Permalänk
Medlem

Kabel tjocklek för PSU?

Hej Swec'are!
Jag har några små frågor gällande sleeving.
Jag undrar framförallt vilken typ av kabel man ska använda sig av för att göra nya sleevade kablar för nätagget, allt jag hittar är att man ska ha 18 AWG standard cable? vad översätts det till i svenska termer och var kan man köpa det?
Är inte så pepp på att använda de som följer med till mitt nätagg.
Sen undrar jag också hur viktigt eller mindre viktigt det är att kablarna har samma längd till samma kontakt, förutom att det kanske inte ser så snyggt ut om en är längre än en annan, kan det ha någon inverkan på hur den fungerar?
Sista frågan nu, gällande att förlänga/ löda ihop flera kablar från fläktar. Om jag har fattat det rätt så kan man koppla samma flera fläktar för att spara in på antalet 3pin kontakter som behövs så länge man håller koll på att amp'en inte överskrider det som kontakten klarar av att pusha ut. Men det jag undrar över är om det går att förlänga sladdarna till fläktar och i så fall vilken typ av kabel man bör köpa, och är detta någon man kanske inte ska syssla med? Imo så blir det inte så snyggt om man ska ha massa separata förlängningssladdar för varje fläkt med kontakter mitt på sladden.
Uppskattar verkligen svar och tips!

Permalänk
Skrivet av Strekarn:

Jag undrar framförallt vilken typ av kabel man ska använda sig av för att göra nya sleevade kablar för nätagget, allt jag hittar är att man ska ha 18 AWG standard cable? vad översätts det till i svenska termer och var kan man köpa det?

18 AWG (American Wire Gauge, ytterligare en helt obegriplig amerikanisch standard. Mindre siffra = tjockare ledare. Helt logiskt.) är ungefär 0,8mm2.*
Andra relevanta egenskaper hos kabeln är

  • spänningstålighet (men eftersom du inte ska skicka mer än 12V fungerar nog de flesta kabeltyper)

  • smidighet (håll utkik efter mångtrådig kabel med flexibel isolering i t ex silikongummi)

  • viss värmetålighet

Citat:

Sen undrar jag också hur viktigt eller mindre viktigt det är att kablarna har samma längd till samma kontakt, förutom att det kanske inte ser så snyggt ut om en är längre än en annan, kan det ha någon inverkan på hur den fungerar?

Elektriskt: Nej. Mekaniskt: Pyttelite. Om kontakten utsätts för onormal belastning kan den hålla bättre om flera kablar delar på belastningen.

Citat:

Sista frågan nu, gällande att förlänga/ löda ihop flera kablar från fläktar. Om jag har fattat det rätt så kan man koppla samma flera fläktar för att spara in på antalet 3pin kontakter som behövs så länge man håller koll på att amp'en inte överskrider det som kontakten klarar av att pusha ut.

Det beror på fläktarna, tror jag. De tre pinnarna på fläktkontakten används för

  • matning (oftast röd sladd, +5V eller +12V)

  • jord (oftast svart sladd)

  • varvtalsavkänning (oftast gul sladd)

Jag tror det blir lite mystiskt om flera inkopplade fläktar rapporterat in varvtal till samma kontakt. Däremot borde det gå att välja en av fläktarna som rapporterar in varvtal (och alltså ansluts till röd, svart och gul sladd) och ett gäng andra (som bara ansluts till röd och svart). Den första fläktens varvtal kommer då att styra vilken spänning alla fläktarna får.

Vit sladd i bilden motsvarar gul sladd i min beskrivning. Bilden är snodd från en popup-tryfferad site jag inte tänker bevärdiga med en länk.

Citat:

Men det jag undrar över är om det går att förlänga sladdarna till fläktar och i så fall vilken typ av kabel man bör köpa, och är detta någon man kanske inte ska syssla med? Imo så blir det inte så snyggt om man ska ha massa separata förlängningssladdar för varje fläkt med kontakter mitt på sladden.

Det borde inte vara något problem. En fläkt drar inte så mycket ström, så tjockleken på kabeln kan vara betydligt mindre än för exempelvis moderkort och grafikkort. Däremot kan det vara bökigt att byta ut hela fläktsladden, då infästningen i fläkten ofta sitter väl dold.

(bilden snodd från Anandtech)
Jag hade nog bara klippt av befintlig sladd, splitsat in en bit förlängningssladd, isolerat med lite krympslang och dolt fulmodifikationen under kabelstrumpa.
* woohoo, <sup>-taggar funkar på nya sweclockers.

Permalänk
Medlem

@Hieronymus Bosch: Tusen tack för svaren! ja nu blir det bara att hitta allt som ska användas