NetAtOnce "kryddar" resultat på BBK och Speedtest. Urusel kundhantering.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att många operatörer peerar direkt med bredbandskollen. Då testar du endast deras nät men inte deras riktiga peering.

Det kan vara så att de inte har tillräckligt med kapacitet där du bor.

Har du en IP adress till en av deras routrar som sitter i närheten av dig?
Du kan få fram det genom att göra en traceroute mot google.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrusE:

Glöm inte att många operatörer peerar direkt med bredbandskollen. Då testar du endast deras nät men inte deras riktiga peering.

Det kan vara så att de inte har tillräckligt med kapacitet där du bor.

Har du en IP adress till en av deras routrar som sitter i närheten av dig?
Du kan få fram det genom att göra en traceroute mot google.

3 3 ms 3 ms 3 ms na.netatonce.net [85.195.62.120]
4 11 ms 11 ms 11 ms sth-cr1.link.netatonce.net [85.195.62.158]
5 12 ms 11 ms 11 ms netnod-ix-ge-b-sth-1500.google.com [194.68.128.1
15]
6 15 ms 11 ms 11 ms 209.85.250.192
7 11 ms 11 ms 11 ms 209.85.240.123
8 11 ms 11 ms 11 ms arn06s07-in-f23.1e100.net [74.125.232.247]

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av varget:

hur snabbat går det att tanka
http://speedtest.tele2.net/10GB.zip

för dig?

3 minuter ca; 100-350 Mbps till en USB3 hårddisk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

3 minuter ca; 100-350 Mbps till en USB3 hårddisk.

Gör samma test när det är mer trafik i nätverket, tex mellan 19:00 och 22:00.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrusE:

BBK 500 ner och 14 upp
Speedtest mot Norge: 400 ner och 995 upp.

Net at Once kryddorna fungerar nog inte som det ska (testen från olika datorer)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrusE:

Testar med FTP till Sunet klockan 19.40

MB/s

Mbps

19:55 på Speedtest

England

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Necroar topicen eftersom jag själv kommer få netatonce om ett par veckor och funderar på 1gb.
Blev det någon ordning på det?

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Selo:

Necroar topicen eftersom jag själv kommer få netatonce om ett par veckor och funderar på 1gb.
Blev det någon ordning på det?

Jo på BBK blev det ordning men faktiska farten ligger på runt 300-500 Mbps.

De är billigast Mbps/kr men största felet med NetAtOnce tycker jag är att de vägrar brygga sin Inteno så man får hålla till godo med det skräpet och köra AP från sina mer moderna routrar från Asus om man inte vill krångla med portvidarebefodran mellan 2 subnät.

Falkenberg, ser jag och gissar då att ni haft göra med dårarna på DE-Teknik som vi till slut kickade ut för att någon gång bli färdiga med vårat nät.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, har varit en jäkla massa skit och förseningar. Skulle varit färdigt i December. Skall ha möte den 14:e med NaO så får väll kolla upp med dem om skiten. Så det är modemet som stryper hastigheten?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Selo:

Så det är modemet som stryper hastigheten?

I alla fall det trådlösa. NAO Inteno har bara 2,4 Ghz. Annars tror jag ingen leverantör får ut 1 GB förutom på BBK. Steam-nerladdning pendlar mellan 50-450 Mbps och Origin runt 300 Mbps. Spelar ingen roll vad man har för hastighet när de som sänder data har sämre än en själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm ok men jag kommer köra trådat på de 2 datorerna som kräver mest.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Testat denna? http://tptest.netatonce.se/1gb.bin
Tryck inte "spara som" utan tryck bara "öppna med"/"öppna" så tas i princip diskens flaskhals bort helt då den bara laddas ner till RAM (till största del).

Och tänk på att hastigheten operatörerna säljer är den hastigheten de garanterar inom deras egna nätverk (ex 500-1000 Mbit/s) inte vilken hastighet du får ut till andra operatörer, vilket många missförstår och tror att de är garanterade 500-1000Mbit/s oavsett hur rutten går.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Testat denna? http://tptest.netatonce.se/1gb.bin
Tryck inte "spara som" utan tryck bara "öppna med"/"öppna" så tas i princip diskens flaskhals bort helt då den bara laddas ner till RAM (till största del).

Och tänk på att hastigheten operatörerna säljer är den hastigheten de garanterar inom deras egna nätverk (ex 500-1000 Mbit/s) inte vilken hastighet du får ut till andra operatörer, vilket många missförstår och tror att de är garanterade 500-1000Mbit/s oavsett hur rutten går.

http://tptest.netatonce.se/1gb.bin gav bara 200 Mbps för mig medan Crysis2 gav 650 Mbps (snitt 350 Mbps) från Origin. Tycker allmänt att Origin är några 100% snabbare att ladda ner från än Steam.

Ska bli intressant att se hur fort det går att ta hem GTA 5 från de servrarna

använder (greenmangaming.zendesk.com).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

http://tptest.netatonce.se/1gb.bin gav bara 200 Mbps för mig medan Crysis2 gav 650 Mbps (snitt 350 Mbps) från Origin. Tycker allmänt att Origin är några 100% snabbare att ladda ner från än Steam.

Det är väl för att Telia är ISP åt electronic arts och det finns troligtvis en svenskt origin server eftersom det är väl ett svenskt företag som utvecklar Battlefield. Telia fick riktade DDoS attacker runt års skiftet när DDoS grupperna riktade in sig på spel.

Så det kan handla nåt om det och peering till den svenska origin, lite osäker om Steam faktiskt har servrar i sverige, typ ett data center att ladda ned från eller om de finns i ett annat EU land.

Permalänk
Avstängd

Ibland om det går trögt med Sverige-servern på Steam brukar jag byta till Norge och det blir bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Just när ni laddar ner finns det extremt många parametrar att ta med i ekvationen.

Hur stor är filen? Laddar du ner ett spel ex och sparar så sparas det ju ner på disk och hur mycket data kan du skriva ned på disk? Där är en vanlig flaskhals, tyvärr.

Din dator, hur är den kopplad under huven? Delar nätverket på en taskig gammal PCI buss som ger en nedklockad hastighet och till på köpet i halv duplex (Man kan bara skicka data i ena riktningen, inte i båda).

Är din nätverkskabel i ok skick? Är den skadad men fungerar på reducerad kapacitet med packetloss?

Hur är det med server du försöker kontakta? Har den hög belastning så kommer det att påverka ditt resultat.

Hur mycket enheter har du inkopplad på ditt eget nät och vad gör dessa? Hur mycket bandbredd använder dessa? Sitter en av datorerna och tankar torrent och du försöker ladda ner drivisar så kommer det att gå trögt.

Så länge Net at Once levererar Gigabit i sitt eget nät är det inte något problem. Kan gissa att Net at Once inte är sämre än BBB som jag har hemma, de garanterar enligt avtal 100/10 i sitt eget nät till mitt bredbandsuttag i lägenheten. Något annat garanterar de inte i mitt avtal samt att de har svårt att garantera något som är utan för deras kontroll.

För att leka med att servern har sämre nät än du, säg att AMD har 500 Mb/s in till sin server och du har 1Gb/s hem till dig, de kan inte leverera snabbare än max på deras lina och din är större, då kommer AMD leverera max de kan till dig och du kommer inte kunna ladda ner i full kräm jämfört med din lina. Bara för att du inte får ut full hastighet när du laddar ner en fil så finns det massor med parametrar som spelar in. Det är inte automatiskt Net at Once fel...

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zatheer:

Just när ni laddar ner finns det extremt många parametrar att ta med i ekvationen.

...Bara för att du inte får ut full hastighet när du laddar ner en fil så finns det massor med parametrar som spelar in. Det är inte automatiskt Net at Once fel...

Har nog inte påstått något annat heller

Jo NAO är nog bra för det priset de kostar men det där med att de inte vill brygga min Router är inte kul om man har behov av att greja mer än vanligt folk. PF mellan två subnät eller göra mina två andra routrar med 5GHz och AC dumma var den lösning jag tog.

Vi har fler parametrar med hastigheten. 10 GB mot Scanovas nät på 300 hushåll trodde jag skulle bli trögt ibland då det även ska räcka till ip-tv men det har fungerat förvånansvärt bra. Nu är inte BBK en bra måttstock men under 300 Mbps trådat har jag aldrig kommit.

Men enormt inskränkt och tråkig router att navigera i. Är i stort sätt detta du tillåts göra under avancerat: Sätta statiska ip-adresser och vidarebefodra några portar. Tex går inte ens att använda dynamiska DNS-tjänster.

Okej, man kan sätta en andra, roligare router, som tex 192.168.0.1 men tycker det bara blir krångel att köra Virtual Server mellan två subnät och tyvärr går det ändå inte använda dynamiska DNS-tjänster med Asus routrar bakom ett subnät.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Av en händelse börjar folk i vårat nät klaga på Net At Once på våran Facebook-sida. Inte på speeden utan på routerns låsta gränssnitt. En del vill ha en annan leverantör. Fast 5 års inlåsning är 5 år och heller inte kul om vi då byter 1000/1000 mot Telias 100/10 som också är dyrare. Tappa 900 ner och 990 upp tycker jag det inte är värt för att kunna brygga sin fiber media converter.

Även TV krånglar stundtals för en del (mig också). De som hade Telia ip-TV innan genom ADSL saknar många funktioner, som Sappa inte har, med att kunna starta ett program från början mitt i sändningen. Men jag ser mer värde av att ha möjligheten att köpa fler HD-kanaler.

Visst är NAO grisiga med att inskränka programvaran i routern på det sätt de gör vilket säkert beror på inkompetens men att byta om 5 år till något sämre (Telia) tycker jag är vansinnigt.

Vad säger ni kunniga, skulle NAO kunna köpa in kompetens folk som kunde säkra upp deras när så de skulle kunna brygga våra "routrar" eller är det ändå en för stor säkerhetsrisk? Både Ownit och Telia klarar av det men vet ju inte om de kör någon form av trafik-spärrar som ställer till det för kunden.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl klart att NAO kan konfa upp nätet som de vill (eller kanske egentligen som kunderna vill) det handlar enbart om kostnaden eftersom kompetensen lär finnas att få tag på utan större problem om de betalar men desto mindre kunden kan påverka själv desto mindre jobb för supporten, det finns ju en anledning till att det blir billigare när man väljer bort valfriheten och mer avancerade funktioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Av en händelse börjar folk i vårat nät klaga på Net At Once på våran Facebook-sida. Inte på speeden utan på routerns låsta gränssnitt. En del vill ha en annan leverantör. Fast 5 års inlåsning är 5 år och heller inte kul om vi då byter 1000/1000 mot Telias 100/10 som också är dyrare.

Har du provat kopplat ur skiten och direkt kopplat en dator istället? Fungerar det då så är det ju bara att skicka tillbaka den till NetAtOnce.

Permalänk
Medlem

Har nu fått fibern, men hastigheten är lite sådär.

Ligger något av det på min sida eller är det från netatonce sida?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Vid strömknappen finns ett litet hål. Återställ bredbandsdelaren med en sticka. Och ha ingen server igång på port 80. Själv tog det lång tid att få ordning på deras grejor. Just att uppdateringarna sker på port 80 är ingen kul lösning de har men kanske bekvämt för dem själva.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Jag har fått disk overloaded förr till följd av dålig minnesallokering och för fulla diskar, jag får det inte nu. Har testat på flera diskar utan att få overload. Alltså på både min SSD och på 7200rpm-diskar. Flaskhalsen hinner inte hamna på diskarna förrän över 300Mbit för min del har jag märkt då jag haft tillgång till snabbare uppkopplingar tidigare.

edit: Detta gör att jag är lite snett inställd till att rota alltför mycket i grejerna, byta ut fiberkonverterare etc: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://n...

Ingen annan som är intresserad hur det gått för Vindevåg i detta fall? Jag läste igenom hela sidan och
tog mig även till den icke cachade sidan för att se om det fanns några uppdateringar.. Var ju ett tag sedan
sidan uppdaterades. Skulle gärna vilja se hur det gått för honom.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Vid strömknappen finns ett litet hål. Återställ bredbandsdelaren med en sticka. Och ha ingen server igång på port 80. Själv tog det lång tid att få ordning på deras grejor. Just att uppdateringarna sker på port 80 är ingen kul lösning de har men kanske bekvämt för dem själva.

Inget som påverkar min fördelning till TVn och så då?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

TV kör på ett annat subnät med egen teknik. TV tittande ska inte påverka hastigheten som tex med Telia IPTV (ADSL). Gissar lite nu men tror att TV kanalerna fördelas direkt i lokala stationen för att inte suga för mycket på stamnätet från Skanova men finns folk här inne som är mer insatta i detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kund ju ha vorti kabln' din som ä skadat eller feil på kategorien där. TP-Kabl'n.

Permalänk
Medlem

min cpu går upp i 100% när jag kör bredbandskollen. det är normalt eller?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Selo:

min cpu går upp i 100% när jag kör bredbandskollen. det är normalt eller?

Kan vara om du inte har hårdvaruacceleration av flash igång men troligen så påverkar det mätvärdet om cpun bottnar och inte orkar med riktigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

är en i7 2600k

"Hej,

Det kan bero på den server du använder att mäta mot. På speedtest.net kan du testa mot Taastrup-servern istället. Den ligger vid Köpenhamn. Den klarar i regel gigabithastigheter utan problem. Det kan även vara datorn som flaskar där med. Det är i regel tyngre att ladda upp än ner för hårddisk och processor. "

Ännu sämre resultat när jag bytte från intel till realtek uttaget.

http://s22.postimg.org/4dthdezo1/bbk_resultat.jpg

Visa signatur