Använda dator+monitor när HDMI till TV är ikopplad?

Permalänk
Avstängd

Använda dator+monitor när HDMI till TV är ikopplad?

Ursäkta frågan men jag har ingen TV så jag kan inte testa själv, och jag behöver snabbt få nedanstående att funka hos mamma i morgon innan jag åker på semester.

A.
Om man har en HDMI-kabel permanent ikopplad mellan dator och TV, kan man använda datorn+monitor på normalt sätt
1) när TV:n inte är på?
2) när TV:n är på men visar annan "source" än porten där HDMI-kabeln sitter?

Riskerar man svart monitor av nån anledning så att man måste dra ut sladden?

B.
Kan man få datorns ljud att automatiskt alltid gå till datorns normala högtalare/headphones, och bara switchas över till TV:n när rätt HDMI-"source" väljs på TV:n?

C.
Om inte B, kan jag anpassa det här Auto-It scriptet så att ljudet togglar mellan headphones och HDMI? Det var inte jag som skrev det, men på min dator togglar det mellan headpones och SPDIF-out.

Run("c:\windows\system32\control.exe mmsys.cpl") WinWaitActive("Sound") WinSetOnTop ("Sound","Sound", 1 ) send("{DOWN}") if ControlCommand("Sound", "", 1002, 'IsEnabled') Then ControlClick("Sound", "Set Default", 1002) $message = "Headphones" else send("{DOWN}") ControlClick("Sound", "Set Default", 1002) $message = "HiFi" EndIf WinClose("Sound") TrayTip("", $message, 5) Sleep(2000)

Ni som följt min andra tråd: ja, chromecasten funkar för SVTplay men vi funderar på att byta till HDMI-kabel ändå för att kunna visa hårddiskfilmer och jag hinner inte få Plex att komma ihåg mediabibliotekinställningarna innan jag åker på semester. Vet inte varför plex glömmer bort dem så fort jag startar om. Hinner inte felsöka.

Dold text
Permalänk
Entusiast

A. En TV är i det här sammanhanget bara en annan skärm så det är ingen skillnad mot att köra dubbla skärmar. Det ska inte vara några problem. Det kan bli lite pill om du har olika upplösning på skärmarna om de ska speglas. Ska du inte spegla utan köra extended så kan Windows få för sig att ytan finns kvar även om skärmen är avstängd. Jag kan till exempel skicka fönster till min andra skärm även om den är avstängd. Så se till att datorns skärm är primärskärmen.

B. Windows är inte smidigt när det gäller hantering av ljudenheter. Du kan bara välja en default device och Windows kan krångla lite om den inte är igång. Min andra skärm är kopplad via HDMI så den dyker upp som enhet i ljudhanteraren men den skickar fortfarande ljudet dit även om den är avstängd vilket leder till att det inte blir något ljud alls.

C. Jag har aldrig sett Script-It men det ser ut som att det bara öppnar fönstret för playback devices och hoppar ett steg ner och sätter den som default device. Att det byter till SPDIF för dig betyder alltså att steget under hörlurar är SPDIF och inte HDMI i din dator. Det finns två alternativ som kan fungera. Du kan gå in i playback devices och högerklicka på de enheter du inte vill använda och klicka "Disable". I samma meny finns även ett alternativ för att visa eller dölja enheter som inte är aktiva. På så sätt kan du gömma allt förutom HDMI och hörlurar. I mitt huvud borde det fungera för det ser ut som att det är skrivet för att bara ha två olika enheter. Annars borde det räcka med att anpassa antalet DOWN du skickar för det är pil ner. Tror jag i alla fall. Orkar tyvärr inte sätta upp Script-It för att testa. Personligen hade jag testat alternativ ett först.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

OK, då får jag vara beredd att mecka lite. Tack för svaret!