Permalänk
Medlem

Köpa en homeplug - tips?

Tjenare!

Jag har flyttat in i en ny lägenhet sedan några månader tillbaka och har haft dator och router i samma rum. Men i och med att min sambo hellre ville ha en bokhylla där datorn stod fick jag vika mig och flytta datorn till ett rum på andra sidan lägenheten. Detta medförde att det inte längre var möjligt med en ethernet kabel utan fick nöja mig med wifi. Det är dock så pass mycket betongvägg i vägen att routern tappat massor utav signal på vägen. Detta medför att uppkopplingen blir närmast ostabil då den inte riktigt räcker fram.

Jag har då fått höra att man kan skaffa en homeplug man bara kör in i vägguttaget och sedan kopplar till routern. Sedan ska det gå att sätta en homeplug i vilket annat uttag man vill för att då ut internet där.

Vilken homeplug kan ni rekommendera? Jag kör 100/10 och vill helst köra med min cat6 kabel till datorn då wifi verkar vara aningen ostabilt.

Har även hört någonstans att homeplugen inte presterar något vidare om man har homeplugarna på olika faser?

Tack på förhand,

Rasmus

Visa signatur

Fractal Design Arc | Intel Core i5 3570k @ 3.4 Ghz | Corsair 8 GB 2 x 4GB LP | Gigabyte Geforce GTX 670 2GB OC | be quiet! Pure Power 630w 80+ Bronze Modular | MSI Z77A-GD55 ATX |Samsung Basic SSD 830 128 GB | W7HP

Permalänk
Skrivet av Rasmuus:

Tjenare!

Jag har flyttat in i en ny lägenhet sedan några månader tillbaka och har haft dator och router i samma rum. Men i och med att min sambo hellre ville ha en bokhylla där datorn stod fick jag vika mig och flytta datorn till ett rum på andra sidan lägenheten. Detta medförde att det inte längre var möjligt med en ethernet kabel utan fick nöja mig med wifi. Det är dock så pass mycket betongvägg i vägen att routern tappat massor utav signal på vägen. Detta medför att uppkopplingen blir närmast ostabil då den inte riktigt räcker fram.

Jag har då fått höra att man kan skaffa en homeplug man bara kör in i vägguttaget och sedan kopplar till routern. Sedan ska det gå att sätta en homeplug i vilket annat uttag man vill för att då ut internet där.

Vilken homeplug kan ni rekommendera? Jag kör 100/10 och vill helst köra med min cat6 kabel till datorn då wifi verkar vara aningen ostabilt.

Har även hört någonstans att homeplugen inte presterar något vidare om man har homeplugarna på olika faser?

Tack på förhand,

Rasmus

exakt är inte båda pluggarna på samma Fas så blir det mycket långsammare.
med homeplug är det nästan som med Wifi du vet först att det funkar när du testat.
annan elektronik kan störa ut homeplug också, har en på jobbet som störs ut av mikrovågsugnen.
skaffa billigast möjliga kolla att det ens funkar, köp den på netonnet så kan du ju testa olika.
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline?page=1&pa...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tänk på att homeplug eller även kallat powerline fungerar väldigt bra - om du ligger på samma fas.

Alltså att uttagen ligger på samma säkring på svenska.

Gör de inte det, måste signalen gå via elskåpet och huvudsäkringen och/eller ev. jordfelsbrytare osv och gör effektivt att du får mellan 10-30ggr sämre hastighet.

Exempel;
Säg att du har 150mbit på en powerline som ligger inom samma fas (hastigheterna varierar från bostad till bostad och adapter till adapter)

Skulle de INTE ligga på samma fas hade du istället haft 5-15mbit, max och betydligt mer latens på det.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Köpte dessa på Kjell och Company när vi köpte hus då datorn hamnade i källaren. Vi har 60 Mbit/s i första jacket, men i källaren med homeplug var det 13Mbit/s vid mätning ner och 10 Mbit/s upp. Man tappar men det funkar att spela DayZ på det utan allt för stor förlust.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

@Rasmuus: Varför är det inte möjligt att dra kabel? Försökte själv med homeplug då jag var för lat för att dra kabel, men fick ge mig för det gick så grymt långsamt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline/tp-link-t...

Dessa fungerar utmärkt, bra pris också!
Använder 4 st hemma.

Permalänk
Medlem

Jag kör en homeplug, ligger på samma nätverk och får ut nästan hela 100/10 linan (det är ungefär där som begränsningen ligger). Får ut 85/10 vilket är helt godkänt för mig.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av homeplug är kasst. Kanske var det min modell jag vet inte (minns tyvärr inte modellnamnet just nu). Men den stördes t.ex. av när jag tände vardagsrumslampan, så det returnerande jag illa kvickt.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem

Använder bara homeplug/powerline på ADSL-uppkopplingar där det inte spelar så stor roll, har ingen erfarenhet av högre hastigheter. Verkar som att Devolo gör stabila produkter.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

Min erfarenhet av homeplug är kasst. Kanske var det min modell jag vet inte (minns tyvärr inte modellnamnet just nu). Men den stördes t.ex. av när jag tände vardagsrumslampan, så det returnerande jag illa kvickt.

du kanske borde kolla upp vardagsrumslampan såna störningar tyder ju på att nånting är fel.. är det glödlampor eller led/lågenergi.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644