MF gammelgluggar med manuell bländare och <10$ dumadapter i stället.

Permalänk

Tänkte väcka liv i den här tråden lite. Hittade min farsas gamla kameragrejjor på vinden för ett par veckor sedan, därbland en hel del fina objektiv, bl.a en olympus 50mm f1.4. Så jag bestämde mig för att köpa en dedikerad kamera att adaptera dessa gluggar till. Det fick bli en begagnad Fuji X-E1. Tillsammans med adapter gick kostnaden inkl. frakt från tyskland på drygt 2000:-. Mycket kamera för pengarna.

På bilden ovan har jag också med en nikkor 50mm f1.4 AI som jag ägt sedan tidigare. Den, tillsammans med ett par andra nikonobjektiv, hade jag tänkt adaptera med en Lens Turbo II som borde skickas från Hong Kong vilken dag som helst nu.

Visa signatur

MSI z170a SLI-Plus - i7 6700K @ 4,6GHz - RTX 2060 - 32GB HyperX Fury DDR4 2666Mhz - Fractal Design arc midi r2 - Noctua UH-14S

Permalänk
Medlem

@mortelsson: Snyggt! Vilken fattning valde du till Lens Turbon?

Har märkt att min LT2 XF-EF behöver en distans på kanske 0.4mm under metallringen för att objektivet ska sitta ordentligt och för att fokusskalan ska stämma.

Jag fyndade f.ö. ett Soligor Tele-Auto 135mm f2.8 på loppis idag. Det är inget populärt objektiv (verkar gå för 50-100 kr på tradera) men det är skarpt och kontrasten är klart bättre än mitt Nikkor-Q 135mm f2.8. Dessutom är det väldigt lätt och smidigt jämfört med Nikkor-Q-klumpen.

Permalänk

@dagbro: Nikon F G Ai AiS > Fujifilm X Kul sammanträffande att det fanns exakt en sådan Soligor Tele-Auto 135mm f2.8 i min farsas samling

edit: det var en "Tokina" Tele-Auto 135mm f2.8, men den ser väldigt lik ut

Visa signatur

MSI z170a SLI-Plus - i7 6700K @ 4,6GHz - RTX 2060 - 32GB HyperX Fury DDR4 2666Mhz - Fractal Design arc midi r2 - Noctua UH-14S

Permalänk
Medlem

@mortelsson: Läste någonstans att Soligor var ett "ickemärke" som sålde bl.a. Tokinagluggar under eget namn. Så detta är kanske precis samma modell som du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

@mortelsson: Läste någonstans att Soligor var ett "ickemärke" som sålde bl.a. Tokinagluggar under eget namn. Så detta är kanske precis samma modell som du har.

Börjar serienumret på Soligoren med 1 eller H7 är det sannolikt ett Tokina.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Intressant och rolig tråd.
Jag funderade på att skriva lite om ett eller annat billigt objektiv, men vad är billigt och om vilket skulle jag skriva?

Nå en handfull av mina objektiv har kostat mer än 2000, de flesta bara några hundralappar, men var går gränsen för billigt?

Jag kunde inte riktigt välja vilket jag skulle skriva om så under några dagar nu valde jag att skapa en lite webb-sida om de flesta objektiven jag har med lite tillhörande bilder.

En lite varning dock, sidan ligger och snurrar på en Raspberry PI så den kan vara lite seg jämfört mot många andra sidor.

Några objektiv

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Intressant och rolig tråd.
Jag funderade på att skriva lite om ett eller annat billigt objektiv, men vad är billigt och om vilket skulle jag skriva?

Nå en handfull av mina objektiv har kostat mer än 2000, de flesta bara några hundralappar, men var går gränsen för billigt?

Jag kunde inte riktigt välja vilket jag skulle skriva om så under några dagar nu valde jag att skapa en lite webb-sida om de flesta objektiven jag har med lite tillhörande bilder.

En lite varning dock, sidan ligger och snurrar på en Raspberry PI så den kan vara lite seg jämfört mot många andra sidor.

Några objektiv

Bra initiativ!
Om du orkar kanske du efter tester kan ge omdömen.

Permalänk
Medlem

@Johan_G3: Serienumret börjar med 171. Jag läste någonstans att andra och tredje siffrorna ger årtalet så det är nog tillverkat av Tokina år 1971.

Trevlig läsning på din hemsida, den har gett mig ett antal nya sökord att leta efter. Du har inte funderat på att skaffa en Speedbooster när du har så många fina gamla objektiv? Zhongyis Lens Turbo II som jag och ett par andra här har är billig och optiskt bra. Ger ännu mer nöje till gammelgluggarna när man kan använda dem i fullformat.
EDIT: aha, ser att du har en småbildskamera också.

Permalänk
Medlem

Själv har jag en speedbooster för att omvandla fullformat till mellanformat på väg i posten
Återkommer....

Permalänk
Medlem

En får tacka er båda

Skrivet av jookeer:

Bra initiativ!
Om du orkar kanske du efter tester kan ge omdömen.

Mja test, beror lite på hur du menar med test, det jag normalt gör när jag köper ett nytt objektiv är att kolla så det är helt, renovera vid behov, sedan ta några snabba bilder hemma följt av en lång promenad eller två för att få in känslan för objektivet och se ungefär hur det fungerar i verkliga livet.
Fungerar det bra och jag gillar renderingen får det hänga med ut på jobb, i annat fall brukar jag helt enkelt skicka det vidare till någon som kanske uppskattar det mer än vad jag gjorde
Ska väl däremot kanske skriva lite mer om varje objektiv när jag hinner

Skrivet av dagbro:

@Johan_G3: Serienumret börjar med 171. Jag läste någonstans att andra och tredje siffrorna ger årtalet så det är nog tillverkat av Tokina år 1971.

Trevlig läsning på din hemsida, den har gett mig ett antal nya sökord att leta efter. Du har inte funderat på att skaffa en Speedbooster när du har så många fina gamla objektiv? Zhongyis Lens Turbo II som jag och ett par andra här har är billig och optiskt bra. Ger ännu mer nöje till gammelgluggarna när man kan använda dem i fullformat.
EDIT: aha, ser att du har en småbildskamera också.

Jag testade en speedboster för några år sedan, men hade lite problem med uncoated och single coated objektiv, ljuset reflekterades i sensorn, tillbaka till bakre linsen i objektivet och tillbaks till sensorn igen när jag bländade ner mer än ett par steg så det blev en (oftast) blå-tonad reflex på bilderna. På MC objektiven och deras bättre antireflex fungerade det bra men just då hade jag mest SC

Kameror har jag väl några det med från min första Zeiss Ikon Nettar där jag lärde mig grunderna till dagens aningens modernare digitala diton och diverse däremellan.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE