SweClockers drop!

KD överger decemberöverenskommelsen, vad blir resultatet?

Permalänk
Medlem

Hur hade det låtit om det varit tvärtom? Att S hade "lämnat DÖ"? Snacka om svekdebatt det hade blivit.

Fattar inte. KD sviker överenskommelse och genast hoppar övriga högerpartier av medans SD genast pratar om nyval och enda jag hör är att det är S som har ansvar. Inte ett ord om svek att hoppa av en överenskommelse som dessutom kom som initiativ från KD!

Tvärtom nu som sagt. Borgarna styr och S lämnar DÖ, hur hade det låtit då?

Nästan så jag hoppas att S utlyser nyval. Något som borgarna inte skulle vara beredda på. Låt SD styra i fyra år med borgarna som stöd så får vi se sen....................

Första tiden med S så har de fått regera med "blå budget" tack vare SD. Nu först när S kan få styra då hoppar borgarna av. Snyggt, not!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beginner:

Nästan så jag hoppas att S utlyser nyval. Något som borgarna inte skulle vara beredda på. Låt SD styra i fyra år med borgarna som stöd så får vi se sen....................

Det hade nog tagit ett tag att reda ut den soppan de antagligen hade skapat.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Det är mitt problem och inte ditt.

Det är ett samhällsproblem när folk inte vill utbilda sig för att de är fördomsfulla.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Demokratin återställd.
Det var på tiden.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Ser att ingen skrivit något om att SDs taktik för att stoppa (ja, stoppa. det är deras mål, vilket de själva har erkänt) invandring inte skulle fungera.

Först och främst, den stora andelen som kommer hit är asylsökanden. Dessa är vi enligt internationell rätt tvungna att ta emot, har de asylskäl så ska de bli erbjudna asyl. Dublinförordningen säger att det europeiska land de kommer till först, är där de ska söka asyl. Dock är det i de flesta fallen mycket svårt att påvisa vilket detta land skulle vara, och då behandlas asylsanökan här.

Nu är det mycket snack om att stänga gränser. Detta är problematiskt av 2 skäl:
1. Logistiken. tar man Öresundsbron passerar i runda slängar 58000 människor där varje dag, enbart med tåg. Kommer inte ihåg statistik över hur många gummihjulsfordon som dessutom passerar dagligen, mer än att det var många. Kostnad för att bygga om infrastruktur, löner till kontrollanter samt påverkan på handel och ekonomi skulle uppgå till miljardbelopp, och detta är enbart EN gränspunkt.

2. Även om vi stänger gränsen så har folk fortfarande rätt att söka asyl vid gränsen, vilket alltså inte skulle förändra ett dugg.

Själva DÖ, att denna nu är förkastad kommer detta år inte att förändra ett dugg, såvida inte alliansen går ihop och gemensamt röstar på exempelvis Ms budget och där får med sig SD. Väljer Alliansen att lägga en gemensam budget nästa år, blir läget däremot problematiskt.

Det många skrivit här, att DÖ skulle vara odemokratisk, stämmer inte alls. Det är helt enkelt en överenskommelse gjord så att den största minoriteten ska kunna regera, vilket är nödvändigt när SD bestämt sig för att praxis bara ska gälla när de gynnar dem. Alternativet var att bryta upp blockpolitiken, vilket inget av allianspartierna var beredda att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Sveriges ekonomiska läge är bra, vi har en minskande brottslighet och detta gäller även i förhållande till andra enligt mig och de flesta: jämförbara länder.
Vill du som nu hävda att Sverige inte är jämförbart med något annat land så kan vi bara jämföra oss med oss själva och då ser vi att vi har en minskande brottslighet och att vi har en bättre ekonomi.

Att brottsligheten minskar är långt ifrån en universiell sanning.

Hanif Bali har också tagit upp varför våldsbrottsligheten minskar (och det är nog inga anledningar som gör folk tryggare ute): http://hejahanif.se/2015/08/30/att-lasa-bra-som-fan-laser-bib...

Och detta då trots att vi aldrig spenderat så mycket pengar på väktare, polis och övervakning. Och aldrig förut har sjukvården varit så bra som den är nu.

Sedan så stämmer det att svensk ekonomi fortfarande går rätt bra, jag har aldrig påstått annat. Däremot hade vi haft mycket mer pengar att röra oss med (och mycket mindre brottslighet) om vi hade haft en annan migrationspolitisk modell.

Skrivet av Huzzbutt:

Jag sa redan i mitt första inlägg var pengar till samhällsinvesteringar går att hämta: Bland bidrag vad de än månne vara. Ditt ekonomiska resonemang håller tunt, en ökad statlig efterfrågan ger också en ökad privat efterfrågan: Staten är inte slutkonsument.

Och vad ska de som är beroende av bidrag idag göra när deras bidrag skärs ner för att pumpa in i järnvägen? Visst ger det jobbtillfällen, men bristen är kvalificerad arbetskraft och det kommer leda till ökad arbetskraftsinvandring från andra europeiska länder. Det kommer inte att ge outbildade invandrare och ungdomar jobb. Så du tar från de som behöver statliga och kommunala bidrag för att få ihop sin privatekonomi, och ger till tillfälliga arbetare från andra länder som åker när jobbet är slutfört.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Man var tvungen att slopa DÖ eftersom folk är inte-så-smarta och krävde det (Missnöjet visades genom att alla partier förutom SD - det enda partiet mot DÖ, började tappa rejält med väljare, framförallt på högersidan).

Varför jag kallar er som är emot DÖ för inte-så-smarta är för att ni ej förstår att det egentligen inte finns en annan lösning än att låta den budgeten med mest stöd styra. Det är ju antingen det eller ingen budget som styr...?

Om det blir nyval lär väl SD växa och de andra partier (Förutom V) att tappa. Men vad för skillnad kommer det göra? Det vore självmord för vänstern att gå med SDs krav, och jag tror även att högern hade tappat väldigt många väljare om de går med SD.

Ni kallar DÖ för odemokratiskt. Min fråga är hur är det demokratiskt att 15-20% av Sveriges röstare ska få ha så mycket makt då (Som man egentligen har genom en vågmästarroll)? (SD).

Förresten, jag röstade på Moderaterna.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Varför jag kallar er som är emot DÖ för inte-så-smarta är för att ni ej förstår att det egentligen inte finns en annan lösning än att låta den budgeten med mest stöd styra. Det är ju antingen det eller ingen budget som styr...?

Det är klart att det finns andra lösningar. S kan göra upp med Alliansen i sakfrågor och skapa en mittenbudget. Han kommer förstås inte få göra som han vill och V kommer helt att uteslutas, men det är en lösning. Alliansen kan alltid säga nej, som de gjorde senast, men i dagsläget föredrar nog till och med Moderaterna detta över att gå till nyval.

Man underskattade folks ovilja att sitta under en V-påverkade S/MP-budget i 4 år. Jag förstår att Alliansen såg det som sin chans att vinna valet 2018 och regera till 2022, men det är inte vad folket vill. Att, istället för att göra upp som man alltid har gjort upp i Sveriges riksdag, börja vrida på den parlamentariska modellen togs inte emot väl. Hade partimedlemmarna fått rösta om den här uppgörelsen hade den aldrig blivit av.

Nej, gå ihop, fundera och börja samarbeta med SD. Migrationspolitiken kommer behöva stramas åt kraftigt oavsett, man kan lika gärna passa på att skapa sig en riksdagsmajoritet (en riktig majoritet) för sin budget i samma vända.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Man var tvungen att slopa DÖ eftersom folk är inte-så-smarta och krävde det

Det kanske är du som inte är så smart ifall du inte kan tänka dig någon annan lösning än DÖ.

Skrivet av Xaid:

Vad hindrar regeringen att förhandla med t.ex. M för att få fram en budget som riksdagen röstar igenom? Hur kan du som M-väljare tycka att det är bättre att V får inflytande på budget än att M får det?

Skrivet av Xaid:

Ni kallar DÖ för odemokratiskt. Min fråga är hur är det demokratiskt att 15-20% av Sveriges röstare ska få ha så mycket makt då (Som man egentligen har genom en vågmästarroll)? (SD).

Det är odemokratiskt i den mening att din M-röst leder till mer vänstervriden politik, istället för att M försöker få igenom så mycket av sin politik som möjligt, så släpper de fram V. Ifall man inte vill ha SD som vågmästare får man förhandla över blockgränserna.

Visa signatur

Asus X99-A, Intel i7 5820K, 16GB DDR4, GTX 980 SLI, Asus PG278QR + Asus VG274H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Bra jobbat du har dragit alla över en kam. Händer hela tiden men tydligen så är det bara fel om man gör det mot vissa grupper.

"Du röstar på ett annat parti så du är dum i huvudet" ungefär sådan logik som du använder. Och varför får alla för sig att bara för att någon röstar på ett parti så håller man med om precis allt dom gör? Finns saker som MP gör som jag gillar, och som jag inte gillar. FP gör saker som jag gillar, och saker som jag inte gillar. M gör saker som jag gillar, och saker som jag inte gillar. Allt handlar om vad man personligen prioriterar. Om många tycker nuvarande politiken är sämst, då har det inte varit mycket val pga DÖ, det var ju inget annat än ett spott i ansiktet på alla väljare, och demokratin.

Jag drar inte alla över en kam, jag pratade inte heller hur folk röstar i den delen som du valde att sätta tjocktext på.
Men religiösa ÄR folk som tror på sagor, eller menar du att alla gamla böcker är skrivna som absoluta sanningar? Och att alla religioner har rätt? Och att man ska leva exakt efter vad som står i respektive religions heliga bok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Världen styrs i nuläget av religion, en fanatisk idé om hur världen ska styras även ifall vetenskapen, sanningen, har visat att allt det står för är fel - marknadsekonomi. Tycker du inte att vårt nuvarande ekonomiska system i världen inte är någonting annan än ett fanatiskt tänkande så tänker inte du för dig själv!

Huh?
Vart tog jag upp den otroligt komplicerade ekonomin i mitt inlägg?
Men eftersom du gjorde det, här kommer mitt enkla svar.
Jag anser inte att dagens ekonomiska system fungerar och det har det inte gjort på många år.
Dagens system för ekonomi är inte mer än 60-70 år eller nåt, det tål att tänkas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sime:

Det kanske är du som inte är så smart ifall du inte kan tänka dig någon annan lösning än DÖ.
Vad hindrar regeringen att förhandla med t.ex. M för att få fram en budget som riksdagen röstar igenom? Hur kan du som M-väljare tycka att det är bättre att V får inflytande på budget än att M får det?
Det är odemokratiskt i den mening att din M-röst leder till mer vänstervriden politik, istället för att M försöker få igenom så mycket av sin politik som möjligt, så släpper de fram V. Ifall man inte vill ha SD som vågmästare får man förhandla över blockgränserna.

Gör man det lär frågan förmodligen hettas upp mer. SD kommer fortsätta säga att de andra partierna är villiga att ge upp sina viktigaste frågor för att utesluta 15% av Sveriges väljare. SD kommer återigen ses som det enda oppositionspartiet som alla vänder sig till pga missnöje.

Det är inte omöjligt att det blir ett samarbete över blocken. Men förmodligen lär DÖ fortfarande att hållas i praxis genom att alliansen inte presenterar en gemensam budget utan att partierna istället röstar på sina egna budgetar och sedan lägger ner sina röster. Då spelar det ingen roll om SD röstar på något av alliansens budgetar, och det spelar ingen roll heller om de röstar emot vänsterns budget.

Jag röstar för Moderaterna, och emot kaos. Det är bättre att Vänstern styr än att kaoset fortsätter.

Jag har inte mer kunskap inom Svensk politik än det jag lärde mig på gymnasiet och det jag har läst på olika sidor. Men jag antar att den bästa lösningen är egentligen att reformera politiken i Sverige?

(Jag ber om ursäkt för att jag kallade folk som är emot DÖ för icke-smarta.)

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det är ett väldigt konstigt resonemang att hävda att Sverige med den tredje bästa sjukvården enligt din länk inte har en bra sjukvård. Det är snarast att förneka faktum

Som jag sa, att den Engelska sjukvården (NHS) anses vara bäst och håller första platsen betyder inte att den är bra, bara att andras är sämre.

Att våran ekonomi är bättre än grannländerernsa betyder inte heller att den är bra, det betyder bara att deras är sämre.

Inte något konstigt resonemang alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Man var tvungen att slopa DÖ eftersom folk är inte-så-smarta och krävde det (Missnöjet visades genom att alla partier förutom SD - det enda partiet mot DÖ, började tappa rejält med väljare, framförallt på högersidan).

Om det blir nyval lär väl SD växa och de andra partier (Förutom V) att tappa. Men vad för skillnad kommer det göra? Det vore självmord för vänstern att gå med SDs krav, och jag tror även att högern hade tappat väldigt många väljare om de går med SD.

Förresten, jag röstade på Moderaterna.

Man ska passa sig för att kasta epitet på andra när man själv inte har speciellt mycket på fötterna. Sverige haft en lång tradition av minoritetsregeringar och tack vare att förmågan att kompromissa är starkt i det svenska kynnet har detta fungerat utmärkt. Minoritetsregeringar har tvingats hitta stöd och förhandla - precis så som en demokrati ska fungera.
Dessutom är det så att DÖ innebar att främst miljöpartiet men även vänsterpartiet med sina extrema hållningar i många frågor fick oproportionerligt stor makt. DÖ löste alltså inte på något sätt "vågmästarproblematiken". Sd är sannolikt det parti som är enklast att tillfredsställa - utgå från 2014 års invandring och minska den med 95% och de kommer tillåta i stort sett vilka tokerier som helst inom andra områden.

Permalänk
Medlem

Mja, lite överraskande att KD bara sviker en överrenskommelse sådär lätt. Det ökar ju inte direkt deras trovärdighet. Sedan kan man ju ha åsikter om DÖ överhuvudtaget var ett vettig ide', tror inte det var bra för någon egentligen.

Det enda stabila regeringsalternativet vore en bred koalition mellan S, M och kanske ett par andra partier, om man nu inte börjar samarbeta med SD, vilket verkar rätt uteslutet.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snody:

Man ska passa sig för att kasta epitet på andra när man själv inte har speciellt mycket på fötterna. Sverige haft en lång tradition av minoritetsregeringar och tack vare att förmågan att kompromissa är starkt i det svenska kynnet har detta fungerat utmärkt. Minoritetsregeringar har tvingats hitta stöd och förhandla - precis så som en demokrati ska fungera.
Dessutom är det så att DÖ innebar att främst miljöpartiet men även vänsterpartiet med sina extrema hållningar i många frågor fick oproportionerligt stor makt. DÖ löste alltså inte på något sätt "vågmästarproblematiken". Sd är sannolikt det parti som är enklast att tillfredsställa - utgå från 2014 års invandring och minska den med 95% och de kommer tillåta i stort sett vilka tokerier som helst inom andra områden.

Att minska 95% är vad de vill göra nu. Men jag är övertygad om att åkessons efterträdare inte kommer stanna där. Sen blir det någon form av övervakning av invandrare (som de redan har inom partiet) och då är steget till utvandring inte särskilt stort.

Permalänk
Medlem

Har delvis älskat Sweclockers som forum för att det inte diskuteras så mycket om politik. Skönt att kunna läsa om något annat än det som jag delvis jobbar med dagligen. Men, det är kul att se många engagerade med åsikter om landets styrning. Det är ett gott tecken.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Det enda stabila regeringsalternativet vore en bred koalition mellan S, M och kanske ett par andra partier, om man nu inte börjar samarbeta med SD, vilket verkar rätt uteslutet.

I kristider kan det svänga snabbt. Samtliga andra nordiska länder inför Sd-politik, M hintar om att det är dags att strama upp gränskontrollen, Kd börjar nämna ett möjligt Sd-samarbete, väljarna signalerar tydligt att Sd har en invandringspolitik som inte alls är så tokig. Detta samtidigt som Sd profilerar sig själva som ett "antirasistiskt mittenparti". Startas det dessutom upp ett mer högerorienterat invandringskritiskt parti (t.ex. av gamla SDU) så är Sd över en natt relativt rumsrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snody:

- Man brukar hitta stöd från partier som har politiska program närmast ens eget, eller hur? Var det inte det Socialdemokraterna gjorde genom att ta in MP och kompromissera med V?
- Man brukar förhandla med partier vars politiska program ej står nära ens eget. Var det inte det Socialdemokraterna gjorde genom att gå med på en överenskommelse som även var tänkt att gälla inför nästa val?

Så som jag ser det har man gjorde samma sak nu som förr. Men idag verkar det inte fungera då vi har ett nytt och stort parti i riksdagen med en vågmästarroll, och som är villigt att skapa kaos för att "Majoritetens beslut effektivt utesluter minoritetens beslut (Är inte det vad demokrati är?)".

Off Topic: Jag tror (snälla, notera tror) att SD är, i teorin, ett bra parti. Men tyvärr är det inte alltför sällan teorin skiljer sig från praxis, och i praxis tror jag SD fortfarande är samma parti som de var under 90:talet. Därför slutar jag rösta på Moderaterna om de samarbetar med SD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Så som jag ser det har man gjorde samma sak nu som förr. Men idag verkar det inte fungera då vi har ett nytt och stort parti i riksdagen med en vågmästarroll, och som är villigt att skapa kaos för att "Majoritetens beslut effektivt utesluter minoritetens beslut (Är inte det vad demokrati är?)".

SD samlade 12,86% av väljarna, menar du att det rimligaste då är att förändra den parlamentariska modellen istället för att de andra 87,14% får förhandla fram majoriteter i sakfrågor? Folk tycker inte att DÖ är odemokratisk för att Sverigedemokraterna inte får något inflytande, utan för att man ändrar den parlamentariska ordningen för att slippa komma överrens.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Moderator
Testpilot

KD har tillämpat populistisk politik för att ragga billiga väljare eftersom enligt opinionsundersökningarna ligger under riksdagsgränsen.

Tror detta kommer bita dom i arslet tids nog. KD försvinner snart ur svensk politik.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Personligen hoppas jag på nyval. Tittar man på opinionsmätningar kommer vi då bli av med både KD och MP. Perfekt. Då spricker Alliansen och S kan börja regera på eget bevåg istället som man gjorde förut. Som S-väljare tycker jag att beslutet att bilda regering med MP var det största misstaget S gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

SD samlade 12,86% av väljarna, menar du att det rimligaste då är att förändra den parlamentariska modellen istället för att de andra 87,14% får förhandla fram majoriteter i sakfrågor? Folk tycker inte att DÖ är odemokratisk för att Sverigedemokraterna inte får något inflytande, utan för att man ändrar den parlamentariska ordningen för att slippa komma överrens.

Decemberöverenskommelsen
- Man kom överens om att släppa igenom den största budgeten både nu och inför nästa val.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

KD står inte för några Kristna värderingar längre och faktum är att det gör inte kyrkan heller. Vare sig KD eller kyran har någon kredibilitet kvar. Precis som du säger så tror jag inte att KD kommer att klara sig så mycket längre, de är med största sannolikhet på väg ut.

Problemt för både KD och kyrkan är att de gör ändringar i Jesus läror så att det skall passa in med PC mentaliteten vi har i samhället idag, och det fungerar liksom inte, det betyder också att i slutändan så står dom inte ut ifrån andra partier. Det finns ingen klar skiljelinje, det blir bara samma smörja av alltsammans.

Permalänk
Medlem

KD är inte så mycket ett religiöst parti längre, även om dom hämtat en del av sina värderingar från kristendomen, vilket inte måste vara fel iof.

Det ända partiet i riksdagen som man skulle kunna hävda är ett religiöst parti är SD, det är tex det ända partiet i riksdagen som vill återinför en stadskyrka.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Decemberöverenskommelsen
- Man kom överens om att släppa igenom den största budgeten både nu och inför nästa val.

Ja, man kom överrens om att frångå den parlamentariska ordningen. Det har inte hänt tidigare. Tidigare när ett parti inte har fått egen majoritet så har man inte bestämt sig för att det partiet ska få igenom sin budget oavsett vad den innehåller. Socialdemokraterna har fått söka stöd hos MP och VP (även C och FP) och Alliansen har fått söka stöd hos MP och SD.

Problemet är och förblir att man valde att inte tvinga regeringen att söka majoritet i riksdagen för att istället bortse från 12,87% av rösterna och fortsätta som om inget hade hänt. Det är inte en demokratisk lösning, och det var heller inte en lösning som hade stöd i de borgerliga partierna. Att partiledarna väljer att ta det beslutet är inte demokratiskt och nu har överrenskommelsen fallit, inte ens ett år efter att partiledarna ingick i den. Därför att partimedlemmarna i KD fick säga sitt.

Att de övriga borgerliga partierna väljer att lämna (inte för att de hade behövt göra det) beror på att även de är medvetna om att väljarna inte tycker att DÖ är något positivt. De borgerliga partiledarna hade utrotat sig själva om de skulle hållit sig i tre år till. SD kommer att profilera sig åt höger, det finns massvis med vansinnigt missnöjda väljare att hämta där och nu är det bara för M, C, KD och FP att förklara varför någon borgerlig väljare ska rösta på dem igen om de är villiga att bortse från den parlamentariska ordningen och låta en kraftigt vänstervriden minoritetsregering styra Sverige åt helvete.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tintinj:

Huh?
Vart tog jag upp den otroligt komplicerade ekonomin i mitt inlägg?
Men eftersom du gjorde det, här kommer mitt enkla svar.
Jag anser inte att dagens ekonomiska system fungerar och det har det inte gjort på många år.
Dagens system för ekonomi är inte mer än 60-70 år eller nåt, det tål att tänkas på.

Jag belyste bara problemet i vårt samhälle, bra mycket mer farligt än några religioner, några spirituella resor som har använts för att styra folk i forntiden. Idag heter den ledande religionen marknadsekonomi. Kul att vi ligger på samma sida av myntet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Nu är du fel ute, DÖ förhindrar ju att den budget med mest stöd går igenom, sen att det inte passar sittande regering är en helt annan sak.

Skrivet av Xaid:

Det är väl just så demokrati fungerar och är tänkt att fungera.
Skall man titta på % så undrar jag i så fall hur du motiverar både V's och MP's makt, dom har ju ännu lägre % del av rösterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sime:

Det var inte ens ett år sen och du har redan glömt vad som faktiskt ägde rum före DÖ? M och de övriga allianspartierna vägrade diskutera enskilt med s för att hålla ihop alliansen. I det läget blev dö den enda lösningen eftersom SD lekte sandlåda.

Citat:

Demokrati är inte att man får som man vill. Demokrati är att du får lägga sin röst på vem du vill och parlamentarism är att den som får rösten sen får göra sitt bästa för att förvalta rösten. Är du inte nöjd med utfallet står det dig fritt att rösta på annat sätt nästa gång, men du kan inte komma gaffla om odemokratiskt när den du röstar på lägger om kurs som resultat av en ny spelplan (sd:s ultimatum) .

Som sagt : inte så smarta.

Skickades från m.sweclockers.com