Permalänk
Medlem

SATA Data skarvning.

Jag har försökt att skarva en SATA Data kabel men inte lyckats.

Det jag vill ha är en koppling från SATA till SATA men utöver det ytterligare en SATA kontakt på samma kabel.

Jag klonar många HDD både SATA och PATA.
Jag har utrustning som klara båda men jag måste byta kablage varje gång jag byter mellan de olika och tänkte att det borde vara lätt att fixa en kabel som har ytterligare en SATA tamp på sig. Jag har redan löst SATA power utan några som helst problem.

Det är den röda kopplingen till höger jag försöker skapa.

Det kommer aldrig vara en HDD på både PATA och SATA sammtidigt då det är omöjligt på grund av en jig.

Jag följde info från wikipedia:

Och gjorde en prototyp av en och en halv SATA kabel.
För att testa fall det fungerar så klippte jag kabeln på mitten och lödde ihop de tre ändarna med de fyra olika data trådarna var för sig och sedan lödde jag ihop alla jord i en.

Men det fungerar inte =( och jag kan inte komma på varför. Jag har mätt alla ändarna och de är ihopkopplade som de skall och kortsluter ingen stans.

En tanke var att de kanske måste ha separat jord men problemet är att det ligger en sköld runt datakablarna som är ledande och som gör dem till en och samma jord ändå så borde inte kunna vara det.

I nuläget så vill jag mest veta varför det inte fungerar. Är SATA Datakabeln oskarvbar av någon anledning och i så fall varför.

Visa signatur

//Matte

Permalänk

När jag klipper upp en (oskärmad) röd kabel så är den uppdelad i två åtskilda kanaler (receive + transmit). Varje kanal har två isolerade datatrådar omgivna av skärmfolie och två nakna jordtrådar. Du bör alltså behålla de två kanalerna och dess jordar separerade. Detta handlar om högfrekventa signaler...
|[(o)(o)]| |[(o)(o)]|
gs + - sg gs + - sg

P.S. Jag har nu dissekerat själva kontakten och noterar att en naken tråd från respektive kanal går samman till gemensamt stift 4.
Alltså blir i praktiken alla jord ihopkopplade...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Oki skall testa det.

Visa signatur

//Matte

Permalänk
Medlem

Hjälpte tyvärr inte att bara separera jord men efter att det inte fungerat så började jag klippa ner kabeln lite i längd och genom att bara klippa av extra biten (den röda sladden) och det ser ut att kunna fungera för när jag passerat en viss längd så ser det ut att funka. Dock än så länge utan själva kontakten.

Återkommer om det funkar.

EDIT: Var nog lite för optimistisk nyss. Har avsevärt kortat ner det hela men det har inte hjälpt.
Får lägga detta på is tills vidare om ingen ny info kommer fram.

Visa signatur

//Matte

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror inte det kommer att gå eftersom du så radikalt ändrar kabeln elektriska egenskaper när du grenar den, du behöver nog en portreplikator om det ska kunna fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Eftersom det sitter någon form av intelligent SATA-interface i SATA-till-PATA adaptern så kommer en sådan här grenkabel aldrig att fungera. Om man ansluter en SATA-enhet parallellt med en annan så blir det bitfel av alla möjliga slag, särskilt vid läsning då båda driver samma bus, oavsett om det sitter en PATA-enhet ansluten till adaptern eller ej. Dessutom får du en rejäl stubbe på kabeln, som förmodligen ger signalintegritetsproblem.
Enklaste lösningen är att koppla loss adaptern när SATA-disk ska anslutas..

Visa signatur

Intel Xeon E5-2697 v2 - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Detta kommer aldrig fungera med en "ful" eller "dum" splice:ning. Detta pga det uppstår interferensfenomen i kablarna och samtidigt även reflexioner (inte att förknippa med reflektioner).

Du kan lösa detta genom kvartsvågsanpassning där du beräknar den komplexa impendansen på varje enskild kabel eller eventuellt sätter en stubbe som ser till att reflexionen slår ut sig själv mha destruktiv interferens.

Kort och gott. Högfrekventa kommunikationskablar är betydligt mer komplicerade än att bara klippa och löda. Nu kan jag inte på toppen av mitt huvud säga vilken frekvens som Sata arbetar i men säg att den överför seriellt och då två bitar i taget. Då måste bussen arbeta i minst 1.5GHz. Vilket innebär att stubbar och impendanser(t ex övergång från kabel till lödpunkten och vice versa) kommer ge upphov till väldigt stökiga reflexioner.
För att göra det värre. Vi pratar även om differentiella datakablar så alla interferenser som uppstår vid respektive enhet kan tolkas som fel bit och brus.

Mitt bästa råd: Ge upp på denna planen och leta efter en eventuell sata swich eller bygg en där den fysiska kabeln kopplas från och en annan kopplas fysiskt in.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Man kan jämföra det med att amputera ett ben, och sen att enbart lägga gasbinda, och få alla ådror, kapillärer och blodkärl att binda sig rätt.

(Lite överdrivet, jag vet)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jomeel:

Hjälpte tyvärr inte att bara separera jord men efter att det inte fungerat så började jag klippa ner kabeln lite i längd och genom att bara klippa av extra biten (den röda sladden) och det ser ut att kunna fungera för när jag passerat en viss längd så ser det ut att funka. Dock än så länge utan själva kontakten.

Återkommer om det funkar.

EDIT: Var nog lite för optimistisk nyss. Har avsevärt kortat ner det hela men det har inte hjälpt.
Får lägga detta på is tills vidare om ingen ny info kommer fram.

Finns ju färdiga produkter att köpa som till ex: http://www.cooldrives.com/index.php/4posaiisw3ba.html