ToMMTi-Systems 3D-Analyze

Permalänk
Medlem

ToMMTi-Systems 3D-Analyze

Jag läste för femtielfte gången igenom alla råd och rön för att lösa prestandaproblemet i Rallisport Challenge, och för femtielfte gången (mer eller mindre) läste jag om 3D-Analyze.

Förut var jag lite skeptisk till vad programmet skulle lyckas åstadkomma, så jag har inte tagit mig för att tanka hem det. Men nu tänkte jag att det väl egentligen inte fanns något att förlora på det, så jag gav progget en chans.

Och...
Förut klarade jag av att köra Rallisport Challenge i 800x600 (2xAA, 2xAF) med sänkt drawdistance, och då hackade det bara lite grand på vissa ställen av banorna...

Men nu när jag körde igång Tommti's program och bockade för "Remove Stuttering - Quality mode", då kunde jag helt plötsligt köra MRC helt flytande i 1280x1024, fortfarande med 2xAA och 2xAF!!!!!!!

Är det någon som vet exakt vad det är Tommti ändrar på för att få den ökade prestandan??? Det borde ju vara något rätt stort...

Den enda visuella skillnaden jag märkt hittills är att vissa texturer är lite mörkare än vad de var förut. På ungefär samma sätt som det problem jag hade med Det.43.00, men nu är det inte lika många texturer som påverkas...

Programmet finns förresten att hämta här för de av er som inte känner till det redan.

Visa signatur

:[CPU: Intel Core i7 4790K]:[RAM: 16GB GSkill RipjawsX]:[MOBO: ASUS Maximus VII Ranger]:[GFX: Gigabyte GTX970 G1]:[SOUND: ASUS Xonar Essence STX]:[Screen: Eizo EV2736]:[OS: Win8.1 x64]:
:[Quad ESL-2905 powered by Bladelius]:

Permalänk
Medlem

Tack! Förut led jag av rejäla frameratedrops vid utvalda ställen av vissa banor. Visserligen var detta med väldigt höga grafikinställningar, men det borde min maskin klara av.

Visa signatur

P4 2.8GHz @ 3.5GHz C1 | 512MB Corsair XMS3500 DDR | Abit IT7 Max2 V.2 | Hightech Radeon 9700 Pro @ 415/362 | Dual 19" TFT | 0.8TB S-ATA-converted 8MB cache | Addtronics 7896A | 600W PSU [2*300W] | Eheim 1048 | Maze 3 | AC Twinplex | DD Heatercore | 3dmark 03 - ~6000p and climbing | 3dmark 2001 SE - ~20000p and climbing

Permalänk
Medlem

hmm, kom ihåg för längesedan då skulle man bocka för "force tnl software" Fattade inte riktigt hur det skulel gå ihop, men nog fan blev det en rejäl skillnad på fps...

i gta III.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Hrm du tappar lite prestanda när du gör sådär men det är en tillfällig workaround till drivarna/spelet fixas.

Permalänk
Medlem

KNAS:
Jag tyckte ju att jag borde klara av mer än 800x600 oxå med min maskin också
Nu kör jag 4xAF och 2xAA flytande i alla spel, det var MRC som höll tillbaka inställningarna (eftersom jag inte ids ändra inställningarna beroende på vilket spel jag ska köra).

Bi99uy:
ehmm... Jag måste erkänna att jag inte riktigt hänger med på hur det ska göra saker och ting snabbare, i alla fall inte om man har ett bra TnL-kort redan...
Själv har jag Framerate Limiter aktiverat i GTAIII, så jag behöver inte oroa mig för fladdrande fps. I och för sig så kör jag bara det spelet i 800x600, men det är mest för känslans skull; Jag började spela det på Playstation2, och det blir lite mer tvspels-känsla med lägre upplösning och AntiAliasing

Jag läste mig till vad som händer om man bockar för "Remove Stuttering"...
remove stuttering -> Helps the Radeon 9700 PRO (and maybe other cards) with some games like Rallisport Challenge, which doesn't runs as smooth (nothing to do with FPS) as it should. This option can cause errors in the game, because it changes some settings in the vertex buffers.

Visa signatur

:[CPU: Intel Core i7 4790K]:[RAM: 16GB GSkill RipjawsX]:[MOBO: ASUS Maximus VII Ranger]:[GFX: Gigabyte GTX970 G1]:[SOUND: ASUS Xonar Essence STX]:[Screen: Eizo EV2736]:[OS: Win8.1 x64]:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAnta
Hrm du tappar lite prestanda när du gör sådär men det är en tillfällig workaround till drivarna/spelet fixas.

Uhm... Jag hoppas det inte är mig du pratar med, eftersom det klart och tydligt verkar som att jag ökar prestandan...

Visa signatur