Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

yo, tänkte fråga dig om du har något att jämföra med.

Sitter just nu på en dell2312 1080p
funderar på att köpa just den skärmen, tror du bildkvaliten och färgerna är bättre på aoc'en ?
bryr mig inte mycket alls om uppdateringsfrekvens då jag mest tittar på film och spelar rollspel och strategispel

Jag hade en Samsung PLS-skärm innan som jag var mycket nöjd med bilden, men den var bara 22" och 1080P. AOC-skärmen ger en bild med väldigt lika karaktär som min gamla Samsung-skärm, båda är PLS dvs PLS respektive S-PLS i AOC. Skillnaderna är att AOC är mer ljusstark och har högre upplösning givetvis samt att kontrasten i gråskalor är synbart bättre, inte oväntat 6 års skärmutveckling borde ha gett något resultat. Men som sagt, grundkaraktären är densamma, en svagt varm bild med riktigt underbara färger och tydlig frånvaro av flicker och skimmer. Bilden är lugn, fin och skarp.

På jobbet har vi HP, NEC och Dell-skärmar från 19-27", 24" är vanligast, alla är något kyliga i jämförelse och alla lider av skimmer. Kan utan tvekan påstå att AOC skärmen är bättre i ren bildkvalitet än typ alla skärmar gjorda för kontorsarbete.

Det är nog inte den ultimata fps-spelskärmen pga att den inte är så snabb, den är bara normalt snabb för en IPS/PLS-skärm, men jag har spelat några timmar Skyrim och det fungerar bra jag störs inte av någon eftersläpning i det spelet i alla fall, underbar bild även i Skyrim.

Just Dell 2312 kan jag inte uttala mig specifikt om.

edit. jag blev lite överraskad av att det låg med en DisplayPort-kabel i lådan, liksom alla andra kablar också dvs DVI-D, VGA, HDMI, USB och ljudkabel dessutom var nätsladden lite längre än vad nätsladdar brukar vara vilket är bra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

yo, tänkte fråga dig om du har något att jämföra med.

Sitter just nu på en dell2312 1080p
funderar på att köpa just den skärmen, tror du bildkvaliten och färgerna är bättre på aoc'en ?

Jag har ingen egen erfarenhet av 2312HM, men ögnade igenom tftcentrals test lite snabbt och sammanfattningsvis kan man väl säga att det är en bra skärm som häller ganska bra fargnoggranhet redan ur kartong (vilket såklart förändras med att skärmen åldras). Samma sak med q2770Pqu. Den har hyfsat bra färgnoggranhet direkt ur kartong och blir, precis som 2312HM mycket bra vid kalibrering.
Eftersom det är liknande paneler (motsvarande teknik) så kan du vänta dig ungefär samma betraktningsvinklar osv , men tex är den uppmätta kontrasten i tftcentrals tester av de båda skärmarna något högre på AOC:n så en viss utveckling har ju skett.
Så jag skulle, spontant, säga att du kommer att uppleva dem relativt lika, med att AOC:n är aningen bättre.

Permalänk
Medlem

Fick hem min QNIX QX2710 LED Evolution ll SE Matte 27" 2560x1440 SAMSUNG PLS WQHD PC Monitor idag jag, riktigt trevlig monitor, och klockar iaf. på desktop upp till 115Hz utan problem, men har inte testat i spel då.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G