Byta till Asus moderkort i en HP dator, front panel issues

Permalänk
Medlem

Byta till Asus moderkort i en HP dator, front panel issues

Tjenare skall på och byta mdoerkort i föräldrarnas dator nästa helg och var ju tvungen att öppna upp datorn idag och kolla så att allt stämde.

Till min förvåning har Hp valt att använda sig av en annan lösning till frontpanelen än vad jag är van vid, det är inte de vanliga kontakterna som jag är van vid utan detta är en hel kontakt betecknad "J18"

Sen finns det ett litet annat problem också och det är att några av deras usb kontakter har 4pin istället för 8pin som jag är van vi.

Vet någon hur man löser detta eller är helt enkelt detta chassiet inte lämpat för att pilla i ?

Vad kan man göra här ser ju ut som en vanlig usb fast med bara 5pin istället för 9pin

Kan man kanske bara dela kontakten eller modifiera den har löst ut följande

Röd- PWR
Blå- PWR_LED
Gul- HDD_LED

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Rekordmedlem

Märkesdatorer har ofta en del egna lösningar, så kolla även att nätdelen fungerar,
Usb är 4 ledare så det är väl en kabel per port i stället för att det är 2, ev kan du behöva lösa kablaget själv eller tex skippa lådportarna och montera in en lös panel om ni måste ha frontportar.

Startknappen får du väl följa kabeln till eller mäta fram.

Och kolla även mått och fästpunkterna för moderkortet, det är inte alltid de följer atx standard.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Märkesdatorer har ofta en del egna lösningar, så kolla även att nätdelen fungerar,
Usb är 4 ledare så det är väl en kabel per port i stället för att det är 2, ev kan du behöva lösa kablaget själv eller tex skippa lådportarna och montera in en lös panel om ni måste ha frontportar.

Startknappen får du väl följa kabeln till eller mäta fram.

Och kolla även mått och fästpunkterna för moderkortet, det är inte alltid de följer atx standard.

https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090917222151AA...

verkar som att usb kabeln är löst i alla fall, det är helt enkel bara så att en vanlig port inehåller två usb 4 pin.

frontpanelen är redan löst vilken kabel som är vad, frågan är om någon vet var man kan köpa vanliga små single connectors som sitter på eftermarknads chassien

sånna här https://www.google.se/search?q=front+panel+connectors&client=...

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090917222151AA...

verkar som att usb kabeln är löst i alla fall, det är helt enkel bara så att en vanlig port inehåller två usb 4 pin.

frontpanelen är redan löst vilken kabel som är vad, frågan är om någon vet var man kan köpa vanliga små single connectors som sitter på eftermarknads chassien

sånna här https://www.google.se/search?q=front+panel+connectors&client=...

plundra från ditt lokala grovsoprum?:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

plundra från ditt lokala grovsoprum?:)

Lokala återvinnings station hade fungerat, om de tanterna som jobbar där inte hade fått utbrott varje gång man man frågar om det är okej att ta något ...

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av newflag:

https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090917222151AA...

verkar som att usb kabeln är löst i alla fall, det är helt enkel bara så att en vanlig port inehåller två usb 4 pin.

frontpanelen är redan löst vilken kabel som är vad, frågan är om någon vet var man kan köpa vanliga små single connectors som sitter på eftermarknads chassien

sånna här https://www.google.se/search?q=front+panel+connectors&client=...

Du kan använda dupontkablar och modda till det själv.
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/mikrokontroller/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Lokala återvinnings station hade fungerat, om de tanterna som jobbar där inte hade fått utbrott varje gång man man frågar om det är okej att ta något ...

Men vilka jäklar, men jag kan hålla utkik här åt dig annars, för här där jag bor bryr de sig inte ett smack, särskilt inte om några små fjuttiga kablar försvinner, kan kolla efter ikväll, räcker att du pröjsar mig för portot isf om du inte skulle hitta nåt annat

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan använda dupontkablar och modda till det själv.
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/mikrokontroller/...

Perfekt blir ett par sådana tror jag hoppas de passar med hane-hona kontakten !

Skrivet av godspeed:

Men vilka jäklar, men jag kan hålla utkik här åt dig annars, för här där jag bor bryr de sig inte ett smack, särskilt inte om några små fjuttiga kablar försvinner, kan kolla efter ikväll, räcker att du pröjsar mig för portot isf om du inte skulle hitta nåt annat

Säger till om dupontkablarna inte passar hade varit extremt schysst

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Synd dessa är hane-hane finns det inga hane-hona,kunde inte hitta några, kontakten på moderkortet är ju hanar

Hade varit extremt schysst, ser du något ta hela så mycket av stammen så möjligt sen om du orkar kan du bryta av de pinnarna med som sitter på moderkortet så jag kan lödda på de på kabeln

Betalar givetvis portot till dig!

Kollar det här lite senare till kvällen vad jag kan hitta för nåt, hoppas bara det finns någon gammal dator slängd därnere nu, inte alltid det är så
Annars kan jag kolla med en vän också ifall han har nåt liggandes som han ska slänga, värt ett försök iallafall ^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Kollar det här lite senare till kvällen vad jag kan hitta för nåt, hoppas bara det finns någon gammal dator slängd därnere nu, inte alltid det är så
Annars kan jag kolla med en vän också ifall han har nåt liggandes som han ska slänga, värt ett försök iallafall ^^

Fick ett tips på kopplingskablar hos Kjell och co som verkar passa ganska bra så slipper jag modda allt för mycket!

Säger till om det inte fungerar hur som hälst jätte schysst av dig

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Fick ett tips på kopplingskablar hos Kjell och co som verkar passa ganska bra så slipper jag modda allt för mycket!

Säger till om det inte fungerar hur som hälst jätte schysst av dig

Kör på det, hoppas det funkar

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av newflag:

Fick ett tips på kopplingskablar hos Kjell och co som verkar passa ganska bra så slipper jag modda allt för mycket!

Säger till om det inte fungerar hur som hälst jätte schysst av dig

Om du köper dupontkablar så endera klipper du av dem och skarvar eller så kanske du kan använda hona/hane versionen och koppla ihop med dem som en "adapter" se bara till att inte köpa hane/hane för de passar inte på moderkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du köper dupontkablar så endera klipper du av dem och skarvar eller så kanske du kan använda hona/hane versionen och koppla ihop med dem som en "adapter" se bara till att inte köpa hane/hane för de passar inte på moderkortet.

Löste det trodde först att det bara fans hane hane varianten men såg senare att det fanns en hane hona också.

Hur som hälst vet du passformen för dessa på moderkortskontakterna, känns som de borde passa ganska bra men you Never know

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av newflag:

Löste det trodde först att det bara fans hane hane varianten men såg senare att det fanns en hane hona också.

Hur som hälst vet du passformen för dessa på moderkortskontakterna, känns som de borde passa ganska bra men you Never know

Det brukar vara samma pinnstorlek på alla kontakter av den typen så det borde passa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det brukar vara samma pinnstorlek på alla kontakter av den typen så det borde passa.

Tack för dina svar alltid kul när folk hjälper till!

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7