Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Själv har jag inte använt en nylonlina på säkert 12 år och kommer inte göra det i fortsättningen heller.

Ser mina kompisar som fiskar med dessa linor och får trassel och får kapa linor stup i kvarten. En flätat lina, som de jag använder (FireLine) har nästintill inget minne, så de trasslar sig inte. De är stumma, så du känner minsta hugg direkt och jag vill påstå att jag kastar längre. Men det kan också bero på att jag använder tunnare linor, fast de har större brottstyrka.

Om du sätter dig i botten, så kan det både vara fördel och nackel med flätad lina. På stenbotten får du bättre rörelse i draget tycker jag, om man drar några snabba och lätta ryck, så det lossnar bättre. Om det sitter i en stock så har jag dragit så hårt att krokarna böjt sig och draget lossnat.. skulle gissa på att man behöver en 0.6 nylonlina för det..
Kanske ska tillägga att jag inte höll i linan med handen då..

Den lina jag har på det spö jag använder mest har jag nu haft i 3 år. Nylonlinorna bytte jag varje år..

Har använt flätlina under flera år men nu på senare tid övergått till nylonlina från Biltema.

50 - 60 spänn för 300 meter nylon jämfört med flätlina för ett par hundra kronor till. Det var inte värt den extra kostnaden tyckte jag.

Hur man lyckas få trassel på rullarna med nylonlina vet jag inte. xD Däremot var det inga problem att ordna fina kråkbon på ambassadeur-rullen innan man lärde sig hantera den med flätlinan. Flätlinan är dessutom oftast totalt omöjlig att reda ut trasslet på.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Köper man en hyfsat bra rulle blir det aldrig trassel
Med flätad lina har man myyycket mer känsla än med en nylon.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedbullF1:

Köper man en hyfsat bra rulle blir det aldrig trassel
Med flätad lina har man myyycket mer känsla än med en nylon.

Shit, och jag som har gått runt å trott att ABU Ambassadeur var något sådär skapliga
6501c3 och 5501c3 i daglig bruk gav "aldrig" okontrollerad linresning med nylon, en pina med flätlina och då testade jag under två sessonger då jag kan vara enveten som synden

Kanske dagens linor är bättre, det börjat ju bli några år sedan jag fiskade med dom spöna.
Och jag använder flätad på mina haspelrullar, så jag är inte anti av princip

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Kan tipsa om att kolla på fiskedrag på Aliexpress. Fiskedrag i en fiskshop går ju för runt 50-300 spänn styck annars.

Tex:

5 för 20 spänn: http://www.aliexpress.com/item/New-5pcs-Set-Plastic-Moribund-...

5 spänn styck: http://www.aliexpress.com/item/Hot-selling-New-arrival-RATTLI...

Låda med stuff för 30 spänn: http://www.aliexpress.com/item/35-soft-bait-small-10-lead-hea...

Finns också svensk butik med rätt bra priser på jiggar så slipper man långa frakttiden.
http://www.happyangler.se/sv/rea/rea/c/36501/
Tex Relax Kalifornia 4" jigg 25 st./paket 89:-
Dragon Bandit PRO 3" jigg 15 st./paket 49:-

Har inte stenkoll på om de finns någon annan butik med bättre priser, men tycker det verkar vara rätt sjysst

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

Jag kör med Super Shimano GT i olika storlekar + Fireline. Sen jag börjat med den kombon för många år sedan har jag aldrig fått trassel.

GT 1000 + 0.08 lina exempelvis.

Rullarna du använder är inget för nybörjare tycker jag =P Mycket lättare att få trassel på dem (pga svårighetsgraden att fiska med dem:)

Skrivet av frankof:

Shit, och jag som har gått runt å trott att ABU Ambassadeur var något sådär skapliga
6501c3 och 5501c3 i daglig bruk gav "aldrig" okontrollerad linresning med nylon, en pina med flätlina och då testade jag under två sessonger då jag kan vara enveten som synden

Kanske dagens linor är bättre, det börjat ju bli några år sedan jag fiskade med dom spöna.
Och jag använder flätad på mina haspelrullar, så jag är inte anti av princip

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem

Ska du fiska med jigg är det alltid kul att göra egna jiggar, en kompis här i piteå säljer olika kits så du kan göra egna jiggar. http://orjansfiske.se/startkit.html

Själv fiskar jag med ett BFT 8,6 150g spö och en 5601 C4 med power pro 0,32 eller 0,29 (minns inte storleken så bra).
Helt okej fiske här i piteå men brukar åka norrut och fiska kring arjeplog/arvidsjaur trakerna.
Jag och min kompis var ut och fiskade och då fick han den här : https://instagram.com/p/of183cjhhu/?taken-by=marteriksson
Och så fick jag den här bborren vid ett hemligt ställe : https://instagram.com/p/qYylOrDhkW/?taken-by=marteriksson

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedbullF1:

Rullarna du använder är inget för nybörjare tycker jag =P Mycket lättare att få trassel på dem (pga svårighetsgraden att fiska med dem:)

Nä, men dom har ett oförtjänt dåligt rykte, så hopplösa är dom inte, och den direktkontakten du kan uppleva med den typen rullar är svårslagen.
Och det går att kasta långt med dom, riktigt långt då det inte bromsar mera och mera eftersom linan rinner av spolen, till skillnad från haspel.
Kastbromsen på multirullar bromsar mest i början för att sedan avta då det i regel är någon form a centrifugalbroms.
När du har blivit lite varm i kläderna stänger du av kastbromsen och följer med med tummen bara.

Zebco snapshot + 6501c3 + 60g blysänke = tom spole vid kustmete
Kasta +100m och +60m djup ger inte mycket kvar av 200m lina.
Egentligen ingen ide att kasta så långt där jag brukar fiska(norge), fisken står ändå bara inne vid land.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Hej, jag har en fråga till er som verkar lite mer fiskekunniga här. Jag köpte förra sommaren ett gäddcombo spö hos xxl och funderar på om det skulle klara av havsfiske för helgturer till väst- eller östkusten (bor i närheten av Vättern), mitt spö består av abu garcia venerate 8 fot i 24t grafit/kolfiber för 30-60g vikter med en cardinal stx40 rulle och runt 0.2 flätad fireline lina. Skulle detta klara av lite rejälare havsfiskar som makrill, små torskar och öring samt klarar rullen av saltvatten utan att korrodera sönder totalt med hjälp av rengöring efter fisket?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Hej, jag har en fråga till er som verkar lite mer fiskekunniga här. Jag köpte föra sommaren ett gäddcombo spö hos xxl och funderar på om det skulle klara av havsfiske för helgturer till väst- eller östkusten (bor i närheten av Vättern), mitt spö består av abu garcia venerate 8 fot i 24t grafit/kolfiber för 30-60g vikter med en cardinal stx40 rullen och runt 0.2 flätad fireline lina. Skulle detta klara av lite rejälare havsfiskar som makrill, små torskar och öring samt klarar rullen av saltvatten utan att korrodera sönder totalt med hjälp av rengöring efter fisket?

Med rengöring/avsköljning efter varje besök i saltvatten skall det inte vara något större problem, rullen är gjord av "plast" och alu. så med "normalt" underhåll blir den nog utsliten innan den rostar sönder.
Vanligt kustfiske duger det bra till, men antagligen inget jag skulle ta ut på båt med 400g sänken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Behöver lite köpråd nu när jag går och suktar efter nya prylar.

Sitter i dag på ett Abu Vendetta 7' 10-30g och en Shimano Catana 3000 SFB (köptes för cirka 3 år sedan då jag var less på att inte ha egna prylar) vilket är ganska "all-round". Inget fancy.

Fiskar huvudsakligen abborre men det kan ju hända att man vill plocka upp en gös ibland.

Använder främst jiggar (vanligt och texas) och spinnare / wobbler (har bara en hornet) men har även fått in span på poppers. Men som sagt, jiggfiske är det som gäller 90% av tiden.

Har tänkt lägga max 1.000 kr på rulle och lika mycket på spö, men är redo att slå till på denna trots 600 kr extra (eller annan om ni har förslag)
http://www.dogger.se/rea/shimano-stradic-ci4-1000fa

Frågan är om 1000-rullen räcker (borde väl göra det) eller om man ska gå safe på en 2500. Samt vilket spö man skall kika på (Draugen är ju poppis). Kör just nu bara 0,12 fläta.

Några tips?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk

hehe personligen ser ja inget problem med att köra med ditt gammla spö.

kör själv på abu kardinal rulle och spö som är snart 15 år gammalt. gav de en rundsmörjning i höstas med lite lagerfett i rullen och nu går den bättre än när den va ny ända servicen den sett någonsin så nu kommer den rulla x antal år igen.

har tatt allt från 10kg gäddor till foreller och abborrar på det å har inte varit något bekymmer öht.

kosta mig 799:- för både rulle och spö år ~2000 och personligen älskar jag det.

har dock planer på att inskaffa ett kortar typ 5-6´spö då de e smidigare att ta me än mitt sketlånga 8´spö

måste säga att shimano gör en del riktigt goa rullar ofta väldigt välbalanserade med bra lager som verkar hålla länge varit å provklämt på ett par och brorsan har en rulle som gått utan service sen 2008 eller nå sånt går lika lätt idag som när han köpte den.

så lutar för någon shimano för mig också.

men mitt råd är strunta i priset hitta rulle och spö som du tycker passar dig fisken skiter i om spöt kosta 500:- eller 10.000:-

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av rrbrrt:

Sitter i dag på ett Abu Vendetta 7' 10-30g och en Shimano Catana 3000 SFB (köptes för cirka 3 år sedan då jag var less på att inte ha egna prylar) vilket är ganska "all-round". Inget fancy.

Fiskar huvudsakligen abborre men det kan ju hända att man vill plocka upp en gös ibland.

Använder främst jiggar (vanligt och texas) och spinnare / wobbler (har bara en hornet) men har även fått in span på poppers. Men som sagt, jiggfiske är det som gäller 90% av tiden.

Har tänkt lägga max 1.000 kr på rulle och lika mycket på spö, men är redo att slå till på denna trots 600 kr extra (eller annan om ni har förslag)

Frågan är om 1000-rullen räcker (borde väl göra det) eller om man ska gå safe på en 2500. Samt vilket spö man skall kika på (Draugen är ju poppis). Kör just nu bara 0,12 fläta.

Några tips?

Om du inte har trasig utrustning eller är riktigt missnöjd med någon komponent ser jag ingen anledning att köpa nytt, åtminstone inte i samma klass.
Dock kan jag tycka att spöet och rullen är lite "obalanserad", 10-30g kastvikt är ju rätt tungt för abborre/fjällöring, jag brukar använda 2-10g beten/drag för det fisket. (förutsatt att du inte har tänkt att köra på ett lättare spö)

Fast ny utrustning är trevligt, men det är lätt hänt att det blir mycket handla och lite fiske.
(säger gubben med +10 olika uppsättningar, bara 3 i bruk )

Edit: ang. ålder, har fortfarande kvar min första riktiga rulle/spö kombo, ABU från mitten av 70 talet, fungerar än i dag, kardinal 54/Diplomat 751, har bytt lite småprylar på rullen och toppring på spöet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Nä, men dom har ett oförtjänt dåligt rykte, så hopplösa är dom inte, och den direktkontakten du kan uppleva med den typen rullar är svårslagen.
Och det går att kasta långt med dom, riktigt långt då det inte bromsar mera och mera eftersom linan rinner av spolen, till skillnad från haspel.
Kastbromsen på multirullar bromsar mest i början för att sedan avta då det i regel är någon form a centrifugalbroms.
När du har blivit lite varm i kläderna stänger du av kastbromsen och följer med med tummen bara.

Zebco snapshot + 6501c3 + 60g blysänke = tom spole vid kustmete
Kasta +100m och +60m djup ger inte mycket kvar av 200m lina.
Egentligen ingen ide att kasta så långt där jag brukar fiska(norge), fisken står ändå bara inne vid land.

Har själv haft Ambassadörer och kastat med dessa, men använde de mest vid trolling.
Slirbromsen på dessa är outstanding och en fröjd att ha vid fiske efter lite större fiskar..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Om du inte har trasig utrustning eller är riktigt missnöjd med någon komponent ser jag ingen anledning att köpa nytt, åtminstone inte i samma klass.
Dock kan jag tycka att spöet och rullen är lite "obalanserad", 10-30g kastvikt är ju rätt tungt för abborre/fjällöring, jag brukar använda 2-10g beten/drag för det fisket. (förutsatt att du inte har tänkt att köra på ett lättare spö)

Fast ny utrustning är trevligt, men det är lätt hänt att det blir mycket handla och lite fiske.
(säger gubben med +10 olika uppsättningar, bara 3 i bruk )

Edit: ang. ålder, har fortfarande kvar min första riktiga rulle/spö kombo, ABU från mitten av 70 talet, fungerar än i dag, kardinal 54/Diplomat 751, har bytt lite småprylar på rullen och toppring på spöet

Är inte missnöjd så, men det är inte någon kul kombination för jiggfisket känner jag. Spöet är rätt styvt och har inte superbra kontakt med jiggen när den studsar på botten osv.

Har funderat på att skaffa mig ett 6' spö med en 1000-rulle (där spöet har en känslig topp och kanske är lite mjukare överlag, så att man får kontakten med jiggen). Lite kluven dock då 7' är en rätt bra storlek samt att en 2500-rulle kanske "orkar" mer (gissar på att det är mer skillnad på rullarna än bara linkapaciteten)?

Sen kanske man kan rigga den gamla kombon för vertikalfiske eller nåt annat skoj, typ dropshot.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av rrbrrt:

Några tips?

Det är alltid roligt med nya saker. CARDINAL SORÖN STX är en underbar rulle som håller i många år och inte kostar skjortan.
http://shop.el-ge.se/cardinal-soron-stx-p-177-c-571.aspx
och sen en skön BUSHWHACKER XLNT så har du en underbar kombo.
http://shop.el-ge.se/bushwhacker-xlnt-p-4306-c-559.aspx

Permalänk
Medlem
Skrivet av rrbrrt:

Är inte missnöjd så, men det är inte någon kul kombination för jiggfisket känner jag. Spöet är rätt styvt och har inte superbra kontakt med jiggen när den studsar på botten osv.

Har funderat på att skaffa mig ett 6' spö med en 1000-rulle (där spöet har en känslig topp och kanske är lite mjukare överlag, så att man får kontakten med jiggen). Lite kluven dock då 7' är en rätt bra storlek samt att en 2500-rulle kanske "orkar" mer (gissar på att det är mer skillnad på rullarna än bara linkapaciteten)?

Sen kanske man kan rigga den gamla kombon för vertikalfiske eller nåt annat skoj, typ dropshot.

Ett kortare spö har sina fördelar, speciellt om du lurar runt i buskar vid små älvar, då gärna med lite "toppig" action, ett längre spö med helaction kan vara rätt skönt att använda om platsen finns.
Fast, dom minsta jiggarna (2-5g) är det nästan omöjligt att få någon super kontakt med oavsett spö, men jag kan förstå att ditt 10-30g spö är för "grovt", passar nog bäst till gäddfiske/havsöring/gös än till abborre/öring.

Ang. rullar, linkapaciteten är en bra indikator på hur tungt fiske den är konstruerat för, om du utgår från nylonlina och den brottsstyrkan den typen lina har.
100m 0,20mm vill jag säga är lätt till ultralätt fiske fast dom flätade linorna i den dimensionen har en brottsstyrka(13kg) som motsvarar gäddfiske etc. (0.20mm nylon ligger runt 3kg)
Jag skulle nog inte använda en sådan rulle för tyngre fiske, även om jag kan få på nog med lina med tillräcklig brottsstyrka då broms och chassi inte är gjord för det.

Visa signatur

Permalänk
Geeks Gaming

Behöver ett lite tyngre spö för havsfiske, har fiskat i några år men är inte särskilt avancerad. Tips på bra spö med rulle för under 2000? Grejerna jag har nu har jag nog haft i cirka tio år och dom var nog ganska budget då med, så alla tips är välkomna!

håller på med bottenmete och kast vid havet, och 60gams vikterna jag har nu är för tunga för detta spöet, så behöver nytt...

//Alvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Ett kortare spö har sina fördelar, speciellt om du lurar runt i buskar vid små älvar, då gärna med lite "toppig" action, ett längre spö med helaction kan vara rätt skönt att använda om platsen finns.
Fast, dom minsta jiggarna (2-5g) är det nästan omöjligt att få någon super kontakt med oavsett spö, men jag kan förstå att ditt 10-30g spö är för "grovt", passar nog bäst till gäddfiske/havsöring/gös än till abborre/öring.

Ang. rullar, linkapaciteten är en bra indikator på hur tungt fiske den är konstruerat för, om du utgår från nylonlina och den brottsstyrkan den typen lina har.
100m 0,20mm vill jag säga är lätt till ultralätt fiske fast dom flätade linorna i den dimensionen har en brottsstyrka(13kg) som motsvarar gäddfiske etc. (0.20mm nylon ligger runt 3kg)
Jag skulle nog inte använda en sådan rulle för tyngre fiske, även om jag kan få på nog med lina med tillräcklig brottsstyrka då broms och chassi inte är gjord för det.

Nu blev det som det brukar bli när man går in i en fiskebutik...

Hade satt budget på 2000 kr ungefär (tanken var rulle för 1600 kr och spö cirka 600 kr). Slutar med att jag snackar en stund med personalen och åker hem med prylar för 3100 kr...

Blev denna combo (ville egentligen ha Stradic-rullen men den fanns inte i 2500-storlek, tyckte 1000 var för litet).
http://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/dragon-fishmaker.h...
http://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/shimano-technium-f...

Skall testas i helgen, hoppas på bra skitfiske.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

Behöver ett lite tyngre spö för havsfiske, har fiskat i några år men är inte särskilt avancerad. Tips på bra spö med rulle för under 2000? Grejerna jag har nu har jag nog haft i cirka tio år och dom var nog ganska budget då med, så alla tips är välkomna!

håller på med bottenmete och kast vid havet, och 60gams vikterna jag har nu är för tunga för detta spöet, så behöver nytt...

//Alvar

http://shop.el-ge.se/penn-rampage-kombo-p-9639-c-225.aspx

En riktigt bra kombo och rullen har räkneverk som kan vara bra vid bottenfiske,

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av micke7406:

http://shop.el-ge.se/penn-rampage-kombo-p-9639-c-225.aspx

En riktigt bra kombo och rullen har räkneverk som kan vara bra vid bottenfiske,

Detta funkar inte o kasta med väl? Hade främst tänkt att ha det som kast spö från stranden, o bottenmete från stranden ifall man bara vill chilla...

Kan använde de små spöna att bottenmeta, bättre att satsa på ett bra spö att kasta med från stranden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

Detta funkar inte o kasta med väl? Hade främst tänkt att ha det som kast spö från stranden, o bottenmete från stranden ifall man bara vill chilla...

Kan använde de små spöna att bottenmeta, bättre att satsa på ett bra spö att kasta med från stranden...

Nä då är det bättre med ett spinnspö tex detta http://shop.el-ge.se/abu-garcia-svartzonker-spinnspo-trigger-...
Och sen välja en Ambassadeur Classic eller liknande.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av micke7406:

Nä då är det bättre med ett spinnspö tex detta http://shop.el-ge.se/abu-garcia-svartzonker-spinnspo-trigger-...
Och sen välja en Ambassadeur Classic eller liknande.

Det ser skitbra ut, några tips på storlek på rulle o vilken lina man ska ha?
Nuvarande spö är upp till 40g så detta är perfekt!

Hur långt kommer man om man kastar med det spöet du visade?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

Det ser skitbra ut, några tips på storlek på rulle o vilken lina man ska ha?
Nuvarande spö är upp till 40g så detta är perfekt!

Hur långt kommer man om man kastar med det spöet du visade?

Skickades från m.sweclockers.com

AMBASSADEUR CLASSIC har ett bra pris och skulle funka bra http://shop.el-ge.se/ambassadeur-classic-c4-pd-special-p-9681... eller billigare http://shop.el-ge.se/ambassadeur-classic-p-140-c-618.aspx
Hur långt du kastar beror ju på hur duktig du är med timingen men detta spöt är lite längre och kastar längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

AMBASSADEUR CLASSIC har ett bra pris och skulle funka bra http://shop.el-ge.se/ambassadeur-classic-c4-pd-special-p-9681... eller billigare http://shop.el-ge.se/ambassadeur-classic-p-140-c-618.aspx
Hur långt du kastar beror ju på hur duktig du är med timingen men detta spöt är lite längre och kastar längre.

Jag hade nog gått upp en storlek på rullen med det spöet.
6501 C3 rymmer 200m 0.40mm.
Har den själv, riktigt grym rulle.
Ang, kastlängd, 200m lina behövs i bland...
(nä, jag kastar inte 200m, men +100m, med lite djup så blir det inte mycket kvar på rullen)

Fast, med kastvikter runt 100g och spölängder på 3m.
Det kanske vore en ide att kolla på någon form av surfcasting och haspel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Jag hade nog gått upp en storlek på rullen med det spöet.
6501 C3 rymmer 200m 0.40mm.
Har den själv, riktigt grym rulle.
Ang, kastlängd, 200m lina behövs i bland...
(nä, jag kastar inte 200m, men +100m, med lite djup så blir det inte mycket kvar på rullen)

Fast, med kastvikter runt 100g och spölängder på 3m.
Det kanske vore en ide att kolla på någon form av surfcasting och haspel?

Med en flätad 0,22 så går det på 300 meter på rullen så det är inga problem.
Själv kör jag med Rocket och föredrar den före alla andra, Med då drar priset iväg med nästan en femhundring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Med en flätad 0,22 så går det på 300 meter på rullen så det är inga problem.
Själv kör jag med Rocket och föredrar den före alla andra, Med då drar priset iväg med nästan en femhundring.

Jag får ingen rätsida på spunnen/flätad lina på mina multirullar så jag kör mono.
Tycker det reser sig för snabbt, jag hinner inte med alltid.

Visa signatur

Permalänk
Geeks Gaming

@micke7406:
funderar på ett till haspel spö istället, teknik jag redan kan istället för något komplicerat nytt.
http://shop.el-ge.se/mitchell-avocet-silver-p-9504.aspx
osäker på vilken styrka man ska ha på rullen...

hörde med en polare och rullen du rekommenderade behöver man bromsa aktivt för att inte trassla ihop. Så kör hellre på teknik jag redan kan, än något svårt o nytt...

o kanske denna, http://shop.el-ge.se/svartzonker-signatur-p-9566-c-558.aspx
40 - 140 känns lagom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

@micke7406:
funderar på ett till haspel spö istället, teknik jag redan kan istället för något komplicerat nytt.
http://shop.el-ge.se/mitchell-avocet-silver-p-9504.aspx
osäker på vilken styrka man ska ha på rullen...

hörde med en polare och rullen du rekommenderade behöver man bromsa aktivt för att inte trassla ihop. Så kör hellre på teknik jag redan kan, än något svårt o nytt...

o kanske denna, http://shop.el-ge.se/svartzonker-signatur-p-9566-c-558.aspx
40 - 140 känns lagom.

Angående rullen så tycker jag att du ska ringa till El-Ge och höra hur den står sig i saltvatten.
Har själv ingen erfarenhet av den men det som oftast brukar vara döden för haspelrullar brukar vara saltvatten.
Annars ser det bra ut.Mvh Micke.

Ps. Du ska inte vara så rädd för spinnrullarna, Vist krävs det lite övning men när du väl vant dig så kommer du aldrig byta.
Det finns en centrifugalbroms i dom som du ställer in , Man kan börja med att ställa den ganska hårt och släppa bromsen lite sakta allt eftersom man blir säkrare. Men "vist" man får räkna med resning på linan och lite trassel innan man vant sig.