Behöver jag verkligen lada min i 24h

Permalänk
Medlem

Behöver jag verkligen lada min i 24h

Hej

Jag fick nys min Oneplus one och många säger att jag ska ladda den i 24h innan jag ska använda den. Är det sant?

Tack

Permalänk
Skrivet av TsExi:

Hej

Jag fick nys min Oneplus one och många säger att jag ska ladda den i 24h innan jag ska använda den. Är det sant?

Tack

Har hört att batteritiden ökar med ca 60% om man gör det. Huruvida det är sant eller inte har jag ingen aning om då det var en aningen halvpålitlig källa.

Permalänk

nej, om du har ett batteri från stenåldern så behöver man kalibrera batteriet genom att ladda 100% men det behöver man inte längre.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Entusiast

Förr i tiden med äldre batteriteknologier såsom nickel cadmium (NiCad) och nickel metal hydride (NiMh), så var det bra, och i vissa fall även nödvändigt att "överladda" första laddningarna för att få upp batterierna i sin fulla potential. Och även då tog det några laddcykler innan man nådde batteriets fulla kapacitet.

Det är dock annorlunda idag med Lithium Polymer (LiPo) -baserade batterier.
Om man låter laddaren vara ansluten efter att full laddning erhållits, så kommer enheten att växla över till underhållsladdning, och man tjänar inget extra på att lämna laddaren ansluten efter att full laddning erhållits. I de flesta fall kommer enheten bara att ligga där och "slösa bort" laddningscykler, då underhållsladdningen pendlar mellan 90% och 100%

En laddning från 90% till 100% med ett LiPo-batteri räknas fortfarande som en "laddningscykel". Så att ladda från 0% till 100% är densamma som att ladda från 90% till 100% sett till att batterier har ett begränsat antal laddningscykler.

Nu är det visserligen mycket mer bakom än vad som framgår här, så se detta som en extremt förenklad förklaring utan fördjupning.

Kontentan är att LiPo-batterier tjänar inget som helst på att "ladda längre" första gångerna. Man slösar bara bort laddningscykler helt i onödan.

Ett tips: När man skall långtidsförvara LiPo-batterier, bör laddningen hållas omkring 40%

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Förr i tiden med äldre batteriteknologier såsom nickel cadmium (NiCad) och nickel metal hydride (NiMh), så var det bra, och i vissa fall även nödvändigt att "överladda" första laddningarna för att få upp batterierna i sin fulla potential. Och även då tog det några laddcykler innan man nådde batteriets fulla kapacitet.

Det är dock annorlunda idag med Lithium Polymer (LiPo) -baserade batterier.
Om man låter laddaren vara ansluten efter att full laddning erhållits, så kommer enheten att växla över till underhållsladdning, och man tjänar inget extra på att lämna laddaren ansluten efter att full laddning erhållits. I de flesta fall kommer enheten bara att ligga där och "slösa bort" laddningscykler, då underhållsladdningen pendlar mellan 90% och 100%

Eftersom självurladdningen är mycket låg i Litium-ion baserade batterier, blir det i praktiken inte många "cykler" bortslösade.

Citat:

En laddning från 90% till 100% med ett LiPo-batteri räknas fortfarande som en "laddningscykel". Så att ladda från 0% till 100% är densamma som att ladda från 90% till 100% sett till att batterier har ett begränsat antal laddningscykler.

Nu är det visserligen mycket mer bakom än vad som framgår här, så se detta som en extremt förenklad förklaring utan fördjupning.

Att ladda från 90% till 100% ligger nog snarare i närheten av 0,1 laddningscykler,
men förklaringen till varför det är så, är mycket riktigt lite mer komplicerad än det i förstone kan verka.

Med Litium-ion baserade batterier är det tom fördelaktigt för livslängden att inte göra fulla uppladdningar.
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lit...
http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_i...

Citat:

Kontentan är att LiPo-batterier tjänar inget som helst på att "ladda längre" första gångerna. Man slösar bara bort laddningscykler helt i onödan.

Ett tips: När man skall långtidsförvara LiPo-batterier, bör laddningen hållas omkring 40%

Håller med

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”