Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jobbar i butik. Oftast får man svaret:
"Jag är bekväm med Nvidia"
"AMD har dåliga drivers" (Utan att personen har koll på vad drivers ens är)
"Intel och Nvidia går bra tillsammans".

Jargongen är mycket påtaglig.
För det mesta handlar det om okunnande och det tyder på att Nvidia är duktiga på att få igång marknadsföringen för att sedan låta tåget rulla på.

Sedan skall nämnas, 280X är ett kort som inte längre säljs. Efterföljare är 380 (och 380X som enligt källor ryktas vara på gång). 380 med 2GB är mycket trasigt och rycker, kraschar och buggar ur, man måste köpa 4GB varianten som finns för att det ska vara lönt.

Då ligger pris/prestanda mellan ett 960 2GB och ett 380 4GB ganska snarlikt (2100kr vs 2400kr).

I dagsläget hade jag köpt ett 980ti eller ett 970, för jag gillar att överklocka men det är endast för att AMDs kort över lag är svår att klocka mycket mer än 10-15% max.

This, underskatta inte marknadsföring/mediapåverkan, när kunden köper en produkt utan att egentligen kunna ge en välgrundad förklaring är det tveklöst marknadsföringen, brand value som är orsaken. Dvs Nvidia har skapat en/ett produkt/märke som folk sätter ett visst värde på. Och för tillfället lyckas de bättre på detta plan än AMD. När folk tom kan köpa en likvärdig produkt för ett högre pris är det ett absolut bevis på Brand value.

Ingen raketforskning detta precis, men väldigt många människor lever dock under villfarelsen att de är immuna mot denna typ av påverkan, vilket är skrattretande.

Alla branscher visar samma fenomen, tänk Levi's på 80, 90-talet, alla skulle typ ha det, och de var utan tvekan de som marknadsförde sig själva hårdast och bäst. Idag finns det många fler jeansmärken som kommit fram tack vare liknande och inte minst lyckad marknadsföring. Klädesbranschen överlag är ju ett toppen exempel på brand value, folk betalar mer pengar för märken som ofta fyller samma funktion som billigare valen.

Precis som du påpekar är det ju inget fel på AMD's kort, om en vissa prestanda/pris skillnader i olika segment. Varför tappar dom då marknadsandelar? Marknadsföringen 100%, dom måste förnya sig där helt enkelt.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

anledningen till att jag valt nvidia är för att kortet drar mindre el, vilket gör att fläkten behöver göra mindre, vilket betyder att min dator låter mindre eftersom grafikkortet kan köra semipassivt i flera lägen.
jag får även bättre day1 drivers än vad amd ger ut. tex fallout drivers för amd som inte var i beta tog ju nästan en vecka.
tycker även att geforce experience är bättre än amd gaming eller vad dom kallade programmet. enklare att hantera. shadowplay är mycket bättre än amds motsvarighet.
jag betalar hemskt gärna några hundra extra för att kunna få detta.

och innan någon kommer och säger att jag är nvidia fanboy och "du har ju inte testat senaste serien"; jag har en dator med 960, en med 780ti, en med 390x och en med titan. så jo. det har jag

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Väljer Nvidia de senaste ggr eftersom jag är helt trött på AMDs Linux drivrutiner där man bör bli glad bara för att man får bild i vissa spel utan att datorn exploderar. Dagen detta ändras får AMD min slant.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av hultron:

Men du är medveten om vad lägre strömförbrukning innebär va? Lägre värmeutveckling.

Jag har ett 7970 OC med 3:e-partskylare. Den låter som fan när man spelar, trots 2 stora fläktar.
Har även ett GTX 780 Referens. Låter inte ett skit när man spelar.

Din jämförelse är extremt fattig.

Men å andra sidan är det en partnertillverkaren som vet vad de gör och tillverkar en vettig kylare blir det tyst trots hög TDP. Ex Mitt R9 fury från Sapphire är väldigt mycket tystare än mitt gamla evga GTX 970 ACX 2.0 var.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Väljer Nvidia de senaste ggr eftersom jag är helt trött på AMDs Linux drivrutiner där man bör bli glad bara för att man får bild i vissa spel utan att datorn exploderar. Dagen detta ändras får AMD min slant.

Mjo instämmer dock spelar jag mest nu på Windows så blir AMD iaf, mest för att när jag haft ATi/AMD produkter har det i slutet visat sig att de oftast är mer framtidssäkra (inte att nvidia är bra, de är oftast bättre out of the gate, AMD tar några år på sig att mogna helt ungefär som en konsol haha) men Linux bristerna är en big downside med AMD.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Både svenska konsumenter men även utländska sådanna är något biased mot Nvidia. Ju okunnigare konsumenten är ju säkrare är de på att de ska ha just Nvidia utan att faktiskt kunna motivera valet. Uppenbart att de flesta i tråden redan noterat det redan så behöver väl inte sägas så mycket mer om just det från min sida.

För egen del är det vilket som. Gillar både Geforce och Radeon men har sedan HD5000-serien lanserades nästan enbart kört AMD pga bättre flerskärmsstöd (Eyefinity!) samt ofta bättre prestanda där det för mig är viktigt. Drivrutinerna har för mina behov varit bättre med AMD, framförallt stabilare och säkrare än vad Nvidias varit. Hade ett GTX 670 men gick tillbaks till AMD sedan då de främst hade en bättre produkt än vid Nvidia vid tillfället (R9 290 mot GTX 780).

Skulle jag välja ett Geforce-kort igen? Självklart, bara den är bättre än motsvarande Radeon-modell när jag ska köpa kort och utan att priset drar iväg.
Samtidigt har Nvidias fortsatta fulheter i form av falsk marknadsföring, felaktiga specifikationer, tveksamma drivrutinskvalitet samt Gameworks-tramset gjort att jag helst undviker deras produkter den närmaste tiden. Och detta är bara det som faktiskt hänt under året. Fina kort men jag känner inte för att stödja ett sånt företag i dagsläget.

Skrivet av Christley:

anledningen till att jag valt nvidia är för att kortet drar mindre el, vilket gör att fläkten behöver göra mindre, vilket betyder att min dator låter mindre eftersom grafikkortet kan köra semipassivt i flera lägen.
jag får även bättre day1 drivers än vad amd ger ut. tex fallout drivers för amd som inte var i beta tog ju nästan en vecka.
tycker även att geforce experience är bättre än amd gaming eller vad dom kallade programmet. enklare att hantera. shadowplay är mycket bättre än amds motsvarighet.
jag betalar hemskt gärna några hundra extra för att kunna få detta.

och innan någon kommer och säger att jag är nvidia fanboy och "du har ju inte testat senaste serien"; jag har en dator med 960, en med 780ti, en med 390x och en med titan. så jo. det har jag

Strömförbrukningen var inte ett problem förrens Nvidia lyckades lansera en serie som var i nivå och med vissa kort bättre än vad AMDs dåvarande serie var. Alltid kul när just strömförbrukningen lyfts fram till en stark punkt för Nvidias kort när det var något som inte spelade någon roll innan när just Nvidias kort drog mycket mer. Samtidigt ser vi idag att de som ändå valde HD7950 och HD7970 istället för GTX 670 och GTX 680 valde de korten som hållit bättre. Men det visste vi ju inte då samtidigt.

Anledningen till att Nvidia har drivrutiner redo vid lansering av spel idag och AMD inte har det är helt enkelt för att Nvidia med Gameworks-programmet förbjuder spelutvecklaren att sammarbeta med AMD för att få fram drivrutiner lagom till lansering. Ett jävligt fult förfarande från Nvidias sida vilket påverkar marknaden negativt.

GFE och Raptr? Personligen föredrar jag MSI Afterburner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Strömförbrukningen var inte ett problem förrens Nvidia lyckades lansera en serie som var i nivå och med vissa kort bättre än vad AMDs dåvarande serie var. Alltid kul när just strömförbrukningen lyfts fram till en stark punkt för Nvidias kort när det var något som inte spelade någon roll innan när just Nvidias kort drog mycket mer. Samtidigt ser vi idag att de som ändå valde HD7950 och HD7970 istället för GTX 670 och GTX 680 valde de korten som hållit bättre. Men det visste vi ju inte då samtidigt.

Anledningen till att Nvidia har drivrutiner redo vid lansering av spel idag och AMD inte har det är helt enkelt för att Nvidia med Gameworks-programmet förbjuder spelutvecklaren att sammarbeta med AMD för att få fram drivrutiner lagom till lansering. Ett jävligt fult förfarande från Nvidias sida vilket påverkar marknaden negativt.

GFE och Raptr? Personligen föredrar jag MSI Afterburner.

ja, visst är det kul när vissa anser att man sparar miljön och vill ha en tystare dator, och sen använder det som ett argument för att amd var bättre förr. världen(speciellt sverige) har blivit enormt miljövänliga dom senaste åren. klart jag vill bidra med det genom att ha 60% av amds el?

och ja, dom kanske gör så. men det är upp till spelskaparna att välja vilka dom vill supporta mest utav. många väljer nvidia. jag tänker inte demonstrera för att jag anser att det är fel. utan kan skylla på att spelskaparna väljer fel företag i så fall.

och gällande 7000 serien hos amd så lät dom korten fortfarande mer än 600 serien gjorde hos nvidia. så jag hade fortfarande valt nvidia vid det läget. det konstanta surret är så otroligt jobbigt att höra när du sitter med den hela dagen.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa igenom hela tråden, men ang. tabellen i första inlägget:
Lämna gärna länk till källan inte bara bild.

*Är det kort i stock-utförande de testar? Nvidias kort hämtar mycket i frabriksöverklockningen, framför allt mot Fury serien som i princip inte går att klocka.

* Vilka speltitlar jämför de med? Om vi jämför med swecs prestandaindex så är bilden ganska annorlunda.

* Sluta jämföra med utgångna modeller. Det går säkert att rota fram ett gtx680 billigt också, som också det kommer prestera bättre än GTX960.

Tror vi har tillräckligt med trådar av liknande diskussioner. Nvidia har helt enkelt varit bättre på att marknadsföra sig, AMD har lyckats sabba sitt rykte med stundvis dåliga drivrutiner, lagerbrist, kylare som låter, kort som inte går att överklocka, hög energiförbrukning m.m. Nvidia har tabbat sig också flera gånger, 3.5gb skandalen tex, men ändå lyckats behålla förtroendet för det mesta.

En annan viktig punkt vi inte får glömma är. VIKTEN AV ATT VARA FÖRST. 9xx serien har varit ute länge, över ett år (?) innan AMD svarade med Fury (som typ inte gick att få tag på) och sen 3xx Serien. Om de istället hade lanserat Furu-serien rakt av mot alla segment i 9xx serien och till ett bättre pris hade det gått mycket bättre.

Nu har de sakta börjat klättra tillbaka när fler och fler har fått upp ögonen för 3XX serien. Som enligt mig är den mest intressanta i deras produktsegment just nu. Furu är inte lika lockande med dagens prissättning och överklockningspotential. Kanske börjar rulla på bättre när de börjar bundla med Battlefront.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Då har du inte räknat med värmutveckling heller.

§1.5/flamebait //screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christley:

ja, visst är det kul när vissa anser att man sparar miljön och vill ha en tystare dator, och sen använder det som ett argument för att amd var bättre förr. världen(speciellt sverige) har blivit enormt miljövänliga dom senaste åren. klart jag vill bidra med det genom att ha 60% av amds el?

och ja, dom kanske gör så. men det är upp till spelskaparna att välja vilka dom vill supporta mest utav. många väljer nvidia. jag tänker inte demonstrera för att jag anser att det är fel. utan kan skylla på att spelskaparna väljer fel företag i så fall.

och gällande 7000 serien hos amd så lät dom korten fortfarande mer än 600 serien gjorde hos nvidia. så jag hade fortfarande valt nvidia vid det läget. det konstanta surret är så otroligt jobbigt att höra när du sitter med den hela dagen.

Om man nu verkligen bryr sig så mycket om miljön så väljer man nog istället att använda grafiklösningen som integreras i processorn.

Jag lovar att inte protestera när du också drabbas av något.
Helt klart är det också spelutgivarens/utvecklarens fel att de väljer en sådan lösning som uppriktigt sagt skiter på kunden. Men nu är det också Nvidia som ställer sådanna krav och självklart ska de ha den skit de förtjänar för detta.
Jag tycker personligen det är tröttsamt när man ger AMD skulden för att de inte har drivare färdiga när spel släpps när det istället är Nvidia som saboterat. Kanske något som borde tas upp i USAs domstolar, det är ändå en form av konkurrenshämmande aktivitet.

Nvidias kort vid tidpunkten lät rätt mycket med bör tilläggas. Allt beror på vilken kylning som används på kortet. Själv hade jag Gigabytes GTX 670 Windforce och de var inte direkt tysta heller, speciellt i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Ja förstår inte vad folk har emot AMDs programvara.. CCC e ju otroligt mycket bättre redan för nåt år sen, än va de va sista ATI tiden..

OT: Jag väljer amd, Dels för ekonomins skulle, Men mestadels för prestandan.. Hade ja haft 10k o lägga på grafikkort, så hade ja fortf. valt AMD..

Har inte använt, men även AMD har något emot Catalyst då det kommer bytas ut till Radeon Software.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

OT:Hade ja haft 10k o lägga på grafikkort, så hade ja fortf. valt AMD..

Väldigt märkligt då det inte finns något AMD kort som kommer i närheten på NÅGON aspekt 980Ti eller liknande. Eftersom du också skrev att prestandas och pris är det som påverkar dig. Hade du haft 10k gratis är ju bara prestanda det enda kvar som räknas och då äter 980Ti upp alla AMD kort tillsammans till frukost.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Om man nu verkligen bryr sig så mycket om miljön så väljer man nog istället att använda grafiklösningen som integreras i processorn.

Jag lovar att inte protestera när du också drabbas av något.
Helt klart är det också spelutgivarens/utvecklarens fel att de väljer en sådan lösning som uppriktigt sagt skiter på kunden. Men nu är det också Nvidia som ställer sådanna krav och självklart ska de ha den skit de förtjänar för detta.
Jag tycker personligen det är tröttsamt när man ger AMD skulden för att de inte har drivare färdiga när spel släpps när det istället är Nvidia som saboterat. Kanske något som borde tas upp i USAs domstolar, det är ändå en form av konkurrenshämmande aktivitet.

Nvidias kort vid tidpunkten lät rätt mycket med bör tilläggas. Allt beror på vilken kylning som används på kortet. Själv hade jag Gigabytes GTX 670 Windforce och de var inte direkt tysta heller, speciellt i spel.

funkar ju inte riktigt så dock. behöver du en bil så säger du ju inte "använd en cykel" utan då hade du sagt "skaffa en tesla eller prius"

klart dom gör fel, men då kan det likaväl tas upp att x86 protokollet endast får användas av 2 kunder. och dom totalvägrar att släppa på det (intel).
tycker det är tråkigt, men orkar inte bry mig om det.

mitt msi 660 twinfrzr 2 lät mycket mindre (objektivt) än min brorsas 7850 gjorde

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alpha77:

Har inte använt, men även AMD har något emot Catalyst då det kommer bytas ut till Radeon Software.

Vad baserar du den iakttagelsen på? Namnbyten sker ofta i företagsvärlden, även Nvidia har bytt namn på sina drivrutiner.

Skrivet av Christley:

funkar ju inte riktigt så dock. behöver du en bil så säger du ju inte "använd en cykel" utan då hade du sagt "skaffa en tesla eller prius"

klart dom gör fel, men då kan det likaväl tas upp att x86 protokollet endast får användas av 2 kunder. och dom totalvägrar att släppa på det (intel).
tycker det är tråkigt, men orkar inte bry mig om det.

mitt msi 660 twinfrzr 2 lät mycket mindre (objektivt) än min brorsas 7850 gjorde

Jodå, klart det gör. Mycket beror såklart på behovet. Om målet är att få en strömsnål dator så är just IGP vad som gäller. Nog om detta nu.

Att Intel sitter och ruvar på x86-licensen tycker jag också är dåligt. Nvidia borde ha fått tillgång till den i utbyte mot pengar, patent eller något annat när de bad om det. Sedan tror jag Intels förhållningssätt kan vara riskabelt, vore kanske bättre att öppna upp för fler företag och lättare kunna stå emot ARM.

Okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

å andra sidan är det en partnertillverkaren som vet vad de gör och tillverkar en vettig kylare blir det tyst trots hög TDP. Ex Mitt R9 fury från Sapphire är väldigt mycket tystare än mitt gamla evga GTX 970 ACX 2.0 var.

Det har du rätt i, men MSI GTX 970 Gaming låter tex mindre än ditt Sapphire R9 Fury.

EVGA misslyckades totalt med den kylaren och Sapphire Tri-X är en fantastisk kylare med tanke på att det konsumerar ungefär dubbelt så mycket som ett GTX 970 vid 100% load.

Svårt att göra jämförelser mellan 3:e-partskylare då vissa är bra och vissa är skit.

Poängen är dock att Nvidia's betydligt lägre energiförbrukning ger lägre värmeutveckling vilket resulterar i många fall tystare kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Har inte använt, men även AMD har något emot Catalyst då det kommer bytas ut till Radeon Software.

Nja, Att de har nåt emot det kan ja nog inte hålla med om.. Som föregående sa, Namnbyten sker titt som tätt..

Skrivet av xcluzive:

Väldigt märkligt då det inte finns något AMD kort som kommer i närheten på NÅGON aspekt 980Ti eller liknande. Eftersom du också skrev att prestandas och pris är det som påverkar dig. Hade du haft 10k gratis är ju bara prestanda det enda kvar som räknas och då äter 980Ti upp alla AMD kort tillsammans till frukost.

Vem har sagt nåt om 980ti? Jag pratade pris vs prestanda.. Hade ja haft 3k så hade ja då inte lagt pengar på ett Nvidia, Då AMD's presterar bättre med tanke på priset.. Sen beror de helt på vilka tekniker man vill åt visserligen..
angående 10k, så skulle ja aldrig för mitt liv lägga så mycket pengar på enbart grafikkort, När man kan få en fullt duglig komplett dator för det priset, Spelar ingen roll om ja fått pengarna gratis eller inte..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo, men jag efterapar inte någon utan har även empiriskt underlag till detta. Sedan säger väl Sweclockers tester ungefär samma sak. Just att 285 & 380 2GB är trasiga kort.

Något jag även förklarade då 380 4GB och GTX 960 2GB har ungefär samma prestanda/krona. Men du har helt rätt, få som spelar som orkar lägga sin ork på att ta reda på vilka kort som är helt buggfria och vilka som är mest prisvärda.

Sedan är ju allt det där andra det som gör mig som entusiast frustrerad "Nvidia och Intel hör ihop"...

Hehe ja just den meningen är kanske lite dumt.

Däremot är det i mina ögon svårt att göra narr av den medelmåttiga konsumenten som hellre väljer Nvidia över AMD pga. att man anser att de fungerar bättre - för det gör dem faktiskt generellt. Vi som är insatta vet väl vilka kort man ska undvika och vilka man kan ha - men för Svensson är det svårt att veta, och deras "känsla" att Nvidia är "bättre" stämmer ju faktiskt utifrån det dom vill ha, de vill kunna köpa ett kort utan att behöva tänka på modell och ändå vara nästinill garanterad att den fungerar, vilket endast Nvidia kan erbjuda.

Att efterapa andra tycker vi alltid är fel, men har man en pragmatisk inställning så är det inte alls så dåligt varje gång, t.ex i detta fall. Ibland är det faktiskt rätt sak att göra om man inte är insatt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Antielefant
Skrivet av anon5930:

Att Intel sitter och ruvar på x86-licensen tycker jag också är dåligt. Nvidia borde ha fått tillgång till den i utbyte mot pengar, patent eller något annat när de bad om det. Sedan tror jag Intels förhållningssätt kan vara riskabelt, vore kanske bättre att öppna upp för fler företag och lättare kunna stå emot ARM.

NVidia vill inte ha den.

Det säger en hel del att Intel inte ville ge sig in i grafikkort, de anser inte att investeringen som skulle krävas för att konkurrera på dedikerade grafikmarknaden är värd pengarna, och det skulle krävas en ännu större investering från Nvidias sida för att kunna vara med och konkurrera med Intel på processormarknaden.

Jämför med AMD som försöker vara med och konkurrera med både Nvidia och Intel, och blir bokstavligen krossade mellan dem.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zcenicx:

NVidia vill inte ha den.

Det säger en hel del att Intel inte ville ge sig in i grafikkort, de anser inte att investeringen som skulle krävas för att konkurrera på dedikerade grafikmarknaden är värd pengarna, och det skulle krävas en ännu större investering från Nvidias sida för att kunna vara med och konkurrera med Intel på processormarknaden.

Jämför med AMD som försöker vara med och konkurrera med både Nvidia och Intel, och blir bokstavligen krossade mellan dem.

Självklart vill Nvidia fortfarande ha tillgång till licensen.

Permalänk
Medlem

AMD's kort har historiskt sett ett budget rykte. Lite varmare, drar mer ström. Lite som en trimmad Volvo vs en Ferrari. Sen att verkligheten inte är så är något annat. Kom även ihåg att jag avskydde AMD's radialfläktar. Nuförtiden hade jag inte tvekat en sekund på att köpa ett AMD kort.

Permalänk
Medlem

Själv körde jag Radeon väldigt länge tills jag fick mina smutsiga klövar på ett billigt NVIDIA GeForce 8800 GTX och har inte ångrat mig sedan dess.

Ja utom nu då, GeForce Experience suger något så in i he***te!
Radeon börjar dra lite gran igen.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Okej, jag vet, inflammatorisk titel, men hear me out.

Jag postade denna bild i en GPU uppgraderingstråd nyligen:

http://tpucdn.com/reviews/MSI/GTX_980_Ti_Lightning/images/perfrel_1920_1080.png

Jämför 280X mot 960. Notera att du kan få ett 280X för samma pris.
Ett 280X är 30% snabbare vid stock speeds. Dessutom överklockar den ganska bra.

Det enda 960 har är lägre wattförbrukning, men menar folk på allvar att ni är villiga att ha ett 30% långsammare kort för lägre TDP? 250 watt är ändå normalt bland GPUer.

Ändå så säljer 960 extremt bra men 280X säljer inte alls. Det får mig att inse att 90% av det folk köper inte är informerade val. Det är bara faktalösa preferenser och marknadsföring. Det kanske låter hårt men ärligt talat så finns det inget bättre exempel än detta för att bevisa det. Det är egentligen ganska otroligt hur oinformerade folk är.

/rant

Mitt 480 med 1,5i minne presterar bättre då det köpters för 5 och ett halft år sedan. Det drog många wat. Ser inte riktigt din poäng. T.ex att skicka ett referensvärde baserat på en viss testsvit och menapå att det är så verkligheten ser ut.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag använder Nvidia för att jag tycker deras drivrutiner är bättre och korten blir inte lika varma som AMD.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd

Köper det som är bäst! Så valet är lätt. Skiter i drivers, temp, förbrukning osv.

Permalänk
Medlem

Blev psykad på ATI:s drivrutiner för många år sedan och har därefter köpt Nvidia.
De har säkert bättrat sig nu men jag har blivit bränd... Skulle behöva en rejält motiverande faktor för att prova igen, inte bara 30% bättre pris/prestanda.

Permalänk
Medlem

Man får nog inte glömma den personliga upplevelsen heller då jag i nuläget verkligen drar mig för att köpa ett AMD kort. Det grundar sig helt enkelt i att jag har haft dålig erfarenhet av AMD/deras drivers etc.

Hade ett 8800gtx, fungerade smidigt och problemfritt. När det var dags för byte blev det ett amd-kort. Allt annat än problemfritt är ett diplomatiskt sätt att säga det på, försökte med ytterliggare ett amd-kort därefter och erfarenheten förbättrades inte direkt. Ersatte det relativt omgående med ett gtx 680 kort vilket, likt 8800-kortet, fungerade smidigt och problemfritt. Därför blev det ett 970 när jag uppgraderade igen för inte så länge sedan, vilket också har fungerat helt problemfritt än så länge för mig.

Risken att det blir Pascal är ganska stor istället för ett AMD-kort då det är svårt för märken/företag att återvinna förtroende för en produkt en kund haft en problematisk upplevelse med. Detta är ju även något som "smittar av sig", så kallad "Word of mouth", vilket ofta värderas högre än marknadsföring etc. Bidrar då även med att någons upplevelse förvrängs på vägen (rykten som blir fakta etc) ungefär som när man viskar "blå traktor" i någons öra... och när det till slut gått cirkeln runt har det blivit "röd sol".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd

Jag valde ett Asus DCUII 290X, men tyvärr dog kortet pga överhettning...vRAM'et eller voltregulatorerna klarade inte värmen...Ersatte 290X mot ett GTX970, nu kan man spela igen

Normal temp för mitt gamla 290X var 89c på GPU och VRM1-2 100-110c...

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xcluzive:

Då har du inte räknat med värmutveckling heller. Samt hut mycket bättre nvidias drivrutiner är och hur buggiga amd korten är.

Knappast i dagsläget,vakna och läs på om senaste året.Jag har själv 2 980 och det har inte alltid varit en dans på rosor med sli och drivrutiner kan jag lova.Och geforce experince kommer jag inte nämna värdelösare och slöare optimeringsprogram får man leta efter:-( det enda vettiga med nvidias drivers är shadowplay absolut inget annat:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Tycker snarare att det i Sverige är en kraftig AMD bias.

Köpte mitt 960 för att det ger mer fps i de spel jag spelar (GTA 5 och senare Fallout 4) än ett 280 som kostade lika mycket vid köptillfället. Har dock tidigare använt både ATI och Nvidia och jag föredrar AMD's program för drivrutiner/inställningar.

Denna "relative performance" OP hänvisar till är totalt irrelevant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mikeybikey:

Ja, 280X är snabb men finns inte längre på marknaden. AMD har bra pris/performance, men GTX 960 har HMDI 2.0 och HEVC decoder som gör det perfekt för HTPC

R9 390/390x är snabbare än GTX970 men jag valde 970 för att jag gillade inte AMDs programvara, om deras Radeon software är bra så kan jag tänka mig att köpa AMD i framtiden igen.

Du behöver knappast ett 960 till en HTPC.