Jobbar i butik. Oftast får man svaret:
"Jag är bekväm med Nvidia"
"AMD har dåliga drivers" (Utan att personen har koll på vad drivers ens är)
"Intel och Nvidia går bra tillsammans".
Jargongen är mycket påtaglig.
För det mesta handlar det om okunnande och det tyder på att Nvidia är duktiga på att få igång marknadsföringen för att sedan låta tåget rulla på.
Sedan skall nämnas, 280X är ett kort som inte längre säljs. Efterföljare är 380 (och 380X som enligt källor ryktas vara på gång). 380 med 2GB är mycket trasigt och rycker, kraschar och buggar ur, man måste köpa 4GB varianten som finns för att det ska vara lönt.
Då ligger pris/prestanda mellan ett 960 2GB och ett 380 4GB ganska snarlikt (2100kr vs 2400kr).
I dagsläget hade jag köpt ett 980ti eller ett 970, för jag gillar att överklocka men det är endast för att AMDs kort över lag är svår att klocka mycket mer än 10-15% max.
This, underskatta inte marknadsföring/mediapåverkan, när kunden köper en produkt utan att egentligen kunna ge en välgrundad förklaring är det tveklöst marknadsföringen, brand value som är orsaken. Dvs Nvidia har skapat en/ett produkt/märke som folk sätter ett visst värde på. Och för tillfället lyckas de bättre på detta plan än AMD. När folk tom kan köpa en likvärdig produkt för ett högre pris är det ett absolut bevis på Brand value.
Ingen raketforskning detta precis, men väldigt många människor lever dock under villfarelsen att de är immuna mot denna typ av påverkan, vilket är skrattretande.
Alla branscher visar samma fenomen, tänk Levi's på 80, 90-talet, alla skulle typ ha det, och de var utan tvekan de som marknadsförde sig själva hårdast och bäst. Idag finns det många fler jeansmärken som kommit fram tack vare liknande och inte minst lyckad marknadsföring. Klädesbranschen överlag är ju ett toppen exempel på brand value, folk betalar mer pengar för märken som ofta fyller samma funktion som billigare valen.
Precis som du påpekar är det ju inget fel på AMD's kort, om en vissa prestanda/pris skillnader i olika segment. Varför tappar dom då marknadsandelar? Marknadsföringen 100%, dom måste förnya sig där helt enkelt.
Stuff