"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."
Surfplatta till TV:n. Viktigaste egenskaperna?
Visa signatur
Visa signatur
Hej!
Det är så att jag ska skaffa en ny TV (budget 4k) och ljudsystem (budget 5k) varav sistnämnda kommer bestå av en förstärkare och 2x golvhögtalare (är mest intresserad av att få ut bra musik, inte hemmabio osv.) Surfplattan ska gärna ligga så pass lågt i kostnad som möjligt (max 2k).
Eftersom jag har en stationär dator så vill jag gärna ha något att styra min TV med. Då syftar jag främst på att jag exempelvis vill kunna lyssna och välja bland musik genom surfplattan (via Spotify!!) till TV:n och dess kopplade ljudsystem. Samt titta på Youtube, osv.
Jag vill helst att allt detta är trådlöst. Men gissar att det kan bli ganska dyrt då samt att ljudkvaliteten kanske tar stryk? Att ha en HDMI-kabel som går från surfplattan till TV:n är min Plan B så att säga :). Funderade även på att köpa HUE-lampor som jag likaså kan styra med en surfplatta :P.
Hur som helst: Det jag undrar är främst vad jag bör tänka på när jag kollar efter surfplattor för just min "TV- och Ljudsystems-setup"? Och vad finns det för billiga lösningar i mitt fall? Eventuellt, finns det bättre alternativ? Vill gärna ha en stor TV så smart-tv:s ligger lite för högt i pris för mig, sen vore det ju trevligt med en surfplatta rent generellt sådär då jag inte har en laptop.
Tack på förhand!
Använd telefonen med en aux-sladd istället om du har så liten budget.
Förstärkare, om du inte planerar bygga ut till 5.1 eller så, köp en stereoförstärkare, mer ljud för pengarna.
Smart-tv är skräp, men jag tror inte det går att köpa bra TV utan smartfunktioner längre.
Och titta begagnat.
"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."
TV
TV:n skulle jag lägga 5000kr, då får man en Andersson 55" TV utan Smart-TV tjafs-funktioner som du ändå får i surfplattan, tyvärr också utan 3D (har inte själv 3D men sugen på att testa)...
Förstärkare
Eftersom du verkar vara fast i den digitala smeten skaffa en hembioförstärkare med HDMI in (och ut till TV:n) att den 5.1 högtalarkontakter kvittar, du kopplar in dina 2.0 stereohögtalare i den och ställer in den för stereo endast...
Har själv bara en analog stereoförstärkare som gör trådlös HDMI-koppling menlös eftersom bara TV:n kan kopplas till sådana (bild=bra, ljud i TV-högtalarna=dåligt)
Trådlöst ljud från en surfplatta till en förstärkare är vare sig nyhet eller dyrt.
Andersson BHR 2.0
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=919163
Båda är avsedda att vara stationära.
Ljudet ur dessa begränsas av Bluetooth standarden, så det kvittar (såvida det inte är en Xapt-bluetooth) om dom kostar 200kr eller 20 000kr
Golvhögtalare
Ett par från Netonnet eller Ljudfokus skulle klara skivan galant med välljudande musik. Alternativt par stativhögtalare och senare, om något år bygga ut med en Subbas (om din musiksmak kräver djupbas). Dynavoice Magic F5 ryms lätt i din budget.
Surfplatta
själv jättenöjd med Android. Verkar som en 10 tums skärm passar dig bäst.
Två saker man kan tänka på är.
1. HML adaptrar är klumpiga och dåliga lösningar, då de kräver strömadapter och HDMI-sladd i surfplattan/adaptern villket gör dom lika klumpiga att använda som en HTPC. Kolla efter en surfplatta med Micro-, Mini- eller fullstor HDMI-kontakt fortfarande måste HDMI-sladden vara kopplad men du slipper strömsladden (om inte plattan måste laddas).
2. Upplösningen välj en surfplatta med upplösningen 1920x1080 för att få samma upplösning som TV:n
Det blir annars suddigt och grynig bild om du bara får 1280x800 och det verkar som folk med surfplattor med högre upplösningen än 1920x1080 har svårt att få surfplattorna att skicka 1920x1080 till TV:n (men det är bara vad jag hört ryktesvägen).
Allra smidigast blir det med trådlöst över Chromecast eller Samsungs trådlösa bild och ljudöverföring. LG satsar stort på
Räkna med jobb innan TV, förstärkare, högtalare och surfplatta är konfigurerade som det ska
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.