SweClockers drop!

KD överger decemberöverenskommelsen, vad blir resultatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Hög arbetslöshet och hög bostadsbrist gäller fortfarande. Svenska skolan är sämst i Europa. De tar in mer invandrare än vad Sverige klarar. Det enda regeringen sysslar med nu är trixande med skatter.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast vi har inte en nämnvärt högre arbetslöshet om vi istället ser till sysselsättningsgraden. Bostadsbristen är mäkta överdriven och de Svenska boendekostnaderna börjar först nu närma sig vad som gäller i övriga länder. Faktum är att på de flesta orter I Sverige inklusive storstadsregionerna så är det fortfarande så att man kan köpa sig en bostadsrätt till betydligt lägre kostnad än vad nyproduktion går på, än mindre vad de nyproducerade kostar.
Skolan? Det verkar tydligen gå så pass bra för oss trots detta att vår ekonomi växer emedan Finland med sina höga resultat har en ekonomi som står stilla eller rent utav krymper.

Skrivet av Valiumballong:

Att brottsligheten minskar är långt ifrån en universiell sanning.

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/s720x720/11875057_10153063023733231_1424383276550698368_o.jpg

Hanif Bali har också tagit upp varför våldsbrottsligheten minskar (och det är nog inga anledningar som gör folk tryggare ute): http://hejahanif.se/2015/08/30/att-lasa-bra-som-fan-laser-bib...

Och detta då trots att vi aldrig spenderat så mycket pengar på väktare, polis och övervakning. Och aldrig förut har sjukvården varit så bra som den är nu.

Sedan så stämmer det att svensk ekonomi fortfarande går rätt bra, jag har aldrig påstått annat. Däremot hade vi haft mycket mer pengar att röra oss med (och mycket mindre brottslighet) om vi hade haft en annan migrationspolitisk modell.

Och vad ska de som är beroende av bidrag idag göra när deras bidrag skärs ner för att pumpa in i järnvägen? Visst ger det jobbtillfällen, men bristen är kvalificerad arbetskraft och det kommer leda till ökad arbetskraftsinvandring från andra europeiska länder. Det kommer inte att ge outbildade invandrare och ungdomar jobb. Så du tar från de som behöver statliga och kommunala bidrag för att få ihop sin privatekonomi, och ger till tillfälliga arbetare från andra länder som åker när jobbet är slutfört.

Det är synd att du blandar ihop anmälda brott med begångna brott och en attityd undersökning med faktisk brott utsatthet, jag har föreslagit att ni ska använda er av de källor som används forskare för att studera hur brottsutvecklingen ser ut I Sverige, men det har ni inte gjort.
Och det beror på att brottsligheten minskar i Sverige det vet du också Valiumballong och du vet att dina källor inte har med saken att göra.

Du begriper också att du inte kan argumentera kontrafaktiskt, det är därför vi ska jämföra oss med andra länder för att se vad alternativet hade varit. Att bara hävda att tar man bort ditten så får man mer av datten är varken trovärdigt eller rationellt.

Du vet också att arbetskraftsinvandring från andra europeiska länder förutsätter att dessa personer har jobb inom tre månader, även om inte invandrare får jobben så ökar ändå anställningsgraden och därmed skatteintäkterna i samhället.

Du är fullt medveten om allt ovanstående och du begriper det mycket väl:
Brottsligheten minskar i Sverige och det går bättre för oss nu ekonomiskt än vad det någonsin gått förut, vi är ett många gånger rikare land än någonsin i historien och det går bättre för oss än våra grannländer.

Skrivet av Larsioni:

Som jag sa, att den Engelska sjukvården (NHS) anses vara bäst och håller första platsen betyder inte att den är bra, bara att andras är sämre.
Att våran ekonomi är bättre än grannländerernsa betyder inte heller att den är bra, det betyder bara att deras är sämre.
Inte något konstigt resonemang alls.

Jag vågar nog påstå att hävda att tredje bästa sjukvården i västvärlden inte är bra sjukvård är ett synnerligen konstigt resonemang. Särskilt som att du hävdar att den bästa sjukvården inte ens är bra, var får man bra sjukvård då enligt dig? I Narnia?

I trådarna omd et här ämnet på Sweclockers så har Åkessoniterna ständigt hävdat att de vågar se sanningen i vitögat, det måste anses vara en åsikt utan verklighetsförankring idag. Sverige är inte ett fattigt land, tvärtom vi är rikare än vad vi någonsin varit. Vi är rikare än våra grannländer med lägre invandring. Vår brottslighet sjunker, du löper större risk att bli mördad i Finland än i Sverige. Finland som trots sina höga skolresultat har haft nolltillväxt i fem år, ett land som trots sina höga skolresultat inte kan anställa välutbildade ungdomar.

Det är dags att acceptera sanningen, sanningen om ett Sverige som ett bra land, ett land med bättre ekonomi än grannländerna, ett säkrare land. Att rösta på Åkesson har inget med fakta eller verkligheten att göra, det är att låta sig styras av känslor.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nu är du fel ute, DÖ förhindrar ju att den budget med mest stöd går igenom, sen att det inte passar sittande regering är en helt annan sak.

DÖ förhindrar att en regering oavsett färg tvingas administrera det andra blockets budget. På vilket sätt är det sämre än att totalt dödläge?

Citat:

Det är väl just så demokrati fungerar och är tänkt att fungera.
Skall man titta på % så undrar jag i så fall hur du motiverar både V's och MP's makt, dom har ju ännu lägre % del av rösterna.

Jag tror inte att du förstår vad du skriver. V och mp får sitt inflytande genom samarbete. Inget fel i det. Precis som minimala kd och fp fick det i alliansen. SD vill man inte samarbeta med eftersom de lägger saboterande ultimatum i parlamentet. Inget fel att de lämnas utanför trots att 13 puckade procent har röstat på dem. De är dessutom populister vilket är ett ytterligare skäl att hålla dem på armlängds avstånd. Inget politiskt system mår bra av populism.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det fungerar med att partier med program som är så olika som M och S skulle kunna gå ihop. För att göra det mer konkret: tänk er att V och SD skulle styra tillsammans. Även om man valt att kompromisserna hade det blivit bråk och oenigheter väldigt ofta.

När jag ser S budget uppfattar jag den mest som socialdemokratisk. Och om jag får fråga, har verkligen de andra ministrarna utöver Stats-, Finans- och Utrikes-ministern någon verklig stor makt?

Jag tror inte att det kommer bli kaos eftersom DÖ fortfarande lär följas sålänge Alliansen inte går gemensamt ihop, vilket faktiskt inte är omöjligt då Kinberg Batra är mer SD vänlig än Reinfeldt någonsin var.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

Eftersom det verkar finnas en del här som tror att Sverigedemokraterna är bra för Sverige så tänkte jag informera om att det är ett populistiskt parti.
Vad är det?

Precis som en duktig säljare så gör man det enkelt för mottagaren. En komplicerad verklighet omvandlas först till ett enkelt problem. Därtill kommer man med en enkel lösning.
Detta gör man för egen vinning - enbart. Glöm att det skulle handla om välvilja för Sverige. Sen om det är för status, pengar eller nån sjuk njutning, kan jag inte svara på.

Sverigedemokraterna är ett en-fråge-parti precis som Piratpartiet och Miljöpartiet. Det är i sig ganska löjligt att ha ett helt parti bara för en fråga, men ibland kanske nödvändigt. Jag tycker att sådana krafter kan ha en plats i politiken då parlamentet fungerar som det ska. Men alla inser förhoppningsvis att ett Miljöparti med egen majoritet skulle vara katastrofalt.

Skillnaden på dessa en-fråge-partier är dock att några har en ideologisk grund som i värsta fall är god mot människor och ont mot ekonomin. Medan andra har en grund i att i bästa fall vara ond mot människor och god mot ekonomin.

Piratpartiet var/är ett gott en-fråge-parti som stod upp för att de var just ett en-fråge-parti och inte försökte ragga hjärndöda väljare genom att låtsas höja pensioner och sänka bensinpris. Det hade varit populistiskt. Och populistisk politik är ett hån mot alla som jobbar häcken av sig för att förbättra Sverige genom ett långsiktigt, gediget, seriöst politiskt arbete, inte minst ute i kommunerna.

Sen tycker jag att all politik "vi" får se under prime time television är just populistisk och/eller sensationalistisk. Och alla har inte tid att glo på riksdagen varje dag för att se det riktiga arbetet. Så jag förstår absolut hur och varför det allmänna missnöjet mot politiker sprider sig. Men det behövs inte mycket för att se att Sverigedemokraterna inte har några svar i det riktiga arbetet. Kolla själva! För dem spelar det ingen roll att konstitutionsutskottet ska fråga finansministern om vad Nuon-affären har kostat. SD landar i att begränsa invandringen och hjälpa flyktingar i närområdet. Och då sitter resten och tittar frågande på varann en stund. Sen går de vidare med arbetet. Rinse and repeat.

Nångång får det vara nog med det här att Riksdagsvalet nästan är likställt med Mello eller Idol. Det handlar inte om underhållning och att gilla en underdog. Det är inte bara en stor show vart fjärde år. Det är på riktigt för f#$, varje dag!

Jag tror många har missat att förstå hur politiken faktiskt påverkar dem "i deras vardag" (klyschigt men sant). Framförallt den nära politiken i kommunen. Men även riksdagen. Och EU.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Fast vi har inte en nämnvärt högre arbetslöshet om vi istället ser till sysselsättningsgraden. Bostadsbristen är mäkta överdriven och de Svenska boendekostnaderna börjar först nu närma sig vad som gäller i övriga länder. Faktum är att på de flesta orter I Sverige inklusive storstadsregionerna så är det fortfarande så att man kan köpa sig en bostadsrätt till betydligt lägre kostnad än vad nyproduktion går på, än mindre vad de nyproducerade kostar.
Skolan? Det verkar tydligen gå så pass bra för oss trots detta att vår ekonomi växer emedan Finland med sina höga resultat har en ekonomi som står stilla eller rent utav krymper.

Det är synd att du blandar ihop anmälda brott med begångna brott och en attityd undersökning med faktisk brott utsatthet, jag har föreslagit att ni ska använda er av de källor som används forskare för att studera hur brottsutvecklingen ser ut I Sverige, men det har ni inte gjort.
Och det beror på att brottsligheten minskar i Sverige det vet du också Valiumballong och du vet att dina källor inte har med saken att göra.

Du begriper också att du inte kan argumentera kontrafaktiskt, det är därför vi ska jämföra oss med andra länder för att se vad alternativet hade varit. Att bara hävda att tar man bort ditten så får man mer av datten är varken trovärdigt eller rationellt.

Du vet också att arbetskraftsinvandring från andra europeiska länder förutsätter att dessa personer har jobb inom tre månader, även om inte invandrare får jobben så ökar ändå anställningsgraden och därmed skatteintäkterna i samhället.

Brottsligheten minskar i Sverige och det går bättre för oss nu ekonomiskt än vad det någonsin gått förut, vi är ett många gånger rikare land än någonsin i historien och det går bättre för oss än våra grannländer.

Jag vågar nog påstå att hävda att tredje bästa sjukvården i västvärlden inte är bra sjukvård är ett synnerligen konstigt resonemang. Särskilt som att du hävdar att den bästa sjukvården inte ens är bra, var får man bra sjukvård då enligt dig? I Narnia?

I trådarna omd et här ämnet på Sweclockers så har Åkessoniterna ständigt hävdat att de vågar se sanningen i vitögat, det måste anses vara en åsikt utan verklighetsförankring idag. Sverige är inte ett fattigt land, tvärtom vi är rikare än vad vi någonsin varit. Vi är rikare än våra grannländer med lägre invandring. Vår brottslighet sjunker, du löper större risk att bli mördad i Finland än i Sverige. Finland som trots sina höga skolresultat har haft nolltillväxt i fem år, ett land som trots sina höga skolresultat inte kan anställa välutbildade ungdomar.

Det är dags att acceptera sanningen, sanningen om ett Sverige som ett bra land, ett land med bättre ekonomi än grannländerna, ett säkrare land. Att rösta på Åkesson har inget med fakta eller verkligheten att göra, det är att låta sig styras av känslor.

Jag applåderar ditt inlägg. Vi måste börja inse hur fantastiskt land detta är, och sluta lyssna på politiker i oppositioner. Dessa vill överdriva Sveriges dåliga sidor, och gärna stärka dem genom att vinklat visa hur det är i grannländerna - så mycket bättre.

Min granne är från Norge. Han har bott i Norge nästan hela sitt liv men sedan några år tillbaka har han bott här o Sverige med sin familj, och är etablerad här permanent. Han berättade för mig att trots att Norge är så mycket rikare är Sverige ett betydligt bättre land på det mesta. Det är mer välskött på nästan alla aspekter.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Konstigt att inte Arnstad har nämnts i tråden som den auktoritet han ändå är.

Fattar inte varför folk och regeringen litar på Arnstad, han är verkligen en pajas. Speciellt efter debatten mellan sverige och danmark.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Orici:

Fattar inte varför folk och regeringen litar på Arnstad, han är verkligen en pajas. Speciellt efter debatten mellan sverige och danmark.

Nej det kan man verkligen fråga sig, han verkar inte frisk i mina ögon.

Bra inlägg @Igelkott, tackar jag för.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nej det där stämmer som sagt inte: En överväldigande majoritet av Svenska folket röstade inte på Åkesson och än fler röstade på partier som lovade att inte sammarbeta med Åkesson i och med att Alliansens medlemspartier lovade i sina valmanifest att inte samarbeta med Åkesson och då kan de heller inte all ärlighets samarbeta med Åkesson utan att bryta mot sina vallöften och det förtroende som väljarna gett dem.

Direktdemokrati innebär nog snarare pensionärsvälde eftersom de är de enda som har tid att engagera sig. Visst kan en Gerontokrati vara spännande men det är knappast förenligt med uttrycket "Det mest demokratiska".

Som flera andra sagt så måste man inte samarbeta med SD för att undgå DÖ. Det finns flera alternativ där blocken samarbetar, andra där man använder SD som passivt stöd utan att de får inflytande (ex tror jag SD har mycket svårt att rösta på rödgröna budgeten nu).

Skrivet av Beginner:

Hur hade det låtit om det varit tvärtom? Att S hade "lämnat DÖ"? Snacka om svekdebatt det hade blivit.

Fattar inte. KD sviker överenskommelse och genast hoppar övriga högerpartier av medans SD genast pratar om nyval och enda jag hör är att det är S som har ansvar. Inte ett ord om svek att hoppa av en överenskommelse som dessutom kom som initiativ från KD!

Tvärtom nu som sagt. Borgarna styr och S lämnar DÖ, hur hade det låtit då?

Nästan så jag hoppas att S utlyser nyval. Något som borgarna inte skulle vara beredda på. Låt SD styra i fyra år med borgarna som stöd så får vi se sen....................

Första tiden med S så har de fått regera med "blå budget" tack vare SD. Nu först när S kan få styra då hoppar borgarna av. Snyggt, not!

KD har inte svikit någon överenskommelse, det är några få i partitopparna som ingick DÖ. KD på sitt riksting visade enbart att partiet som sådant inte godkänner den överenskommelsen. De som sitter i riksdagen har inte ingått DÖ och är därmed inte bundna av den och kan därmed inte bryta den, då den ingåtts av några få.

Skrivet av Mushkot:

Själva DÖ, att denna nu är förkastad kommer detta år inte att förändra ett dugg, såvida inte alliansen går ihop och gemensamt röstar på exempelvis Ms budget och där får med sig SD. Väljer Alliansen att lägga en gemensam budget nästa år, blir läget däremot problematiskt.

Det många skrivit här, att DÖ skulle vara odemokratisk, stämmer inte alls. Det är helt enkelt en överenskommelse gjord så att den största minoriteten ska kunna regera, vilket är nödvändigt när SD bestämt sig för att praxis bara ska gälla när de gynnar dem. Alternativet var att bryta upp blockpolitiken, vilket inget av allianspartierna var beredda att göra.

Flera andra har redan pekat på några aspekter. DÖ bestämdes inte av riksdagen men innebar att de som sitter i riksdagen skulle rösta på ett visst sätt. Det är odemokratiskt då riksdagsledamöterna är satta där för att representera folket och inte partiledningarna.

Skrivet av Xaid:

Man var tvungen att slopa DÖ eftersom folk är inte-så-smarta och krävde det (Missnöjet visades genom att alla partier förutom SD - det enda partiet mot DÖ, började tappa rejält med väljare, framförallt på högersidan).

Varför jag kallar er som är emot DÖ för inte-så-smarta är för att ni ej förstår att det egentligen inte finns en annan lösning än att låta den budgeten med mest stöd styra. Det är ju antingen det eller ingen budget som styr...?

Om det blir nyval lär väl SD växa och de andra partier (Förutom V) att tappa. Men vad för skillnad kommer det göra? Det vore självmord för vänstern att gå med SDs krav, och jag tror även att högern hade tappat väldigt många väljare om de går med SD.

Ni kallar DÖ för odemokratiskt. Min fråga är hur är det demokratiskt att 15-20% av Sveriges röstare ska få ha så mycket makt då (Som man egentligen har genom en vågmästarroll)? (SD).

Förresten, jag röstade på Moderaterna.

Oavsett DÖ eller ej så kommer alltid en budget att gå igenom. Förra året gick alliansens budget igenom. Varför skulle det vara sämre med en alliansbudget än en kraftigt vänsterinspirerad budget (om man ser från ditt moderatperspektiv)?
DÖ var inte enda alternativet, det fanns andra alternativ.

Skrivet av Xaid:

Gör man det lär frågan förmodligen hettas upp mer. SD kommer fortsätta säga att de andra partierna är villiga att ge upp sina viktigaste frågor för att utesluta 15% av Sveriges väljare. SD kommer återigen ses som det enda oppositionspartiet som alla vänder sig till pga missnöje.

Det är inte omöjligt att det blir ett samarbete över blocken. Men förmodligen lär DÖ fortfarande att hållas i praxis genom att alliansen inte presenterar en gemensam budget utan att partierna istället röstar på sina egna budgetar och sedan lägger ner sina röster. Då spelar det ingen roll om SD röstar på något av alliansens budgetar, och det spelar ingen roll heller om de röstar emot vänsterns budget.

Jag röstar för Moderaterna, och emot kaos. Det är bättre att Vänstern styr än att kaoset fortsätter.

Jag har inte mer kunskap inom Svensk politik än det jag lärde mig på gymnasiet och det jag har läst på olika sidor. Men jag antar att den bästa lösningen är egentligen att reformera politiken i Sverige?

(Jag ber om ursäkt för att jag kallade folk som är emot DÖ för icke-smarta.)

Jag väljer hellre "kaos" (eller lite mer långsammare politik) än en vänsterstyrd regering och budget.

Skrivet av JesperT:

Mja, lite överraskande att KD bara sviker en överrenskommelse sådär lätt. Det ökar ju inte direkt deras trovärdighet. Sedan kan man ju ha åsikter om DÖ överhuvudtaget var ett vettig ide', tror inte det var bra för någon egentligen.

Det enda stabila regeringsalternativet vore en bred koalition mellan S, M och kanske ett par andra partier, om man nu inte börjar samarbeta med SD, vilket verkar rätt uteslutet.

Jo, det ökar visst deras trovärdighet. Det pekar på att partitopparna inte har mandat att köra över partiet som helhet. DÖ ingicks i tysthet av partitopparna och inte av partierna eller riksdagsledamöterna.

Skrivet av Xaid:

Decemberöverenskommelsen
- Man kom överens om att släppa igenom den största budgeten både nu och inför nästa val.

Nä, man kom överens om att största blockkonstellation skulle få bestämma helt fritt. Alliansens budget hade störst stöd i och med att SD tyckte den var bättre än den rödgrönas.

Skrivet av guermantes:

Det var inte ens ett år sen och du har redan glömt vad som faktiskt ägde rum före DÖ? M och de övriga allianspartierna vägrade diskutera enskilt med s för att hålla ihop alliansen. I det läget blev dö den enda lösningen eftersom SD lekte sandlåda.

Demokrati är inte att man får som man vill. Demokrati är att du får lägga sin röst på vem du vill och parlamentarism är att den som får rösten sen får göra sitt bästa för att förvalta rösten. Är du inte nöjd med utfallet står det dig fritt att rösta på annat sätt nästa gång, men du kan inte komma gaffla om odemokratiskt när den du röstar på lägger om kurs som resultat av en ny spelplan (sd:s ultimatum) .

Som sagt : inte så smarta.

Som sagt, det var inte enda lösningen.

Skrivet av guermantes:

DÖ förhindrar att en regering oavsett färg tvingas administrera det andra blockets budget. På vilket sätt är det sämre än att totalt dödläge?

Jag tror inte att du förstår vad du skriver. V och mp får sitt inflytande genom samarbete. Inget fel i det. Precis som minimala kd och fp fick det i alliansen. SD vill man inte samarbeta med eftersom de lägger saboterande ultimatum i parlamentet. Inget fel att de lämnas utanför trots att 13 puckade procent har röstat på dem. De är dessutom populister vilket är ett ytterligare skäl att hålla dem på armlängds avstånd. Inget politiskt system mår bra av populism.

Jag föredrar dödläge än en direkt skadlig budget. En budget kommer alltid att släppas fram oavsett kaos och dödlägen.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Har inte sagt att det är bättre eller sämre, men det är demokratiskt.

Skrivet av guermantes:

Jo jag förstår mycket väl vad jag skriver, men jag tror inte du förstår vad jag menar.
Men vad du menar så förtjänar man inflytande/makt genom samarbete?
Jag trodde demokrati gick ut på att man fick det genom väljarstöd..

Jag tycker det är betydligt värre med regeringens (och alliansens) dagisfasoner och sandlådeagerande att inte våga ta samtal med ett parti som i dagsläget har över 20% i stöd av folket.
Även om man inte gillar deras politik måste man i ett demokratiskt samhälle ta samtalen och låta dom bevisa om deras politik håller eller inte.
Att försöka stänga ute någon fungerar inte, andra länder har försökt och där är motsvarande partier bland dom största nu och man för samtal med dom.
Frågan är bara när Sverige skall lära sig att demokrati innebär inte alltid att saker blir som man själv vill och önskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel:

Som flera andra sagt så måste man inte samarbeta med SD för att undgå DÖ. Det finns flera alternativ där blocken samarbetar, andra där man använder SD som passivt stöd utan att de får inflytande (ex tror jag SD har mycket svårt att rösta på rödgröna budgeten nu).

Visst finns det sätt att lösa situationen utan DÖ, att hoppas på fint väder och förlita sig på att Åkesson kravlöst ska stödja en är dock inte en lösning. Det är snarare pinsamt naiv optimism.

Visa signatur

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Jag vågar nog påstå att hävda att tredje bästa sjukvården i västvärlden inte är bra sjukvård är ett synnerligen konstigt resonemang.

Jag vågar nog påstå att du inte förstår context.

Vad avser Svensk sjukvård så har den stora problem idag, för att inte tala om England, som då håller första platsen.

Att automatisk säga att vi har en god ekonomi för att grannländerna har en sämre ekonomi säger inte speciellt mycket mer än att de har sämre ekonomi, inte att våran nödvändigtvis är bra.

Bäst sjukvård får du i USA, förutsatt att du kan betala för den. Hur sjuvården ser ut i Narnia kan jag inte svara på, var så länge sedan jag läste C.S. Lewis.

Kanske dags att släppa den här biten...

Permalänk
Inaktiv

"De flesta" är inte rillräckligt. Åtminstone inte om vi vill behålla den välfärd vi har. Definitivt inte om vi ska fortsätta med vår "kommer du hit så måste du vara flykting, välkommen!"-politik.

Vill du räkna på totala skatteintäkter om inrikes födda hade samma sysselsättningsgrad som utrikes födda? Det är inte en rolig historia.

Hur vida 'De flesta' är tillräckligt eller inte och i vilken grad det påverkar välfärden beror på vad kostnaden blir och hur stor del av kostnaden man täcker genom omfördelning av pengarna FRÅN välfärdsbudgeten, fördelar man inga pengar från välfärdsbudgeten blir påverkan = 0. Personligen har jag inget emot att hjälpa andra människor oberoende av deras härkomst, kultur eller religion men vi ska ställa samma krav på dom som på oss själva, ex att de ska följa lagar. Jag tycker också att vi måste bestämma hur mycket det får kosta på kort sikt och lång sikt, vid ett extrem läge kan det få kosta mer men under en begränsad tid. Det gäller väl att hitta en balans mellan hur mycket man tillåter att det svider i hjärtat kontra plånboken och den balans som har störst folkligt stöd. SD-tomtarna sprider ofta inställningen\påståendet att ökat flyktinghjälp\bistånd är identiskt lika med minskad välfärd vilket inte är sant.

fö. har vi tagit emot stora flyktingströmmar på kort tid förut utan ett det inneburit nån katastrof, en del av svenskarna & finnarna behöver studera sin historia.
"
Just nu i september 2015 kommer ungefär 3.000 flyktingar i veckan till Sverige. I september 1944 flydde lika många över gränsen varje dag. ”På torsdagsmorgonen kom ett tåg som hade 1 700 personer ombord och under eftermiddagen anlände ännu ett tåg med omkring 1.000”, skriver DN den 22 september.
"
www.dn.se/nyheter/sverige/dagen-da-sverige-tackade-ja-till-10...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Jag vågar nog påstå att du inte förstår Kontext.
Vad avser Svensk sjukvård så har den stora problem idag, för att inte tala om England, som då håller första platsen.
Att automatisk säga att vi har en god ekonomi för att grannländerna har en sämre ekonomi säger inte speciellt mycket mer än att de har sämre ekonomi, inte att våran nödvändigtvis är bra.
Bäst sjukvård får du i USA, förutsatt att du kan betala för den. Hur sjuvården ser ut i Narnia kan jag inte svara på, var så länge sedan jag läste C.S. Lewis.
Kanske dags att släppa den här biten...

FTFY (Kontext är fö. ett meningslöst begrepp, antingen så har något en verkan eller så har det inte det och har det en verkan så ska man klarlägga vad den är, det räcker inte att vifta med begreppen.)
Svensk sjukvård har enligt svensk sjukvård haft stora problem sedan urminnes tider, mig veterligen så har de flesta platsproblemen idag lösts och vi har alltjämt en betydligt bättre förmåga att bota och behandla sjukdomar och skador än vad vi hade för 10 år sedan. Det är också så att oavsett vad du själv tycker så har Sverige den tredje bästa sjukvården I världen enligt dina egna källor. Jag förstår fortfarande inte vad du är ute efter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Svensk sjukvård har enligt svensk sjukvård haft stora problem sedan urminnes tider, mig veterligen så har de flesta platsproblemen idag lösts och vi har alltjämt en betydligt bättre förmåga att bota och behandla sjukdomar och skador än vad vi hade för 10 år sedan. Det är också så att oavsett vad du själv tycker så har Sverige den tredje bästa sjukvården I världen enligt dina egna källor. Jag förstår fortfarande inte vad du är ute efter.

Det är inte min källa utan en källa jag hänvisade till och nej det gör du uppenbarligen inte, men det kommer snart gå upp ett ljus då du verkar ha förstått den ekonomiska biten nu. Jag föreslår att vi tillsvidare släpper den här biten och går vidare.

Ninja edit.
Kontext är inte ett meningslöst begrepp, dock så kan det var "meningslöst" att använda begreppet om läsaren inte förstår ordets betydelse, eller inte sätter det i sitt korrekta sammanhang.

Skrivet av Huzzbutt:

Det är din källa i och med att det är du som förlitar dig på den.

Inte alls, det var den källa jag hänvisade till. Viss skillnad, vore det min källa så hade innerbörden blivit något helt annat. Detta är bla det som journalister jobbar med, källor, sina egna källor många gånger.

Det är skillnad på hänvisade källor och egna källor, och det helt oavsett dina invändningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Det är inte min källa utan en källa jag hänvisade till och nej det gör du uppenbarligen inte, men det kommer snart gå upp ett ljus då du verkar ha förstått den ekonimska biten nu. Jag föreslår således att vi släpper detta tillsvidare och går vidare.

Det är din källa i och med att det är du som förlitar dig på den, oavsett dina invändningar. Den ekonomiska biten du löst hänvisar till är vodoo-ekonomi, även om sjukvården tillförs mer pengar så kommer den inte nödvändigtvis att bli bättre, dyrare magnetkameror eller titan-rullstolar kan nog antas ha marginella effekter och det är inte som så att det går runt en massa arbetslösa läkare och sjuksköterskor i Sverige som man inte har råd att anställa, snarare tvärtom med tanke på alla hyrläkare. Nej vad du är ute efter är fortfarande oklart, Du kanske tänker på South Park avsnittet där Cartman och Kyle upptäcker att man kan bota AIDS genom att injicera 400 000 dollar i blodomloppet?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

FTFY (Kontext är fö. ett meningslöst begrepp, antingen så har något en verkan eller så har det inte det och har det en verkan så ska man klarlägga vad den är, det räcker inte att vifta med begreppen.)

Att ha den bästa kan även innebära att ha den minst dåliga. Det vet du.
Sen kommer svensk sjukvård aldrig att bli tillräckligt bra enligt svensk sjukvård, det stämmer bra. Kommer ihåg budgetdiskussion vi hade, torde vara samma problemformulering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Att ha den bästa kan även innebära att ha den minst dåliga. Det vet du.
Sen kommer svensk sjukvård aldrig att bli tillräckligt bra enligt svensk sjukvård, det stämmer bra. Kommer ihåg budgetdiskussion vi hade, torde vara samma problemformulering.

Givetvis men jag förstår inte hur man kan använda det resonemanget på den Svenska sjukvården särskilt inte idag, när var senast du läste om sjukhussängar i korridor t ex? Vårdtiderna har kortats och det verkar begås färre och färre misstag. Den "minst dåliga" är för mig är exempelvis en Opel Kadett 78 när man väljer mellan den, en krockad Daihatsu och Hyundai Atos. Inte en sjukvård i världsklass.

Visst allt kan bli bättre, men att erkänna att något är bra är trots Jantelagen inte detsamma som att säga att det inte kan bli bättre.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte valt halvtomma glas men jag kan förstå att vissa väljer att göra det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Eftersom det verkar finnas en del här som tror att Sverigedemokraterna är bra för Sverige så tänkte jag informera om att det är ett populistiskt parti.
Vad är det?

Precis som en duktig säljare så gör man det enkelt för mottagaren. En komplicerad verklighet omvandlas först till ett enkelt problem. Därtill kommer man med en enkel lösning.
Detta gör man för egen vinning - enbart. Glöm att det skulle handla om välvilja för Sverige. Sen om det är för status, pengar eller nån sjuk njutning, kan jag inte svara på.

Sverigedemokraterna är ett en-fråge-parti precis som Piratpartiet och Miljöpartiet. Det är i sig ganska löjligt att ha ett helt parti bara för en fråga, men ibland kanske nödvändigt. Jag tycker att sådana krafter kan ha en plats i politiken då parlamentet fungerar som det ska. Men alla inser förhoppningsvis att ett Miljöparti med egen majoritet skulle vara katastrofalt.

Skillnaden på dessa en-fråge-partier är dock att några har en ideologisk grund som i värsta fall är god mot människor och ont mot ekonomin. Medan andra har en grund i att i bästa fall vara ond mot människor och god mot ekonomin.

Piratpartiet var/är ett gott en-fråge-parti som stod upp för att de var just ett en-fråge-parti och inte försökte ragga hjärndöda väljare genom att låtsas höja pensioner och sänka bensinpris. Det hade varit populistiskt. Och populistisk politik är ett hån mot alla som jobbar häcken av sig för att förbättra Sverige genom ett långsiktigt, gediget, seriöst politiskt arbete, inte minst ute i kommunerna.

Sen tycker jag att all politik "vi" får se under prime time television är just populistisk och/eller sensationalistisk. Och alla har inte tid att glo på riksdagen varje dag för att se det riktiga arbetet. Så jag förstår absolut hur och varför det allmänna missnöjet mot politiker sprider sig. Men det behövs inte mycket för att se att Sverigedemokraterna inte har några svar i det riktiga arbetet. Kolla själva! För dem spelar det ingen roll att konstitutionsutskottet ska fråga finansministern om vad Nuon-affären har kostat. SD landar i att begränsa invandringen och hjälpa flyktingar i närområdet. Och då sitter resten och tittar frågande på varann en stund. Sen går de vidare med arbetet. Rinse and repeat.

Nångång får det vara nog med det här att Riksdagsvalet nästan är likställt med Mello eller Idol. Det handlar inte om underhållning och att gilla en underdog. Det är inte bara en stor show vart fjärde år. Det är på riktigt för f#$, varje dag!

Jag tror många har missat att förstå hur politiken faktiskt påverkar dem "i deras vardag" (klyschigt men sant). Framförallt den nära politiken i kommunen. Men även riksdagen. Och EU.

/u/igelkotten?

Jag hoppas givetvis på nyval. Om inte nyval så ett blocköverskridande samarbete där MP och V exkluderas. Jag gillar inte SD som parti och skulle aldrig tänka mig att rösta på dom. Men i dagsläget är dom det enda partiet som har någon vettig flyktingpolitik. Hoppas verkligen att dom borgerliga partierna lägger om sin inställning i den frågan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel:

Det finns många olika alternativ som kan inträffa. Det kan leda till nyval. Det kan bli att riksdagen avsätter nuvarande regering och det bildas en ny, kanske en S-regering eller en alliansregering.
Om man ser till budgetomröstningen nu närmast så kan det ju bli så att när alla budgetar fallit förutom S och M så skulle alliansen + SD kunna rösta på M och då kan vad som helst hända. Dock skulle det vara att frångå nuvarande praxis att partierna röstar på sin egen budget. Dock kommer ju inte opinionen om att alliansen sitter i Stefans knä försvinna förrän alliansen röstar enhetligt och gör sitt bästa för att få igenom sin budget.

Det räcker att SD får tillräckligt så att SD+S eller SD+M blir större än 50 %. Då kommer allt hamna i en annan situation där det måste till andra förhandlingar än idag.

Man kan ju inte beskylla någon som inte varit med och skapat själva praxisen för att bryta den. SD hade gått till val med att genom taktik få så stort inflytande som möjligt. I riksdagen är man enligt lag fri att rösta som man vill och det var exakt det SD nyttjade. DÖ är visst kontroversiellt, det tillåter att ett minoritetsstyre kan bestämma helt utan hänsyn till de andra. Tidigare så var den som styrde i minoritet beroende av att inte lägga en allt för tokig budget för då skulle de få de andra emot sig. Det är en väldigt viktig skillnad som gör att det ena kan betraktas som demokratiskt medan det andra är att betrakta som odemokratiskt.

Du förutsätter att DÖ var enda alternativet, det var det inte. Man kan tycka vad man vill om SD men det är de som ingick DÖ som agerat tvärt emot vad väljarna vill.

Det blir spännande att se om DD lyckas komma in nånstans.

Direktdemokrati är det mest demokratiska där folket får bestämma istället för några enstaka politiker. Om man inte känner att man vill rösta i varje enskild fråga så kan man delegera sin röst, likt man gör idag, till nån annan som då innebär att man indirekt röstar som den. Håller man inte med sin delegat i en viss fråga kan man välja att rösta själv, till skillnad från idag där du får en massa åsikter från ett parti som du inte håller med om.
På vilket sätt skulle det inte vara förtroendeingivande att ett land styrs enligt vad folket vill?

Problemet är att inget parti vill bilda regering med SD och skulle SD mot all förmodad bli det största partiet så kommer de ändå inte kunna bilda regering om de nu inte får en egen majoritet. Detta pga. att andra partier kommer att göra exakt det SD gör nu.. försöker sätta käppar i hjulet konstant för dem.

Skrivet av Cooling23:

Hög arbetslöshet och hög bostadsbrist gäller fortfarande. Svenska skolan är sämst i Europa. De tar in mer invandrare än vad Sverige klarar. Det enda regeringen sysslar med nu är trixande med skatter.

Skolans problem beror på att politikerna inte haft en genomtänkt politik. Ta bara en titt på t.ex. Björklunds fixering vid betyg i lägre åldrarna TROTS att varken lärarna, riksförbundet eller ens diverse studier velat/visat att det gör någon skillnad. Sedan ska vi inte snacka om vad Sverige inte klarar av. Problemet är att det inte finns en plan... Man lägger enorma bördor på vissa kommuner medan andra inte ens behöver lyfta ett finger. Samtidigt finns det inte en plan på hur dessa ska integreras.. Sverige skulle teoretiskt klara av en hur stor invandring som helst så länge man har en bra ide hur man ska lösa denna men det har inte denna regering eller den tidigare haft. SD däremot har inte en susning utan de sitter och gnäller utan att leverera egna lösningar. De är ett klassiskt högerpopulistiskt missnöjesparti och missnöjespartier ska inte styra länder.. Men sent ska syndaren vakna och när väl SD dragit ned detta land i skiten så kommer de som röstat på dem vakna upp och gnälla ännu mer. Hög arbetslöshet? Det beror på vad du menar.. Sverige har en hyfsad sysselsättning inom de flesta områden... DÄREMOT har man en hög arbetslöshet av unga och detta beror dels. på att fler och fler går ur skolan utan fullvärdiga betyg men även pga. att företag hellre anställer ingen än unga och dessutom för att vissa unga vägrar ta vissa jobb.

Skrivet av Mushkot:

Ser att ingen skrivit något om att SDs taktik för att stoppa (ja, stoppa. det är deras mål, vilket de själva har erkänt) invandring inte skulle fungera.

Först och främst, den stora andelen som kommer hit är asylsökanden. Dessa är vi enligt internationell rätt tvungna att ta emot, har de asylskäl så ska de bli erbjudna asyl. Dublinförordningen säger att det europeiska land de kommer till först, är där de ska söka asyl. Dock är det i de flesta fallen mycket svårt att påvisa vilket detta land skulle vara, och då behandlas asylsanökan här.

Nu är det mycket snack om att stänga gränser. Detta är problematiskt av 2 skäl:
1. Logistiken. tar man Öresundsbron passerar i runda slängar 58000 människor där varje dag, enbart med tåg. Kommer inte ihåg statistik över hur många gummihjulsfordon som dessutom passerar dagligen, mer än att det var många. Kostnad för att bygga om infrastruktur, löner till kontrollanter samt påverkan på handel och ekonomi skulle uppgå till miljardbelopp, och detta är enbart EN gränspunkt.

2. Även om vi stänger gränsen så har folk fortfarande rätt att söka asyl vid gränsen, vilket alltså inte skulle förändra ett dugg.

Själva DÖ, att denna nu är förkastad kommer detta år inte att förändra ett dugg, såvida inte alliansen går ihop och gemensamt röstar på exempelvis Ms budget och där får med sig SD. Väljer Alliansen att lägga en gemensam budget nästa år, blir läget däremot problematiskt.

Det många skrivit här, att DÖ skulle vara odemokratisk, stämmer inte alls. Det är helt enkelt en överenskommelse gjord så att den största minoriteten ska kunna regera, vilket är nödvändigt när SD bestämt sig för att praxis bara ska gälla när de gynnar dem. Alternativet var att bryta upp blockpolitiken, vilket inget av allianspartierna var beredda att göra.

Nej. Man måste behandla deras ärende. Inte erbjuda dem asyl. Detta är två olika saker. Håller dock med att kalla DÖ för odemokratisk går inte eftersom det är som vilken annan överenskommelse mellan olika partier i en parlamentarisk demokrati som helst.

Skrivet av Snody:

Man ska passa sig för att kasta epitet på andra när man själv inte har speciellt mycket på fötterna. Sverige haft en lång tradition av minoritetsregeringar och tack vare att förmågan att kompromissa är starkt i det svenska kynnet har detta fungerat utmärkt. Minoritetsregeringar har tvingats hitta stöd och förhandla - precis så som en demokrati ska fungera.
Dessutom är det så att DÖ innebar att främst miljöpartiet men även vänsterpartiet med sina extrema hållningar i många frågor fick oproportionerligt stor makt. DÖ löste alltså inte på något sätt "vågmästarproblematiken". Sd är sannolikt det parti som är enklast att tillfredsställa - utgå från 2014 års invandring och minska den med 95% och de kommer tillåta i stort sett vilka tokerier som helst inom andra områden.

Det har sedan kommit fram till att SD ljugit om sina 95% utan att de snarare helt vill stänga gränserna.

Skrivet av MrM3:

Personligen hoppas jag på nyval. Tittar man på opinionsmätningar kommer vi då bli av med både KD och MP. Perfekt. Då spricker Alliansen och S kan börja regera på eget bevåg istället som man gjorde förut. Som S-väljare tycker jag att beslutet att bilda regering med MP var det största misstaget S gjort.

Alternativet hade varit att vara beroende av M i sakfrågor och hur hade du tänkt dig att väljarna hade tagit det? Eller alt. varit beroende av V.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

På tal om Finland... http://svenska.yle.fi/artikel/2015/05/12/finland-har-flest-mo...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

/u/igelkotten?

Jag hoppas givetvis på nyval. Om inte nyval så ett blocköverskridande samarbete där MP och V exkluderas. Jag gillar inte SD som parti och skulle aldrig tänka mig att rösta på dom. Men i dagsläget är dom det enda partiet som har någon vettig flyktingpolitik. Hoppas verkligen att dom borgerliga partierna lägger om sin inställning i den frågan.

Hehe. Nej det är inte jag som är Igelkotten på reddit.

Nu riktar det här sig inte till dig. Men SD:s flyktingpolitik vill både ha och äta kakan. Den kanske låter vettig men är orealistisk.

Om man har asylrätt så har man. Det har SD påstått sig också tycka. SD vill ändå sätta en siffra på max-antal.
De påstår sig inte heller ha något emot arbetskraftsinvandring. Men ideologiskt vill SD inte ha någon sådan.
De kanske har förslag på förändring av anhöriginvandring och förslag på åtgärder för integration. Men det har övriga partier också, vilka till skillnad från SD har utgångpunkt i verkligheten där allting är sammanflätat till en svårnavigerad terräng. Där erfarna bush-men går balansgång, trotsar naturen och slåss med vilda rovdjur. SD's lösning är att nuka hela skiten.

SD är framgångsrika på att måla upp problemen. Det betyder inte automatiskt att de är bäst på att lösa dem.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasies:

/u/igelkotten?

Du behöver inte gräva djupt för att inse att SD invandringspolitik inte är "vettig". Den har en fasad som kan eventuellt ses som det men går man förbi den så ser man all det ruttna virke som ligger och ruttnar i luften. Att falla för deras "Hjälpa på plats" när UNCHR själv går ut och förnekar detta är ju inte direkt produktivt. Sedan ska vi inte snacka om vad deras påtänkta justitieminister Kent Ekeroth sitter och lägger fram för motioner. Att kräva att invandrare ska ha samma skyldigheter och friheter som vilken annan medborgare är bara logiskt däremot så sitter Ekeroth och för fram att invandrare ska få en särlagstiftning. Och det om något är varken demokratiskt eller ens i närheten av försvarbart. SD har inte en vettig invandringspolitik. Den håller inte ens ekonomiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

fö. har vi tagit emot stora flyktingströmmar på kort tid förut utan ett det inneburit nån katastrof, en del av svenskarna & finnarna behöver studera sin historia.
"
Just nu i september 2015 kommer ungefär 3.000 flyktingar i veckan till Sverige. I september 1944 flydde lika många över gränsen varje dag. ”På torsdagsmorgonen kom ett tåg som hade 1 700 personer ombord och under eftermiddagen anlände ännu ett tåg med omkring 1.000”, skriver DN den 22 september.
"
www.dn.se/nyheter/sverige/dagen-da-sverige-tackade-ja-till-10...

Hur såg välfärdssverige ut 1944 i jämförelse med 2015? Sedan kan vi konstatera att flyktingströmmarna i slutet på andra världskriget var övergående, men som det ser ut nu är så inte fallet - det här kommer vara normalläget under lång tid framöver om vi inte gör något åt förd politik.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du behöver inte gräva djupt för att inse att SD invandringspolitik inte är "vettig". Den har en fasad som kan eventuellt ses som det men går man förbi den så ser man all det ruttna virke som ligger och ruttnar i luften. Att falla för deras "Hjälpa på plats" när UNCHR själv går ut och förnekar detta är ju inte direkt produktivt. Sedan ska vi inte snacka om vad deras påtänkta justitieminister Kent Ekeroth sitter och lägger fram för motioner. Att kräva att invandrare ska ha samma skyldigheter och friheter som vilken annan medborgare är bara logiskt däremot så sitter Ekeroth och för fram att invandrare ska få en särlagstiftning. Och det om något är varken demokratiskt eller ens i närheten av försvarbart. SD har inte en vettig invandringspolitik. Den håller inte ens ekonomiskt.

Man behöver inte sätta sig in ordentligt i varken politik eller ekonomi för att inse vilket otroligt skämt SD är, oavsett vad man själv tycker om invandring. En SD-budget hade försatt Sverige i konkurs inom ett år.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Hur såg välfärdssverige ut 1944 i jämförelse med 2015? Sedan kan vi konstatera att flyktingströmmarna i slutet på andra världskriget var övergående, men som det ser ut nu är så inte fallet - det här kommer vara normalläget under lång tid framöver om vi inte gör något åt förd politik.

Välfärdssverige på 40-talet är inget att tala om, Välfärdssverige sedan 70-talet har emellertid blivit bättre och bättre allt med flyktingströmmarna kommit och gått.
Du vet förövrigt själv att det inte är riktigt att säga att flyktingströmmarna idag inte är övergående, när andra världskriget tog slut så vidtog inga krig i Europa men så har fallet varit i mellanöstern alltsedan USA invasion av Afghanistan där har det rått kring och elände allt sedan dess.

Vi vet dock att flyktingströmmarna minskade under 80-talet, efter inbördeskriget i Libanon och proxy-krigen i Sydamerika. Vi vet också att flyktingströmmarna minskade och var låga mellan Jugoslavien krigens slut och USA invasion av Afghanistan, även du vet detta. Vad du inte vet eller ska påstå dig veta är hur framtiden ser ut, särskilt som det du påstår inte är mer än extrapolation som står i motsats till vad som är rent matematiskt möjligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Välfärdssverige på 40-talet är inget att tala om, Välfärdssverige sedan 70-talet har emellertid blivit bättre och bättre allt med flyktingströmmarna kommit och gått.
Du vet förövrigt själv att det inte är riktigt att säga att flyktingströmmarna idag inte är övergående, när andra världskriget tog slut så vidtog inga krig i Europa men så har fallet varit i mellanöstern alltsedan USA invasion av Afghanistan där har det rått kring och elände allt sedan dess.

Vi vet dock att flyktingströmmarna minskade under 80-talet, efter inbördeskriget i Libanon och proxy-krigen i Sydamerika. Vi vet också att flyktingströmmarna minskade och var låga mellan Jugoslavien krigens slut och USA invasion av Afghanistan, även du vet detta. Vad du inte vet eller ska påstå dig veta är hur framtiden ser ut, särskilt som det du påstår inte är mer än extrapolation som står i motsats till vad som är rent matematiskt möjligt.

Jämför siffrorna från 2001 fram till nu och säg igen att det är krig som är anledningen till att det ser ut som det gör idag. Det var krig i Irak och Afghanistan samtidigt, vi var ändå inte uppe i de volymer vi ser idag. Det finns väldigt lite - om något - annat än hårdare regler i Sverige som kommer minska antalet invandrare som väljer att ta sig hit.

Det är heller inte så att invandrarna stannar i första bästa säkra land och söker asyl där, de förflyttar sig till Sverige och Tyskland där reglerna och bidragen är mest generösa. Vi kan definitivt påverka hur och vart strömmarna går.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag tror tråden har spårat ut lite
Fortfarande intressant diskussion dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

237 kommentarer på mindre än ett dygn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Folk som kommer med fakta och bra källor mot folk som kört huvudet i sanden och ältar samma mantra om och om igen.
Tråden har dock bjudit på en hel del facepalms och léenden, synd bara att ett fåtal personer står för 50% av tråden och drar copy/paste på deras smörja som är 99,9% intetsägande.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb