Dags att uppgradera(?) gamla Bettan.

Permalänk

Dags att uppgradera(?) gamla Bettan.

Hej! Inviger mig själv på Sweclockers med min första tråd.
Det är nu på tiden att blåsa liv i min kära dator som följt mig genom åren, den har fått en uppgraderig längs vägen och nu är det då dags igen.
Tanken är att behålla mitt gamla chassi och byta ut det som behövs inuti.
Här kommer då min oro in i bilden att dagens komponenter inte ska passa/få plats.
Behöver då hjälp från er här i forumet med att säga vad ni tycker, eftersom jag inte är så insatt i datorers hårdvara och specifikationer längre.
Värt att tillägga är att jag brukar inte spela de nyaste och mest krävande spelen, men jag vill ändå ha en maskin som pallar trycket och håller sig skapligt prestandamässigt i flera år.

Det gamla chassit i fråga är "Cooler Master Centurion 534" och är ganska rymligt, men jag vill ändå ha era åsikter. Är det dags att köpa ett nytt och isåfall vad rekommenderar ni?

Jag vet inte om det hjälper men idag ryms det utav moderkortet "ASUS P5K LGA 775 Intel P35", Stort geforce grafikkort dock gammalt, några hårddiskar och andra nödvändigheter. Nätaggregatet är ett 500W från NorthQ, räcker detta eller bör det också uppgraderas? Hur tar man reda på det?

Har funnit ett uppgraderingspaket som verkar lockande och huvudfrågan med denna tråden är då om det kommer att få plats i mitt nuvarande chassi eller om jag borde byta det också.
Paketet innehåller:
Asus Z97-A S-1150 Atx
Intel i7 4790K 4Ghz 8MB S-1150
Kingston HyperX Fury 8GB 1600Mhz

Uppskattar all respons jag kan få!

Permalänk
Medlem

De delar, eller likvärdiga delar, går att få till billigare priser hos andra återförsäljare vill jag först påpeka, om spara pengar är någon prioritet. Vad ska du ha datorn till? En i5 duger bra till spel i dagsläget, men finns budget kan man alltid köra i7.

https://www.inet.se/produkt/v100425/asus-z97-a-atx-intel-core...
https://www.inet.se/produkt/v100464/asus-maximus-vii-hero-int...

Exempel på mer prisvärda paket. Kan hända att det finns bättre på annat håll, prisjakten får du göra själv. Netonnet har ofta bra priser, för någon dag sedan gick 8gb ram för 499kr men såldes snabbt slut (håll koll på fyndtråden i detta forum).

Är inte bekant med varken chassi eller nätagg, men en snabb kik verkar säga att det rör sig om ett fullstort ATX chassi så det ska inte vara några problem. Personligen bryr jag mig inte ett dugg om hur burken ser ut så om det inte är några problem med det skulle jag bara köra. Nätagget skulle jag överväga att uppgradera, gissningsvis inte av högre kvalitet, och det låter på dig som att det hängt med ett tag så det har med stor sannolikhet tappat lite i kapacitet med åren.

Vad gäller grafikkort har r9 290 legat väldigt prisvärt på sistone. Vad har du för budget?

Permalänk

Här blir det en tuff avgörelse mellan i5 och i7 märker jag nu. Budgeten ligger i området 6000-8000kr.
Det mest påfrestande jag gör är att spela lite olika spel, vill då att det ska gå att spela de flesta nya spelen på marknaden i några år framöver utan att behöva gå in i settings för alla spel och ändra allt till det lägsta. Givetvis är det svårt att se framåt i utvecklingen men tidigare så har det inte varit något problem, gäller bara att investera klokt från start.

Bra tips med fyndtråden, den hade jag inte upptäckt ännu.
När det gäller nätaggregat så har jag kommit över ett lite nyare Corsair 600W, funderar på att använda det.

Fungerar ett r9 290 bra samman med tex i5an med moderkort som blev länkat ovan? Om det passar så är det ju bara för mig att beställa det och få tag i några DDR3 minnen och sen återstår bara att skruva ihop allt. Behöver feedback från någon kunnig person om det är ett klokt val och om det borde fungera bra samman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickard207:

Här blir det en tuff avgörelse mellan i5 och i7 märker jag nu. Budgeten ligger i området 6000-8000kr.
Det mest påfrestande jag gör är att spela lite olika spel, vill då att det ska gå att spela de flesta nya spelen på marknaden i några år framöver utan att behöva gå in i settings för alla spel och ändra allt till det lägsta. Givetvis är det svårt att se framåt i utvecklingen men tidigare så har det inte varit något problem, gäller bara att investera klokt från start.

Bra tips med fyndtråden, den hade jag inte upptäckt ännu.
När det gäller nätaggregat så har jag kommit över ett lite nyare Corsair 600W, funderar på att använda det.

Fungerar ett r9 290 bra samman med tex i5an med moderkort som blev länkat ovan? Om det passar så är det ju bara för mig att beställa det och få tag i några DDR3 minnen och sen återstår bara att skruva ihop allt. Behöver feedback från någon kunnig person om det är ett klokt val och om det borde fungera bra samman.

Ja en i5a, ett Z97 mobo och ett 290 funkar väldigt bra tillsammans, så inga problem där.

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Moderkortet ASUS-Z97-A är ett bra moderkort, och en i5 4690k är en mycket kompetent processor. Ett 290 är ett prisvärt kort, som dock är lite strömtörstigt och kan bli varmt. Men det ska inte vara några större problem. Har du redan det Corsair-agget du nämner på 600W så kan du köra på det vilket borde vara mer än tillräckligt med kräm för ditt bygge.
Ett tips är att kontrollera längden på grafikkortet så att det får plats i ditt nuvarande chassi. Försökte googla lite på det och hittade nån sida som nämnde en siffra på ca 270 mm, vilket är något mindre än vissa R9 290. Det kan ju hända att det går att montera bort nån HDD-bur eller liknande så du kan få plats med längre kort än så. Men då du redan har chassit så är det ju bara att plocka fram tumstocken och mäta.

Ett sista tips är ju att investera i en SSD om du inte redan har det.

Visa signatur

Citera för svar.