Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Så du menar att om du ej letar upp dessa drivrutiner så brukar det nämnda inte fungera direkt i windows?
Att det sedan finns bättre drivrutiner är en annan femma, men om man nöjer sig emot motsvarande som finns i linux så duger de som medföljde windows bra. Visst om man dock har en sprillans ny hårdvara emot ett gammalt windows så kan det bli problem, men nya windows 10 tar dock det mesta. Även om jag har hört vissa haft lite strul med deras m.2 ssd, jag tror dock inte dessa alltid heller fungerar så smidigt i Linux.

Wifikort är i princip grattis, medans ens tid är inte det, så det blir att köpa ett nytt nätverkskort om det ej fungerar såvida det ej handlar om en laptop. Däremot finns det andra dyrare hårdvaror och generellt så har windows bäst stöd till flest hårdvaror inom konsument, industri och fastighetområderna, bortsett från eventuell ren nätverkshårdvara som jag ej jobbar så mycket med.
Jag beställde dock nyss några SAN för några 100 tusen och gissa vilket operativsystem som det fanns flest applikationer till? (nej android var fel ) Så windows har kanske bäst stöd inom server hårdvara också, men jag vet ej.

Först: Nix. Erfarenheten hittills är att en nyinstallerad dator med Windows in princip inte "kan" något alls. Windows 10 kan slänga sig i väggen i min mening, men det är en annan historia. Erfarenheterna jag pratar om gäller 7.

Nja... Det tycker jag inte. Inte som student inte. Har du ett bra jobb eller beställer i företaget så visst...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Wifikort är i princip grattis, medans ens tid är inte det, så det blir att köpa ett nytt nätverkskort om det ej fungerar såvida det ej handlar om en laptop. Däremot finns det andra dyrare hårdvaror och generellt så har windows bäst stöd till flest hårdvaror inom konsument, industri och fastighetområderna, bortsett från eventuell ren nätverkshårdvara som jag ej jobbar så mycket med.
Jag beställde dock nyss några SAN för några 100 tusen och gissa vilket operativsystem som det fanns flest applikationer till? (nej android var fel ) Så windows har kanske bäst stöd inom server hårdvara också, men jag vet ej.

Vad är det för applikationer du behöver till ett SAN? drivrutiner till ditt FC kort? drivrutiner till ISCSI initiator? drivrutiner till FCOE, Adminverktyget för att det inte finns i kontrollern?

Var inte styckkostnaden några 100 tusen så är väl dock chansen att det är scaleout eller glorifierade NAS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aluser:

Vad är det för applikationer du behöver till ett SAN? drivrutiner till ditt FC kort? drivrutiner till ISCSI initiator? drivrutiner till FCOE, Adminverktyget för att det inte finns i kontrollern?

Var inte styckkostnaden några 100 tusen så är väl dock chansen att det är scaleout eller glorifierade NAS.

Angpende applikationer så egentligen inget då allt som jag behöver göra finns ett webbgränssnitt, vi kommer för övrigt köra Vmware Esxi på den så det blir att konfigurera den därifrån. Och Vmware Esxi är självklart en produkt baserat på linux. Det som kostar mest är självklart alla hårddiskar.
Jag själv kallar mig mer användare av SAN, jag använder dem dagligen och förstår hur man som användare ska använda dem, sedan låter jag IT folk som kan sin sak konfigurera dem. Inte för att jag är rädd för att förstöra dem, utan jag är rädd att göra något fel som senare kan visa sig. Varför vi använder san är att vi har flera hostar (2*12 cores 128GB ram) som ska dela på samma disk som används som en systemdisk i de alla, där hostarna lokalt endast har ett eget usbminne.

Nå min poäng är att all hårdvara jag har kommit i kontakt med så brukar det finns mest applikationer till windows, nu jobbar jag ej inom området nätverk/servrar så det skulle kunna vara ett undantag. Men jag har pysslat med en hel del hårdvaror av olika slag på industrier och inom fastighetsautomation och aldrig råkat ut för att stöd för windows saknas. Däremot saknas ibland stöd för nyare windows och man hör folk nämna win 3.11 maskiner som är gång än idag och kör kritiska saker. Där personer får mycket pengar få i uppdrag och se om de kan köra windows 3.11 virtuellt och ändå ska seriellkommunikation och hårdvarulås från parallellporten fungera. (en 200 tusen för att göra nämna jobb är inget konstigt, folk inom IT skulle dock vilja införa dödsstraff på folk som lägger ner så mycket pengar för att hålla windows 3.11 rullande i en 10år till eller så.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Angpende applikationer så egentligen inget då allt som jag behöver göra finns ett webbgränssnitt, vi kommer för övrigt köra Vmware Esxi på den så det blir att konfigurera den därifrån. Och Vmware Esxi är självklart en produkt baserat på linux. Det som kostar mest är självklart alla hårddiskar.
Jag själv kallar mig mer användare av SAN, jag använder dem dagligen och förstår hur man som användare ska använda dem, sedan låter jag IT folk som kan sin sak konfigurera dem. Inte för att jag är rädd för att förstöra dem, utan jag är rädd att göra något fel som senare kan visa sig. Varför vi använder san är att vi har flera hostar (2*12 cores 128GB ram) som ska dela på samma disk som används som en systemdisk i de alla, där hostarna lokalt endast har ett eget usbminne.

Nå min poäng är att all hårdvara jag har kommit i kontakt med så brukar det finns mest applikationer till windows, nu jobbar jag ej inom området nätverk/servrar så det skulle kunna vara ett undantag. Men jag har pysslat med en hel del hårdvaror av olika slag på industrier och inom fastighetsautomation och aldrig råkat ut för att stöd för windows saknas. Däremot saknas ibland stöd för nyare windows och man hör folk nämna win 3.11 maskiner som är gång än idag och kör kritiska saker. Där personer får mycket pengar få i uppdrag och se om de kan köra windows 3.11 virtuellt och ändå ska seriellkommunikation och hårdvarulås från paralellporten fungera. (en 200 tusen för att göra nämna jobb är inget konstigt, folk inom IT skulle dock vilja införa dödsstraff på folk som lägger ner så mycket pengar för att hålla windows 3.11 rullande i en 10år till eller så.)

Esx var baserat på linux. Esxi är inte baserat på linux (enligt vmware)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nå min poäng är att all hårdvara jag har kommit i kontakt med så brukar det finns mest applikationer till windows, nu jobbar jag ej inom området nätverk/servrar så det skulle kunna vara ett undantag. Men jag har pysslat med en hel del hårdvaror av olika slag på industrier och inom fastighetsautomation och aldrig råkat ut för att stöd för windows saknas. Däremot saknas ibland stöd för nyare windows och man hör folk nämna win 3.11 maskiner som är gång än idag och kör kritiska saker. Där personer får mycket pengar få i uppdrag och se om de kan köra windows 3.11 virtuellt och ändå ska seriellkommunikation och hårdvarulås från parallellporten fungera. (en 200 tusen för att göra nämna jobb är inget konstigt, folk inom IT skulle dock vilja införa dödsstraff på folk som lägger ner så mycket pengar för att hålla windows 3.11 rullande i en 10år till eller så.)

Undra varför man inte tänkte skalbart för 20 år sedan. Låsa in sig i gammal mjuk och hårdvara är en dödssynd.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aluser:

Esx var baserat på linux. Esxi är inte baserat på linux (enligt vmware)

Tackar för påpekandet! Denna myt är svår att bli av med men när jag googlar så finns det mycket information om det.
http://www.v-front.de/2013/08/a-myth-busted-and-faq-esxi-is-n...

Och det är intressant att även Microsoft Hyper-V en dag kan gå om Esxi så att det även på större servrar kommer bli rent windows.
Jag tycker det dock inte är bra att en aktör får så stor del av marknaden för det blir ingen konkurrens, vilket gör att jag kör så mycket linux jag kan.. Men jag tycker ändå det är fel att antyda att man får mindre hårdvarustrul i linux generellt.

Permalänk
Medlem

Hade gjarna lart mig Linux mer(kor en Ubuntu pa en disk), och hade med android studio i rullning sa saknas bara Sketchup, photoshop och Bf4 sa ar jag i rute. Och att chrome alltid envisas att instalera om mina gamla valdigt jobbiga extensions varje gang jag oppnar chrome... ugh.

Och det har ju hant nagra ganger att man forsokt andra nagot, gatt fel, jaha. Instalera om ubuntu.
Men personligen sa ar jag nog uppe i runt 4% kunskap i Linux. En vacker dag kanske.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Undra varför man inte tänkte skalbart för 20 år sedan. Låsa in sig i gammal mjuk och hårdvara är en dödssynd.

Grundproblemet är pengar och att man ser kortsiktigt. Man köper in diverse hårdvaror och de fungerar förhoppningsvis bra de första åren, sedan kan tillverkarna sluta med produkten, gå i konkurs eller bara göra en ny version som inte är helt kompatibel med den gamla.

Samma problem finns än idag, man har en tight budget, hade man kunnat spå framtiden så hade man sysslat med annat som aktier. Så man köper in kända produkter och hoppas på det bästa i framtiden.
Jag själv sysslar nu med ett projekt för över 10 miljoner där vi enbart ska byta hård och mjukvaran till nya versioner, användaren kommer i princip inte märka någon skillnad mer att systemet förhoppningsvis är lite snabbare. (knappt märkbart) Och inga som helst nya funktioner tillkommer för användaren i första uppgraderingsprojektet.

Framtidstänket där är som vanligt, man köper in de vanligaste produkterna. Windows server 2012, MS SQL och populäraste applikationerna som ska köras och hoppas på det bästa. Om något år ska en ny uppgradering av applikationerna göras och då hoppas man att genom valet av program kommer resultera i en lägre kostnad på kanske en miljon. Windows 2012 kommer dock köras i minst 10år. Inom t.ex. fastighetsautomation så är just detta tänket just normen. Alternativet, ja det finns inget alternativ som ekonomisk blir billigare än att enbart köra på med de populäraste applikationerna och hålla tummarna..

Skrivet av omnia:

Hade gjarna lart mig Linux mer(kor en Ubuntu pa en disk), och hade med android studio i rullning sa saknas bara Sketchup, photoshop och Bf4 sa ar jag i rute. Och att chrome alltid envisas att instalera om mina gamla valdigt jobbiga extensions varje gang jag oppnar chrome... ugh.

Och det har ju hant nagra ganger att man forsokt andra nagot, gatt fel, jaha. Instalera om ubuntu.
Men personligen sa ar jag nog uppe i runt 4% kunskap i Linux. En vacker dag kanske.

Mitt tips om att virtualisera Linux tycker jag är bra för detta. Du läser på lite om exempelvis VMwares player och följer guider för hur du ska installera, sedan skapar du en virtuell linuxmaskin. När den är klar så kan du göra en backup av hela maskinen, du kan även dela din maskin med en polare. Det borde även finns färdiga linuxmaskiner att ladda hem på internet som man kan leka med.

Annars så går det komma över billiga laptops idag, jag själv körde Derbian på en bärbar Core 2 med 4GB ram och det flöt på bättre än mina svindyra windowsburkar. En sådan laptop slänger vissa personer idag, då de inte är roliga att köra nya windows på men linux (såklart beroende av dist) flyter på riktigt bra.

Permalänk
Medlem

hej
Jag kört debian sedan många år. tillbaka, på företaget som jag arbetar på så kör man debian stable på serversidan, debian stable funkar funkar ruskigt bra. Alla får naturligtvis köra vilka Os de vill men vill man ha ett os som rockar fett och är ej behov av det absolut senaste utan prioterar rock solid stability så är Debian Jessie ett bra val -:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BABOON_ASS:

Ett skrämmande rykte är att Microsoft ska köpa Ubuntu.
Kanske gick det inte som dom tänkte sig med W10,för många trådar om deras spionerier och alternativa OS så då köper dom en av de stora o lägger in sin skit i dessa med ?

Jo, i så fall är det frågan om "köpa", eller "köpa upp" - vid alternativet "köpa" är det kanske då fråga om att betala för att lägga in spionprogram, keyloggers med mera även i Ubuntu.

Naturligtvis uppbackat av NSA, och andra övervakningsorgan - "I´ll give you an offer you can´t refuse"

Orsaken att vi inte ser sådana tendenser i Linux ännu, är för att antalet användare är försumbart små.
Dessutom lär du hamna på "svarta listan" bara för du söker på "Linux" i Google... använder du inte ett preparerat OS, har du något att dölja.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWIN:

Jo, i så fall är det frågan om "köpa", eller "köpa upp" - vid alternativet "köpa" är det kanske då fråga om att betala för att lägga in spionprogram, keyloggers med mera även i Ubuntu.

Naturligtvis uppbackat av NSA, och andra övervakningsorgan - "I´ll give you an offer you can´t refuse"

händer det så lär vi ha flyktingar som springer mot andra distron. Detta är bara ett rykte häng inte upp er för mycket...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Och, min personliga åsikt om Win10 och dess spionprogram är då ett behov att med säkerhet kunna identifiera en enskild användare mycket exakt och precis.

Då även om exempelvis VPN eller TOR används.

Detta genom ett "vattenmärkt", alltid identifierbart och personligt OS.

Nätskanning exempelvis av typen "Prism" som NSA gör, blir en veritabel lättläst guldgruva av information, då man alltid med säkerhet vet vems datatrafik man läser av.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWIN:

Och, min personliga åsikt om Win10 och dess spionprogram är då ett behov att med säkerhet kunna identifiera en enskild användare mycket exakt och precis.

Då även om exempelvis VPN eller TOR används.

Detta genom ett "vattenmärkt", alltid identifierbart och personligt OS.

Nätskanning exempelvis av typen "Prism" som NSA gör, blir en veritabel lättläst guldgruva av information, då man alltid med säkerhet vet vems datatrafik man läser av.

Det har mer med din bredbandsleverantör att göra än vilket OS du använder.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Det har mer med din bredbandsleverantör att göra än vilket OS du använder.

Väldigt ledsen, men inte.

Du identifierar dig hela tiden på nätet, framför allt genom dina surfvanor, hård och mjukvara med mera.

Men, även när du loggar in på olika siter.

Som exempel - din trafik loggas, men du går via VPN.
Men, du loggar hela tiden in med ditt användarnamn här på Sweclockers.
Sedan sätter du vid ett tillfälle in en annons, med address eller telenummer - jepp där är du. :-/

Din ISP har inget med saken att göra, du är lättidentifierad ändå.

Windows går åt samma håll som Android, där bland annat TOR varnar för att du inte har fullständigt skydd, när du har Android som OS.

Läs gärna på om hur du övervakas på nätet, och hur allt sparas till stora kostnader för eviga tider.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWIN:

...
Som exempel - din trafik loggas, men du går via VPN.
Men, du loggar hela tiden in med ditt användarnamn här på Sweclockers.
Sedan sätter du vid ett tillfälle in en annons, med address eller telenummer - jepp där är du. :-/
...

Och det kan inte hända om man använder linux eller vad menar du?

Personligen bryr jag mig inte speciellt mycket om microsoft/google loggar mina surfvanor, eller vad jag har för hårdvara. Vad jag förstått handlar det mest om riktad reklam mot användaren, vilket jag ändå inte får med adblock.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWIN:

Din ISP har inget med saken att göra, du är lättidentifierad ändå.

Säkert. Men varför är somliga shady-typer oroliga för att ISP skall lämna ut uppgifter? Om inte ISP har något med saken att göra borde det vara safe. Väl?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Säkert. Men varför är somliga shady-typer oroliga för att ISP skall lämna ut uppgifter? Om inte ISP har något med saken att göra borde det vara safe. Väl?

Jodå, men som jag postat annanstans - tänk om du blir vår nästa statsminister eller ÖB.

Som exempel kan dina tidigare surfvanor från 20+ år bakåt användas i utpressningssyfte.

Har hänt, kommer att hända - mycket skumma saker pågår bakom kulisserna.

Så, du måste alltid vara 100% säker på, att allt du skriver, googlar eller läser på internet inte kan användas mot dig.
Vare sig nu, eller om 50 år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWIN:

Då har det inte med vilket OS jag kör att göra. Väl?
Jag är tveksam till att det pågår mycket skumma saker bakom kulisserna, jag tror mest det handlar om torrent-användare som inte vill betala för sig.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Ett skrämmande rykte är att Microsoft ska köpa Ubuntu.
Kanske gick det inte som dom tänkte sig med W10,för många trådar om deras spionerier och alternativa OS så då köper dom en av de stora o lägger in sin skit i dessa med ?

Det där kan inte vara mer än BS. Varför skulle Canonical sälja sin själ till djävulen? De tjänar väl bra med stålar ändå?

Permalänk
Medlem

Fick en trevlig HP business laptop i somras med Ubuntu installerat, meningen var att jag skulle installera W7 men jag sköt upp det och nu ser jag ingen poäng med det längre. Efter lite om och men fick jag härom veckan för mig att peta in Ubuntu på min andra, mindre laptop för att få lite liv i den. Häromdagen så fick jag för mig att byta ut hårddisken i den bärbara jag fick i somras mot en SSD; sagt och gjort. Jag monterade då in den gamla hårddisken i en slaskburk jag har ståendes med diverse pensionerade HDD... Där blev det konstigt datorn bootade på Ubuntu installationen i den nya HDDn det funkade fint, bättre än vad den gjorde innan. Så nu får det vara Ubuntu på den med, ska försöka skramla fram något annat grafikkort och CPU för att få ner strömförbrukningen bara.

Alltigenom, en trevlig övergång. Speldatorn kör W7 än så länge och lär väl få fortsätta med det. När jag får tid så ska jag nog se om jag kan gå över till lite mer avancerade distributioner.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Fick en trevlig HP business laptop i somras med Ubuntu installerat, meningen var att jag skulle installera W7 men jag sköt upp det och nu ser jag ingen poäng med det längre. Efter lite om och men fick jag härom veckan för mig att peta in Ubuntu på min andra, mindre laptop för att få lite liv i den. Häromdagen så fick jag för mig att byta ut hårddisken i den bärbara jag fick i somras mot en SSD; sagt och gjort. Jag monterade då in den gamla hårddisken i en slaskburk jag har ståendes med diverse pensionerade HDD... Där blev det konstigt datorn bootade på Ubuntu installationen i den nya HDDn det funkade fint, bättre än vad den gjorde innan. Så nu får det vara Ubuntu på den med, ska försöka skramla fram något annat grafikkort och CPU för att få ner strömförbrukningen bara.

Alltigenom, en trevlig övergång. Speldatorn kör W7 än så länge och lär väl få fortsätta med det. När jag får tid så ska jag nog se om jag kan gå över till lite mer avancerade distributioner.

Ofta går det ganska smidigt att flytta över en linuxinstallation till en ny dator utan att behöva installera om. Det är väl grafikdrivrutiner man kan behöva byta ut om man byter GPU-tillverkare och kanske några andra små grejer som brukar gå att lösa. Kanhända även Windows blivit bättre på detta men jag brukar inte ens försöka flytta en windows-disk.

I och för sig kan man ju köra någon windows i VirtualBox under övergångsfasen så man inte blir helt ställd om man behöver något windowsprogram man ännu inte hittat linux-alternativ för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWIN:

Jodå, men som jag postat annanstans - tänk om du blir vår nästa statsminister eller ÖB.

Som exempel kan dina tidigare surfvanor från 20+ år bakåt användas i utpressningssyfte.

Så, du måste alltid vara 100% säker på, att allt du skriver, googlar eller läser på internet inte kan användas mot dig.
Vare sig nu, eller om 50 år.

Internet är publikt. Som det alltid varit så bör man tänka efter vad man skriver publikt. Speciellt om man vill bli statsminister eller liknande. Om det kommer fram att en person som vill bli stadsminister har skrivit till exempel rasistiska texter så kommer det att användas mot personen, oavsett om det var i en lokaltidning eller på internet som det skrevs. Samma sak stämde för 50 år sen också. Saker du skriver kan få konsekvenser. Jag ser inga större problem i att man får ta ansvar för det man säger eller skriver. Speciellt inte om man skulle vilja bli statsminister. Det är snarare skrämmande med folk som anser att det man har någon carte blanche på internet, att man kan göra vad man vill utan att ta ansvar. Åsikter och saker personer sa när de var unga kommer ut även utan internet om de vill bli något som statsminister.

Och vad du läser? Ytterst tveksamt på att det skulle användas mot dig, om någon ens skulle få tag på det. Ge gärna ett exempel. Om du vill bli statsminister så bör du utan problem ha talförmågan nog att förklara varför du läst något. Om den här informationen nu mot förmodan skulle komma ut publikt.

Jag tror att du underskattar hur mycket information som kan hittas om folk även utan internet. I alla fall om man inom säkerhetsorganisationer vill researcha folk som vill bli ÖB eller statsminister.

Och om du kan få fram sån här info om folk som sitter på Windows, då kan du göra det med linuxfolk idag också.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Jag har bara en sak som berättigar en dator med Windows hemma fortfarande: Propellerhead Reason, eller någon annan form av DAW-mjukbara (Digital Audio Workstation).

En kombination av Linuxkärnan, den sörja som är pulseaudio/ALSA och bristen på ambitiösa DAW-mjukvaror som är linuxanpassade gör det i praktiken omöjligt att göra en all-in.

Det har såklart inte hindrat mig från att köra Linux till allt annat sedan 2005. Jag har istället för att prova olika distributioner istället valt att testa olika DEs. Just nu föredrar jag Cinnamon, tidigare körde jag GNOME.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars:

Jag har bara en sak som berättigar en dator med Windows hemma fortfarande: Propellerhead Reason, eller någon annan form av DAW-mjukbara (Digital Audio Workstation).

En kombination av Linuxkärnan, den sörja som är pulseaudio/ALSA och bristen på ambitiösa DAW-mjukvaror som är linuxanpassade gör det i praktiken omöjligt att göra en all-in.

Det har såklart inte hindrat mig från att köra Linux till allt annat sedan 2005. Jag har istället för att prova olika distributioner istället valt att testa olika DEs. Just nu föredrar jag Cinnamon, tidigare körde jag GNOME.

Testat Ardour? http://ardour.org/

Permalänk
Medlem

@aluser: Ardour är ok om verkligen möter det mer än halvvägs, det gäller även Audacity. Problematiken med ALSA, PulseAudio och JACK kvarstår dock, samt att ytterst få distar kommer med RT-kerneln vilket gör att man som användare behöver byta till en egen linuxkernel, med allt vad det innebär.

Det är helt enkelt för svårt att vara kreatör i linux som musiker utan att känna sig som en Sysadmin.

Permalänk
Medlem

Tjenare. Jag har aldrig använt annat än Windows och rotade ikväll fram en gammal laptop liggandes (LG E300). Jag är sugen på att installera linux på denna då den är väldigt seg med Windows Vista och jag inte känner att jag vill betala för att uppgradera till W10.

Jag har absolut noll koll på linux. Vilken variant av Linux är det jag vill ha? Ubuntu? Samt hur gör jag för att kunna formatera genom ett USB-minne? Tack på förhand.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

Tjenare. Jag har aldrig använt annat än Windows och rotade ikväll fram en gammal laptop liggandes (LG E300). Jag är sugen på att installera linux på denna då den är väldigt seg med Windows Vista och jag inte känner att jag vill betala för att uppgradera till W10.

Jag har absolut noll koll på linux. Vilken variant av Linux är det jag vill ha? Ubuntu? Samt hur gör jag för att kunna formatera genom ett USB-minne? Tack på förhand.

Tjena, Ubuntu är en bra nybörjar distro du kan också ta en titt på t.ex. linux mint eller elementary os.

Ladda ner iso iso filen till distron du vill ha och sedan följer du bara den här guiden:
http://www.ubuntu.com/download/desktop/create-a-usb-stick-on-...

Så skriver den in ison på usb minnet (tänk på att den raderar allt på det så ha inget viktig), sedan är det ju bara att ändra boot prioriteten eller gå in i boot list och välja vad den ska boota från på den andra datorn.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Tänkte att det kunde vara av nytta just i den här tråden att dela några länkar som tar upp grunderna i terminalen (mer specifikt bash, alltså Bourne Again SHell, vilket är standard i de flesta linuxdistar vad jag vet).

1) Verkligen superbasic, med bilder. För den som verkligen är livrädd för terminalen Dock kan är jag förvånad över att dom tar upp kommandot för att installera paket det första dom gör.. Inte så pedagogiskt kanske. Resten är *väldigt* lättsmält.
http://www.howtogeek.com/140679/beginner-geek-how-to-start-us...

2) En serie kortare videos:
https://www.youtube.com/watch?v=AO0jzD1hpXc

3) Utförligt om grunderna:
https://help.ubuntu.com/community/UsingTheTerminal

4) Grunderna + lite mer avancerat:
http://www.ee.surrey.ac.uk/Teaching/Unix/

Det här är resultatet av en snabb sållning kring de översta sökresultaten, så det finns säkerligen bättre material, men dom verkar helt ok. Kanske kan länkarna hjälpa som ett startskott för den som inte orkat kolla upp terminalen tidigare.

Jag skulle tro att 2) och 3) är bäst för de flesta. Nu kan ni gå loss!

Här är en ganska bra bok som man kan ladda ner i PDF-format eller beställa i fysisk form: http://linuxcommand.org/tlcl.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

Zorin OS kan vara en intressant variant - den bygger på Ubuntu. Gränssnittet är ganska likt Windows 7. Vet inte hur bra den kan fungera på din hårdvara. Se http://zorinos.com/ Se även http://zorinos.com/gallery.html

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Jag är rätt så done med Windows 10 om man säger så.
När OS känner behovet av att uppdatera sig så tvingar det mig mot min vilja att reboota. Detta sker i form av väldigt intressanta fenomen bl.a. att Skype slutar funkar, internet lägger ner eller att datorn fryser. Varje gång detta sker så uppdateras OS vid start. Det börjar bli ganska uppenbart att Bill Gates har ett finger med i spelet och att min datorn inte hatar mig av en slump.

När jag programmerar kör jag Linux. Jag vet därför att Linux är bättre än Windows på alla punkter förutom möjligtvis gaming, och det är där skon klämmer. Jag spelar en hel del CS:GO och har läst att Linux ger mindre FPS jämfört med Windows samt att mouse sensitivity spökar. Kan någon som lirar CS på Linux dela med sig av sina erfarenheter?

Det kanske också är relevant att nämna att jag spelar med 4:3, 1024x768 stretch. Finns det som i Windows något enkelt sätt att få till stretch men samtidigt ha 1920x1080 på desktop?

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | Asus Pro Gaming Z170 | Sapphire R9 390 Nitro 8 GB | Kingston HyperX 16 GB (2x8) 2133 MHz | Corsair RM750X | WD Blue 1 TB | Corsair Force LE 250 GB | Phanteks Eclipse P400S | Be Quiet Pure Rock | Windows 10 Pro x64