Köpa GTX 770 eller vänta tills 800 serien.

Permalänk
Medlem

Köpa GTX 770 eller vänta tills 800 serien.

Tjena!

Jag har alltid varit skeptisk över vilket grafikkort jag ska välja och har aldrig riktigt bestämt mig. Jag hade från början bestämt mig (när jag skulle köpa dator vilket jag inte har gjort än) att jag skulle utvinna mest FPS på det grafikkortet jag skulle ha valt. Men nu när det har dröjt sådan lång tid så har jag börjat fundera på om jag ska vänta tills den nya GTX 800 serien kommer. Vad tycker ni jag ska göra? Min vän har tipsat mig om att köpa ett GTX 780 när GTX 800 serien har kommit ut för då "lär" det ha gått ner i pris vilket det kommer göra. Men sen ändå är ju man sugen på ett helt nytt grafikkort med ny arkitektur och är helt nyutvecklat.

Jag vet inte i alla fall inte riktigt hur jag ska göra, därför frågar jag er. Men det har lutat mot ett MSI GTX 770 2GB. Förövrigt så blir det att plocka ihop en helt ny dator när jag har fått mina pengar dvs. I slutet av Augusti. Budget: 12202kr.

Tack på förhand, jag uppskattar alla er medlemmar här på Sweclockers, ni är grymma!

Visa signatur

CPU: Intel i5 4690K, PSU: Corsair 750W, RAM: ADATA 2x4GB, SSD/HDD: ADATA 256GB, Seagate 2TB. GPU: MSI GTX 780 3GB, CPU-kylning: Noctua NH-d14 Moderkort: MSI Gaming 5 Z-97, OS: Windows 8.1 Pro.

Jag avskyr att vara en på miljonen.

Permalänk
Vägledare

Lyssna på din vän!

Permalänk
Medlem

Geforce 800 serien är tänkt att släppas Q4 2014, altså Oktober, November eller December.

Permalänk
Skrivet av Helling:

Tjena!

Jag har alltid varit skeptisk över vilket grafikkort jag ska välja och har aldrig riktigt bestämt mig. Jag hade från början bestämt mig (när jag skulle köpa dator vilket jag inte har gjort än) att jag skulle utvinna mest FPS på det grafikkortet jag skulle ha valt. Men nu när det har dröjt sådan lång tid så har jag börjat fundera på om jag ska vänta tills den nya GTX 800 serien kommer. Vad tycker ni jag ska göra? Min vän har tipsat mig om att köpa ett GTX 780 när GTX 800 serien har kommit ut för då "lär" det ha gått ner i pris vilket det kommer göra. Men sen ändå är ju man sugen på ett helt nytt grafikkort med ny arkitektur och är helt nyutvecklat.

Jag vet inte i alla fall inte riktigt hur jag ska göra, därför frågar jag er. Men det har lutat mot ett MSI GTX 770 2GB. Förövrigt så blir det att plocka ihop en helt ny dator när jag har fått mina pengar dvs. I slutet av Augusti. Budget: 12202kr.

Tack på förhand, jag uppskattar alla er medlemmar här på Sweclockers, ni är grymma!

Jag förstår din tvekan, är själv intr jätte insatt i hur 800 serien kommer prestera jämfört med 7xx serien. Hade jag varit du hade jag dock direkt slått till på ett 770. Kortet presterar riktigt bra. Man kan alltid tänka att gräset är grönare på andra sidan, det kommer ju ständigt komma ut nya serier men man lever bara en gång. Detta beror dock på om du har en rigg s funkar någorlunda nu, för isåfall är det kanske värt att vänta. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermanlange:

Jag förstår din tvekan, är själv intr jätte insatt i hur 800 serien kommer prestera jämfört med 7xx serien. Hade jag varit du hade jag dock direkt slått till på ett 770. Kortet presterar riktigt bra. Man kan alltid tänka att gräset är grönare på andra sidan, det kommer ju ständigt komma ut nya serier men man lever bara en gång. Detta beror dock på om du har en rigg s funkar någorlunda nu, för isåfall är det kanske värt att vänta. Lycka till!

rolig pun och yolo i en paragraf, det var inte dåligt jobbat!

gtx 770 är ett riktigt fint kort men det är inget prestandamonster på något sätt. även om det som hermanlange säger är sant så är vi inte jättelångt ifrån 800-serien så det kan vara värt det att vänta. glöm dock inte att det kommer bli dyrare, det är inte så att gtx 880 kommer kosta som gtx 780 gör idag. förvänta dig över 5000kr. 780 kommer garanterat gå ner dock om man ska ha begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

rolig pun och yolo i en paragraf, det var inte dåligt jobbat!

gtx 770 är ett riktigt fint kort men det är inget prestandamonster på något sätt. även om det som hermanlange säger är sant så är vi inte jättelångt ifrån 800-serien så det kan vara värt det att vänta. glöm dock inte att det kommer bli dyrare, det är inte så att gtx 880 kommer kosta som gtx 780 gör idag. förvänta dig över 5000kr. 780 kommer garanterat gå ner dock om man ska ha begagnat.

Nej 770 är inget tyvärr inget prestandamonster. Huvudsaken är att jag vill ett kort som inte hackar eller att jag upplever dålig FPS.

Skrivet av hermanlange:

VÄLDIGT mycket är sant i det du säger. Tyvärr så har jag aldrig upplevt att ha en riktigt bra gaming-pc, har en riktigt seg burk just nu.

Skrivet av Alpha77:

Geforce 800 serien är tänkt att släppas Q4 2014, altså Oktober, November eller December.

Jo, det känner jag till.

Skrivet av Miikks:

Lyssna på din vän!

Det är ett alternativ Ja.

Visa signatur

CPU: Intel i5 4690K, PSU: Corsair 750W, RAM: ADATA 2x4GB, SSD/HDD: ADATA 256GB, Seagate 2TB. GPU: MSI GTX 780 3GB, CPU-kylning: Noctua NH-d14 Moderkort: MSI Gaming 5 Z-97, OS: Windows 8.1 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helling:

Nej 770 är inget tyvärr inget prestandamonster. Huvudsaken är att jag vill ett kort som inte hackar eller att jag upplever dålig FPS.

GTX 770 är ett riktigt bra kort om du bara tänkt att köra spel i 1080p. Det är först när du kommer upp på 1440p eller 4K som det kortet sackar efter.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

GTX 770 är ett riktigt bra kort om du bara tänkt att köra spel i 1080p. Det är först när du kommer upp på 1440p eller 4K som det kortet sackar efter.

Okej, nej sådan tjock plånbok har jag inte haha.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Helling:

Okej, nej sådan tjock plånbok har jag inte haha.

Om jag var du så skulle jag skippa 770 av anledningarna att det är ganska gammalt kort ungefär 2.5 år. Och sen att det bara har 2GB minne kan bli problem i framtiden. Vänta till AMD Tonga eller 800 serien skulle jag säga. Eller så köper du ett R9 290. Riktigt bra kort för pengarna. Lika bra som GTX 780 om inte bättre plus 512 bits minnesbuss och 4GB GDDR5 VRAM !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Om jag var du så skulle jag skippa 770 av anledningarna att det är ganska gammalt kort ungefär 2.5 år. Och sen att det bara har 2GB minne kan bli problem i framtiden. Vänta till AMD Tonga eller 800 serien skulle jag säga. Eller så köper du ett R9 290. Riktigt bra kort för pengarna. Lika bro som GTX 780 om inte bättre plus 512 bits minnesbuss och 4GB GDDR5 VRAM !

Kolla min budget igen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Helling:

Kolla min budget igen.

12202:- ?

Permalänk
Skrivet av Helling:

Kolla min budget igen.

Så här mycket kostar R9 290. http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/190345-sapphi...

Permalänk
Medlem

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p... finns också. inte lika fint som sapphire tri-x men fruktansvärt prisvärt.

edit: nähä, nu är det ur lager igen, prisjakt lurade mig. kortet kommer in och ut regelbundet.

Permalänk
Skrivet av versions:

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p... finns också. inte lika fint som sapphire tri-x men fruktansvärt prisvärt.

edit: nähä, nu är det ur lager igen, prisjakt lurade mig. kortet kommer in och ut regelbundet.

Wow ! Det där var inte dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Om jag var du så skulle jag skippa 770 av anledningarna att det är ganska gammalt kort ungefär 2.5 år. Och sen att det bara har 2GB minne kan bli problem i framtiden. Vänta till AMD Tonga eller 800 serien skulle jag säga. Eller så köper du ett R9 290. Riktigt bra kort för pengarna. Lika bra som GTX 780 om inte bättre plus 512 bits minnesbuss och 4GB GDDR5 VRAM !

Bara för att förtydliga så lanserades 770 under 2013, och är ej 2.5 år (tror du blandar ihop det med 6-serien)
2GB är inga problem såvidare TS inte tänker köra 1440P eller dylikt inom en överskådlig framtid?

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Danmyr:

Bara för att förtydliga så lanserades 770 under 2013, och är ej 2.5 år (tror du blandar ihop det med 6-serien)
2GB är inga problem såvidare TS inte tänker köra 1440P eller dylikt inom en överskådlig framtid?

Du däremot verkar missa att GTX 770 är GTX 680 med ett annat namn. Samma grafikprocessor och allt mer eller mindre (GK104).

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Du däremot verkar missa att GTX 770 är GTX 680 med ett annat namn. Samma grafikprocessor och allt mer eller mindre (GK104).

Du verkar missa att det rör sig om ett helt annat kretskort, högre bandbredd på minnesmodulerna, GPU boost 2, avsevärt högre TDP, kraftigare stömförsörjning, ny kylare/ångkammare (ref mod) men utöver detta så har du rätt.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Skrivet av Danmyr:

Du verkar missa att det rör sig om ett helt annat kretskort, högre bandbredd på minnesmodulerna, GPU boost 2, avsevärt högre TDP, kraftigare stömförsörjning, ny kylare/ångkammare (ref mod) men utöver detta så har du rätt.

Fortfarande samma chip. Bara olika minnen. Och högre bandbredd ? Båda sitter på 256-bit.

Och vill bara säga att BF4 käkar upp 2,2 Gb på Ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Om jag var du så skulle jag skippa 770 av anledningarna att det är ganska gammalt kort ungefär 2.5 år.

Helt förbannat fel, den släpptes för ungefär ett år sen!

Skrivet av Melinho2895:

Och vill bara säga att BF4 käkar upp 2,2 Gb på Ultra.

Men herregud!

Innan du lyssnar för mycket på vissa råd så föreslår jag att du kollar upp lite recensioner gjorda av riktiga experter. GTX 770 klarar dagens spel i 1,920 x 1,080 utan större svårigheter. Det finns givetvis bättre kort, fast så är det nästan alltid

http://www.sweclockers.com/recension/17074-nvidia-geforce-gtx...

http://www.trustedreviews.com/opinions/amd-radeon-r9-280x-vs-...

http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_770/1.h...

Permalänk
Medlem

Du kan ju sitta och vänta förevigt men efter 800-serien kommer du ju kanske att vänta på att 900-serien släpps? Köp istället det du behöver nu (om du nu behöver ett grafikkort). Kan du vänta så väntar du. Tror inte att 700-serien kommer att gå ner så mycket i pris (räkna med någon hundralapp eller så skulle jag tro, om man kollar på hur mycket 600-serien gick ner då 700-serien kom till marknaden). Jag köpte själv mitt GTX 780 och är hur nöjd som helst, kan köra stabilt i 80 fps med allt på Ultra i BF4 t.ex.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Kawasa:

Helt förbannat fel, den släpptes för ungefär ett år sen!

Men herregud!

Innan du lyssnar för mycket på vissa råd så föreslår jag att du kollar upp lite recensioner gjorda av riktiga experter. GTX 770 klarar dagens spel i 1,920 x 1,080 utan större svårigheter. Det finns givetvis bättre kort, fast så är det nästan alltid

http://www.sweclockers.com/recension/17074-nvidia-geforce-gtx...

http://www.trustedreviews.com/opinions/amd-radeon-r9-280x-vs-...

http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_770/1.h...

Du vet väl att 770 använder exakt samma grafikkrets GK104 som 680 använder ? det enda som skiljer är minnena och lite högre TDP o sådant. Men det är fortfarande samma GPU som finns i 680. Så jo man kan säga att det är 2.5 år gammalt p.g.a GK104...

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kan säga som så att jag satt med Riva TNT 2 (1998) fram tills jag skaffa Radeon 9700 Pro (2004). Jag borde absolut ha skaffat GeForce 2 GTS emellan men jag tänkte hela tiden: "det kommer nåt bättre snart o då e det dumt att köpa nu".

Precis som Icte ovanför säger så ska du skaffa vad du behöver NU.
T.ex så fick jag korrupt grafik i Company of Heroes med mitt 8800 GTS (G92) så ja skaffade ett GTX 570. Det var värt det för just då körde jag med kompisar o de upplevelserna var mer värda än lite pengar.

Så behöver du prestandan NU, så köp.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Fortfarande samma chip. Bara olika minnen. Och högre bandbredd ? Båda sitter på 256-bit.

Du vet alltså inte skillnaden på bandbredd och minnesbuss, de delar samma GK104 krets, men har helt olika kretskort. Enligt ditt argument skulle således GTX 780/780ti/Titan vara samma sak, vilket givetvis inte är fallet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Du vet alltså inte skillnaden på bandbredd och minnesbuss, de delar samma GK104 krets, men har helt olika kretskort. Enligt ditt argument skulle således GTX 780/780ti/Titan vara samma sak, vilket givetvis inte är fallet.

Men ditt argument faller lika hårt iom. att 780/780ti/Titan inte delar samma krets utan har olika antal delar av kretsen upplåsta. Vilket gör att dem har olika antal texture mapping units, stream processing units och raster operation units. Detta påverkar hur kretsen presterar. GTX770 och GTX680 delar exakt samma krets och har därmed lika många streamprocessorer/tmu/rops att tillgå, vilket betyder att vid exakt likadana klockfrekvenser så presterar korten precis likadant.

Att kretskorten skiljer korten (GTX770 och GTX680) åt är absolut sant. Men om du inte seriöst går in i superdetalj så är det inte mycket som skiljer mer än att GTX770 har sina GDDR5 minnen klockade i 1750mhz (7000mhz effektivt) medens 680 har sina GDDR5 minnen klockade i 1500mhz (6000mhz effektivt).

GTX770 är ett GTX680 i grunden med ett nytt bios som ger lite högre frekvenser och möjligen ny pcb bara för att det skulle passa under Titanets referenskylare så det skulle se ballt ut. Men allt sånt tjafs går oftast att lösa med lite överklockning, på GTX680s sida då.

Så jo, jag tycker faktiskt att GTX770 är 2½ år gammalt. Då ett 680 som producerades då kommer prestera precis likadant som ett 770 som tillverkades igår, vid lika klockhastigheter.

Varför dem är klockade olika för är ju självklart för att NVIDIA vill tjäna ännu mer pengar på redan färdigutvecklad hårdvara som överklockats av partnertillverkarna under föregående generation.

Till TS;

Köp någonting nu; GTX770 eller R9 280x tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på ett 780Ti/770SLI, men väntar nog till 800-serien...

770 är precis på gränsen att klara krävande spel (last light/2033, max payne 3, bf4, tomb raider, etc) i max/ultra med 1080p 60+fps (och ibland 3D vision)

*sagt från någon som faktiskt har kortet, och inte bara rabblar upp en massa mumbo-jumbo/mäter kuk

oftast går min cpu, med clock, på ~70-85% med gpun ständigt ligger på 99% med +80/+300-clock
MSI:s kylare är svår att klaga på dock

Permalänk
Medlem

Att säga att 680 och 770 är två olika modeller är lite som att säga att en SAAB 900 av 1997 års modell och en 9-3 av 1998 års modell är helt olika modeller. Visst, modellbeteckningen och vissa detaljer (komponenter och layouter) skiljer men det handlar om en facelift av ett befintligt kort.

Det är absolut inte något fel på ett GTX 770 men det presterar likvärdigt med ett 680 OC, ibland sämre. Jag har ägt tre stycken GTX 680 och två stycken GTX 770. De två snabbaste GTX 680-korten var högre klockade (GPU) än något av GTX 770-korten och presterade således något bättre än 770-korten.

I dagsläget vill jag påstå att GTX 770 är ett relativt dåligt köp med tanke på den snåla minnesmängden och prestandan i kortet ligger väl nära gränsen för dagen spel. Väljer man versionen med 4 GB är priset omotiverat högt. Som flera redan påpekat så är Radeon R290 ett bättre alternativ (även om det kostar några kr extra).

/Erik

Permalänk
Medlem

Själv har man HD 7970 och väntar på GTX 880! Jag tycker att man ska uppgradera med en generation emellan då man kommer märka av skillnaden mer och det känns mer nytt. Visst jag är väldigt nöjd med prestandan mitt 7970 ger men det är dags för skärm byte (1080>1440p) och då behövs mer häst krafter!

Så mitt förslag till TS är! Ingen ide att vänta då detta är din första riktiga dator, köp den kraft du känner att du behöver! Men tipset är ett kort som har mer än 2GB vram! Då många nya titlar i 1080P drar över 2GB.

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • ASUS TUF Gaming B850-Plus • RTX 5080 16GB Ventus 3X OC
🖥️ → 2560x1440P Xiaomi 27" 27i Gaming Monitor G Pro Mini LED QHD 180Hz
⌨️ → Logitech G915 TKL Tactile
🖱️ → G-Pro Wireless
🎧 → ASUS ROG Delta II

Permalänk
Medlem

Även om min tanke med inlägget först och främst var att belysa de små skillnaderna mellan 680 och 770 så har du helt rätt att frågan var ställd mellan 770 eller 800. Oavsett anser jag att R290 är ett bättre val än 770 och skriver därför detta.

Men jag svarar såhär istället; GTX 770 är idag inte något vidare bra val då minnesmängd och prestanda är begränsad. Om valen enbart står mellan 770 eller 800-serien hade jag avvaktat den nya generationen men om TS inte vill vänta på den nya generationen finns det bättre alernativ från andra tillverkare.

Om TS har några synpunkter att få andra förslag än de han ursprungligen frågade och övervägde kring så ber jag självfallet TS, men inte någon annan som ev stör sig på detta, om ursäkt.

/Erik

Tagit bort citat och svar
Permalänk

Så ja då tar vi det lugnt och dricker lite te Och funderar igen om ts behöver en 770 eller om han vill vänta på liknande kort som är bra mycket bättre på att spara ström...

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Helling:

Tjena!

Jag tycker du ska vänta till 900-serien kommer eller serien efter eller varför inte serien efter det, med den inställningen kommer du aldrig köpa ett nytt kort då det alltid kommer att komma nya, lyssna på din vän och köp ett 780 då det är ett bra kort du kommer att klara dig med länge, finns ingen anledning att vänta förrän DX12 korten kommer om 1 år eller mer när man vet vilka spec DX12 kommer ha, de säger att dagens kort ska klara av DX12 men vill man utnyttja det fullt så ska man köpa de kort som kommer i samband med det

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.