Uppgraderar MB, värt att tänka på angående Windows 10?

Permalänk
Medlem

Uppgraderar MB, värt att tänka på angående Windows 10?

Hej,
Jag sitter för tillfället på massa nya delar jag tänkt stoppa i. Bland annat nytt moderkort, CPU och RAM.
Jag har just nu Windows 10, som jag uppgraderade från Windows 7. OS:et är på min HDD.
Vad jag inte riktigt vet är hur jag ska hantera bytet av moderkortet, för att behålla mitt OS. Filerna är mindre viktiga, jag har gjort en back-up på mina viktiga filer.

Ett alternativ jag hade i tanke var att bara slita ut gamla mobo:t och allt det innebär och slänga i det nya, starta upp och se vad som händer. Och om det då skulle funka, så skulle jag göra en clean installation av Windows för att sedan installera på min nya SSD.

Andra alternativet jag tänkte ut var att göra min USB bootbar, ladda ner Windows 10 filer, byta mobo och allt, sen skita i att koppla i HDD:n, och bara koppla in SSD:n för att installera Windows helt på nytt från den. Och sedan när det är klart, koppla in HDD:n och wipa den.

Vad tror ni?

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem

mitt moderkortsbyte gjorde 8.1 mer eller mindre obrukbart med diverse konstigheter. det enda relevanta som byttes var moderkortet och windows var fullt fungerande innan. löste det helt enkelt med en ren installation av operativsystemet.

Permalänk
Medlem

Använd media creation tool och skapa ett bootbart installationsmedium, byt komponenterna och koppla in SSD'n. Installera windows, koppla in din HDD.
Eller så låter du HDD'n vara inkopplad samtidigt. Du kan skilja på diskarna på grund av volymdiffarna om inte annat när du väljer disk att installera på

Missa inte att använda UEFI

Permalänk
Medlem

Hej, missade tyvärr era svar.

Jag körde på mitt första alternativ och det gick helt okej!

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060