Kan jag använda endast en PCIe kabel?

Permalänk
Avstängd

Kan jag använda endast en PCIe kabel?

Tjao, mitt grafikkort behöver 2st PCIe 6pin för att drivas! Med mitt modulära nätagg så följer det med 2st 6+2 pin kablar! Men vardera kabel har först en 6+2 connector, sen går kabeln ytterligare 12 cm och då finns det en till 6+2 connector! Kan jag använda bara en kabel med dom två 6 pin grejjerna eller måste jag ta båda kablarna och ta en 6pin från båda?! Haha ingen kommer fatta vad jag menar men det är piss svårt att förklara!..

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizty:

Tjao, mitt grafikkort behöver 2st PCIe 6pin för att drivas! Med mitt modulära nätagg så följer det med 2st 6+2 pin kablar! Men vardera kabel har först en 6+2 connector, sen går kabeln ytterligare 12 cm och då finns det en till 6+2 connector! Kan jag använda bara en kabel med dom två 6 pin grejjerna eller måste jag ta båda kablarna och ta en 6pin från båda?! Haha ingen kommer fatta vad jag menar men det är piss svårt att förklara!..

Det går utmärkt att göra som du tänkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av era909:

Det går utmärkt att göra som du tänkt.

Alltså bara en kabel?

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Sötast

Det beror på hur nätagget är byggt.
Oavsett så skulle jag skulle definitivt rekommendera att sätta last på båda två och inte bara en.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Det beror på hur nätagget är byggt.
Oavsett så skulle jag skulle definitivt rekommendera att sätta last på båda två och inte bara en.

Najs! Finns det risk att GPU:n pajjar även om jag kör på 2? Mitt nätagg är ett Cooler Master V550S? (Inte säker om det är ett V550 eller V550S!)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizty:

Najs! Finns det risk att GPU:n pajjar även om jag kör på 2? Mitt nätagg är ett Cooler Master V550S? (Inte säker om det är ett V550 eller V550S!)

Det spelar ingen roll om du kör på en eller två kablar. Det är ju meningen att du skall kunna koppla in två grafikkort som kräver två kontakter var. Om inte nätagget eller något annat är trasigt så kommer inte ditt grafikkort att gå sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av era909:

Det spelar ingen roll om du kör på en eller två kablar. Det är ju meningen att du skall kunna koppla in två grafikkort som kräver två kontakter var. Om inte nätagget eller något annat är trasigt så kommer inte ditt grafikkort att gå sönder.

Najs! Vad rekommenderar du då? 1 eller båda ;)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För ett grafikkort hade jag använt en kabel med två 6+2:kontakter på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizty:

Najs! Vad rekommenderar du då? 1 eller båda ;)?

Om du inte bryr dig om att det blir fler kablar i lådan så kör på båda, annars kör på en. Inget alternativ är bättre än det andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZonYx:

För ett grafikkort hade jag använt en kabel med två 6+2:kontakter på

Skrivet av era909:

Om du inte bryr dig om att det blir fler kablar i lådan så kör på båda, annars kör på en. Inget alternativ är bättre än det andra.

Ni gör mig osäker men jaaja x))

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör med en, seså nu har jag bestämt åt dig!

Visa signatur

🏬: MSI B650 Gaming Plus WiFi 🔲: AMD Ryzen R5 7600X ❄️: be quiet! Pure Rock 2 Black 🏴: ASUS Radeon RX 7800 XT DUAL OC
🗄️: Corsair 3500X 🔌: be quiet! Pure Power 12 M 750W 🎞️: 32GB Kingston Fury Beast 6000Mhz 💾: Kingston NV2 1TB
🖥️: Lenovo Legion R27qe 🖱️: Logitech G PRO Wireless⌨️: Steelseries Apex 3 🎧: Logitech G733 📶: tp-link Deco X20 x3

Permalänk
Sötast
Skrivet av Wizty:

Nej, det finns ingen risk!

Det jag skrev var mest riktat åt äldre/billiga skit-nätagg.

Har du ett "normalt" nätagg så kan du koppla i princip hur du vill, de senaste svaren du fått i tråden är i stort sett korrekt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Nej, det finns ingen risk!

Det jag skrev var mest riktat åt äldre/billiga skit-nätagg.

Har du ett "normalt" nätagg så kan du koppla i princip hur du vill, de senaste svaren du fått i tråden är i stort sett korrekt

Har ett Cooler Master V550! Har frågat/läst på olika forum och alla säger olika! Är riktigt rädd att nåt pajjar för jag har inte pengar att köpa nytt! :'( Hjääälp

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizty:

Har ett Cooler Master V550! Har frågat/läst på olika forum och alla säger olika! Är riktigt rädd att nåt pajjar för jag har inte pengar att köpa nytt! :'( Hjääälp

Du har en sladd med två PCI-E 6+2-pinskontakter. Koppla in båda dessa kontakter till ditt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizty:

Vad är det för ett grafikkort?

Inget pajar för att man använder endast en sladd och båda kontakterna, men normalt brukar man fördela belastningen på två kablar om man har möjligheten.
Om det inte är något annat hinder så använd båda kablarna och en kontakt från varje.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Vad är det för ett grafikkort?

Inget pajar för att man använder endast en sladd och båda kontakterna, men normalt brukar man fördela belastningen på två kablar om man har möjligheten.
Om det inte är något annat hinder så använd båda kablarna och en kontakt från varje.

Det är ett Sapphire Radeon R9 280 Dual-X MLG edition 420 blaze it!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Tittade just på netonnets ''Hur man bygger en dator'' video, där använde han 1 kabel med 2x 6+2 pin till vardera grafikkort?! Alltså borde det funka?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizty:

Tittade just på netonnets ''Hur man bygger en dator'' video, där använde han 1 kabel med 2x 6+2 pin till vardera grafikkort?! Alltså borde det funka?

Där är väl ingen som sagt något annat heller?
Du tror väl inte man sätter dit 2 kontakter om det inte skulle fungera att använda båda?

Men åter igen så rekommenderar många att använda 2 kablar om man har möjligheten, men det är absolut inget krav.

Permalänk
Avstängd

Jag har läst men är inte säker på att jag fattade budskapet i Tom´s hardwares PSU artikel.

Men min uppfattning där var att det var vad som satt i nätaggregatsänden som spelade någon roll för vad kabeln klarade av. Minns inte om standarden var typ 250 watt över fyra pinnar eller om det var 350 eller över hur många eller vad som helst.

Oavsett så fick jag uppfattningen där att de inte var några fans av / man inte skulle gå efter hur många kontakter som satt på kabeln (det används sladdar med olika tvärsnittsarea också.)

Om det säg normalt är 250/350 watt per 6 eller 8 pinskontakt så kanske den inte är skapt för 500/700 watt över samma kabel som har två.

Då kan man ju fråga sig varför man skulle göra en sådan kabel. Men den kunde ju användas till två kort som kräver säg 100 watt styck antar jag.

Men det känns ju ändå som riskabelt om jag nu fattade saken korrekt och kabeln (eller nätaggregatsdelen) i sig inte fixar högre belastning än en med bara en kontakt på sig.

Någon som vet får gärna förklara hur det verkligen är. Men eftersom du är orolig och det möjligen skulle kunna vara så att det är dumt att bara använda en kabel så använd två så slipper du ju oroa dig för det :).

Kan någon sedan bekräfta att det är helt ok att göra annorlunda så ..

Kan ju alltid maila coolermaster och AMD och fråga

Permalänk
Sötast
Skrivet av Wizty:

https://www.youtube.com/watch?v=rC-ImSeYn2A

Du har nu i princip fått enhälligt svar i tråden att det kommer att gå utan problem.

Antingen så får du godta de svar du fått eller så får du undvika ställa frågor

Du får svaret inom 10 sekunder i videon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

https://www.youtube.com/watch?v=rC-ImSeYn2A

Du har nu i princip fått enhälligt svar i tråden att det kommer att gå utan problem.

Antingen så får du godta de svar du fått eller så får du undvika ställa frågor

Du får svaret inom 10 sekunder i videon

Tack mannen!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

http://www.enthusiastpc.net/articles/00002/3.aspx

•A 6 pin PEG connector can deliver 75W of 12V power to the graphics card.
•An 8 pin PEG connector can deliver 150W of 12V power to the graphics card.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarmsprackare:

http://www.enthusiastpc.net/articles/00002/3.aspx

•A 6 pin PEG connector can deliver 75W of 12V power to the graphics card.
•An 8 pin PEG connector can deliver 150W of 12V power to the graphics card.

Och vad har detta med vad som diskuteras här att göra?

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Och vad har detta med vad som diskuteras här att göra?

Tror att han har lite svårt att svara nu

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW