Mest omfattande uppslagsverket med formler och tabeller inom naturämnen?

Permalänk
Medlem

Mest omfattande uppslagsverket med formler och tabeller inom naturämnen?

Satt på fysiklektionen idag och fick tanken "vad bra det hade varit med ett ordentligt uppslagsverk".
Vet inte riktigt vad jag ska söka efter (finns tusentals böcker att titta på) så jag vänder mig hitåt.
Vad anser ni vara det mest omfattande uppslagsverket med formler och tabeller? Framförallt för fyisk, kemi och matematik då.
Hittade den här http://www.prisjakt.nu/bok.php?p=18706 efter lite snabbt sökande, hittar jag något bättre utan att betala en förmögenhet?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Precis den har jag och är väl den jag skulle rekommendera. Pysslar du inte med allt för suspekta ting så kommer den där räcka gott och väl.

Permalänk
Medlem

Har du tänkt läsa en ingenjörsutbildning på universitet så brukar det var TEFYMA man får ha om det är tillåtet med formelsamling. Det är väll den formelsamling som jag upplever är den mest använda. Dock så verkar den boken som TS länkat till var betydligt mer omfattande.

Permalänk
Hedersmedlem

De används åtminstone på CTH, KTH, SU, UU, LiTH i olika utsträckningar. De är rätt ordentliga. Physics Handbook innehåller även i sig en matematikdel på 50 sidor som nog räcker och blir över om man inte tänkt läsa några tyngre matematikkurser eller lösa alltför ruskiga integraler.

Dock så innehåller de ju enorma mängder information som någon som inte läser en universitetsutbildning inriktat på sådana ämnen någonsin kommer ha nytta av, vilket gör att priset blir rätt häftigt (oavsett vilken bok man väljer). Jag vet inte exakt i vilken situation du är, men jag skulle tro att du inte kommer ha någon större nytta av en sådan investering på egen hand. På gymnasienivå vill jag minnas att vi fick formelsamlingar utdelade. Ifall du läser eller har tänkt att läsa någon relaterad utbildning på universitetsnivå så kommer det nog finnas tips med "godkända" formelsamlingar som du även kan ha med dig på tentor och liknande, och som föreläsarna utgår ifrån att ni har tillgång till (det är exempelvis just anledningen till att jag har Physics Handbook och Mathematics Handbook).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd

CRCs "Handbook of Chemistry och Physics" är en mycket välanvänd jättetegelsten som ständigt kommer i nya utgåvor (ibland har utgåvorna ett årtal eller utgåvenummer i titeln).

Jag har ingen aning om vad den kostar, jag misstänker att den är dyr. Men den stora fördelen är att många institutioner köper in den i stort antal då och då och kasserar/slänger/ger bort gamla upplagor, så den är relativt lätt att få tag i om man bara har vägarna förbi en högskola, universitet, gymnasium eller komvux.

Trots att "Physics" är med i namnet så ligger dock tonvikten skulle jag säga (mätt i antal sidor) på kemi med tusentals sidor upp och ner med allehanda parametrar på alltifrån atomer och oorganiska föreningar till organiska makromolekyler upp till hela organismer (typ energiinnehållet i potatis, värmekapaciteten hos gurka [det senare exemplet dock påhittat av mig]).

Fördelen är att det är ett riktigt uppslagsverk med ordentlig index. Nackdelen är att den är större och tyngre än många av de redan mycket stora och tunga böcker man får dras med på högskolan. Antagligen dyr, men att få den gratis gör den ändå attraktiv. Jag hade ett flertal exemplar från olika årtal innan jag rensade ut alla utom ett ex.

Boken gör sig bäst i bokhyllan såklart, ingenting man släpar omkring med. Men om internet går ner och man absolut måste veta konduktiviteten hos zebror eller molmassan på mullvadar är så är det bekvämt att kunna slå upp...

Den i kombination med Rådes matematiska handbok (phz ena länk) blir en tämligen komplett samling, även om ett bra verk om allmän fysik kan behövas (har aldrig använt CRCs bok för fysiksaker och jag orkar inte kolla upp nu hur väl den står sig när det kommer till fysik. Jag tänker på den mest som en tabellsamling inom kemi).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Är väl inget jättetungt jag tänkt mig, eventuellt till någon framtida ingengörsutbildning.
Det var mest för att ha något hemma som jag kan slå upp saker jag undrar över, även om jag egentligen inte har nytta av det så tycker jag om att slå upp densiteten eller dylikt för vissa ämnen.
CRC's handbok verkar vara precis det jag är ute efter, men priset var väl inte så attraktivt! $161 på Amazon.
Tror jag köper mig något lättare som en start.
Tack för hjälpen!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Är väl inget jättetungt jag tänkt mig, eventuellt till någon framtida ingengörsutbildning.
Det var mest för att ha något hemma som jag kan slå upp saker jag undrar över, även om jag egentligen inte har nytta av det så tycker jag om att slå upp densiteten eller dylikt för vissa ämnen.
CRC's handbok verkar vara precis det jag är ute efter, men priset var väl inte så attraktivt! $161 på Amazon.
Tror jag köper mig något lättare som en start.
Tack för hjälpen!

TEFYMA är en bra start för ingenjörsutbildningar, men är ganska "tunn". Den passar bäst för att slå upp småsaker inom matematik, och väldigt grundläggande fysik. Fördel är att den är tillåten (och enligt mig rekommenderad) på de flesta tentor.

Annars brukar det vara institutionernas egna som är användbara. Vet du inte exakt vad du skall läsa så kommer du behöva en extremt tjock för att få med "allt" (En komplett ångtabell är tex bara den på 100s +) De brukar delas ut på papper eller köpas för en billig peng i början av kursen. Enligt mig är det nog smidigaste/billigaste alternativet. Du får det du behöver och komplett.

Om internet är ett alternativ för att bara slå upp saker kan det mesta hittas på engineeringtoolbox.com, dock är den ibland i Imperial Units och ibland jobbig att hitta i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Physics handbook är ett bra köp. Det är en bra balans mellan pris, innehåll och användbarhet. Handbook of Chemistry och Physic är kul men svindyr och sjukt stor. Har bara bläddrat i den ett fåtal gånger och då har jag ändå inte hittat det jag letade efter utan fick gå vidare till internet och diverse databaser. TEFYMA är smidig men känns mer som gymnasiefysik. Ska man ha en formelsamling hade jag helt klart valt Phyics Handbook. Den var min ständiga följeslagare på tentor.

Problemet med CRC är att den innehåller mycket kemi och kemi bygger på enorma mängder tabeller med data snarare än formler. För att vara ett uppslagsverk med kemi så är den rätt kortfattad. Titta till exempel på Ullman's som är på 40 volymer till det nätta priset av $10 000. Jag har tappat namnet på den nu men det finns en uppslagsbok med organisk syntes som tar upp en hel bokhylla.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det enda "uppslagsverk" jag nyttjar nuförtiden är Karlebo Handboken...
(http://runeberg.org/karlebo/1936/)
köp en från 80-90-talet och bara njut...
Studielitteratur köper du när du behöver och du vet vilken kurs du skall gå...
efter tentan är avklarad säljer du av den fort som f-n, jag hade och har fortfarande, nu nästan 20 år senare, ingen lust att öppna kurslitteratur.

// bC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^bC^:

Det enda "uppslagsverk" jag nyttjar nuförtiden är Karlebo Handboken...
(http://runeberg.org/karlebo/1936/)
köp en från 80-90-talet och bara njut...
Studielitteratur köper du när du behöver och du vet vilken kurs du skall gå...
efter tentan är avklarad säljer du av den fort som f-n, jag hade och har fortfarande, nu nästan 20 år senare, ingen lust att öppna kurslitteratur.

// bC

Really? Jag använder en ganska stor del av min "gamla" litteratur fortfarande i nya kurser som bygger vidare på ämnet i fråga. Så jag skulle sälj med eftertanke, vissa av mina kursare har fått köpa nya exemplar av böcker de sålt iväg då de behövt dem igen. Inte kul att behöva köpa nytt av saker du köpt nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Really? Jag använder en ganska stor del av min "gamla" litteratur fortfarande i nya kurser som bygger vidare på ämnet i fråga. Så jag skulle sälj med eftertanke, vissa av mina kursare har fått köpa nya exemplar av böcker de sålt iväg då de behövt dem igen. Inte kul att behöva köpa nytt av saker du köpt nytt.

Givetvis behöll man det man visste man skulle behöva i nästa kurs men allt man visste var över sålde man "direkt" dvs i lagom tid till nästa kurs som nyttjade boken startade... Men ärligt, jag har aldrig behövt eller kännt behov av att öppna upp en gammal kursbok i så fall är det dom mest fundamentala formlerna man behöver damma av och då samtidigt få "färdiga" värden. Typ "Pelle släpper en sten i en brunn och hör ekot efter 13 sekunder det är 12 grader varmt i brunnsschaktet. Hur djup är den?". Men då är det bara för det är skoj att räkna på det inte för jag måste... Karlehandboken däremot är ett faktabaserat tidsfördriv från förr (om man inte jobbar på en mekanisk verkstad...)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaxieTheHatter:

CRC's handbok verkar vara precis det jag är ute efter, men priset var väl inte så attraktivt! $161 på Amazon.

Jepp, den är dyr (och klumpig). Men min poäng var att den relativt enkelt går att få tag i gratis. Förvisso i äldre upplaga då, men det spelar inte så stor roll om någon decimal hos någon egenskap av något ämne ändrats lite...

Formel- och tabellsamlingar i gemen brukar gå att få tag i gratis eller för en spottstyver just därför att de byts ut fortare än vad som är nödvändigt. Och just CRC har jag haft åtskilliga exemplar av som jag sonika räddat från gratis-bokstånd i och kring olika läroverk. När jag får tag i en ny upplaga hivar jag den gamla, osv. Den senaste jag har är förvisso gammal (tidigt 90-tal tror jag), men det spelar inte så stor roll.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Det blev Physics Handbook
Var precis det jag var ute efter!
Inte riktigt samma variabler jag är van vid att använda, men det är bara en vanesak.
Tack för tipsen allihopa

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1