Billiga Objektiv med Adapter - En hobby i sig

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jodå, har haft alla de gluggarna och har kvar 35mm. Har även en TV-zoom. C-mount är perfekt för bmpcc och ls300 och såklart Digital Bolex.
Finns ju många nytillverkade C-mounts som är riktigt bra också. Och då menar jag bra som i topp 10 av alla gluggar i världen oavsett pris. Men de kostar ca 5000kr st (fortfarande en droppe i havet jämfört med andra mounts).

Har du testat 35mm f/1,6 CCTV som ligger ute på Ebay? Det är inte en Fujian, misstänker att det kan vara en "Michael Lens", allt som står är att den ska vara anpassad för APS-C vilket kan vara trevligt.

http://www.ebay.co.uk/itm/35mm-f-1-6-CCTV-C-mount-lens-body-f...

Tänkte isåfall kasta den på EOS M3 tills jag får tag på en Samyang 50mm f/1.2 EF-M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Har du testat 35mm f/1,6 CCTV som ligger ute på Ebay? Det är inte en Fujian, misstänker att det kan vara en "Michael Lens", allt som står är att den ska vara anpassad för APS-C vilket kan vara trevligt.

http://www.ebay.co.uk/itm/35mm-f-1-6-CCTV-C-mount-lens-body-f...

Tänkte isåfall kasta den på EOS M3 tills jag får tag på en Samyang 50mm f/1.2 EF-M.

Den är nog väldigt lik Fujian som ju också täcker aps-c.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Nisse-Tuta:

Den är nog väldigt lik Fujian som ju också täcker aps-c.

Tror du det? Objektivet är 10-12mm bredare i diameter än motsvarande Fujian, tänkte om man äntligen kunde komma undan konkavt fokusfält. Verkar vara omfattande fysiska skillnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Tror du det? Objektivet är 10-12mm bredare i diameter än motsvarande Fujian, tänkte om man äntligen kunde komma undan konkavt fokusfält. Verkar vara omfattande fysiska skillnader.

Säkert, det jag menar är, två objektiv för 100kr lär ju vara ungefär lika "bra"

Permalänk

Hur bra fungerar Jupiter (t.ex. 135mm f/4) på en A7II? Tycker dom är så charmiga (fulsnygga) i metallfinish och blev lite sugen ^^ Voigtländer verkar lite för dyra.. Har ni tips på andra objektiv med den looken som inte kostar multum?

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Hur bra fungerar Jupiter (t.ex. 135mm f/4) på en A7II? Tycker dom är så charmiga (fulsnygga) i metallfinish och blev lite sugen ^^ Voigtländer verkar lite för dyra.. Har ni tips på andra objektiv med den looken som inte kostar multum?

http://gizmolic.com/blog/wp-content/uploads/2012/01/Mir-1-on-Canon-5D-Mk2-50-0701.jpg

De fungerar rijtigt bra, går att fynda också.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

De fungerar rijtigt bra, går att fynda också.

Trevligt! Ja de såg inte allt för dyra ut i vissa fall. Synd bara att många blivit ganska fula utvändigt. Är det någon speciell fattning som är att föredra med adapter? Eller har jag fattat fel? Tyckte det såg ut att kunna vara olika vid en snabb koll på ebay.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Trevligt! Ja de såg inte allt för dyra ut i vissa fall. Synd bara att många blivit ganska fula utvändigt. Är det någon speciell fattning som är att föredra med adapter? Eller har jag fattat fel? Tyckte det såg ut att kunna vara olika vid en snabb koll på ebay.

Ja, folk föredrar LTM (Leica Thread Mount) objektiven för spegellösa kamerorna förmodeligen för att hålla systemet kompakt.

Permalänk
Skrivet av T-Unit:

Ja, folk föredrar LTM (Leica Thread Mount) objektiven för spegellösa kamerorna förmodeligen för att hålla systemet kompakt.

Alright, tack så mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Du kan ju också framtidssäkra med m42 eftersom de funkar även på Canon. Man vet ju aldrig.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Du kan ju också framtidssäkra med m42 eftersom de funkar även på Canon. Man vet ju aldrig.

Hmm.. we'll see Hittade den här lilla prydnaden på en loppis och blev inspirerad, såå tjusig.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Hmm.. we'll see Hittade den här lilla prydnaden på en loppis och blev inspirerad, såå tjusig.

http://i.imgur.com/B0UhYgs.jpg

Har en sån, är min absoluta favvo-kamera att fota med (eller iallafall topp 3, växlar lite på filmsidan, svårt att ignorera mellanformat )

Denna är tagen med en Vito,

Typical Bulldog by Mattias Burling, on Flickr

Permalänk
Medlem

Någon som har varit på bakluckeloppisen i Karlstad och hittat något skoj? Kom precis därifrån, hittade ingenting Kanske säsongens första dag som gäller om man ska ha tur..

Permalänk
Medlem

Plockade nyss ut denna goding ifrån posten Riktigt fint objektiv, ska ge det en omgång över midsommarhelgen.

Vivitar 28mm 1:2.5 i fint skick jag hittade på tradera.

Permalänk
Medlem

Hejsan provar på foto som hobby och har skaffat mig en Sony A6000, fantastisk kamera!

Vill gärna lära mig leta bra objektiv förstås. Men det är lite svårt att förstå om och hur bilden påverkas, rättare sagt beskärs av olika objektiv? Om jag skaffade en adapter och slänger på ett Canon EF objektiv - vad händer? Blir bilder beskuren eller inte? Eller fixar adaptern (har sett video om avståndet till sensorn) det? Eftersom avstånden är kort för min kamera, betydligt längre för icke-spegellösa så kan jag montera vad som helst med adapter utan nackdel?

En annan fråga, finns det bättre och sämre märken? Förstår att Zeiss och Tamron verkar eftertraktade (= bra) men det kanske finns något märke i klass med mitt Sonykitobjektiv eller lite bättre?

@Nisse-Tuta

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

De flesta av dina frågor finner du svar på i denna tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1342998-ny-agare-av-son...
men även i denna.

Annars funkar google:
https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&rlz=1C1PR...

Finns gott om video på youtube oxå.

De flesta fasta gammelgluggar är optiskt och mekaniskt bättre än dagens moderna plastkitzoomar.

Bland de dyrast är Leica, Zeiss därefter Nikon och Olympus. Mest prisvärt enl. mig är Canon FD, Minolta MD/MC, Konica, Vivitar, Tamron mfl. Undantag finns. Man får googla efter tester/omdömen.

Permalänk

Konica Hexanon 50mm 1.8 vs Minolta MC/MD 50mm 1.7 på en A7ii?

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Konica Hexanon 50mm 1.8 vs Minolta MC/MD 50mm 1.7 på en A7ii?

Har testat båda som är helt OK på A7

Permalänk
Avstängd

@Nisse-Tuta:

Har kollat dina filmer och bilder sen vi skaffade Lumia 920 samtidigt. Om du har skrivit det någonstans så har jag förträngt det.

Vad heter hunden?

Helskön för fan!

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Har testat båda som är helt OK på A7

Har haft ett Minolta 50 1.7 tidigare som jag tyvärr sålde, så jag vet lite hur det beter sig. Tänkte hur de står sig mot varandra om något är att föredra bildmässigt över den andra? Har inte haft något Konica.

Skrivet av Returburk:

Vad heter hunden?

Krut / Gunpowder

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Har haft ett Minolta 50 1.7 tidigare som jag tyvärr sålde, så jag vet lite hur det beter sig. Tänkte hur de står sig mot varandra om något är att föredra bildmässigt över den andra? Har inte haft något Konica.

Krut / Gunpowder

De är rätt lika i prestanda, du blir inte besviken oavsett vilken du väljer.

Permalänk
Medlem

Har nu verkligen gett mig in i leken

Köpte en Konica AR Hexanon 40mm F1.8 och en 135mm F3.2 samt en adapter. Har tagit ett par hundra bilder med båda och måste bara säga wow va kul och oj va bra det blir Väldigt enkelt och roligt att använda manuell fokus med Sony A6000 mha focus peaking även om låg bländare kan försvåra sökandet av fokus. Kan vara lite svårt med video och speciellt med rörliga motiv. Har kommit på lite olika tekniker som att använda högt bländartal i video för att maskera ev fokusfel och vid rörliga motiv fokusera på ett ställe det passerar och fota där

Ska försöka plocka upp något objektiv till. En 200 F4 och en 100 F2.8 hade varit kul. Tror jag hoppar alla gamla zoooomar. Vad jag förstår är de inte alltid så bra. Håller mig därför till fasta brännvidder. Ganska skönt på sätt och vis också. Istället för att zooma rör jag mig bara. Sen går det alltid att beskära också.

Har ett problem dock. 135an har en liten inbuckling på den gängade delen. Finns det något sätt att bukta ut den igen tror ni? Hade varit fint att kunna skruva på ett motljusskydd storlek större. Det inbyggda är lite glappigt och ganska litet.

edit hittade en bra video som beskriver hur man kan reparera bucklor

Dold text
Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

Mitt gamla Canon FL 135mm f/2.5 fick komma ut en sväng idag. La två bilder i fototråden. Köpte det i våras tror jag men inte blivit använt på hela sommaren x)

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk

1. Kan någon förklara vad grejen är med M39/M42 till NEX adaptrar på A7ii? Enligt vissa ebaysäljare så passar vissa adaptrar bra på A7 men inte på A7ii, why? Vad skiljer?

2. Skulle någon kunna vara så vänlig och klargöra vilka objektiv med M39 skruvfattning det är som ska ha M39-NEX (den korta adaptern) och vilka ska ha M39-M42 gängadapter + M42-NEX (den längre sorten)? Om jag fattat rätt så ska t.ex. Jupiter ha den korta varianten och Helios 44 ska ha den långa?

M42:

M39:

M39-M42:

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

1. Kamerahusen och det bakre fokusavståndet skiljer inte - det som passar på det ena skall också funka på det andra.

2. M står för millimeter på diametern. Jag har den långa M42 till Helios. M39 som är kortare passar till äldre Leica/Canon/Nikon innan Leica M-bajonetten kom i början på 50-talet.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

1. Kamerahusen och det bakre fokusavståndet skiljer inte - det som passar på det ena skall också funka på det andra.

2. M står för millimeter på diametern. Jag har den långa M42 till Helios. M39 som är kortare passar till äldre Leica/Canon/Nikon innan Leica M-bajonetten kom i början på 50-talet.

1. Jo jag vet att fattning och hus är lika på det sättet. Men vad kommer då grejen med att dom skriver med röd fetstilt text att den här adaptern passar för A7 och A7R men INTE A7S / A7II / A7SII / A7RII ? Är det bara nå hittepå som nån startat och fler sedan följt efter? Har sett det på många olika.

2. Jag tänkte främst på gamla Helios som har M39 (t.ex. den med 13 bländarlameller). De senare versionerna fick M42. Men de som hade M39 verkar ska ha en M42-adapter konverterad till M39 gänga och inte en direkt M39-NEX som Leica använder.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

1. Det är SAMMA bajonett (E-mount) på första och andra A7-generationerna. PUNKT.
Troligen har somliga adaptertillverkare inte fattat det och skriver att deras adapter INTE passar A7's andra generation däfföatt dom inte testat på ett sådant hus och vill för säkerhets skull friskriva sig.

2. M39 avser millimeter 39 och har egentligen inget med fokusavståndet att göra. Somliga adaptrar har beteckningen L39 isf M39 för att markera Leica (L). Kanske har Helios M42 resp. M39 utöver olika gängdiameter även olika fokusavstånd?

Permalänk
Skrivet av jookeer:

1. Det är SAMMA bajonett (E-mount) på första och andra A7-generationerna. PUNKT.
Troligen har somliga adaptertillverkare inte fattat det och skriver att deras adapter INTE passar A7's andra generation däfföatt dom inte testat på ett sådant hus och vill för säkerhets skull friskriva sig.

2. M39 avser millimeter 39 och har egentligen inget med fokusavståndet att göra. Somliga adaptrar har beteckningen L39 isf M39 för att markera Leica (L). Kanske har Helios M42 resp. M39 utöver olika gängdiameter även olika fokusavstånd?

1. Jo nu har jag iaf fått en hint om vad det där kan komma ifrån. Det påstås att andra generationen fick ett lite tightare fäste och adaptern ska kunna fastna eller gå väldigt trögt och därför friskriver de sig. Jojo.. det återstår att se.

2. Ja det var just det som var frågan, på vilka med just M39 gänga som fokusavståndet skiljer sig och inte

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

2. Kanske du kan få en hint om fokusavståndet genom att hålla objektivet framför kameran och mäta avståndet när det är skarpt på oändligt?

Permalänk
Skrivet av jookeer:

2. Kanske du kan få en hint om fokusavståndet genom att hålla objektivet framför kameran och mäta avståndet när det är skarpt på oändligt?

Jag gjorde det enkelt för mig och fyndade en av varje så det är bara att testa när jag får hem nåt Är lite sugen på antingen Helios 44 eller Jupiter 3/8.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM