Tips på litet rack och chassi för server och switch

Permalänk
Medlem

Tips på litet rack och chassi för server och switch

Hej Sweclockers

Eftersom jag kan väldigt lite om det här tänkte jag det är bäst jag frågar här. Jag har idag en server i ett FD Mini, det är inte så jätte snyggt och jag skulle vilja ha det lite mer praktiskt. Jag tänkte därför skaffa ett nytt chassi till den som går att rackmontera samt en bättre switch som går att rackmontera. Chassiet ska ha plats för minst 6st diskar i hotswap, gärna mer. Moderkortet är ett Supermicro X10SL7-F och jag har idag en 25watt xeon i den som faktiskt klarar sig mycket bra på passiv kylning helt. Så en kompaktlösning med tyst-drift är ju att föredra! Just idag har jag denna kylare: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/148002-cooler...

Sen vill jag också ha ett rack då som fungerar bra med detta chassi, det får gärna sitta på hjul eller väggmonteringsbart är också ett alternativ. Gärna en dörr på det också så det går att stänga snyggt. Det behöver inte vara större än 10-12U och självklart så ska ju serverchassiet få plats i den också!

Ser helst att det inte är jätte dyrt utan kan tänka mig lägga 5000-6000kr på detta om det är riktigt bra!

Här är lite alternativ jag tittat på, detta chassi:

http://www.xcase.co.uk/3u-rackmount-server-cases/d-3100hn-t-3...

Rack:

https://www.dustin.se/product/5010150462/19-wall-cabinet-12u-...

Passar de ihop? Jag skulle gärna vilja hitta en svensksida som säjer en snarlik chassi som detta man har ej gjort det

Visa signatur

Gaming:.:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 9950X3D]-[Corsair Dominator 6000Mhz 64GB]-[Asus Astral RTX 5090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Phanteks NV9]:.
Server:.:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[72TB Toshiba + 2x2TB Kingston NVME]:.

Permalänk
Medlem

Det som bäst motsvarar din beskrivning är nog något som det här. Men det är ju inte helt gratis, speciellt inte efter att man fraktat det från England.
Ett 60x60 skåp av eget val till förvaringen sen, så borde det vara klart. Finns så många, så att råda någon.... Det handlar mest om tycke och smak. Välj något stabilt bygge bara, så det inte skramlar hela tiden...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag har detta chassi och är supernöjd!

Betalade ~1450:- inkl frakt vilket jag anser är riktigt bra, köpte ifrån Server Case UK via Ebay.

Jag har i dagsläget en G3220 i ett Supermicro x10X10SLL-F, 16GB RAM och 6st 3TB WD RED. Var till en början något orolig för temperaturerna då jag ville använda fläktarna på 7v istället för 12v men det gick smutt och nu är den i sammanhanget ganska tyst istället, inga problem med temperaturerna.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det som bäst motsvarar din beskrivning är nog något som det här. Men det är ju inte helt gratis, speciellt inte efter att man fraktat det från England.
Ett 60x60 skåp av eget val till förvaringen sen, så borde det vara klart. Finns så många, så att råda någon.... Det handlar mest om tycke och smak. Välj något stabilt bygge bara, så det inte skramlar hela tiden...
B!

Är det någon som vet vad de tar för frakt?

Skrivet av Manneh:

Jag har detta chassi och är supernöjd!

Betalade ~1450:- inkl frakt vilket jag anser är riktigt bra, köpte ifrån Server Case UK via Ebay.

Jag har i dagsläget en G3220 i ett Supermicro x10X10SLL-F, 16GB RAM och 6st 3TB WD RED. Var till en början något orolig för temperaturerna då jag ville använda fläktarna på 7v istället för 12v men det gick smutt och nu är den i sammanhanget ganska tyst istället, inga problem med temperaturerna.

Det där chassiet är 650mm djupt vill helst inte ha det så djupt så racket får plats i en garderob!

Visa signatur

Gaming:.:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 9950X3D]-[Corsair Dominator 6000Mhz 64GB]-[Asus Astral RTX 5090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Phanteks NV9]:.
Server:.:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[72TB Toshiba + 2x2TB Kingston NVME]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminex:

Är det någon som vet vad de tar för frakt?

Beställde ifrån XCase.co.uk i slutet på December, frakten gick då på 48£ inkl. moms (~620kr) för detta chassi: http://www.xcase.co.uk/rackmount-cases/x-case-rm-408-hotswap-...

Visa signatur

Workstation: ROG Strix B660-I Gaming Intel Core i7 12700KF Corsair Dominator Platinum RGB 64GB MSI RTX 4070 Ti 12GB Samsung 990 Pro 2TB NVMe

Permalänk
Medlem

Det där chassiet känns lite överdrivet stort, vill ju gärna att den tar upp så lite plats som möjligt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror hans referens var ett prisexempel på frakten. Det mindre chassit borde inte bli dyrare än så att skeppa. Men jag hade mailat och frågat dem...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag gillar deras korta (40cm) djupa chassi serie. Än så länge har de ett 2U chassi med 4 hotswap samt ett 4u med 8 hotswap, som Cetec länkade ovan. Nu behöver vi bara ett 3U chassi med 8 hotswap.

https://www.youtube.com/watch?v=wQiDnMVqO34

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cetec:

Beställde ifrån XCase.co.uk i slutet på December, frakten gick då på 48£ inkl. moms (~620kr) för detta chassi: http://www.xcase.co.uk/rackmount-cases/x-case-rm-408-hotswap-...

Cetec, hur är kvaliten på det chassit? Hur tjock är plåten? Finns det vassa kanter? Är vaggorna gedigna?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminex:

Det där chassiet känns lite överdrivet stort, vill ju gärna att den tar upp så lite plats som möjligt

Förstår, finns en hel del mindre och billiga chassin att välja mellan på XCase. Tänkte mer angående priset på frakten, så du har ett hum om vad den kan landa på för att få det till Sverige!

Skrivet av sunefred:

Cetec, hur är kvaliten på det chassit? Hur tjock är plåten? Finns det vassa kanter? Är vaggorna gedigna?

Tycker kvalitén är riktigt bra för det priset som chassit kostar. Plåten är tjock nog för att inte böjas, nackdelen är väl kanterna i så fall, är rätt så vassa. Nu vet jag inte hur mycket det skiljer sig mellan en t.ex. HP eller Dells 19" chassin mot dessa. Men helt klart prisvärda är de, då det medföljer SAS backplane och hårddiskvaggor i priset. Angående vaggorna så är de väl en aning plastiga (som det är på de flesta), men de sitter riktigt stabilt när de väl sitter på plats, lite tröga att få ut dock när de är tomma. Finns skruvhål för 2,5" diskar dessutom (för bl.a. SSDer) vilket är positivt.

Visa signatur

Workstation: ROG Strix B660-I Gaming Intel Core i7 12700KF Corsair Dominator Platinum RGB 64GB MSI RTX 4070 Ti 12GB Samsung 990 Pro 2TB NVMe

Permalänk
Avstängd

Det rack skåpet är mest till för switch tänk på djupet att djupet inte är för kort då jag köpa ett rack skåp på 600 mm men när jag sätt in server så fattas det 1 cm så fick köpa ett 1000 mm skåp då funkar det bra för mig.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Det rack skåpet är mest till för switch tänk på djupet att djupet inte är för kort då jag köpa ett rack skåp på 600 mm men när jag sätt in server så fattas det 1 cm så fick köpa ett 1000 mm skåp då funkar det bra för mig.

Chassit han tittat på är knappt 50cm på djupet. Det får plats. Jag har ett 60x60 skåp, med 50,5 djupa Chieftec chassin i. Switchkablaget till KVM-switchen är det som är mest bekymmersamt att få plats med. 90-graders vinklar hjälper, mycket. Tacksamt nog är inte strömsladdar med 90-graders böj svåra att hitta, annars hade det varit en källa till besvär det med. Det värsta är att det verkar nästan omöjligt att hitta 3KVA UPS'er som får plats i ett sådant rack...

B!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Chassit han tittat på är knappt 50cm på djupet. Det får plats. Jag har ett 60x60 skåp, med 50,5 djupa Chieftec chassin i. Switchkablaget till KVM-switchen är det som är mest bekymmersamt att få plats med. 90-graders vinklar hjälper, mycket. Tacksamt nog är inte strömsladdar med 90-graders böj svåra att hitta, annars hade det varit en källa till besvär det med. Det värsta är att det verkar nästan omöjligt att hitta 3KVA UPS'er som får plats i ett sådant rack...

B!

Vilken tur.

Ingen skoj om skåpet skulle vara för litet det hände mig.

Men jag skriv till Komplett och fråga om det rack skåpet passar till min server dator då svara dom ja och sen när jag har hade hämta det dock utan bil så fick gå hem med den och sen upp för 3 våning och efter 3-6 timmar så bliv jag klar så försöker jag sätta in server men den passar inte så fick gå tillbaka till Komplett med den och då sa jag att jag hade fråga dom om den passar till den server dator och sånt så jag fick ett större rack skåpet för samma pris så jag spara in över 1k på det.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Ingen skoj om skåpet skulle vara för litet det hände mig.

Nä, Det kan jag tänka mig. Mitt 60x60 fullhöjds skåp var rätt tråkigt att släpa upp i lägenheten. Dock bara en våning upp. Men i det här fallet "ska" det passa, även om man som sagt kan komma att behöva "rätt" kontakter på sladdarna som normalt sticker ut lite. Det kommer ju inte vara många CM mellan bakstycket på skåpet, och chassit.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Racket är nu beställt! Beställer nog chassi i nästa vecka:)

Visa signatur