Byta från ett GTX 770 till ett 7990?

Permalänk
Medlem

Byta från ett GTX 770 till ett 7990?

Som rubriken lyder, är det ett bra byte eller är det fortfarande mycket problem med kortet generellt? Tänkte mest på drivare, CFX stöd etc.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Avstängd

Kommer aldrig någonsin köra AMD i någon kommande burk. Skulle jag ha ett 770 nu skulle jag inte bytt det mot ett 290x. Säger bara det.

Men Ja, det är en väldigt bra FPSboost om man stirrar sig blind på det.

Permalänk
Inaktiv

Det är nog absolut inga problem. Dock är det väldigt mycket mer högjlutt då det är dubbelt så snabbt och kräver dubbelt så mycket effekt.

Permalänk
Medlem

Jag personligen har kört crossfire en gång (med två HD4850) och kommer nog inte återvända till det på ett bra tag. Bara det att de nyaste spelen ofta direkt inte stödjer crossfire utan drivrutinsuppdateringar är jobbigt nog, sedan led jag ganska rejält av microstuttering (även om sådant är på väg att bli mycket bättre med dagens kort). Varmt blev det också, och strömhungrigt.

EDIT: Förresten, varför inte skaffa ett till begagnat 770 istället? Mycket prisvärdare.

Skrivet av oouhdawg:

Kommer aldrig någonsin köra AMD i någon kommande burk. Skulle jag ha ett 770 nu skulle jag inte bytt det mot ett 290x. Säger bara det.

Men Ja, det är en väldigt bra FPSboost om man stirrar sig blind på det.

Om din åsikt ska få någon form av värde för TS är det bra att säga varför man inte skulle välja märke X också.

Skrivet av Killbom:

Det är nog absolut inga problem. Dock är det väldigt mycket mer högjlutt då det är dubbelt så snabbt och kräver dubbelt så mycket effekt.

Det kräver nog mer än dubbelt så mycket effekt, då prestanda/watt är högre hos ett 770.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonteP0nte:

Jag personligen har kört crossfire en gång (med två HD4850) och kommer nog inte återvända till det på ett bra tag. Bara det att de nyaste spelen ofta direkt inte stödjer crossfire utan drivrutinsuppdateringar är jobbigt nog, sedan led jag ganska rejält av microstuttering (även om sådant är på väg att bli mycket bättre med dagens kort). Varmt blev det också, och strömhungrigt.

EDIT: Förresten, varför inte skaffa ett till begagnat 770 istället? Mycket prisvärdare.

Om din åsikt ska få någon form av värde för TS är det bra att säga varför man inte skulle välja märke X också.

Det kräver nog mer än dubbelt så mycket effekt, då prestanda/watt är högre hos ett 770.

Ang varför jag inte skulle välja AMD är deras drivrutiner som A-L-L-T-I-D är helt åt h-vete..

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Ang varför jag inte skulle välja AMD är deras drivrutiner som A-L-L-T-I-D är helt åt h-vete..

Det var konstigt, förutom när jag körde crossfire har jag aldrig haft några drivrutinsproblem med mina AMD-kort, inte vad jag kan komma på rent spontant i alla fall. Så "A-L-L-T-I-D" är nog ändå en överdrift.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

Ang varför jag inte skulle välja AMD är deras drivrutiner som A-L-L-T-I-D är helt åt h-vete..

jag har använt AMD i 3 år nu (först 4850 nu 6870) har A-L-D-R-I-g haft problem med drivers

Visa signatur

6600k@4.7 gHz - 16 GB - Radeon 5700 XT - Corsair Force MP510 1 TB

Permalänk
Medlem

Har 7990 och är då inte det minsta missnöjd.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk

HD7990 är ett riktigt bra kort, Presterar rejält mkt bättre än GTX 770 och håller en förhållandevis låg ljudnivå

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Kortet fungerar utmärkt med det flesta spelen.

Har både 780ti och ett hd7990 som inte används längre.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Känns onödigt.

Permalänk
Medlem

Kör överklockade 7970 i x-fire sen i våras. Funkar utmärkt. Dock har jag inte spelat jättemkt. Möjligt att de kan funka sämre i nåt specifikt nvidia spel även om jag inte upplevt det ännu.
I respekt för TS bör fan boys kanske hålla lägre profil? Hur 4850 i x-fire funkade 2008 är inte relevant, eller?