VHS till DVD. Några frågor!

Permalänk

VHS till DVD. Några frågor!

Hej!

Håller på att spela över VHS-band till datorn och är precis klar med efterbehandlingen i VirtualDub.

Jag har spelat in i upplösningen 720x576 (UYVY 4:4:2) med HuffYUV codec, sedan har jag croppat lite och ändrat upplösning till 704x576 samt lagt på lite brusreduceringsfilter samt livat upp färgerna lite.

Filmen är 4 timmar och tanken är att få plats med allt på en DVD-skiva (8,5 GB). Jag har använt följande hemsida för att räkna ut vilken video bitrate jag behöver:
http://dvd-hq.info/bitrate_calculator.php, och får följande resultat:
http://postimg.org/image/7geiim6wx/

Genom att använda VirtualDubs frameserver är tanken att jag med TMPGEnc ska encoeda allt till MPEG-2 och ljudet till MP3 (lame MP3 codec).

1. Ska jag ändra upplösning till ½ D1, alltså 352x576 eller ska jag behålla 704x576 (dvs blir 704x576 bra för den bitrate jag har valt)?
2. Vad är GOP-struktur? Ska jag ta de värdena som föreslagits ovan eller ska jag ta andra värden? TMPGEnc defaultar till I: 1, P: 5 och B:2.
Jag har flera band som ska spelas över, ca 16 stycken. Alla är VHS-band (förutom några som är VHS-C, har kasettadptapter till de banden).
3. Är det värt att investera i en S-VHS spelare och TBC? Hur stor blir skillnaden?

Det enda kommersiella alternativet som verkar vettiga är BGA video då verkar ha sjysst utrusning, men de tar 400 kr band :s

@ronnylov: Jag taggar dig då jag har sett dig på andra forum samt på Sweclockers i dessa sammanhang

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kangarooster:

Hej!

Håller på att spela över VHS-band till datorn och är precis klar med efterbehandlingen i VirtualDub.

Jag har spelat in i upplösningen 720x576 (UYVY 4:4:2) med HuffYUV codec, sedan har jag croppat lite och ändrat upplösning till 704x576 samt lagt på lite brusreduceringsfilter samt livat upp färgerna lite.

Filmen är 4 timmar och tanken är att få plats med allt på en DVD-skiva (8,5 GB). Jag har använt följande hemsida för att räkna ut vilken video bitrate jag behöver:

Genom att använda VirtualDubs frameserver är tanken att jag med TMPGEnc ska encoeda allt till MPEG-2 och ljudet till MP3 (lame MP3 codec).

1. Ska jag ändra upplösning till ½ D1, alltså 352x576 eller ska jag behålla 704x576 (dvs blir 704x576 bra för den bitrate jag har valt)?
2. Vad är GOP-struktur? Ska jag ta de värdena som föreslagits ovan eller ska jag ta andra värden? TMPGEnc defaultar till I: 1, P: 5 och B:2.
Jag har flera band som ska spelas över, ca 16 stycken. Alla är VHS-band (förutom några som är VHS-C, har kasettadptapter till de banden).
3. Är det värt att investera i en S-VHS spelare och TBC? Hur stor blir skillnaden?

Det enda kommersiella alternativet som verkar vettiga är BGA video då verkar ha sjysst utrusning, men de tar 400 kr band :s

@ronnylov: Jag taggar dig då jag har sett dig på andra forum samt på Sweclockers i dessa sammanhang

Jag har en sån här funkar bra.
Kanske går och hitta på blocket.

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=lg+vhs+dvd&imgrc=QQwQcPIV...

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Hej!

1) Jag skulle nog i första hand testa 704x576 då jag tror bitraten kan räcka. Men testa båda alternativen och välj det som ser bäst ut. Risken är att 352x576 ser pixligt ut på dagens högupplösta skärmar (på en gammal tjock-tv märktes det inte lika mycket). Å andra sidan kan 4 Mbit/s vara i minsta laget om det är typ handhållna videokamerafilmer, inspelade sportsändningar och liknande. "Biofilmer" är mindre krävande. Teoretiskt ska 352x576 räcka för VHS upplösning men jag tycker ändå 704x576 blir bättre om bitraten är tillräckligt hög. I det här fallet är det ett gränsfall så testa dig fram. Annars kanske du kan dela upp banden på två skivor? Med två timmar per skiva behöver du inte kompromissa med kvaliteten om du kör dual layer DVD.

2) Default GOP bör fungera bra. Längesedan jag använde TMPGEnc. Kortfattat ger en längre GOP bättre kvalitet vid lägre bitrate och det blir sällan bättre att försöka trixa med detta. DVD-specen har max GOP på 15 bilder för PAL, vilket är default så det blir liksom inte bättre.

Ett alternativ till TMPGEnc att kolla på är att köra via avisynth till HC Encoder. http://hank315.nl/
Har för mig TMPGEnc var ganska kass encoder i jämförelse.

3) Bör inte bli jättestor skillnad med vanliga VHS-band. Däremot kan en TBC göra bilden stabilare men det är inte alltid det behövs. Har själv en JVC HR-S7700 och ibland blir det bättre med TBC på och ibland bättre med den avstängd.

Anlitade Uppsala Bildteknik för att scanna smalfilmer och det blev OK. Men de tar 85 kr per halvtimme ser jag. Tror nog du kan fixa det själv.

Ett tips kan vara att använda videokamera med analog till diital pass-through. Upptäckte att jag hade det på min gamla Canon HV-20 och kunde då koppla analog videosignal till kameran och spara det digitalt i DV-format till datorn via firewire. En annan metod är en gammal analog DVD-inspelare (alltså efterträdaren till VHS-bandspelaren där man kunde spela in på DVD-skivor). Då kan man koppla videobandspelaren till analog videoingång på DVD-inspelaren, bränna till DVD och sedan "rippa" de egeninspelade skivorna till datorn med datorns DVD-läsare.

Kanske skulle försöka uppdatera min gamla hemsida någon gång. Har ju gjort embryo till någon sorts guide där.
http://ronnylov.se/
Men tyvärr börjar väl mina kunskaper falla i glömska litegrann.

Permalänk

Tack för svar!

1. Jag gör nog som du säger, bättre att vara på den säkra sidan och göra två kopior istället.
Angående HC Encoder: Har gjort all post-processing i VD, men jag löste det genom att läsa in frameserver-AVI-filen från VD till avisynth och sedan läsa in den filen till HC Encoder
Dock verkar det programmet endast hantera bild, hur får jag ljud "instoppat", gärna komprimerat till mp3 eller ac3?

3. Problemet är att det flimmrar en hel del (nästan så att man får huvudvärk). Fördel med SVHS-spelare är ju att de har inbyggd TBC (har dock läst att man bör ha en extern också för att få bättre signal), dock är de ganska dyra och svåra att få tag på.

Bifogar en bild på vad jag menar med flimmer. Tog ett screenshot medan jag spelade upp filmen (alltså den HuffYUV komprimerade). Notera att träet har en annan färg över strecket. När jag bläddrar mellan frames i VirtualDub så blir det, ca var 3:e till 10:e frame, som en box med den färgen som läggre sig som en hinna över bilden. Den täcker hela ytan horisontellt, men höjden från kanske 10 % till ibland 100 % av den total höjden. Oftast hamnar boxen i den övre hälften av bilden.

Jag vill gärna ha lossless-komprimerade orginal utifall att jag skulle vilja komprimera om/ändra något i framtiden. Vet inte om företag som te.x. Uppsala Bildteknik/BGA kan tillhandahålla sådana kopior eller om de komprimerar till destruktiva format "on-the-fly". Jag har c:a 30 timmar film, så det kanske blir billigare att köpa egen utrustning med tanke på att man sedan kan sälja igen.

Permalänk
Medlem

1) Ljudet kan du extrahera från VirtualDub (save wav eller liknande) och sedan komprimera ljudfilen till önskat format (för DVD är det MP2, AC3 eller WAV som gäller, 48 kHz sampling). Du kan söka på videohelp.com efter diverse program. Själv kör jag Linux numera och där är mitt universalverktyg ffmpeg och detta finns även till windows. När du komprimerat ljudet till exempelvis MP2 med exempelvis 256 Mbit/s bitrate så kan du multiplexa den komprimerade videofilen från HCEnc till MPG-format. Tror TMPGEnc har multiplex-funktioner (alltså ta in färdigkomprimerad video och ljud och baka ihop i MPG) och det programmet har du ju redan. Eller så kanske ditt DVD authoring program har möjlighet att importera videospår och ljudspår separat så att du inte behöver multiplexa först? Vet inte hur mycket detaljer jag behöver gå in på men principen är alltså att koda ljud och videospåren separat och sedan efteråt multiplexa dessa till önskat format.

3) Tänkte på det här med flimmer, har du koll på tekniken med interlacing? En TV kan spela upp interlaced video med flyt (särskilt gamla tjock-tv) medan en dator kan göra så att det blir horisontella streck om uppspelaren inte har deinterlacing eller så kan det bli hackigt om uppspelarens deinterlacing är dålig. Field order har också betydelse och det är ditt capturekort som avgör om det ska vara "top field first" eller "bottom field first". Oftast är det top field first som gäller förutom ett undantag och det är DV video från digitala videokameror som har bottom field first. Är din originalvideo interlaced (från videokamera) så är det bäst att behålla interlacingen hela vägen även på din DVD. En DVD-spelare fixar att spela upp interlaced. Är det däremot filmer du har på videoband (alltså filmat med filmkamera) blir det bättre att koda det progressivt.

Kan vara värt att testa några olika videobandspelare eftersom de kan ge lite skillnader i hur bra de trackar mot ett visst band. Även om du inte hittar en SVHS med TBC kan det ändå vara lönt med en SVHS på grund av att man kan få ut separerad färgsignal via S-VIDEO utgången istället för kompositvideo och då kan det bli något bättre just med färgerna. För några år sedan gick det att hitta hyfsade videobandspelare på tyska ebay men nu har jag inte kollat efter detta på ett tag. Men vanliga VHS-bandare hittar man väl nästan gratis på loppisar och liknande så köp in några stycken och testa lite. Jag tror videobandspelaren är det som har störst betydelse i sammanhanget (skit in skit ut heter det ju) så jag tycker det kan vara värt att försöka hitta en som är riktigt bra. Behöver inte vara någon dyr, kanske kan en knappt använd billigare modell vara bättre än någon High-End som är väldigt sliten.

Det kan även vara värt att testa olika capture-hårdvaror. Även här kan det löna sig med S-VIDEO ingång på capturekortet så att man får separerad färgsignal och luminans-signal hela vägen från en SVHS spelare. Dessutom kan olika capturekort vara olika bra på att synka halvtaskiga videosignaler så det kan vara lite labbande att hitta en bra kombination.

Sedan kan det vara så att hur man än försöker blir det inte bra och då kanske det bara är så att videobandet inte har bättre kvalitet än så. Informationen kanske redan har gått förlorad så den inte kan återskapas fult ut längre. Men en enkel test för detta är väl att koppla videobandspelaren direkt till en TV och se hur det ser ut och om detta inte blir bra med någon kombination av videbandspelare och TV-apparat så är det nog kört. Men går det att få det bra i denna test så bör man kunna fixa det även vid en capture. Å andra sidan finns det alltid risk att bandet förstörs vid uppspelning så man bör nog försöka göra capture i första försöket av uppspelning av bandet.

Själv använder jag ett gammalt Terratec Cinergy 400 analogt TV-kort baserat på Philips 7134 kretsar. Tyvärr blev drivrutinerna i windows kassa vid övergången från XP till Windows 7 (windows 10 har jag inte testat alls med analog videocapture). särskilt ljudet tyckte jag blev struligt men det beror väl på hårdvaran antar jag. Men min gamla hårdvara funkar bra i Linux när man väl kommit på hur man ska göra där. Men du verkar ha hittat något som funkar med lossless video. Vad har du för hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Nu var det ett par år sen jag gjorde liknande konvertering senaste, men jag upplevde att det var STOR skillnad mellan att plocka kompositsignalen och S-VIDEO signalen när jag digitaliserade via en Sony DV-bandare. Betydligt renare bild med skarpare konturer och klarare färgfält från ruttna gamla VHS-band. Blev ofta förvånad över hur bra det faktiskt blev. Om du kan hitta en S-VHS spelare tycker jag definitivt att det kan vara värt att testa om materialet är viktigt för dig. Hade inget behov av extern TBC, men det kanske var en exceptionell bandare, minns ej.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk

@ronnylov:
1. Tack. Komprimerade med VD och sedan via MPEG tools i TMPGEnc så slog jag ihop filena. Använde MP3 224 bitrate.

3. Filmen är interlaced. Det blir dock likadant i VLC om jag ställer in på deinterlace. Men vem vet, kanske blir bättre om man bränner till DVD och
spelar upp på TV:n? Har inte köpt DVD-skivor än så kan inte testa.

Såg en begagnad JVC HR-S5000EH för 600 kr från en second-hand butik. Blev dock tveksam eftersom att den saknade TBC, men jag kanske köper den någon dag
om den finns kvar.

Förövrig är skillnaden mellan att spela upp på TV:n och i datorn ganska stor.

Angående hårdvara så har jag en pryl från Kjell & CO som jag köpte på tradera. Plexgear 2000 tror jag den heter. Misstänker att den inte är så bra,
men tror inte att den borde påverka kvaliteten allt för mycket. Har tyvärr ingen DV kamera.

@refulx: Jo det lutar nog åt en S-VHS. Även med extern TBC blir det billigare än att lämna (kan ju alltid sälja prylarna när jag är klar).