Hur länge håller ett nätaggregat?

Permalänk
Avstängd

Hur länge håller ett nätaggregat?

En av mina datorer kör idag ett nätagg från 2005. Har gått dygnet runt i stort sett sedan dess och jag kan inte se att det är gammalt annat än att det har en framåtriktad 80mm fläkt och lite (mycket) damm. Hur länge håller ett nätagg egentligen?

Permalänk
Medlem

Beror på belastning och kvaliten i det.
dock så kan du mkt väl ligga på gränsen med nuvarande i den burken och att det snart tar med sig datorn om det är ett budgetagg...

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Mitt bör hålla i 10 år, annars nyttjar jag garantin som är på 10 år.

Nej men det beror väl på komponenter, kvalité och tillverkare. Lite som hårddiskar, köper man ur enterprise-segmentet så ska diskarna hålla längre än konsumentsegmentet, iaf enligt tillverkaren.

Sen får du väga in hur väl du håller komponenterna städade och hur driftmiljön ser ut. Sitter de i en datahall med krav på hög driftsäkerhet och hög kvalité så är området förmodligen nästintill dammfritt och väldigt rent. Temperaturen är kontrollerad och reglerad och komponenterna ses över regelbundet.

Pratar vi nätaggregat hemma hos "Bert" som inte städar rummet mer än någon gång per månad och har fem katter som alla gillar att gosa med Bert när han sitter vid datorn, ja då gissar jag på kortare livslängd.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Mycket damm etc kan sänka livslängden "drastiskt".
Ifall nätagget inte belastas till max och går svalt och är av bra kvalité ska det nog inte vara några problem med 12-14 år skulle jag påstå.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd

Ja mitt närmar sig tio år. Lite därför jag funderade.
Det är ett Antec NeoHE 500w
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168171039...

Driver inget märkvärdigt, lasten ligger nog på 220-240watt som mest under max load

Permalänk

Den bör ju klara sig i minst ett år till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beror på, för länge sedan hade jag Antec sonata 2 med ett nätaggregat som var välkänt som rent jävla skit rent ut sagt, jag körde så länge det höll och det var c:a 3år. Köpte ett Corsair nätaggregat ungefär samtidigt som jag köpte Antec, det var tror jag 8 år sedan? Det håller fortfarande trots daglig hög belastning.

Det är ett riktigt lotteri, har trots allt haft klenare datorer med no-name nätaggregat som har hållt i 7-8 år, tänk er högstadie dator i början på 2000 talet. Jag skulle säga att om man har en strömkrävande dator som är påsatt långa perioder och som används mycket och man är rädd om sina filer, så ska man köpa ett nätaggregat av bra kvalitet. Med det sagt behöver man inte köpa 900watt superplus+++megapowerful, men bra kvalitet är att rekommendera.

Om man inte riktigt bryr sig utan bara surfar på facebook varannan dag så kan man köpa vad som helst.

By the way: Finns datorer från 1998 original som fortfarande är i drift, så har man tur håller det länge :=)

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop