Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jo du får räkna minst 3 år innan den är fullvuxen, sen kan det komma lite vikt till efter det också, mina är 6 år.
Sen är det inte bara trädet som svajar, dom flyttar soffan när dom kommer i full fart och med ett hopp bromsar i soffan så den glider, dock bara någon cm åt gången.
Men jag hade också sprungit om sambon försökt få på mig en sådan här slirrre

http://i.imgur.com/xzyWAPt.jpg

Den "minsta" av dom ligger mest och gottar sig.

http://i.imgur.com/6c0hJ5g.jpg

När dom inte får som dom vill så suras det.

http://i.imgur.com/1QjSdi5.jpg

Hade nog också sprungit!

Har reagerat på att min Ragdoll är fruktansvärt surmulen och hittar på dumheter, så fort han inte får som han vill eller att vi inte uppmärksammar honom tillräckligt.. Är det något vanligt för den rasen? Har inte haft någon katt som varit i närheten av det beteendet tidigare...
Eller är det bara så att han är en bortskämd snorunge, som inte kommit upp i tonåren ännu?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Hade nog också sprungit!

Har reagerat på att min Ragdoll är fruktansvärt surmulen och hittar på dumheter, så fort han inte får som han vill eller att vi inte uppmärksammar honom tillräckligt.. Är det något vanligt för den rasen? Har inte haft någon katt som varit i närheten av det beteendet tidigare...
Eller är det bara så att han är en bortskämd snorunge, som inte kommit upp i tonåren ännu?

Hehe, får mig att tänka på:

Själv har jag inte noterat något sådant beteende. Men har inte haft mer än en katt heller och andra katter jag stött på har väl inte direkt gjort något sådant heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Hade nog också sprungit!

Tror nog mer på det sista, oavsett hur stora dom blir rent kroppsligt så är dom bara tonåringar i sinnet.
Det är iofs trevligt för det blir hela tiden nya upptåg.

Permalänk
Medlem

Vilket kattsand föredrar ni? Jag föredrar ICA Maxi Premium Kattsand med mild doft och klumpbildande, väldigt bra enligt mig och en av få orsaker att jag går till Ica Maxi . Sanden räcker en hel månad plus lite till för en katt.

Testade sand som COOP sålde, men den dammade ner hela lägenheten

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Vilket kattsand föredrar ni?

Everclean och PeeWee pellets.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Vilket kattsand föredrar ni?

Har använt denna några år, men är väl inte helt tillfredsställd... Blir mycket sand i hela badrummet.
Så man får sopa rätt ofta. Lukten är helt ok och bra klumpbildande..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Vilket kattsand föredrar ni? Jag föredrar ICA Maxi Premium Kattsand med mild doft och klumpbildande, väldigt bra enligt mig och en av få orsaker att jag går till Ica Maxi . Sanden räcker en hel månad plus lite till för en katt.

Jag och mina två katter verkas tycka om Cattia (luxury white clumping cat litter) ifrån BestFriend, sjysst klumpbildning och dammar knapp någonting.

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk
Medlem

Intressant tråd det här. Den kunde bli föremål för en sociologisk studie. Kan det vara så att datanördar dras till katter eller tvärsom? Har själv två stycken. En gammal madam som mest äter och sover. Sedan en ung busig fröken. Den unga är duktig jägare. Senast i morse kom hon in med en fågel. Den unga, Sally heter hon, tog jag hand om som unge annars skulle hon avlivas. Sally är väldigt social. Går jag ut vill hon följa med. Har jag möjlighet så går jag en promenad med henne och när jag kommer hem försöker jag lura henne genom att smita ut genom altandörren. Brukar kolla rapport 8.30 och det har hon koll på. Då sitter hon i mitt knä. Hemtrevnaden ökar enormt med en katt i huset. Tycker om hundar också, problemet är bara att man blir så bunden med en hund. Reser jag bort så är det bara be någon av grannarna se till så katterna får mat och vatten.

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Everclean. Har testat flera olika alternativ men det är nog det som jag och katterna trots priset föredrar.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Kanske dax att stabilisera trädet
Misstänker du har samma problem som jag när man har stora katter, finns inget träd som pallar när dom kommer i full fart.
Har själv 2 Ragdoll klumpar, 1 på ca 8kg och 1 på ca 9,5kg, och trädet har varit på väg ner mer än en gång

Jodå, det finns träd som klarar stora, mkt livliga katter. Vi har flera träd från Petfun. Stadiga saker i trä som tål det mesta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocStargazer:

Everclean. Har testat flera olika alternativ men det är nog det som jag och katterna trots priset föredrar.

Den har jag aldrig sett förut. Var köper du den sanden?

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

@AMD-FX: Finns i de flesta djuraffärer som t.ex Arkens zoo

https://www.arkenzoo.se/katt/kattsand/ever_clean

Kan hittas billigare på nätet om man köper 10 kartonger. Dyr men sanden behöver inte bytas helt lika ofta som sand mn köper i vanliga mtaffärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Varför inte grannens trädgård?

Vår "Lilla Pipen" är blandraskatt, har något mer än bondkatt i sig.
Han älskar att vara ute och att ligga och sova helt utfläkt.
Nyligen hände något med honom, han kom hem haltande. Det visade sig att vänster höftkula var ur led, antagligen påkörd.
Så nu skall han vara inomhus i 4 veckor och ta det lugnt.

Varje katt har sin personlighet, vi hade en Norsk skogisdam innan. Henne var det klass på, låg med framtassarna i kors, tyckte om marmelad och drack kaffe med tassen.
När hon gick på lådan smutsade hon inte ner tassarna inte. Det fick räcka med att krafsa lite på väggen bredvid lådan tyckte hon.
Jämfört med "Lilla Pipen" som åtminstonde flyttar en kubikmeter sand, med engagerat fokus och iver.

Har ni försäkrat era katter?
Det har inte vi. Hunden är försäkrad men inte katten.
Jag misstänker att det är nog så att de flesta inte försäkrar sina katter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Nyligen hände något med honom, han kom hem haltande. Det visade sig att vänster höftkula var ur led, antagligen påkörd.

Varje katt har sin personlighet, vi hade en Norsk skogisdam innan. Henne var det klass på, låg med framtassarna i kors, tyckte om marmelad och drack kaffe med tassen.
När hon gick på lådan smutsade hon inte ner tassarna inte. Det fick räcka med att krafsa lite på väggen bredvid lådan tyckte hon.
Jämfört med "Lilla Pipen" som åtminstonde flyttar en kubikmeter sand, med engagerat fokus och iver.

Min katt är innekatt och jag skulle aldrig släppa ut katten när det är så mycket trafik runt där jag bor.

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Självklart är min katt försäkrad, det var hunden också, som tyvärr inte finns kvar. Och tur är att katten är försäkrad, kort efter jag fick henne, så har hon allergi, och det tar tid att hitta vad hon är allergiskt mot, utan försäkring, hade det blivit ca 30000 kr, nu med försäkring la jag ut kanske 12-15 k.
Det var lite speciella omständigheter som gjorde att jag tog hand om den här katten, hon var då ca 6 månader gammal. Och så fort jag visste att jag kunde behålla henne, tog jag försäkring, efter ett par månader visade sig allergin, hon kliade sig mycket på halsen, hon hade även öronskabb, så först trodde vi att det var bara därför, men skabben fick vi snabbt bort, men hon fortsatte klia sig blodig.

Edit: bild på katten https://www.flickr.com/photos/zosma/16304274145/in/dateposted... finns några fler bilder där på flickr.

Permalänk
Medlem

öronskabb

@zosma:
När @zozma nämnde öronskabb så kommer jag ihåg när jag behandlade en katt med öronskabb. Det var längesedan jag hade en okastrerad hankatt. Stor och bred över nacken var han. Jag skulle droppa skabbmedel i öronen på han. Det var inte lätt för han hade all klor ute och var beredd att försvara sig. Han ville säga mej: "Gör inget dumt nu". Då kom jag på att skaffa mej en injektionsspruta. I stället för nål så trädde jag på ventilgummi. Då var det lätt att lirka in ventilgummit i örat på katten utan att riskera att skada något. Sedan bara att spruta in. Detta är mitt bidrag till veterinärvetenskapen. Skriver detta för det kan ju komma andra till nytta.

Permalänk
Medlem

Min Ture är försäkrad men försäkringen täckte inte öronskabben när jag adopterade, jag lade inte så mycket på tanken när han kliade sig dem 2 första veckorna men när det blev smärtvrål vid skakande av huvudet så gick jag till kliniken för undersökning och behandling - försäkringsbolaget motiverade nekandet med att skabben uppkom innan försäkringen skrevs på och är därför inte giltigt. Man kan argumentera om förra ägaren var ovetandes, ignorant eller bara lömsk. Oavsett så hade denne inte någon försäkring själv så jag kan inte få något tillbaka, det var det enda "hålet" jag kunde gå på hos bolaget.

Jag har Agria och pga deras avtal och mitt oförstånd på avtal/lagtext så kan jag inte bli av med dem utan att betala årspremien. Alltså, betalat för hjälp jag inte fick och det kostar att bli av med dem - jag och Ture förlorade på detta. Försäkringen har Veterinärvård + Mediciner och Självrisken är 1200kr + 15%.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@stigw:
När vi behandlade min katt mot öronskabb, så sprutade vi ingenting i örat, utan skabbmedlet läggs på nacken, ingen nål, utan man flyttar undan pälsen så att man ser huden, och och pressar ut medlet där, sen absorberas medlet av huden. 2 behandling med 4 veckors mellanrum har jag för mig. Vi använde stronghold. Finns även advocate. Sen fick hon väl några örondroppar mot infektion i örat.

Permalänk
Avstängd

Haha... älskar den här tråden. Har ingen katt själv. Men tråden är underbar med alla bilder m.m

Permalänk

Självklart är katterna försäkrade! Veterinärvård kostar precis lika mkt för katter som för hundar. Inte jättekul att kanske behöva lägga ut 50000kr själv utan försäkring.

Permalänk

Eftersom vädret är så tråkigt (grått och blött) blir Triton (hunden) väldigt smutsig på promenaderna.
Det innebär att man får duscha magen. Lillebror Ramos vill vara där storebror är...
Han satt kvar tills vi startade duschen iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Kör med Arken Zoos Smily Extra Luktkontroll, betalar oftast 149:- (medlemspris) för 10kg men ganska ofta säljs den för 99:-. Funkar utmärkt och dammar inte speciellt mycket.

Smily

Köper allt annat till min kisse på Zooplus men Arken Zoo ligger alldeles där jag bor så kattsanden är praktisk att ta därifrån.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

Givet att min katt är försäkrad. I somras så blev Zelda Finakissen dålig med veterinärbesök som följd. Notan gick på runt 6000:- men kom undan med 2500:- tack vare försäkringen. Bara där lönade sig försäkringen för flera år framåt.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

Zelda räcker ut tungan åt min nya megaskärm (Asus ROG Swift PG348Q). Hon blir alltid upprörd när jag ändrar något i lägenheten. Kan gnälla väldigt länge över en ommöblering eller bara att en pryl flyttas. Verkar ha totalkontroll på sitt revir.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Intressant tråd det här. Den kunde bli föremål för en sociologisk studie. Kan det vara så att datanördar dras till katter eller tvärsom? Har själv två stycken. En gammal madam som mest äter och sover. Sedan en ung busig fröken. Den unga är duktig jägare. Senast i morse kom hon in med en fågel. Den unga, Sally heter hon, tog jag hand om som unge annars skulle hon avlivas. Sally är väldigt social. Går jag ut vill hon följa med. Har jag möjlighet så går jag en promenad med henne och när jag kommer hem försöker jag lura henne genom att smita ut genom altandörren. Brukar kolla rapport 8.30 och det har hon koll på. Då sitter hon i mitt knä. Hemtrevnaden ökar enormt med en katt i huset. Tycker om hundar också, problemet är bara att man blir så bunden med en hund. Reser jag bort så är det bara be någon av grannarna se till så katterna får mat och vatten.

Håller med dig om att tråden är intressant, när jag startade den trodde jag inte folk var så inne på sina katter. Nu inser jag att alla hårdvarunördar älskar sina katter (inklusive mig själv). Frågan är om vi datanördar är överrepresentera bland befolkningen eller om alla är kattfantaster?

Håller verkligen med dig om att hemtrevnaden är oändligt mycket bättre med en kisse i huset. På en helt annan nivå skulle jag vilja säga. Gosi, gosi, gosi, gosi, gosi, gosi, kisse....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Zelda räcker ut tungan åt min nya megaskärm (Asus ROG Swift PG348Q). Hon blir alltid upprörd när jag ändrar något i lägenheten. Kan gnälla väldigt länge över en ommöblering eller bara att en pryl flyttas. Verkar ha totalkontroll på sitt revir.

http://i.imgur.com/3Y0J7vC.jpg

Katten hånar dig genom att räcka ut tungan

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Katten hånar dig genom att räcka ut tungan

Hon undrar nog hur jag kunde lägga en så stor mängd pengar på något så värdelöst som en bildskärm istället för nya roliga klätterträd och kattleksaker...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bascule666:

Hon undrar nog hur jag kunde lägga en så stor mängd pengar på något så värdelöst som en bildskärm istället för nya roliga klätterträd och kattleksaker...

Hehe, påminner mig om min gamla katt som älskade att ligga på min CRT-skärm jag hade när hon var kattunge. När det tillslut blev byte till en TFT-skärm försökte hon länge och väl lägga sig ovanpå den vilket såklart misslyckades. Lysrampen på 325L-akvariet blev nya favoritplatsen.

En katthylla ovanför skärmen hade förstås varit en smidig lösning annars. Man vill ju ogärna att de drar fram klorna på panelen.

Edit: Riktigt sött med utsträckt tunga.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Idag var vi ute och lekte i snön jag och Zelda
Det var dock bara roligt en stund, sen vart det för blött om tassarna (obs hon går inte lös, hon har en tre-ponti sele som gömmer sig under allt fluff).

Also, kan inte annat än att preacha för kastrering. Zelda tidigkastrerades när hon var 12 veckor gammal. Ska man ej avla på sitt djur (vilket man imo inte bör om man inte är registrerad uppfödare m. stamnamn) kastrera!!
Vi har över 150 tusen hemlösa huskatter i Sverige redan och katthem och stödhem går på knäna.
Sen riskerar även honkatter som får löpa tomma för många gånger bland annat livmoderinflammation (PYO) som kan gå riktigt illa.

Permalänk
Inaktiv

Har problemet på bilden nedan. Den där powerknappen trampar de väldigt ofta på och det är rätt enerverande! Men jag vill ändå att de ska få gotta sig i värmen som burken alstrar.
Tänkt hänga\fästa datorn under skrivbordet och alternativt borra hål i bordet så varmluften kan stiga upp. Nog skönare för kissarna att istället ligga på bordet.

Har ni några bra\roliga lösningar?