AMD: "Vi måste leverera med Zen"

Permalänk
Medlem

@kaya:

AMD är väl knappast ett budgetmärke egentligen. Visst har de blivit tvugna att ta den rollen sedan C2D kom ut men innan så var det annorlunda. Jag minns FX57 tiden tex när AMD kunde ta väldigt bra betalt för sina chip. Saker kan vända igen. Men det ser klart mörkt ut nu ja.

Permalänk
Inaktiv

No shit Sherlock, säg något vi inte redan visste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

40 % högre IPC = spelar ingen roll....
2016 Q2....

Lite så jag ser det också tyvärr =/
Redan idag med vad Intel har ligger dom långt efter (mer än 40% iaf). Intel ligger heller inte på latsidan så dom kommer med nytt också.....

Men dom har över ett år på sig så dom kanske kan putsa lite på dom siffrorna och komma upp i samma resultat som Intel i singelcore

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

jo visst var det så jag menade.

Men sen har AMD fortfarande 2 fabriken, en i Malaysia och en i Kina så allt blev inte sålt via global foundries.

Har du någon källa på det? Är rätt så säker på att inga CPUs tillverkas inhouse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Lite så jag ser det också tyvärr =/
Redan idag med vad Intel har ligger dom långt efter (mer än 40% iaf). Intel ligger heller inte på latsidan så dom kommer med nytt också.....

Men dom har över ett år på sig så dom kanske kan putsa lite på dom siffrorna och komma upp i samma resultat som Intel i singelcore

Bättre Zent än aldrig! Får hoppas det går vägen för de, vore skoj med någon konkurrenskraftigt i prestandasegmentet.

Permalänk
Hjälpsam

Här finns en köpare i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

@Pudeln AMD själva har ju sagt att dom riktar in sig på budget marknaden. Men visst kan vi hoppas att dom kommer tillbaka det vore bra för alla utom Intels ägare.
Men det tåget har nog gått, det AMD lägger på R&D på ett helt år det gör Intel av med på bara 3 veckor.

Själv körde jag med en Opteron CPU, helt sjukt bra.

@Feeku assembly/test manufacturing facilities http://www.amd.com/en-us/who-we-are/contact/locations#Default...

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Bättre Zent än aldrig! Får hoppas det går vägen för de, vore skoj med någon konkurrenskraftigt i prestandasegmentet.

Väntade på att någon skulle börja.

Rykterna säger att den kommer under zensommaren 2016 och kommer att prestera som de zenare i7-orna

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Visst är Samsung enorma men dom har ju inget inom GPU och CPU och det är bara dom som kan matcha Intel ekonomiskt
Apple tillverkar ju inte själv, dom utvecklar och låter andra bygga, så dom har inget behov av AMDs fabriker. Sen är det nog väldigt få som vill se Apple som ägare av ett budget märke, vare sig kunder eller ägare.

Apples R&D ligger på ca $1,5-2 Miljarder
Nvidias R&D $1.4 Miljarder
AMD R&D $1 Miljard

Intel R&D $16 Miljarder
Samsung R&D $13.8 Miljarder

Samsung är enda alternativet om dom ska konkurrera med Intel.

Nä, det har de inte men å andra sidan varför skulle vi kunder vilja att det hade x86-CPU:er? De har ju sina fingrar i alla möjliga syltburkar redan.
Nä, Apple tillverkar inte själva men de skulle kunna vilja komma åt patenten för att kunna designa egna x86:or? Som Arion skrev äger AMD inte längre tillverkningen (bortsett från två fabriker). Vad säger att Apple inte skulle kunna sälja även de sista fabrikerna eller för den delen börja tillverka själva (mindre sannolikt kanske). Apple har dessutom en ganska stor kassakista och skulle om de ville kunna lägga om sin strategi och utöka sin R&D-budget. Dessutom är Apple amerikanskt och det kan (tyvärr?) spela roll för eventuellt uppköp.

AMD:s status som budgetmärke är irrelevant. Vid ett köp ingår möjligheten att både ändra namn och marknadsinriktning. Kunder är intresserade av prestanda per watt och krona medan ägare är intresserade av avkastning per investerad krona. Det kan gå fort att tvätta bort en budgetstämpel om man har i åtanke att nya processorgenerationer tycks komma med drygt ett års mellanrum.

Tittar man på dina siffror för R&D säger de mig relativt lite då de inte specificerar närmare vad det handlar om. Jag menar, Intel sysslar främst med processorutveckling och tillverkning (väl?) medan Samsung gör allt mellan himmel och jord varpå det är snett att bara jämföra totala R&D-budgetar.

Med detta sagt menar jag inte att Apple är den mest tänkbara (eller önskvärda) kandidaten till ett uppköp men jag tycker att diskussionen bör ha fler kandidater i åtanke än bara Samsung. Själv erkänner jag villigt att jag är alldeles för dåligt insatt i marknaden för att ens ha en chans att göra rimliga spekulationer gällande presumtiva köpare. Apple är ett långskott och mest en tankelek, det är ju inte omöjligt att de skulle föredra att ha kontroll över all design själva, även processorarkitekturen.

Jag finner det dock orimligt att det bara skulle finnas ett alternativ och att det stavas Samsung.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Här finns en köpare i alla fall.

Fanboy detected.
Du vet absolut ingenting om prestandan hos en CPU som skall släppas om nästan ett år och ändå är du en köpare.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

jo visst var det så jag menade.

Men sen har AMD fortfarande 2 fabriken, en i Malaysia och en i Kina så allt blev inte sålt via global foundries.

Va! När skulle AMD skaffat eller byggt dessa?
Kan nog behövas att du visar källor på att AMD skulle ha halvledartillverkning i Malaysia och Kina, för det är väll ändå det som förutsätts när Global Foundries nämns?

Det som AMD och flera med dom har i både Kina och Malaysia är kapsling, bounding, förpackning och liknande, men absolut ingen halvledartillverkning.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir bra, vill ha en amd prolle i nästa datorbygge

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

@Hcz:

Vet inte vart du varit, men intel på desktopsidan har definitivt legat på latsidan. VIA's internal demos visar att deras C9 på 4 cores är snabbare i de flesta spel än i7 920 för en bråkdel av priset, Deras kommande 8core kommer enligt pressemdelandena skena hastigheten från 1,2ghz x4 tilll 2,9ghz x8.

Tror inte intel behöver vara oriliga dock VIA är delvis intel ägt och en garant för framtida "antimonopoly"lawsuits och enda chansen att du ser en är via industrin eller via OEM kanaler.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

40 % högre IPC = spelar ingen roll....
2016 Q2....

Beror ju helt och hållet på priset om det spelar roll eller inte.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Fanboy detected.
Du vet absolut ingenting om prestandan hos en CPU som skall släppas om nästan ett år och ändå är du en köpare.

Ja, eller så gillar man underdogs. Kan folk sluta skrika fanboy hela tiden. Alla som hängt på forumet ett tag vet att Ratatorsk gillar AMD. Men spelar det någon roll egentligen? Han förpestar ju inte forum med ologiska fanboyresonemang. Jag gillar underdogs och kommer antagligen att köpa Zen om den är någorlunda likvärdig med de kommande Intelcpuerna. Prestanda är inte allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Fanboy detected.
Du vet absolut ingenting om prestandan hos en CPU som skall släppas om nästan ett år och ändå är du en köpare.

Sen finns de som gärna stödjer the underdog här och de som inte hållt på med fuskande och lurendrejeri för att få marknadsdelar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Inte? Skulle vara det största hoppet mellan två arkitekturer på garanterat tio år. Skiljer väl 40% mellan Sandy Bridge och Haswell hos Intel?

Bara för att det är det högsta hoppet mellan 2 arkitekturer på länge betyder inte automatiskt att det räcker.
En gammal 2500k (Sandy Bridge) är ca 10% snabbare i singeltrådat än vad AMDs kraftigaste processor idag är, om det då skiljer 40% mellan SB och Haswell betyder det att denna nya processor kommer vara sämre än Haswell och ersättaren för Haswell släpps om några månader medans denna nya AMD processorn ska släppas om drygt ett år.

Jag hoppas på att AMD kan leverera en bra processor men de måste nog sikta högre än 40% bättre IPC än nuvarande AMD generation om det ska ge något.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Knappast troligt att det blir värt att uppgradera från en 3770K till Zen. /skeptisk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Andersson:

Knappast troligt att det blir värt att uppgradera från en 3770K till Zen. /skeptisk

Knappast värt att byta till AMD om man har en 7 år gammal intel eller nyare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Serzarian:

Fanboy detected.
Du vet absolut ingenting om prestandan hos en CPU som skall släppas om nästan ett år och ändå är du en köpare.

Klart man blir fanboy.

Behöver inte veta något om prestandan jag litar på Lisa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Sover du Aleshi!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Knappast troligt att det blir värt att uppgradera från en 3770K till Zen. /skeptisk

Skrivet av hoski:

Knappast värt att byta till AMD om man har en 7 år gammal intel eller nyare.

Skickades från m.sweclockers.com

Knappast värt att köpa ny CPU, vare sig Intel eller AMD om man som jag sitter med en gammal Phenom II x6 heller i dagsläget

Särskilt om DX12 får bra fart framöver, då blir det ännu mindre anledning att uppgradera innan CPUn eller moderkortet går sönder XD

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Fanboy detected.
Du vet absolut ingenting om prestandan hos en CPU som skall släppas om nästan ett år och ändå är du en köpare.

Hördu,

Vi köper nätaggregat o kylflänsar för mer än normala människor köper en hel dator för. Vi sitter o fotar våra hembyggda datorer. Vi sitter och kommenterar artiklar om amerikanska techbolag på sweclockers som besatta.

Att detta skulle vara "logiskt" eller "pris/prestanda" eller liknande är löjeväckande. Det är uppenbart en hobby som till 90% handlar om hjärta och inte hjärna. Vi är alla fanboys.

Köp det som ger en skön känsla i magen, du får garanterat ut mer glädje av det än en pris/prestandagraf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det borde vara möjligt att konkurrera i toppskiktet idag.
Jag menar kolla på dagens intel CPU'er, GPU plus dess kontrollers tar upp rejält med plats som ju är pengar som vi konsumenter betalar extra för i onödan.
Skippa GPU och priset kan helt plötsligt bli klart intressantare.
Fast det förutsätter ju såklart att AMD klarar av att designa en CPU som faktiskt kan konkurrera.
Och det verkar ju inte så tyvärr.

Zen ska komma utan GPU enligt rykten. Sen egentligen kvittar det om AMD lyckas göra en som är dubbelt så snabb som Intel (måste ju sälja med).

Skrivet av Lexius:

Om AMD bara hade lite mer fantasi . Jag menar hade en dom släppt Jaguar med 8cores/8threads i 28nm hade ju det sett annorlunda ut. Jaguar finns ju i PS4 och X1 men dem va ju smarta nog att klocka ner den till 1.6ghz istället för 4ghz så de inte konstigt att den prestera dåligt. Hoppas Zen imponerar både på papper och tester har inte blivit impad sen Phenom II X6 och FX 8350 så GO AMD tills dess ska det bli spännande att se prestandan av Intel Skylake

Jaguar är mer en atom cpu inte prestanda cpu (vad jag tolkat det som).

Skrivet av Svensktiger:

Spekulation såklart.
Chansen att AMD kan snickra till nånting riktigt revolutionerande är minimal idag.
Och revolutionerande är ju vad dom behöver.
AMD har ju faktiskt attraktiva CPU'er även idag, men dom finns ju inte i prestandasegmentet.
Bäst för oss alla vore ju om dom faktiskt lyckas få till nånting som klår Intels i7'or utan att ha så många nackdelar att man ändå inte vill ha dom (220w *host*).

Tyvärr hjälper det inte om dom slår Intel, folk måste ju köpa deras cpuer också. Det viktigaste är att dom får ner energiförbrukningen och sitter i lyxigare laptops, än bara i budget laptops.

Skrivet av kaya:

Visst är Samsung enorma men dom har ju inget inom GPU och CPU och det är bara dom som kan matcha Intel ekonomiskt
Apple tillverkar ju inte själv, dom utvecklar och låter andra bygga, så dom har inget behov av AMDs fabriker. Sen är det nog väldigt få som vill se Apple som ägare av ett budget märke, vare sig kunder eller ägare.

Apples R&D ligger på ca $1,5-2 Miljarder
Nvidias R&D $1.4 Miljarder
AMD R&D $1 Miljard

Intel R&D $16 Miljarder
Samsung R&D $13.8 Miljarder

Samsung är enda alternativet om dom ska konkurrera med Intel.

Apple använder AMD´s kretsar faktiskt. Men apple är mer kontraktsföretag, än tillverkar/designar kretsar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Tumnus:

Inte? Skulle vara det största hoppet mellan två arkitekturer på garanterat tio år. Skiljer väl 40% mellan Sandy Bridge och Haswell hos Intel?

Nej, Haswell har ca 12 % högre IPC än Sandy Bridge.

Det @tvelander poängterar, och nog har helt rätt i, är att 40 % bättre IPC än Vishera är för lite, då det inte ens räcker för att matcha Sandy Bridge – och Zen släpps Q2 2016, ett halvår efter Skylake. Nu är det förvisso svårt att sitta här och sia om framtiden, men om vi bara är intresserade av IPC (vilket jag gissar kommer vara fallet om ett år, precis som idag) verkar inte Zen räcka till riktigt: Den behöver prestera 70 % bättre än Vishera för att matcha Haswell.

EDIT: Det är inte Vishera/Piledriver utan Excavator som AMD hävdar att Zen slår med 40 %. Det skulle innebära att Zen är 54 % snabbare än Piledriver och kan matcha Ivy Bridge.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nej, Haswell har ca 12 % högre IPC än Sandy Bridge.

Det @tvelander poängterar, och nog har helt rätt i, är att 40 % bättre IPC än Vishera är för lite, då det inte ens räcker för att matcha Sandy Bridge – och Zen släpps Q2 2016, ett halvår efter Skylake. Nu är det förvisso svårt att sitta här och sia om framtiden, men om vi bara är intresserade av IPC (vilket jag gissar kommer vara fallet om ett år, precis som idag) verkar inte Zen räcka till riktigt: Den behöver prestera 70 % bättre än Vishera för att matcha Haswell.

Dock är det ett riktigt stort steg för amd på flera år och viktigaste är inte prestandan, utan att folk köper cpu:n och även kommer i laptops som är lite lyxigare, än som idag där bara dom med intel cpu får snygga alu laptops t.ex. Även om det mest i budgetsortementet saker säljs, så är det ju bra att visa upp sig högre segmentet, där många nyhetssidor visar och recensenter testar laptops.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Serzarian:

Fanboy detected.
Du vet absolut ingenting om prestandan hos en CPU som skall släppas om nästan ett år och ändå är du en köpare.

Jag tänker också stötta AMD bara cpun är bättre än den jag har idag och det tror jag den blir, om inte annat så kanske moderkorten har nån ny rolig funktion, så länge jag slipper bidra till att göda Intel på cpu sidan är jag nöjd, jag är inte särskilt för AMD men jag är väldigt emot vissa företag, Intel är jag emot pga de mutor de använde för att slå undan AMD och det är inget jag kommer att förlåta Intel som företag för (de skadestånd de fick betala var dessutom patetiskt lågt i förhållande till den skada de gjorde som vi alla lider av än idag, € 1 Miljard http://www.sweclockers.com/nyhet/9348-eu-domer-intel-till-rek... ) Sony, Nvidia, Apple, Samsung är andra tillverkare jag mest är emot utan att specifik vara för någon av deras konkurrenter, jag är mest antiboy till dem för att jag ogillar en del saker de gjort.
Därför hoppas jag på en vettig AMD cpu, om den är tekniskt bäst är ointressant bara den är bra nog och framförallt prisvärd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tänker också stötta AMD bara cpun är bättre än den jag har idag och det tror jag den blir, om inte annat så kanske moderkorten har nån ny rolig funktion, så länge jag slipper bidra till att göda Intel på cpu sidan är jag nöjd, jag är inte särskilt för AMD men jag är väldigt emot vissa företag, Intel är jag emot pga de mutor de använde för att slå undan AMD och det är inget jag kommer att förlåta Intel som företag för (de skadestånd de fick betala var dessutom patetiskt lågt i förhållande till den skada de gjorde som vi alla lider av än idag, € 1 Miljard http://www.sweclockers.com/nyhet/9348-eu-domer-intel-till-rek... ) Sony, Nvidia, Apple, Samsung är andra tillverkare jag mest är emot utan att specifik vara för någon av deras konkurrenter, jag är mest antiboy till dem för att jag ogillar en del saker de gjort.
Därför hoppas jag på en vettig AMD cpu, om den är tekniskt bäst är ointressant bara den är bra nog och framförallt prisvärd.

Tänk faktiskt köpa till kommande HTPC (hoppas den nya får 4k stöd på moderkortet över HDMI, annars skiter sig planen helt). enda kravet jag kräver är effektivare arkitektur i alla fall 20% bättre och drar betydligt mindre ström.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Viktigt att stötta AMD. Ta en 15% prestandaförlust med vetskapen om att nästa gång du köper en processor så är det inte 35% dyrare pga att intel har monopol.

Vissa av FX-processorerna är väldigt prisvärda btw. De må inte vara superbästihelavärlden, men du behöver mest gpu för gaming ändå.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Macatonia:

Viktigt att stötta AMD. Ta en 15% prestandaförlust med vetskapen om att nästa gång du köper en processor så är det inte 35% dyrare pga att intel har monopol.

Vissa av FX-processorerna är väldigt prisvärda btw. De må inte vara superbästihelavärlden, men du behöver mest gpu för gaming ändå.

Tröst köpa hjälper ingen.

Så du menar man ska köpa sämre saker för att AMD inte kan leverera saker?

Det är som att jag skulle köpa windows phone när det kom ut den första istället för android eller apple för att tröst köpa.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240