Permalänk

AMD cpu hjälp (lite info tack! ;) )

Tjenare!
en liten fråga bara.
Barton, Thoroughbred eller Palomino?
Vilken är bäst?
Jag har en XP-2100+ Thoroughbred nu, men den blir så satans varm (55grader med en bra cpu fläkt) och seg är den också.
Ska man upg. till en Barton 2500 eller?

tack!

Permalänk
Medlem

Barton är bäst.
T-bred sen.

du lär inte märka någon skillnad mellan en 2100+ och en 2500+ direkt, inget märkvärdigt.

55C är inte satans varm, det är en helt normal temp.
Är datorn instabil med 55C ? Eller är det något annat fel tycker du bara för att den är 55C? Eller tänkte du klocka skiten ur processorn med en bra cpufläkt och behöver lägre temp?

Och hur är din dator seg? Säker på att det är just processorn?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

jag tänkte nog klocka skiten ur den, men det du säget stämmer nog. det kan vara mitt minne. ska byta ut det till helgen, så får man la se. Jag tycker däremot att 55grader är lite mycket. den är ungefär 64-65grader i cpu core.

tack ska du ha

Permalänk
Medlem

Ok, om du tänkte klocka den så kan jag förstå om du vill ha ner värmen på den, men om du inte skall göra det så spelar det absolut ingen roll, bara den är stabil som berget. Själv har jag kört min 2000+ i 60C i ett halvår utan instabillitetsproblem, men jag klockar inte.

Minnet brukar oftast ge en väldigt bra prestanda-ökning då du höjjer FSBn.

Ooh, längesen man såg någon skriva "tack".
Jag som trodde alla tacksamma människor försvunnit
Inga problem.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Hmm... hur ser man om man har en T-bird eller en Barton?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

jag läste på tomshardware att det var första gången i amds historita som dom gav ut en sämre prossesor änn vad dom tidigare har haft när dom gav ut Barton kärnan
nått att tänka på

tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AfterDeath
Hmm... hur ser man om man har en T-bird eller en Barton?

Barton kärnan är jätte avlång

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AfterDeath
Hmm... hur ser man om man har en T-bird eller en Barton?

T-bred eller Barton?
Barton finns som:
2500+
2800+
3000+
T-bred:
2400+(och lägre)
2600+
2700+
2800+(högst otroligt - gick aldrig att få tag på i affärerna)
med andra ord - Barton och T-bred finns inte under samma beteckning
T-bird = Thunderbird är ju inte en XP-processor, gjordes i keramiskt material (eller vad det nu heter) - inte i plast

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razorhasyou
jag tänkte nog klocka skiten ur den, men det du säget stämmer nog. det kan vara mitt minne. ska byta ut det till helgen, så får man la se. Jag tycker däremot att 55grader är lite mycket. den är ungefär 64-65grader i cpu core.

tack ska du ha

hur kan din vara så varm. min 2100+ t-bred ligger på 40grader då med en dålig fläkt.

Visa signatur

Arsenal FC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
2800+(högst otroligt - gick aldrig att få tag på i affärerna)

Nåja, komplett.se hade ett mindre parti inne, men det vore ju fel att säga att den finns i några större mängder...

Förövrigt kan jag säga att jag har en XP 2000+ Palomino som just nu går på 1.8GHz och den blir då 46C under belastning. Enda anledningen jag kan komma på till varför din är så varm är att kylaren inte är så bra som du tror, eller att du tagit för mycket kylpasta (behövs nästan ingenting...). Jag skulle inte rekommendera att överklocka med den tempen i alla fall. Däremot är det okej om du hade tänkt att köra den oöverklockad.

Permalänk
Medlem

Visste ni att av alla AMD Athlon XP processorer (XP3000+ undantagen) så är just XP2100+ den som utvecklar mest värme?

Har siffror att backa upp det med, men hittar dem inte för tillfället...

Intressant iom. att man kanske tänker "Nej, den fläkten kan jag inte ta, den klarar bara upp till 2400+" eller liknande.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Visste ni att av alla AMD Athlon XP processorer (XP3000+ undantagen) så är just XP2100+ den som utvecklar mest värme?

Jo, men då gäller det Palomino-kärnan! XP2100+ Thoroughbred (som författaren till tråden har) är mycket effektsnålare.

Permalänk
Medlem

Enligt swiftech ska man i snitt kunna klocka 3-6% mer för varje 10C man sänkrer tempen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael

Jo, men då gäller det Palomino-kärnan! XP2100+ Thoroughbred (som författaren till tråden har) är mycket effektsnålare.

Sorry, skrev fel. (dumma mig *slaps himself*)
Jag har en Palomino, inte Thoroughbred.
Vad ska man göra då, för att sänka temperaturen? (om man nu kan göra något)
Jag använder en Thermaltake Volcano 9 CoolMod.

plz, säg inte att jag ska byta till vätskekylning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razorhasyou

Sorry, skrev fel. (dumma mig *slaps himself*)
Jag har en Palomino, inte Thoroughbred.
Vad ska man göra då, för att sänka temperaturen? (om man nu kan göra något)
Jag använder en Thermaltake Volcano 9 CoolMod.

plz, säg inte att jag ska byta till vätskekylning

hmm, du får nog köpa vattenkylning....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Visste ni att av alla AMD Athlon XP processorer (XP3000+ undantagen) så är just XP2100+ den som utvecklar mest värme?

Har siffror att backa upp det med, men hittar dem inte för tillfället...

Thunderbird 1.4GHz och Palomino 2100+ är de som utvecklar mest värme. (72W bådadera.)

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Montera om kylaren. Om det inte hjälper, skaffa en 80mm->120mm adapter och en 120mm variabel Enermax så borde det bli lite svalare.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Montera om kylaren. Om det inte hjälper, skaffa en 80mm->120mm adapter och en 120mm variabel Enermax så borde det bli lite svalare.

1. Hur lite svalare, och hur mycket pengar rör det sig om ungefär.

2. Det är alltså 'normal' värme på min cpu? Inget att oroa sig för då? men om man vill clocka skiten ur den då, och inte har råd med vätskekylning. :'(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razorhasyou

1. Hur lite svalare, och hur mycket pengar rör det sig om ungefär.

2. Det är alltså 'normal' värme på min cpu? Inget att oroa sig för då? men om man vill clocka skiten ur den då, och inte har råd med vätskekylning. :'(

Också intresserad av hur mycket svalare det kan tänkas bli. Har nyss köpt en 80->120 adapter, men får fläkten först i morgon. Nu har jag en papst 19.4cfm på min Alpha Pal8045, min nya fläkt blir en papst 55.3cfm. Hur många grader ungefär borde det bli i skillnad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4

Också intresserad av hur mycket svalare det kan tänkas bli. Har nyss köpt en 80->120 adapter, men får fläkten först i morgon. Nu har jag en papst 19.4cfm på min Alpha Pal8045, min nya fläkt blir en papst 55.3cfm. Hur många grader ungefär borde det bli i skillnad?

Typ omöjligt att säga... för många facktorer som spelar in. Dock tror jag sug ger bäst resultat med en så addapter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Typ omöjligt att säga... för många facktorer som spelar in. Dock tror jag sug ger bäst resultat med en så addapter.

Tror du det blir bättre med sug? Har ett chieftec chassi med 4st chassifläktar papst 12db, 2st in och 2st ut.

Permalänk
Medlem

Ja efftersom luften kasstas utåt av cetrifugalkraften så bör man ju tappa pga av att den ska tvingas ner i tratten....
Det inträffar inte med sug.
Dock har turbulent luft bättre kylande egenskapar på grövre flänsar....... Dock inte på väldigt fina flänsar då duger sug minst lika bra eller presterar offta bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Ja efftersom luften kasstas utåt av cetrifugalkraften så bör man ju tappa pga av att den ska tvingas ner i tratten....
Det inträffar inte med sug.
Dock har turbulent luft bättre kylande egenskapar på grövre flänsar....... Dock inte på väldigt fina flänsar då duger sug minst lika bra eller presterar offta bättre.

Ok, ska testa både sug och blås och se vilken som ger mest.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4

Ok, ska testa både sug och blås och se vilken som ger mest.

lämna dina resultat här, plz.

Permalänk
Medlem

Har nu fått fläkten och testat lite. Blev väl inte riktigt lika bra resultat som jag hoppade på, men lite bättre i alla fall.

Blås@1.85v Fulload: 63 grader

Sug@1.85v Fulload: 56 grader

Så det bättre resultat med sug.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razorhasyou

1. Hur lite svalare, och hur mycket pengar rör det sig om ungefär.

2. Det är alltså 'normal' värme på min cpu? Inget att oroa sig för då? men om man vill clocka skiten ur den då, och inte har råd med vätskekylning. :'(

asså du har något fel ....

Jag kör min nya 2100+ med en kylfläns+fläkt för max 1Ghz (väntar på SLK-900:an)

Prollen har jag oc:ad till en 2600+ i org volt.. idel tempen ligger på 33c Max load på 48c!!

1. Har du tillräckligt med chassi fläktar?
2. Kör du fläkten på "max2? den fläkten är fet och ska kyla din prolle mycket bättre!
3. Montera bort flänsen och gör rent från gammal pasta.. släng på lite artic silver III, prova igen!