Permalänk

Projektlogg: W2 Air

Jag beställde ett Cooltek Jonsbo W2 Silver för ca 1,5 månad sedan, men eftersom att leveranstiden är så lång har jag suttit och planerat och skissat på vad jag ska göra när den kommer.

Min första plan var att helt enkelt flytta över allt i min nuvarande burk till W2:an. Nu har jag inte kunnat hålla mig så jag har köpt lite smått och gott att installera.

Målet är att få en snygg dator med mycket luftflöde och som samtidigt kan vara tyst.

Här är det jag redan har med mig från förra burken:
Intel Core i5 3670k
Asrock Z77 Extreme4-M
Asus R9-280X
Be-Quiet Pure Power L8 630W
12 GB DDR3 1600 Mhz
Samsung 840 EVO 250 GB
Silverstone Argon AR01
2*WD Green 3TB
Noctua-fläktar (2*F12 och 1*S12A)

Vad ska då göras?
- Fläktar fram ska bytas till bättre (och köpas in)
- En lösning för vibrationsdämpning av diskar ska tas fram
- Bättre fläkt till processorkylaren ska fixas
- En liten LED-list
- Dammfilter till 80mm-fläkt

Kommer uppdatera snart med lite bilder och funderingar.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag beställde ett Cooltek Jonsbo W2 Silver för ca 1,5 månad sedan, men eftersom att leveranstiden är så lång har jag suttit och planerat och skissat på vad jag ska göra när den kommer.

Min första plan var att helt enkelt flytta över allt i min nuvarande burk till W2:an. Nu har jag inte kunnat hålla mig så jag har köpt lite smått och gott att installera.

Målet är att få en snygg dator med mycket luftflöde och som samtidigt kan vara tyst.

Här är det jag redan har med mig från förra burken:
Intel Core i5 3670k
Asrock Z77 Extreme4-M
Asus R9-280X
Be-Quiet Pure Power L8 630W
12 GB DDR3 1600 Mhz
Samsung 840 EVO 250 GB
Silverstone Argon AR01
2*WD Green 3TB
Noctua-fläktar (2*F12 och 1*S12A)

Vad ska då göras?
- Fläktar fram ska bytas till bättre (och köpas in)
- En lösning för vibrationsdämpning av diskar ska tas fram
- Bättre fläkt till processorkylaren ska fixas
- En liten LED-list
- Dammfilter till 80mm-fläkt

Kommer uppdatera snart med lite bilder och funderingar.

Kommer följas! Blir ev att beställa detta chassit inom snar framtid
(visst kan man ha två 120mm fläktar i botten? Blir riktigt bra kylning till gpu )

Permalänk

Kul!

Tänker också byta till W2 i framtiden, så detta skall följas :).

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk

Kul att någon är intresserad! Tänkte köra en liten uppdatering så här dan före dopparedan. Chassit ligger hos posten och väntar på hämtning. Tyvärr är jag på andra sidan Sverige så jag får inte lägga vantarna på det förrän efter jul

Här är lite tankar och bilder så länge.

Dämpning av diskar

Här är lite grejer jag samlat ihop som skulle kunna användas som dämpning för de mekaniska diskar jag har tänkt stoppa i. Det är två musmattor av gummimaterial i olika tjocklek, sen är det en musmatta i det klassiska materialet skumplast eller liknande. Jag ska nog svänga förbi biltema och kolla om dom har tunna silikondukar, det blir nog bäst. Detta moment är inte så högt prioriterat, eftersom jag först hade tänkt lyssna om jag tycker att diskarna låter för mycket.

Fläktar

Körde på vad som enligt SPCR är den bästa 140mm-fläkten - Phanteks! Samma design på alla tre, förutom ramen. I paketet ligger den tänkta CPU-fläkten, och utan paket är de två som ska sitta som insug fram. Tänkte ha två Noctua F12 i botten, bara för att jag har två sedan innan.

Är nöjd med setupen, min enda fundering är fläkten för utblås. Jag tänkte köra min Noctua S12A, men jag funderar lite på om den blåser för klent. Chassit har bara ett 120mm-utblås men 2*140 och 2*120 inblås. Jag får sätta mitt hopp till positivt lufttryck.

LED!

Jag hade tänkt sätta en liten led-slinga under chassit, för att få lite mysigt ljus undertill. Bilden visar ett rött streck där jag tänkte klistra fast listen på undersidan. Köpte en vit 30cm led-slinga från Silverstone samtidigt som jag beställde fläkten. Chassit har till och med en inbuktning just där jag tänkt ha slingan. Det blir nog fint.

Har dock en liten fundering angående LED-slingan. Den kopplas via 12V molex. Jag tänkte att det hade varit bra om man hade möjlighet att stänga av den vid behov. Därför fick jag en tanke på att koppla LED-slingan till chassits inbyggda fläktstyrning (som jag för övrigt inte tänkte använda till fläktar). Reglaget som finns på chassits baksida har tre steg: 12V, 0V och 5V. Kan något gå fel om jag kopplar på led-slingan på den?

Det var allt för just nu, uppdaterar när chassit kommit och jag börjat skruva lite.

God Jul!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Har chassit kommit ännu?

Sugen på bilder

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Skrivet av dysenteri:

Har chassit kommit ännu?

Sugen på bilder

Chassit är just nu up and running med mitt system, men jag har fortfarande en del att göra på det. Uppdaterar med bilder och tankar om chassit snart.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Skrivet av heffaklumpmamma:

Chassit är just nu up and running med mitt system, men jag har fortfarande en del att göra på det. Uppdaterar med bilder och tankar om chassit snart.

Hur är ljudnivån (skiljer såklart beroende på komponenter) och temperaturerna? Har du märkt några skillnader?

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk

Chassit är här!

Uppackat!
Ber om ursäkt för dålig bildkvalitet. Har bara mobilkamera och ljuset i lägenheten är inte det bästa.

Kaoset

Jag var tidsoptimist som vanligt och satte igång och skruvade sent på kvällen, vilket ledde till att jag inte fick många timmars sömn den natten.

Montering av mitt befintliga system

Bra ventilation till grafikkortet

Måste säga att jag är grymt besviken på F12orna i denna konfiguration, dom låter som dammsugare med astma på maxvarv och man måste köra dom på under 800 rpm för att få dom hyfsat tysta.

Paneler på

Fixar med DIY vibrationsdämpning vid köksbordet

Strips av musmatta av gummi får utgöra lite dämpning av hårddiskburar

Extra 80mm-fläkt för utrymmet bakom moderkortet

Vet inte hur mycket skillnad den gör, men tempsen till diskarna är ju bra.

Möbeltassar av gummi (EVA?) fungerade sjukt bra för att få bort vibrationer från frontfläktarna.

Generella funderingar om chassit
Tycker att detta är ett kanonchassi med massor av plats men ändå kompakt och välventilerat. Snyggt är det ju definitivt!

MEN jag Stötte på lite smågrejer under monteringen som jag störde mig på. Det första var att om man monterar ett fläktfilter på framsidan för 80mm-fläkten går inte framluckan att stänga riktigt eftersom kanten tar emot filtret. Hur tänkte man där?

Hål finns för genomdragning av kablar ovanför moderkortet, men när moderkortet är monterat täcker det delar av hålet. Detta innebär att 8-pins kabeln till cpun var ett helvete att få igenom. Dra igenom den innan montering av moderkortet (kan ju vara måtten på min bräda, men den bör vara standard mATX).

Lådan har bara en enda 120mm-plats för utblås-fläkt men 2*140 och 2*120 för inblås. Det känns lite obalanserat och får mig att tro att vattenkylning inte är det bästa för detta chassi (radiatorer vid inblås gör att tempen i hela lådan höjs och kommer inte ut pga för lite utblås). Har läst om en kille som körde dubbla 240-radiatorer (fronten och botten) och hade problem med överhettade VRM.

Sist men inte minst måste jag gnälla lite på begränsningarna för cpu-kylare. 162 cm är max (och det är inte en underdrift, det är verkligen max). Om man ökat på bredden fem futtiga mm så hade tom Noctuas flaggskepp fått plats. Då hade man även kunnat klämma in en 140mm-fläkt bak för bättre utflöde. Känns som en konstig gräns att dra vid 162 cm när det skiljer så lite. Detta sista är personligen vad som står i vägen för full poäng för min del.

Skrivet av dysenteri:

Hur är ljudnivån (skiljer såklart beroende på komponenter) och temperaturerna? Har du märkt några skillnader?

Ljudnivån kan jag inte riktigt bedöma än, eftersom jag inte har fixat med fläktkurvor osv än. Har dessutom inte lyckats få ner CPU-fläkten under 1200 rpm av någon anledning. Kan nämna att det inte finns någon ljuddämpning inbyggt så det finns ju inget som dämpar. Hårddiskburarna har ingen dämpning alls vilket jag försökte lindra själv. Jag kan höra dom när disken söker, men jag har gröna diskar så dom går i viloläge när dom inte används. Jag har även en 7200-rpm-disk på 2,5 tum som sitter i andra buren som jag inte hör alls.

Jag har inga temperaturer att jämföra med för CPU eftersom jag inte har hunnit överklocka än, men moderkortet är ca 10 C kallare i nya lådan jämfört med mitt gamla Silverstone FT03.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Trevlig uppdatering!

Är dock redan övertygad om att det blir ett W2 inom snar framtid

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Skrivet av dysenteri:

Trevlig uppdatering!

Är dock redan övertygad om att det blir ett W2 inom snar framtid

Jag kanske lät lite negativ, men det är ett riktigt bra chassi! Köp, köp, köp!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S