Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Fantastisk förmåga du har.
Som aldrig behöver skapa dig en egen uppfattning utan kan basera den på andras åsikter.

Ungefär lika relevant som att om 1000 personer säger att man inte ska kliva ut från översta våningen på ett höghus, för då dör man.
Nä, man måste testa först..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ungefär lika relevant som att om 1000 personer säger att man inte ska kliva ut från översta våningen på ett höghus, för då dör man.
Nä, man måste testa först..

Är ju en viss skillnad på en subjektiv åsikt och egen slutledningsförmåga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Är ju en viss skillnad på en subjektiv åsikt och egen slutledningsförmåga.

Fast nu är det ju Kronvraks slutledningsförmåga, som säger att det inte är lönt att testa, då så många säger att Win10 är skit..

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adam West:

@kronvrak Det kan inte bli enklare. Har man inte testat något så ska man inte uttala sig. Det är applicerbart på många saker, däribland Windows 10, vare sig du vill tro det eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför ska man testa?

Det finns mer än nog information på nätet idag för att man ska kunna bilda en egen uppfattning utifrån det.

Köper ni t.ex. ett spel och testar det trots att ni läst hur dåligt det är?

Permalänk
Medlem

Hade tänkt uppgradera nu. Jag har en windows 7 nyckel jag ska använda men måste jag verkligen installera windows 7 först för att få windows 10 nyckeln eller finns det något sätt att konvertera nyckeln online och sen installera ren kopia av windows 10?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Varför ska man testa?

Det finns mer än nog information på nätet idag för att man ska kunna bilda en egen uppfattning utifrån det.

Är en himla skillnad på ett spel och nånting man ska använda varje gång man är vid datorn.
Så jag och flera anser fortfarande att det är lustigt hur man kan döma nånting som man inte ens testat. Det räcker inte alltid att bara läsa på.
Vänd på det, skulle du köpa en bil utan att testa det utan enbart gå på alla icke-sägande recensioner som finns där ute? Mobil? Kläder?
Information finns det gott om, men det räcker inte alltid. Jag menar, exakt hur svårt ska det vara att testa nåt innan man dömer det egentligen?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adam West:

Är en himla skillnad på ett spel och nånting man ska använda varje gång man är vid datorn.
Så jag och flera anser fortfarande att det är lustigt hur man kan döma nånting som man inte ens testat. Det räcker inte alltid att bara läsa på.
Vänd på det, skulle du köpa en bil utan att testa det utan enbart gå på alla icke-sägande recensioner som finns där ute? Mobil? Kläder?
Information finns det gott om, men det räcker inte alltid. Jag menar, exakt hur svårt ska det vara att testa nåt innan man dömer det egentligen?

Inget konstigt på något sätt att tacka nej till Windows 10 på grund av vad man läst om det. Är ju upp till var och en att avgöra, eller hur?

Mobiler brukar jag inte testa. Läser informationen som finns till hands först och avgör köpet utifrån det.

OnT: Utforskaren (explorer) är verkligen stabil i Windows 10. >.< Kraschar flera gånger dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Fantastisk förmåga du har.
Som aldrig behöver skapa dig en egen uppfattning utan kan basera den på andras åsikter.

Vart fick du "aldrig behöver skapa dig en egen uppfattning"?
Fast du kan inte ta emot kunskap från andra, du var tvungen att resa till månen för att inse att se att månen inte har någon atmosfär och först efter att sett det själv förstod du att jorden är rund.

Man måste inte "Testa själv" om man har en grundläggande tankeförmåga och möjlighet att ta till sig information.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Inget konstigt på något sätt att tacka nej till Windows 10 på grund av vad man läst om det. Är ju upp till var och en att avgöra, eller hur?

Mobiler brukar jag inte testa. Läser informationen som finns till hands först och avgör köpet utifrån det.

OnT: Utforskaren (explorer) är verkligen stabil i Windows 10. >.< Kraschar flera gånger dagligen.

http://i.imgur.com/6fqO1Xa.png

Har jag ifrågasatt att det inte är upp till var och en själv att avgöra? Det är ju grundläggande och nånting som inte ens behöver tas upp då ingen tvingar en till någonting.
Paperinformation vs reality, visst kan man chansa och hoppas att det man köpt passar en. Men fortfarande....man dömer nånting utan att ha testat det. Hur man än vrider på det så är det inget som ger en full insikt i det man dömer.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Så om du är intresserad av en bil, men läser test efter test om hur dålig den är.. Så är du precis lika intresserad som du var från början, av att själv slösa tid och energi på att testa den?

Vad är det som säger att recensioner är icke-sägande? Att de inte stämmer överens med ditt tyckande?
Att du bortser från alla negativa sidor av Win10 är ditt problem, andra beräknar in dessa och avgör sitt handlande efter det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rätt bra första intryck ändå. Drygt behöva bocka av alla skicka all din personliga data till Microsoft. Nu gör de säkert detta ändå på något vänster.

Fast sen var det över i ett nafs och klart smidigaste uppdateringen. Tog ett tag innan man hitta den klassiska enhetshanteraren bara sedan ville de skala 150 % som default av någon anledning på min 50":are... 1080p skärm så förstår inte varför de tycker 150 % är lagom. En del saker skala inte så snyggt och blev bra blurrigt.

Nya startmenyn får man se vad man gör med. Ser inte "alla program" får se vart den hamnat.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

http://i.imgur.com/6fqO1Xa.png

Det är något fel på din dator, inte Windows' fel.

Har noll och ingenting där på min dator under kritiska händelser, den har kört Windows 7, uppdaterats till 8 och 8.1 och nu Windows 10, igång 24/7 sen 2011.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Rätt bra första intryck ändå. Drygt behöva bocka av alla skicka all din personliga data till Microsoft. Nu gör de säkert detta ändå på något vänster.

Fast sen var det över i ett nafs och klart smidigaste uppdateringen. Tog ett tag innan man hitta den klassiska enhetshanteraren bara sedan ville de skala 150 % som default av någon anledning på min 50":are... 1080p skärm så förstår inte varför de tycker 150 % är lagom. En del saker skala inte så snyggt och blev bra blurrigt.

Nya startmenyn får man se vad man gör med. Ser inte "alla program" får se vart den hamnat.

Microsoft jobbar på att skalningen ska bli bättre och inte suddig. Den uppdateringen kommer troligtvis till sommaren och innehåller mängder av andra förbättringar.

Alla program finns precis som tidigare på startmenyn.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Agile:

Det är något fel på din dator, inte Windows' fel.

Har noll och ingenting där på min dator under kritiska händelser, den har kört Windows 7, uppdaterats till 8 och 8.1 och nu Windows 10, igång 24/7 sen 2011.

Det ser ungefär likadant ut på mina fem datorer som kör Windows 10 idag. Undrar vad som kan vara orsaken till att explorer vill starta om sig emellanåt.

Memtest och övrig diagnostik är grundligt utförd. Har dessutom provat att köra ett tag helt utan mjukvara från tredje part.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Så om du är intresserad av en bil, men läser test efter test om hur dålig den är.. Så är du precis lika intresserad som du var från början, av att själv slösa tid och energi på att testa den?

Vad är det som säger att recensioner är icke-sägande? Att de inte stämmer överens med ditt tyckande?
Att du bortser från alla negativa sidor av Win10 är ditt problem, andra beräknar in dessa och avgör sitt handlande efter det.

Still. Du dömer nånting utan att testa nåt. Det är inget som rekommenderas i dom flesta fall, speciellt nåt som man ska använda varje dag. Eller hur?
Ang biljämförelsen. Nej, iag är snart nog att testa nåt innan jag köper nåt, därför att det är jag själv som vet bäst om den passar mig. Och jag vet i likhet från andra att vad andra säger om något jag äga är korkat att enbart basera sitt val på. Recensioner av produkter ska användas som ett komplement vid köp, oavsett vad det gäller. På så sätt vet du bäst själv om det du ska köpa passar dig. Att enbart basera sina köp på vad andra säger...ok. Alla sina köp baserade på chans med andra ord.

Dom tar in det negativa som folk skriver om Windows 10 utan att testa det i grund och botten. Det är Ingen smart taktik då oavsett vad folk skriver då upplevelsen kan vara totalt annorlunda. Tror du jag ex baserade mitt val att uppgradera till 10:an enbart genom att lyssna på vad bla Strejf skrev? Nej. Jag var i likhet med många andra smart nog att testa det innan. Något som verkligen @kronvrak skulle behöva göra innan han kastar skit över något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Vart fick du "aldrig behöver skapa dig en egen uppfattning"?
Fast du kan inte ta emot kunskap från andra, du var tvungen att resa till månen för att inse att se att månen inte har någon atmosfär och först efter att sett det själv förstod du att jorden är rund.

Man måste inte "Testa själv" om man har en grundläggande tankeförmåga och möjlighet att ta till sig information.

Kan du på samma sätt avgöra om en päronglass faller dig i smaken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

...och 75% i pollen i första tråden säger att Windows 10 är bra eller utmärkt.
Det motsäger din tes lite.

Windows 7 klagades det en hel del på i början också, så alla ni "motståndare" till Windows 10 kommer sitta och försvara densamma om ett par år. Var så säker. Jag har varit med förr. Alltid samma visa. Den enda "kritikstorm" som känns befogad i retroperspektiv är Windows Vista. Kanske Windows 8 (första släppet) också.
Annars är det bara förbättringar med var version.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Det ser ungefär likadant ut på mina fem datorer som kör Windows 10 idag. Undrar vad som kan vara orsaken till att explorer vill starta om sig emellanåt.

Memtest och övrig diagnostik är grundligt utförd. Har dessutom provat att köra ett tag helt utan mjukvara från tredje part.

Måste finnas någon minsta gemensam nämnare på dina datorer. Antivirusprogram eller liknande kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Då är det skit bakom ratten. Har kört Windows 10 på ett antal hårdvarukonfigurationer, helt problemfritt. Både uppgraderingar och rena installationer. Under året deployar vi ut 10:an till alla på jobbet också. Gött.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Windows 7 klagades det en hel del på i början också, så alla ni "motståndare" till Windows 10 kommer sitta och försvara densamma om ett par år. Var så säker. Jag har varit med förr. Alltid samma visa. Den enda "kritikstorm" som känns befogad i retroperspektiv är Windows Vista. Kanske Windows 8 (första släppet) också.
Annars är det bara förbättringar med var version.

Ja herregud vad det klagades på Windows 7 i början. Det var fel på allt möjligt, fult, inkompatibelt och inte värt pengarna m.m. Jag gillade det dock direkt.

Det finns alltid ett visst motstånd för en ny version av Windows. Frågan är bara hur stort motståndet är. Det är därför det är så skönt att Windows 10 är den sista versionen och att alla som kör Windows 10 alltid kommer vara fullt uppdaterade. Det är slut på "fragmentationen".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja herregud vad det klagades på Windows 7 i början. Det var fel på allt möjligt, fult, inkompatibelt och inte värt pengarna m.m. Jag gillade det dock direkt.

Det finns alltid ett visst motstånd för en ny version av Windows. Frågan är bara hur stort motståndet är. Det är därför det är så skönt att Windows 10 är den sista versionen och att alla som kör Windows 10 alltid kommer vara fullt uppdaterade. Det är slut på "fragmentationen".

Sant, och att om några år får de välja andra operativsystem om de inte vill köra Windows 10 haha. Gamers gonna hate

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Hur får man bort "tiles" i Startmenyn? De känns oerhört överflödiga och jag vill ha bort dem.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Varför ska man testa?

Nej men skulle testa spelet om det var gratis att göra det.Sen komma med en egen uppfattning...

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Du menar pollen där man endast kunde välja bra eller utmärkt typ.. HAHAAHAHAAHAAA!! Tror jag dör...
Nu får du skärpa dig!

Skrivet av Dockland:

Sant, och att om några år får de välja andra operativsystem om de inte vill köra Windows 10 haha. Gamers gonna hate

Kommer inte dröja några år för min del iaf.. I vår, senast sommar lämnar man troligtvis Windows-skiten bakom sig.
Ju fler som lämnar desto snabbare kommer spelstöd till andra OS.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Hur får man bort "tiles" i Startmenyn? De känns oerhört överflödiga och jag vill ha bort dem.

.

Högerklicka på dem och välj "ta bort från startmenyn".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Man måste inte "Testa själv" om man har en "grundläggande tankeförmåga och möjlighet att ta till sig information."

Tror nog du svarade dig själv där 😀

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Du menar pollen där man endast kunde välja bra eller utmärkt typ.. HAHAAHAHAAHAAA!! Tror jag dör...
Nu får du skärpa dig!

Kommer inte dröja några år för min del iaf.. I vår, senast sommar lämnar man troligtvis Windows-skiten bakom sig.
Ju fler som lämnar desto snabbare kommer spelstöd till andra OS.

...eller "Inte så bra"

75% röstar bra eller bättre, seså, testa på.

Vilket OS tänker du använda istället?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

...eller "Inte så bra"

75% röstar bra eller bättre, seså, testa på.

Vilket OS tänker du använda istället?

Jag var inte ensam om att dissa den pollen... Ska du hänvisa till en undersökning, hänvisa till en seriös.

Kommer köra på OSX och Linux på mina datorer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför är inte alla spiongrejer "av" som förval? De flesta vet väl inte att dessa "inställningar" finns eller var man stänger av dem. Det etiska borde vara att ha dem "av" och så kan folk slå på dem om de vill.

Och denna terror från MS att installera 10:an. Helt otroligt. De ligger t o m som "viktiga uppgraderingar" och om man raderar en sådan uppgradering från listan så kommer det snart en ny.

Det känns... otrevligt... och.. desperat...

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Varför är inte alla spiongrejer "av" som förval? De flesta vet väl inte att dessa "inställningar" finns eller var man stänger av dem. Det etiska borde vara att ha dem "av" och så kan folk slå på dem om de vill.

Och denna terror från MS att installera 10:an. Helt otroligt. De ligger t o m som "viktiga uppgraderingar" och om man raderar en sådan uppgradering från listan så kommer det snart en ny.

Det känns... otrevligt... och.. desperat...

.

Nu är inte Microsoft ett företag som tänker på etik, utan de tänker enbart i siffror och pengar. De tjänar pengar på den information de samlar in om dig, sen vad de gör med informationen vet bara dem.

Hela lanseringen av Win10 är desperat. Ett ofärdigt OS, som trycks ut till användare med diktatoriska förtecken. Från att ha haft ett OS där man själv kunnat ställa in hur man vill ha det, byts det ut till att Microsoft ställer in det hur de vill ha det.
Min åsikt är att din dator blir kapad och inte längre är din...

Visa signatur