Permalänk
Medlem

Windows XP internetproblem

Var förbi min far och skulle försöka få igång hans internet på en nyinstallation av XP. I enhetshanteraren hittades inte nätverkskortet, så jag öppnade lådan och hittade ett gammalt ASUS-moderkort som jag tyvärr inte kan numret på utantill. När jag försökte fixa lite drivrutiner till detta hittade jag bara installationsprogram som kräver uppkoppling för att det ska kunna installera rätt fil, hur löser jag detta när nätet är just vad jag saknar? Är jag möjligen helt ute och cyklar?

Inser att det möjligen kan krävas närmare info om exakta modellen, men eftersom jag inte är där så ofta försöker jag här ändå och hoppas på att någon kan hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

Flytta över filen från en annan dator med ett USB-minne.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Entusiast

Jag har aldrig varit med om att en nätverksdrivrutin har krävt uppkoppling för att installeras om det är det du menar :S
Men du måste ju ladda ner moderkortets drivrutin på en annan dator och föra över med till exempel USB-minne.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag laddade ned vad som skulle vara drivrutiner från asus sida, på det specifika märket dessutom, men när jag skulle installera visade det sig att alla filerna där var just samma program som krävde nät för att installera åt mig. Ifall jag haft vanliga filer vore det lätt löst, faktiskt första gången jag stött på detta problemet. Är jag åtminstone rätt ute med att det är drivrutiner till moderkortet som borde lösa problemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Måste varit en gammal WinXP, installerar du med SP2 eller SP3 så borde det väl finnas stöd för allt nästan. Kanske ej fungerar men skulle kunna prova köra mobilen som hotspot access punk via usb, om din far har internet på mobilen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Frekeb:

Jag laddade ned vad som skulle vara drivrutiner från asus sida, på det specifika märket dessutom, men när jag skulle installera visade det sig att alla filerna där var just samma program som krävde nät för att installera åt mig. Ifall jag haft vanliga filer vore det lätt löst, faktiskt första gången jag stött på detta problemet. Är jag åtminstone rätt ute med att det är drivrutiner till moderkortet som borde lösa problemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, drivrutinerna behövs helt klart för en uppkoppling över huvud taget men att man redan skulle behöva vara uppkopplad för att installera en drivrutin har jag som sagt aldrig varit med om och det låter ju helt knäppt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Prova ladda ned nätverks specifika drivrutiner och inte någon moderkorts bundle. Jag hittar Realtek lan driver och Intel lan driver på asus hemsida, prova med dem, om du inte vet vilket du har.

Permalänk
Medlem

Använd INTE windows xp. Det är inte supportat längre. Försvinner hans pengar om han är inne på internetbanken så får han inte ett öre tillbaka av banken.

Permalänk
Medlem

Jag kommer försöka använda mobilen som nätverk främst, funkar det inte som jag vill kommer jag leta nätverksspecifika drivrutiner. Att inte använda XP är inte ett alternativ, eftersom min far envist vill använda det. Jag tackar för tipsen, och skulle det inte lösa sig får jag väl fråga vidare.

Permalänk
Medlem

Försök att få tag på Windows 7 eller 8.1 , finns som sagt ingen support längre för XP , Om du kör Windows 8.1 kommer den hitta nätdrivarna garanterat

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Vista Basic eller Windows 7 Basic är de närmaste man kan komma Windows XP. Det går o få det o se ut som Windows XP klassiska temat. Microsoft ströp för nån vecka sedan all support, windows update funkar inte längre. Windows XP är nu lätt ett mål för hackers, då det inte längre finns säkerhetsuppdateringar. Windows XP var dock ett bra operativsystem, men stöds inte längre. Och är som sagt osäkert att använda på nätet.

Permalänk
Medlem

Jag håller med er helt och hållet, men som sagt är det detta han vill ha, så det är det han får

Skickades från m.sweclockers.com