Köpråd: Nytt moderkort och kan jag återanvända min Windows-licens? (OEM)

Permalänk
Medlem

Köpråd: Nytt moderkort och kan jag återanvända min Windows-licens? (OEM)

Hej!

har under senare tid haft problem med mitt Moderkort och har nu beslutat att byta ut det.
Då är min fundering, hur funkar det med mitt Operativ system? Är inte det kopplat till mitt gamla moderkort, behöver jag i såfall köpa en ny kopia utav Windows?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Din licens är i huvudsak kopplad till Moderkortet.
Ominstallation rekommenderas/krävs om du bytar Moderkort.

Beroende på vad du har för licens (OEM (OS var förinstallerat) eller Retail (Du har köpt licens och det ska inte stå OEM på den)) har du en Retail kan du göra en ominstallation av Windows och aktivera utan krux, har du en OEM kan du även göra en ominstallation, men det är inte säkert att du kan aktivera den via internet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Din licens är i huvudsak kopplad till Moderkortet.
Ominstallation rekommenderas/krävs om du bytar Moderkort.

Beroende på vad du har för licens (OEM (OS var förinstallerat) eller Retail (Du har köpt licens och det ska inte stå OEM på den)) har du en Retail kan du göra en ominstallation av Windows och aktivera utan krux, har du en OEM kan du även göra en ominstallation, men det är inte säkert att du kan aktivera den via internet.

Jag har OEM, så jag kan installera mitt OS på ett nytt moderkort utan några krångliga steg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hitboxer:

Jag har OEM, så jag kan installera mitt OS på ett nytt moderkort utan några krångliga steg?

Ja, men du kan få problem med automatisk aktivering, om jag minns rätt kan en OEM licens aktiveras 5 gånger (på 5 olika datorer dock inte samtidigt, ominstallation på en dator som redan aktiverats tidigare räknas inte), sen måste man använda telefon aktivering.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Nytt Moderkort

Hej, mitt nuvarande moderkort har gjort sitt och har tappat livslusten och är därmed ute efter ett nytt!
Har dock svårt att välja så vänder mig hit till alla kunniga!

Har för nuvarande ett MSI Z87-G45 Gaming, tycker det var extremt lätt att bygga med och gillar designen, men tror att detta kort har fått någon uppföljare!

Använder datorn mest till CS, Wow samt BF (även Battlefront när det släpps)

Hade varit tacksam med lite förslag!

Permalänk
Medlem

Nytt moderkort

Hej, mitt nuvarande moderkort har gjort sitt och har tappat livslusten och är därmed ute efter ett nytt!

Har för nuvarande ett MSI Z87-G45 Gaming, tycker det var extremt lätt att bygga med och gillar designen, men tror att detta kort har fått någon uppföljare!

Permalänk
Medlem

Har du tänkt att överklocka CPU:n?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av hitboxer:

Kanske http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2330782

Annars finns ju också

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2277636

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Eftersom Z87 är end of life så borde du kolla på z97 samma sockel. Är det just Msi du vill ha eller är du öppen för andra tillverkare?

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Avstängd

@hitboxer: Z97 är ett nyare chipset för 1150 plattformen som har stöd för M.2 och SATA-express, förutom det kommer du nog inte märka någon skillnad.
Om du gillar designen så kanske skulle passa.

Permalänk
Avstängd

Varför ytterligare ett z87 (som inte ens finns i lager) när det finns z97? Nej inte genomtänkt..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

Ja, men du kan få problem med automatisk aktivering, om jag minns rätt kan en OEM licens aktiveras 5 gånger (på 5 olika datorer dock inte samtidigt, ominstallation på en dator som redan aktiverats tidigare räknas inte), sen måste man använda telefon aktivering.

Telefonaktivering är dock väldigt simpelt, gjort det otaliga gånger. Inga problem alls.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3*

Observera att vi ej tillåter flera trådar om samma ämne (korspostning). Passade även på att flytta tråden till Köpråd.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Eftersom Z87 är end of life så borde du kolla på z97 samma sockel. Är det just Msi du vill ha eller är du öppen för andra tillverkare?

Nej är inte bunden till just msi, tyckte bara det var lätt att bygga med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Har du tänkt att överklocka CPU:n?

Nej det är inget krav

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Varför ytterligare ett z87 (som inte ens finns i lager) när det finns z97? Nej inte genomtänkt..

För det första så finns bara vattenkylar-versionen av Mpower alltså (AC) när det kommer till Z97.
Och för det andra så kommer brädan jag länkade in i lager igen, den är bara tillfälligt slut.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!