dx.com dealextreme

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

dx.com dealextreme

Hej, jag har en dum fråga.. jag tänkte handla lite på dx.com och undrar då vad skillnaden är vi valet "direct"? man kan välja mellan en europeisk och en kinesisk flagga. säker väldigt uppenbart men jag hittar inte någonstans vad det betyder. Tacksam för snabbt svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

dx.com dealextreme

när man är inne på en produkt står det "direct" och man kan välja mellan en europeisk flagga och en kinesisk, vilken skall man välja? den kinesiska är ikryssad från början. tacksam för snabbt svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Kan du förklara lite bättre? Länk? Bild?
Det är inte ifall dom skickar det från ett lager i Europa eller ett lager i Kina?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kyoto, Japan
Registrerad
Jul 2011

De har flera lager - Ett i Kina, ett i Australien och ett i Storbritannien. Väljer du att köpa från deras lager i Storbritannien (antar att det är detta som EU-flagga betyder, du behöver utveckla lite mer ) så skickas varan därifrån istället för från Kina vilket betyder att varan kommer fram till dörren snabbare, men det kostar också lite mer.

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Emilf1994:

Hej, jag har en dum fråga.. jag tänkte handla lite på dx.com och undrar då vad skillnaden är vi valet "direct"? man kan välja mellan en europeisk och en kinesisk flagga. säker väldigt uppenbart men jag hittar inte någonstans vad det betyder. Tacksam för snabbt svar

det är var det lagret är lokaliserat
kan du så handla från europeiska lagret då du inte ska behöva att betala tull på det du köper och att de inte blir något strul om du beställer lithium batterier då dessa nu har fått restriktioner vid frakt i flygplan efter det som hände med Malaysia airlines flight 370 som skall ha varit lastad med ca 200kg lithium batterier

|CPU| AMD Ryzen 7 1700 3.8GHz 1.35V |GPU| Radeon R9 290 + Tri-X kylare eftermonterad |MoBo| Gigabyte GA-AX370 Gaming K3 |RAM| - G.SKILL Ripjaws V 3600Mhz 16GB @3066MHz cl14|CPU kylare| Noctua NH-D14 |PSU| EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Emilf1994:

när man är inne på en produkt står det "direct" och man kan välja mellan en europeisk flagga och en kinesisk, vilken skall man välja? den kinesiska är ikryssad från början. tacksam för snabbt svar

Antagligen är det varifrån det skickas, har du nått konkret exempel ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Välj kina om du vill ha gratis frakt till Sverige EU-sidan har INTE fraktfritt till Sverige. Tar dock en extremt lång tid vid tullen...

M-ITX: Fractal Design Node 304 Gigabyte H97N i7 4790k Msi GTX980 Gaming Ballistix Sport 16GB @ 1600MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av mrqaffe:

Antagligen är det varifrån det skickas, har du nått konkret exempel ?

Tack för svaret men hittade det på ett annat ställe till slut. men hur är det med tullregler och moms inom europa kontra kina? påverkar storleken på paket, vikten eller vad är det som påverkar?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Emilf1994:

Tack för svaret men hittade det på ett annat ställe till slut. men hur är det med tullregler och moms inom europa kontra kina? påverkar storleken på paket, vikten eller vad är det som påverkar?

Handlar du inom EU så är det alltid tullfritt och du betalar moms direkt när du köper saken, importerar du kan det bli tull beroende på vad och varifrån du handlar, summor kan du kolla på i tullverkets tabeller, moms betalar du själv, den är 25% och så tillkommer oftast en avgift som speditören tar ut för att sköta administrationen, besök www.tullverket.se och läs "Tullguiden" där

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Emilf1994:

Eu direct = skickas från Storbritannien = snabbare leverans men något dyrare vara i de flesta fall
Kinaflaggan = skickas från Hong Kong = lång leveranstid men något billigare + moms och skatt om värdet på varorna överstiger 300kr.

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

*Inlägg flyttade*

Flyttade hit inlägg från annan tråd då vi, av rättviseskäl, inte tillåter korspostning (flera trådar/inlägg om samma sak), se §3.3.
Välkommen till Sweclockers!
/moderator

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jan 2011

Aldrig åkt på tull+skatt+moms+frakt mm när jag beställt från kina.
Inom EU så är det bara dyrare och mycket kortare leverans tid.

Sen när jag beställer mycket från kina så delar jag upp köpen så summan håller sig under 300kr, har haft tur att slippa tull fast en vara gick på 800kr.

Normal tid är mellan 3-5 veckor.

Skickades från m.sweclockers.com

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Har alltid fått betala tull för mina grejor från kina. alltid hört folk säga att du kan ha tur och slippa men .. måste vara en myt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jan 2011

12 av 12 gånger är nog ingen myt, vissa kanske har otur?

Kebabrulle

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005

Jag har beställt säkert 20 ggr från Dealextreme från Kina och aldrig åkt på tull och moms. Jag har nog iofs aldrig haft en beställning som överstiger 300 kr.

En gång fastnade paketet och tullen på Arlanda ringde mig. Jag fick forwarda beställningsmailet från Dealextreme sedan släppte tullen mitt paket, utan moms och tullavgifter. Ingen aning om vad som gäller men jag har aldrig betalat något extra. Just detta fallet var det en kylplatta till en laptop samt ett par mobilskal för runt 200kr totalt tror jag.

Frakten från Kina och Dealextreme ligger som någon sa kring 3-5 veckor, men det är gratis å andra sidan. Om man beställer från EU-lagret så är det väl en minimiorder på 30€ eller nåt sånt för att slippa frakt?

/hulle.

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av Whaleboobs:

Har alltid fått betala tull för mina grejor från kina. alltid hört folk säga att du kan ha tur och slippa men .. måste vara en myt!

Beror ju helt på vad du beställer, är det elektronik och sånt är det klar man åker på tull, beställer man billigt skit som ficklampor kablar å sånt trams åker man aldrig på tull.

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

De som påstår att det finns en gräns på 300 kr har fel, vid postorderköp ska ALLT momhsas och tullas. Sen kan man ofta slippa men det är en annan sak.

(300 kr är vid gåva från en privatperson till en annan privatperson, dvs gäller inte alls när ni beställer från DX.com)

Hemma: Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 | 16GB Vengeance 1600 MHz | TRUE 120 | EarthWatts 650W | Gigabyte GTX 670 OC | Audigy 2 ZS | Intel 530 240 GB | Force3 120GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | VX 550W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av mfm:

De som påstår att det finns en gräns på 300 kr har fel, vid postorderköp ska ALLT momhsas och tullas. Sen kan man ofta slippa men det är en annan sak.

(300 kr är vid gåva från en privatperson till en annan privatperson, dvs gäller inte alls när ni beställer från DX.com)

Alla paket jag fått från dx.com har det stått gift på och avsändaren har varit en privatperson med kinesiskt namn. Kanske därför man slipper undan. Sedan är värdet alltid nedskrivet till några dollar.

/Hulle.

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2005

Jag beställde nyligen från vad jag antog var deras europeiska lager (hade eu i adressen), men det skickades från Kina. Behövde inte betala något extra då jag handlade för 35euro, men fick det uppsplittat i två paket där avsändaren dessutom skrivit ned priset.

Z87-Pro, I5 4670K@4.0 (4.2 single), Sapphire 290 TRI-X ~10% överklock, 16GB Crucial Tactical@stock, Deep Silent 1, Samsung Evo 250GB + 2x1TB 7200 + 500GB SSD (också Evo?)
På hyllan: E5300 2600Hz -> 3640Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Hulle:

Alla paket jag fått från dx.com har det stått gift på och avsändaren har varit en privatperson med kinesiskt namn. Kanske därför man slipper undan. Sedan är värdet alltid nedskrivet till några dollar.

/Hulle.

Jo när du nämner det så kommer jag ihåg något om gift och privatperson, i början undrade jag vem som skickar packet till mig från kina.
Stod inget företagsnamn på.

Kebabrulle

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Råd

Jag tänkte beställa från Dx.com och summan landar på ungefär 1000:- kr. Vad är bäst om jag ska undvika tull?
Ska jag dela upp beställningen i 3 olika "köp" eller bara en?

Jag beställde förra veckan för ca 800:- kr fick ett mail härom dagen av dx som skrev att beställningen fastnat på någon flygplats pga att det innhöll batterier men att de ska använda sig av ett annat flygbolag. Är det någon som varit med om något liknade?

Tacksam för svar

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Stoffmeizter:

Jag tänkte beställa från Dx.com och summan landar på ungefär 1000:- kr. Vad är bäst om jag ska undvika tull?
Ska jag dela upp beställningen i 3 olika "köp" eller bara en?

Jag beställde förra veckan för ca 800:- kr fick ett mail härom dagen av dx som skrev att beställningen fastnat på någon flygplats pga att det innhöll batterier men att de ska använda sig av ett annat flygbolag. Är det någon som varit med om något liknade?

Tacksam för svar

Tull eller inte beror på vad det är för vara och varifrån den kommer, det kan vara tullfritt även om du handlar för en miljard, men allt under 1300kr är alltid tullfritt

Internethandel från ett land utanför EU...
Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor – behöver du inte betala någon tull

http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettla...

Batterier och andra saker som är kemiskt farliga berörs av andra regler, batterier har ju bevisligen förorsakat flygolyckor och att de stoppas av flygbolaget har nog inget med tullen att göra, det är troligen nån som försökt skicka dem med felaktiga dokument eller nått likande så att de fastnat i en säkerhetskontroll pga att de inte uppfyllt säkerhetskraven, det kan ju tex blivit så att de försökt sända det med ett passagerarplan, batterier, vapen och sprängämnen och andra saker som kan användas av terrorister eller för den delen kan utgöra en fara för flygplanet även utan att nån människa vill använda det som vapen försöker flygbolagen att ha koll på och hittar de batterier i "fel paket" så lär det bli stopp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av mrqaffe:

Tull eller inte beror på vad det är för vara och varifrån den kommer, det kan vara tullfritt även om du handlar för en miljard, men allt under 1300kr är alltid tullfritt

Internethandel från ett land utanför EU...
Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor – behöver du inte betala någon tull

http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettla...

Batterier och andra saker som är kemiskt farliga berörs av andra regler, batterier har ju bevisligen förorsakat flygolyckor och att de stoppas av flygbolaget har nog inget med tullen att göra, det är troligen nån som försökt skicka dem med felaktiga dokument eller nått likande så att de fastnat i en säkerhetskontroll pga att de inte uppfyllt säkerhetskraven, det kan ju tex blivit så att de försökt sända det med ett passagerarplan, batterier, vapen och sprängämnen och andra saker som kan användas av terrorister eller för den delen kan utgöra en fara för flygplanet även utan att nån människa vill använda det som vapen försöker flygbolagen att ha koll på och hittar de batterier i "fel paket" så lär det bli stopp.

Okej då vet jag ^^

Tack för svaret

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Pamudas:

Välj kina om du vill ha gratis frakt till Sverige EU-sidan har INTE fraktfritt till Sverige. Tar dock en extremt lång tid vid tullen...

Beställde från EU sidan, var gratis frakt för mig...

MOBO: ASUS GRYPHON Z97CPU: Intel Core i5-4670K
PSU: EVGA 750G2 Chassi:Phanteks Enthoo Evolv
SSD1: Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM: A-Data 16GBGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Scerio:

Beställde från EU sidan, var gratis frakt för mig...

Det är väl gratis frakt om man beställer för över 30 €?

/hulle.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Hulle:

Det är väl gratis frakt om man beställer för över 30 €?

/hulle.

Beställde för 26€ så antagligen på 20/25€

MOBO: ASUS GRYPHON Z97CPU: Intel Core i5-4670K
PSU: EVGA 750G2 Chassi:Phanteks Enthoo Evolv
SSD1: Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM: A-Data 16GBGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB