Brother DCP-385C - Vägrar skriva ut färg (Felet ligger efter färgpatronerna)

Permalänk
Medlem

Brother DCP-385C - Vägrar skriva ut färg (Felet ligger efter färgpatronerna)

Skrivaren har fungerat bra i många år. För ett par månader sedan gav gul färg upp och nyligen magenta och blå. Jag har fyllt på alla orginalpatroner med tredjepartbläck och det har fungerat felfritt i flera år. Jag testade nu att skaffa nya patroner men ingen skillnad.

Skrivaren känner av bläcknivån i patronerna men gör det genom någon optisk lösning vid ett titthål på patronen. Detta gör att felet kan vara vart som helst i skrivaren. Första testet var förra veckan att försöka rengöra munstyckena för patronerna med tops och T-röd. Hjälpte inte. Testade senare att flytta skrivhuvudet för att kolla där bläck matas till skrivarhuvudet. Jag torkade av dom fyra stiften och testade att skriva ut testsidan men ingen färg. Testade att rengöra med T-röd men ingen färg då heller. Jag har inte sett att någon färg har tillkommit på färg-stiften utan endast det svarta stiftet.

Jag testade att torka med tops under skrivarhuvudet och det är färg där. Om denna kommer från skrivarhuvudet eller från där skrivarhuvudet parkerar kan jag inte säga. Där skrivarhuvudet parkerar sig är det blöt färg så det jag torkade av på skrivhuvudet kan komma där ifrån.

Testade att återställa "Purge". Hittade en guide på nätet men hittade den inte igen. Var för en DCP-330C och på sidan fixya.com men rekommenderades för också för 385C.

Finns det någon räddning för skrivaren?
Någon möjlig rengörningspatron som löser upp skrivarfärg? En värsta som kan duttas på munstycken i skrivaren för att torskas av senare?
Speciellt papper som suger åt sig färg extra bra?

Permalänk

Jag hade en DCP-330C som torkade trots att jag använde den ganska mycket - först gul och sen de andra färgerna. Fick köpa en ny, blev ett annat märke Jag tror inte att det går att göra något mer än det du gjort tyvärr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det var typiskt, men jag sökte och fann ett printer head cleaning kit.

http://www.printheadhospital.co.uk/brother-print-head-cleanin...
https://www.youtube.com/watch?v=hwbks8p_dBQ

Någon som har testat dessa head cleaning kit?

update: Jag testar ett head cleaning kit för att se om det fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag testade head cleaning kit och körde ett snabbt test. Det rekommenderas att låta det stå med reningsvätskan under natten men jag hoppade över det. Jag hade fel hur skrivaren var uppbyggd. Det är tydligen slangar från patronerna till skrivarhuvudet. Huvudet tar inte färg från parkeringsplatsen. Jag tryckte igenom reningsvätskan genom dom tre färgerna. 10ml i gul, 10ml cyan och betydligt mer genom magenta. Gula och blå gick bra. Magneta läckte det ut färg innan skrivhuvudet. Det är hål i slangen precis innan skrivhuvudet men kan inte se exakt hur skadan är. Synd. Testade att sätta i patroner körde ett par reningsprogram och testutskrifter. Blå kom tillbaka och gul lite halvt.

Om det inte hade läckt magenta och jag hade utfört detta mer seriöst och låtit skrivaren stå under natten så hade jag troligen fått liv i min skrivare igen.

Till den som har en skrivare med färg som nyss slutat fungera så rekommenderar jag att testa Print Head Hospital och deras kit. En dyr skrivare är värd 170 kr för att få liv. Enligt Print Head Hospitals statistik går det att rädda runt 90% av skrivarna. Om du inte har flera skrivare räcker det med 100ml.