Bygga fixed gear cykel? Hjälp?

Permalänk

Bygga fixed gear cykel? Hjälp?

Hej! Fick plötsligt en impuls att det hade varit riktigt fett att bygga en fixie cykel. Jag tänker mig att man köper sig nån billig cykel på blocket som man pular med nu under vintern så att den är klar till våren. Vill inte lägga för mycket pengar på cykeln, (runt en tusenlapp) men behöver lite hjälp med hur man bygger en/ var man köper delar/ annat som kan vara bra att veta. Jag har verkligen ingen koll på fixies, så intranätet, hjälp mig!

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Mitt bästa svar är http://happymtb.org/forum/

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazardsmokez:

Hej! Fick plötsligt en impuls att det hade varit riktigt fett att bygga en fixie cykel. Jag tänker mig att man köper sig nån billig cykel på blocket som man pular med nu under vintern så att den är klar till våren. Vill inte lägga för mycket pengar på cykeln, (runt en tusenlapp) men behöver lite hjälp med hur man bygger en/ var man köper delar/ annat som kan vara bra att veta. Jag har verkligen ingen koll på fixies, så intranätet, hjälp mig!

Mvh Johan

Hello, till att börja med om du ska konvertera en äldre cykel till fixed är det bäst att köpa en gammal trackram(dyrt oftast om det ska va kvalite). En trackram har vertikala dropouts vilket är att föredra. Vanliga "racercyklar" från 70-80 talet går att göra om dom har rätt dropouts. Vertikala dropouts är att föredra när man spänner kedjan.

Sedan vill du ha en rak kedjelinje från framdrevet till bakdäckets drev.

Vilket oftast betyder att köpa ny klinga för äldre "vanlig" cykel.
Bakdäck finns att köpa färdiga eller så låter du en hjulbyggare att bygga bakhjulet åt dig. Ta ett flipflop nav till att börja med, då har du ett drev som är fixed på ena sidan och vänder du hjulet har du ett frinav drev på andra ifall du ledsnar på fixed. Satsa även på en trackkedja då du helst inte vill att kedjan går av eller blir för slapp.

Bästa sättet att lära sig på är att få tag i en gammal racer och börja meka, kolla runt på fixedforum och fråga i fixiebutiker.
Jag själv kom över en kinatillverkad fixieram för en symbolisk summa, fick hjulen av en polare och köpte diverse tillbehör som kedja osv på en fixiebutik.

OBS. Ha 2 bromsar i början...

Visa signatur

"Jesus got away easy.....one day on the cross, a weekend in hell and all the hallelujahias for eternity"