Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Fick lära mig nu att de flesta keycaps inte fungerar med south-facing leds, både corsair och maxgaming har texten i övre delen av capsen och då funkar de nog inte med något annat än leds som sitter på ovandelen av switcharna.

https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/shine-through-double-shot...

https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/pbt-double-shot-pro-keyca...

Hade samma problem innan och köpte ett t-bord med norra leds.
Det finns keycaps med side through men det är inte helt lätt att hitta med åäö.
Ska själv inhandla ett US t-bord då det finns betydligt fler val på keycaps.
Vortex 10 är ett med åäö och side Shine through.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Fick lära mig nu att de flesta keycaps inte fungerar med south-facing leds, både corsair och maxgaming har texten i övre delen av capsen och då funkar de nog inte med något annat än leds som sitter på ovandelen av switcharna.

https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/shine-through-double-shot...

https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/pbt-double-shot-pro-keyca...

Men led-en borde vara tillräckligt stark för att det ska lysa igenom så man ser iallafall?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Men led-en borde vara tillräckligt stark för att det ska lysa igenom så man ser iallafall?

Lyste inte det minsta lilla igenom Corsairs, testade att vända upp och ner på ett par av capsen och då lyste det igenom men inte om dem satt rätt vända.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Lyste inte det minsta lilla igenom Corsairs, testade att vända upp och ner på ett par av capsen och då lyste det igenom men inte om dem satt rätt vända.

Beror ju även på vilken brytare man har, vissa är gjorda för att släppa igenom mer ljus än andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Beror ju även på vilken brytare man har, vissa är gjorda för att släppa igenom mer ljus än andra.

Använder mig av Boba U4 med klar topp

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Lyste inte det minsta lilla igenom Corsairs, testade att vända upp och ner på ett par av capsen och då lyste det igenom men inte om dem satt rätt vända.

Konstigt, jag har också haft ett set med corsairs OEM profil som jag dock bara testade en gång, och det lös igenom med south facing LED, och det lös dessutom starkt.

Det är detta set jag har

https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/pbt-double-shot-pro-keyca...

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Typ av LED och kretsdesign påverkar också.
Jag har t.ex. några tangentbord som har extremt starka LEDs, såpass starka att man måste ha två usb-anslutningar för att orka driva dem i max ljusstyrka.

Så har man ett tangentbord med låg ljusstyrka kan det vara väldigt svårt att lysa igenom om man har "fel" position på LED

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Använder mig av Boba U4 med klar topp

Botten spelar ju också roll

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Botten spelar ju också roll

Ser ut så här på den delen som inte är transparent, det är ett hål som det lyser genom så det ska nog inte påverka?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Som många nämnt, det är många faktorer som spelar in. Nedan syns mitt KBD67 Lite (dioder kretskortet under brytaren) med frostad PC platta och semitransparenta brytare (Gateron Tealios). Om plattan och brytarna inte släpper genom ljus kommer det att lysa rätt dåligt tänker jag.

Tror inte (killgissar nu) att utrymmet på MX brytaren som är förberedd för en LED släpper igenom tillräckligt med ljus. Men det kan säkert variera beroende på hur den specifika brytaren ser ut.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Ni som provat MT3 profil, skulle ni säga att den är skön eller är den en ni go? Jag själv har inte provat, ns. Jag är ett fan av SA profil. Så tycker att de kanske borde vara bra då?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Ni som provat MT3 profil, skulle ni säga att den är skön eller är den en ni go? Jag själv har inte provat, ns. Jag är ett fan av SA profil. Så tycker att de kanske borde vara bra då?

Nej, men jag misstänker att det är PBT jag inte gillade då jag inte vart så förtjust i ePBT och KAM heller men gillade SA och GMK.

Sedan så tror jag främst att det är folk som skriver mycket som gillar MT3. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Nej, men jag misstänker att det är PBT jag inte gillade då jag inte vart så förtjust i ePBT och KAM heller men gillade SA och GMK.

Sedan så tror jag främst att det är folk som skriver mycket som gillar MT3. 🤔

Ja, så kan det vara.. jag spelar ju mest, men använder nästan uteslutande SA ändå. Jag varvar mellan cherry och SA. Men SA är oftast det ja alltid kör med. Men folk skulle väl kalla mig för galen då jag sett alla kommentarer om att det är ”sjuka” människor som använder så hög profil 😂

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag gillade SA men tyckte att de var lite för höga och något obekväma för spelande.
MT3 känns som en bra medelväg mellan.OEM Cherry och SA. Skålade som SA men lägre än SA och något högre än Cherry.
Har inte provat KAM/KAT men misstänker att jag hade gillat dem också. Det är svårt å hitta kit som stödjer split ortho ergo 😜

Permalänk
Medlem

MT3 är lite små på något vis, med reservation att jag bara provat dem en kortare stund. Kanske vänjer man sig?
Men första känslan var att de är så djupt skålade att det är som att trycka på änden på ett rör, det är mest kanterna man känner.

Eller så har jag för stora och platta fingrar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Jag gillade SA men tyckte att de var lite för höga och något obekväma för spelande.
MT3 känns som en bra medelväg mellan.OEM Cherry och SA. Skålade som SA men lägre än SA och något högre än Cherry.
Har inte provat KAM/KAT men misstänker att jag hade gillat dem också. Det är svårt å hitta kit som stödjer split ortho ergo 😜

Jag använder SA dagligen för spel, och jag tycker det fungerar väldigt bra cherry fungerar också. Men jag kör ju handledsstöd också, SA hade varit väldigt obekvämt utan det

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Som många nämnt, det är många faktorer som spelar in. Nedan syns mitt KBD67 Lite (dioder kretskortet under brytaren) med frostad PC platta och semitransparenta brytare (Gateron Tealios). Om plattan och brytarna inte släpper genom ljus kommer det att lysa rätt dåligt tänker jag.

Tror inte (killgissar nu) att utrymmet på MX brytaren som är förberedd för en LED släpper igenom tillräckligt med ljus. Men det kan säkert variera beroende på hur den specifika brytaren ser ut.
https://i.imgur.com/nhqgSlW.jpg

Vad är de för keycaps? varit lite sugen på att skaffa ett kbd67 lite också

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Vad är de för keycaps? varit lite sugen på att skaffa ett kbd67 lite också

Det är KAT profil, och uppsättningen heter Cyberspace. Tecknen ska vara självlysande (efter laddas upp i ljus en en stund), men är inte det. Ser dem mer som caps med "shine trough". Och såhär i efterhand är KAT inget för mig, gillar jag cherry bättre

KBD67 Lite är ett ok budget bord om man behåller plastchassit. Och gör man som jag och köper ett aluminiumschassi kan man lika gärna till någon hundring och köpa ett QK65 eller ett Zoom65 som är bättre

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Det är KAT profil, och uppsättningen heter Cyberspace. Tecknen ska vara självlysande (efter laddas upp i ljus en en stund), men är inte det. Ser dem mer som caps med "shine trough". Och såhär i efterhand är KAT inget för mig, gillar jag cherry bättre

KBD67 Lite är ett ok budget bord om man behåller plastchassit. Och gör man som jag och köper ett aluminiumschassi kan man lika gärna till någon hundring och köpa ett QK65 eller ett Zoom65 som är bättre

Okej tack för input där! Ja men det kanske man ska kolla på isf då, men går zoom att få tag på i iso ens?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Okej tack för input där! Ja men det kanske man ska kolla på isf då, men går zoom att få tag på i iso ens?

Jo båda har ISO stöd och hot swap

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Jo båda har ISO stöd och hot swap

Vart hittar jag zoom i iso? Har du någon länk? 😁

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Vart hittar jag zoom i iso? Har du någon länk? 😁

Varken Zoom65 eller Qk65 verkar inte finnas till salu just nu
De brukar dock dyka upp lite då och då. Jag kan posta här ifall jag ser att det går att köpa någonstans

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Varken Zoom65 eller Qk65 verkar inte finnas till salu just nu
De brukar dock dyka upp lite då och då. Jag kan posta här ifall jag ser att det går att köpa någonstans

Tack! qk65 hittade jag här https://candykeys.com/product/qk65-mirror-keyboard-kit
Men zoom verkar inte finnas

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Tack! qk65 hittade jag här https://candykeys.com/product/qk65-mirror-keyboard-kit
Men zoom verkar inte finnas

Där ser man
QK65 är iaf ett bra köp i den prisklassen.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Där ser man
QK65 är iaf ett bra köp i den prisklassen.

Japp, ja absolut, de är säkert prisvärt. de blir ju snarlika dyrt med ett kbd67 om man som du säger skall ha ett aluchassi till det.
Men sen släpps det säkert nya 65% så småningom

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk

Kan någon rekommendera ett kvalitativt numlöst tangentbord med mx blue cherrys?

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats få tag på ett keychron k1 med nordisk layout? Har testat K3 (75%) men föredrar TKL. Annars kanske ni har förslag på andra lågprofil mekaniska tangentbord?

Har redan testat Logitech G915 men gillar inte knapparna där, de kan ibland skärva en aning om man inte trycker mitt på. Dessutom kräver knapparna mer kraft.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan någon rekommendera ett kvalitativt numlöst tangentbord med mx blue cherrys?

Om du struntar i hur det låter över lag så är de väl många som rekommenderar varmilo. Jag var nöjd med det innan jag skaffade mig ett custom och använde smörjda brytare osv. Men för någon som bara använder det så fungerar varmilo

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Om du struntar i hur det låter över lag så är de väl många som rekommenderar varmilo. Jag var nöjd med det innan jag skaffade mig ett custom och använde smörjda brytare osv. Men för någon som bara använder det så fungerar varmilo

Vad är det som är så bra med custom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det var en kille som klagade på att de luktade parfym och att Varmilo gör så på alla deras tgb är det sant? Vad är det som är så bra på custom?

Mitt Varmilo luktar inte parfym

Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE