Permalänk

Hjälp med CS Source GG server.

Tjena!

Har satt upp en CS Source GunGame server, har installerat med SteamCMD, senaste Eventscript, SPE och GunGame51. När ja ansluter till servern så säger en röst "This server is running gungame 5" så de fungerar ju. Har även lagt till dessa addons Winner display och deathmatch. Har laddat ner några GG maps och lagt till mapcycle.txt och skrivit in enbart dom där.

Allt är installerat i Xubuntu förresten. Nu skulle ja först och främst vilja ha hjälp med att ändra maxplayers från 16 till 32, och även hur man ändrar vilken bana servern ska starta med. Nu är de de_dust2 som är standard.

Sen skulle ja vilja ha hjälpa med att ändra vapen ordningen, från "första till sista och fortsätta från sista till första" sen granat och sist kniv. När nån dödat en med kniven (nade level heter de väl) så är matchen slut och servern ska byta bana.

Addonet som gör att när man dödat tre på raken och inte dött själv så blir man supersnabb (inte odödlig), de skulle ja vilja ha med.

Har ni mer tips i en GG server så är ja tacksam, vore kul om nån kunde komma in och spela lite senare också bara för att testa servern

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 38Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x
MISC PVE Cluster 3x i5-4570T 16GB@2133MHz 256Gb

Permalänk
Medlem

Hej

Maxplayers och vilken bana den startar med ändrar man i sina startupcommands.
-maxplayers 32 och +map gg_blahablaha.
exempel: srcds_run -game cstrike -ip dittinternaip -maxplayers 32 -nohltv -nobots -port 27015 +map gg_blahablaha -sv_pure 2

Det addon du tänker på som gör spelaren snabb kallas multilevel.
Jag skulle rekommendera att du inte använder eventscripts. Min uppfattning är att det slöar ner servern mer och gungame5 till eventscripts har inte uppdaterats på länge. Ett bättre alternativ är att använda sourcemod och installera deras gungame-plugin istället.
Jag kikar gärna på servern om du skickar adress.

Permalänk
Skrivet av samots:

Hej

Maxplayers och vilken bana den startar med ändrar man i sina startupcommands.
-maxplayers 32 och +map gg_blahablaha.
exempel: srcds_run -game cstrike -ip dittinternaip -maxplayers 32 -nohltv -nobots -port 27015 +map gg_blahablaha -sv_pure 2

Det addon du tänker på som gör spelaren snabb kallas multilevel.
Jag skulle rekommendera att du inte använder eventscripts. Min uppfattning är att det slöar ner servern mer och gungame5 till eventscripts har inte uppdaterats på länge. Ett bättre alternativ är att använda sourcemod och installera deras gungame-plugin istället.
Jag kikar gärna på servern om du skickar adress.

Här har du servern http://www.gametracker.com/server_info/78.68.161.25:27015

Men är de inget att ha så stänger ja nog ner servern och byter.
De där med startup command vet ja men vart ändrar/skriver ja de i Linux, hittar bara guider om de för Windows.

Tack för svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaptenSea:

Här har du servern http://www.gametracker.com/server_info/78.68.161.25:27015

Men är de inget att ha så stänger ja nog ner servern och byter.
De där med startup command vet ja men vart ändrar/skriver ja de i Linux, hittar bara guider om de för Windows.

Tack för svar

Jag hostar ett gäng CSGO serverar, starta mina med shellscript. I mitt fall:

./srcds_run -steam_dir /home/qhrizz/SteamCMD -steamcmd_script /home/qhrizz/Servers/aim/update.txt -autoupdate -game csgo -usercon -strictportbind -ip 192.168.1.21 -port 27015 +clientport 27005 +tv_port 27060 -tickrate 128 +servercfgfile server.cfg -maxplayers_override 10 +mapgroup "random_classic" +map aim_map +game_type 0 +game_mode 0

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Det är vanligt att använda sig av programmet screen.

skriv en fil som du döper till srcds1.sh

#!/bin/sh
echo "Starting srcds1"
sleep 1
screen -A -m -d -S srcds1 /home/dinuser/srcds1/srcds_run -game cstrike -ip dittinternaip -maxplayers 32 -nohltv -nobots -port 27015 +map gg_blaha -sv_pure 2

gör srcds1.sh körbar: chmod +x srcds1.sh

när du startar servern kör du srcds1.sh
vill du ta fram serverkonsollen skriver du: screen -x srcds1
vill du fortsätta köra servern i bakgrunden igen och återgå till där du var trycker du ctrl+a+d.
Inte a och d samtidigt utan först ctrl+a och sen ctrl+d

Tillgängliga startupcommands kan du se på den här websidan:
https://developer.valvesoftware.com/wiki/Command_Line_Options

Permalänk

Ändrade nu och kör Metamod och sourcemod med gungame istället. Ska se om ja kan få till de där start skriptet
Eller om någon kan skriva ett till mig om ja berättar vart mappen i servern är m.m.?

Ja startar iaf servern genom terminalen genom att skriva
./cssserver start
Ja har även satt de på autostart så servern startar när ja sätter på burken, i rc.local

srcds_run ligger i /home/cssserver/serverfiles/

Ja vill ha maxplayers 32, port 27015, map gg_simpsons_x. internt ip är 192.168.0.101

Förutom att få till skriptet har ja än så länge två fel i servern, har bara testat själv utan andra.
Ja kan droppa vapen, och efter warmup round så har ja 1 poäng (alltså att jag dödat en)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

cd /home/cssserver
nano -w srcds1.sh

#!/bin/sh
echo "Starting srcds1"
sleep 1
screen -A -m -d -S srcds1 /home/cssserver/serverfiles/srcds_run -game cstrike -ip 192.168.0.101 -maxplayers 32 -nohltv -nobots -port 27015 +map gg_simpsons_x -sv_pure 2

chmod + x srcds1.sh
starta servern med: ./srcds1.sh
ta fram din screen: screen -x srcds1
återgå med screen i bakgrunden: ctrl+a+d

Permalänk
Skrivet av samots:

cd /home/cssserver
nano -w srcds1.sh

#!/bin/sh
echo "Starting srcds1"
sleep 1
screen -A -m -d -S srcds1 /home/cssserver/serverfiles/srcds_run -game cstrike -ip 192.168.0.101 -maxplayers 32 -nohltv -nobots -port 27015 +map gg_simpsons_x -sv_pure 2

chmod + x srcds1.sh
starta servern med: ./srcds1.sh
ta fram din screen: screen -x srcds1
återgå med screen i bakgrunden: ctrl+a+d

Tack!!
Du skrev först att man ska använda programmet screen, ska ja installera det först innan ja gör detta ovan?
Sen måste ja väl sätta srcds1.sh i autostart så att det startar automatiskt när ja startar servern/datorn med servern på?

Visa signatur