Permalänk
Medlem

Router, Switch eller Hub?

Här kommer en sak som jag inte riktigt har förstått mig på ännu.

Jag sitter på BBB och ska starta en egen domän (arbetslös och har inte mycket mer att göra på dagarna). det går bra enligt supporten, men det är en sak som jag fortfarande inte fått grepp om: Om jag ska vara säker på att Active directory inte "tar över root-katalogen" hos närmaste domän-kontrollant, vad ska jag använda mig av? Router, switch eller det jag har för tillfället, en hub. Eller är det så dumt att jag endast behöver en brandvägg?

Ni får ursäkta mina fina meningar då jag försöker förklara. Jag är värdelös på att förklara så det blir lite konstiga meningar, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

tack på förhand

Visa signatur

In The Real World
As In Dreams
Nothing Is Quite
What It Seems

Permalänk
Medlem

Vill du köra ett eget nät och labba lite grann så föreslår jag att du kör en router. Hub är det absolut sämsta du kan köra när du har BBB som leverantör

Permalänk
Medlem

Att använda sig av hub med BBB är inte så direkt stabilt, men det är inte min inkomst heller ) hittills har jag klarat mig med hub med det verkar som om router är det enda vettiga just nu.

Visa signatur

In The Real World
As In Dreams
Nothing Is Quite
What It Seems

Permalänk
Medlem

Om du har flera IP:n så är ju en Switch att föredra (så länge dom räcker till alla datorer) annars är det en router som gäller

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem

Du får ju 5st IP-adresser av BBB så en switch är väl bästa lösningen om du vill ha bäst prestanda. Om du vill ha ett labbnät där du ska mickla med DHCP och annat smått & gott så tycker säkert BBB också att du ska köra någon form av router.