Program för att läsa/skriva metadata i bilder?

Permalänk
Medlem

Program för att läsa/skriva metadata i bilder?

När jag tar en bild med min systemkamera, så lagrar den en massa info i bilden. T.ex. vilken kameramodell som används, datum, tid, upplösning osv. Den infon syns i Photoshop sen och även i Windows om man kollar på bildens "egenskaper".

Hur lagras den infon i bilder?
och finns det nåt program där man även kan fylla i dom uppgifterna? Händer ju att man glömmer/skiter i ställa in datum o tid i kameran när batteriet tagit slut.

/T

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av TomKe:

När jag tar en bild med min systemkamera, så lagrar den en massa info i bilden. T.ex. vilken kameramodell som används, datum, tid, upplösning osv. Den infon syns i Photoshop sen och även i Windows om man kollar på bildens "egenskaper".

Hur lagras den infon i bilder?
och finns det nåt program där man även kan fylla i dom uppgifterna? Händer ju att man glömmer/skiter i ställa in datum o tid i kameran när batteriet tagit slut.

/T

Byt det "interna" batteriet i kameran, så slipper du ställa klockan hela tiden. Brukar bara ett sånt där runt knappbatteri.

Skickades från m.sweclockers.com