Vinn nätagg från Seasonic

B593s-22 - åtkomstbar från internet!?

Permalänk

B593s-22 - åtkomstbar från internet!?

Använder en Huawei B593s-22 4g-router från Tele2. Blev rejält överraskad då jag såg att den går att logga in på utanför LANet! Under 'åtkomstkrontroll för tjänst' i routerns inställningar går det inte heller att lägga till några nya regler; se screen.

Jag antar att detta är för att Tele2 har begränsat sin firmware. Någon som har några idéer på hur jag kan lösa problemet? Jag vill alltså INTE att min router ska gå att nå från Internet, men Tele2s skitfirmware verkar ta bort den möjligheten. Har någon haft samma problem och löst det på något smidigt sätt, eller måste jag flasha in en ny (obegränsad) firmware?

Vart hittar jag i sådana fall en sån firmware? Länk skulle uppskattas.

Mvh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vargfloejt:

Använder en Huawei B593s-22 4g-router från Tele2. Blev rejält överraskad då jag såg att den går att logga in på utanför LANet! Under 'åtkomstkrontroll för tjänst' i routerns inställningar går det inte heller att lägga till några nya regler; se screen.

Jag antar att detta är för att Tele2 har begränsat sin firmware. Någon som har några idéer på hur jag kan lösa problemet? Jag vill alltså INTE att min router ska gå att nå från Internet, men Tele2s skitfirmware verkar ta bort den möjligheten. Har någon haft samma problem och löst det på något smidigt sätt, eller måste jag flasha in en ny (obegränsad) firmware?

Vart hittar jag i sådana fall en sån firmware? Länk skulle uppskattas.

Mvh

Börja med att kolla om det finns något på Huaweis hemsida.

Permalänk
Medlem

Vad jag ser så tillåter den ICMP från internet, vilket är t.ex ping. Hur såg du att du kan logga in? Har du provat det själv? För du borde inte kunna logga in på routern utifrån med ICMP, isf skulle typ http, telnet, ssh vara påslaget för det.

Sedan så är det i stort sett standard att man delar på en ip med mobilt bredband, finns inte tillräckligt med adresser till alla mobil telefoner i Sverige, vilket skulle ge dig en viss säkerhet om de kör någon form av NAT.

Jag kan inte voip och telefoni så bra alls, men har för mig att jag läste någonstans att man måste ha icmp och discovery protokoll typ som cisco's cdp igång på vissa utrustningar för att telefoni/voip skall fungera, så mycket möjligt att icmp inställningen finns för det syftet, men jag kan verkligen ha fel angående det.