Hur blir det att gå från GTX780 SLI -> GTX980ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hej Alla,

Jag hoppas kunna uppgradera riggen snart.
Först från GTX780 SLI -> GTX980ti
..det borde väl inte sänka min FPS i 1920x1080 va?

Sen från 24" 1920x1080 -> 27" 2560x1440
..är jag illa ute då, eller är det same same?

PS. I en perfekt värld sätter jag i två GTX980ti i SLI.. men det är just nu bara en gegga-dröm.

Dina 780ti i sli är snabbare än ett 980ti

Har själv uppgraderat från 780ti sli till 980ti sli och passade då på att jämföra mot ett 980ti vilket alltså då var lite långsammare.
Jag körde rätt ofta 2560x1440 med mina 780ti kort via DSR och tycker att der fungerade mycket bra.

Så frågan är ju mer vad du prioriterar, snabbare eller tystare och mindre strömförbrukning.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem

Sen äre ju så. Kommer ett nytt chip lr va de må va, bättre låta de vara en stund. Sen kommer en storm med mer prisvärda kort.

Därför kör jag 980 Ti och kommer så göra bra länge.. tills nya generationen etablerat sig ordentligt, och spelen faktiskt behöver det.

Är sån äckligt 4K blabla hysteri numera.. usch.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grimboso:

Med tanke på att du får fler ROP enheter samt snabbare core / mem clock, + ett almänt bättre kort skulle jag köra på ett 980 ti.

Fast i och för sig kommer pascal snart, så det kan vara värt att vänta några månader med att köpa!

+1

Vänta!

Har själv 680. Väntar på Pascal.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ecidemon:

Dina 780ti i sli är snabbare än ett 980ti

Har själv uppgraderat från 780ti sli till 980ti sli och passade då på att jämföra mot ett 980ti vilket alltså då var lite långsammare.
Jag körde rätt ofta 2560x1440 med mina 780ti kort via DSR och tycker att der fungerade mycket bra.

Så frågan är ju mer vad du prioriterar, snabbare eller tystare och mindre strömförbrukning.

Fast nu var det ju inte GTX780 Ti han hade, men visst det är ingen stor uppgradering om ens någon.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

När vi ändå är inne på ämnet. Har också två 780 kör 1440p fungerar utmärkt än så länge. Frågan är ju dock när kommer pascal? hört allt ifrån Q2 till Q4... Q4 vore ju lite seegt att behöva vänta till...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag hoppas saker kommer närmare sommaren iaf då jag sålt av mitt ena 280X och kände att en uppgradering till något i nuvarande generation inte alls är prisvärt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oneone:

När vi ändå är inne på ämnet. Har också två 780 kör 1440p fungerar utmärkt än så länge. Frågan är ju dock när kommer pascal? hört allt ifrån Q2 till Q4... Q4 vore ju lite seegt att behöva vänta till...

Eftersom vi inte vet är ju din gissning lika bra som någon annans, men jag tror att de kommer närmre mitten på året än innan iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Fast nu var det ju inte GTX780 Ti han hade, men visst det är ingen stor uppgradering om ens någon.

Ja det har du rätt i, missade det. Då borde prestandan vara ungefär samma mer eller mindre.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem

Beror på om de spel du spelar har sli stöd. Har de det o du ska köra 1080p så kör 780sli.
Har spelen dålig eller ingen sli stöd alls eller om du ska köra 1440p så köp 980ti.

Jag gick själv från 580gtx - 680gtx - titan 6gb - 980 - 980sli och nu 980ti.
Ångrar inte 980ti köpet. Grymt kort , klockar som en dröm och driver de spel jag spelar utan problem.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Tyvärr verkar du vara med lurad av Nvidias PR avdelning som jag tidigare sagt så hoppas jag också på ett extremt prestanda lyft skänkt från gudarna, men detta är tyvärr inte troligt :-/

HBM minnen i all ära, men titta på fury x. Där skulle det skapa det bästa som kan finnas, men 980Ti och Titan som båda saknar HBM, är ändå med och krigar och oftast tillochmed utpresterar fury x.

Jag vill inte låta spydig, men kom ner på jorden och se det vi andra ser

Skickades från m.sweclockers.com

Anledning för att folk är (eller iaf borde var) hypade på pascal är väl snarare att det rapporterats om en fördubbling av transistorer på samma yta vilket på GPU :er betyder betydligt högre prestanda då antal kärnor skalar väldigt bra med prestanda där. Man får nog dock räkna med att det kan bli dyrt och eventuellt försenat. Detta gäller ju såklart även för Amd:s kommande kort.

Hbm är väl en kul grej å så men inget som egentligen behöver påverka prestanda nämnvärt så länge man dimensionerar minnesbussen rätt så att den inte flaskar spelar ju minnestekniken mindre roll.

Dock verkar folk ha tolkat deras pr kring snack om 10x högre prestanda helt fel. Detta gällde Cuda, deep learning och funktioner för superdatorer som nvlink och inte generell prestanda, vilket också var rätt tydligt när det presenterades.

Håller inte med om att det var så stor hype för skylake, och borde imo inte varit någon ändå. Fanns väl inte så mycket som tydde på att prestandan där skulle öka så mycket. Och från intels sida var det väl snack om lite bättre IPC och bättre strömhantering samt ny plattform, som vanligt då alltså. Krympningarna från intel gör ju bara att dom antingen kan öka gpu delen eller får plats med fler kärnor och inget av det är ju interesanta för den gemene gamern. Så man kan inte riktigt dra några slutsatser från hur prestandautvecklingen har sett ut på cpu sidan med gpuer.

Personligen tror jag även att stora pascal kretsen inte kommer hitta ut som Ti kort eller i något vanligt konsumentkort på ett bra tag. Kommer vara galet dyrt både med hbm å så stora kretsar i 16nm. Men lär väl komma en mindre krets (PG104?) med gddr5x som förhoppningsvis pressar prestanda/kr ordentligt (lär dock också vara dyrt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Anledning för att folk är (eller iaf borde var) hypade på pascal är väl snarare att det rapporterats om en fördubbling av transistorer på samma yta vilket på GPU :er betyder betydligt högre prestanda då antal kärnor skalar väldigt bra med prestanda där. Man får nog dock räkna med att det kan bli dyrt och eventuellt försenat. Detta gäller ju såklart även för Amd:s kommande kort.

Hbm är väl en kul grej å så men inget som egentligen behöver påverka prestanda nämnvärt så länge man dimensionerar minnesbussen rätt så att den inte flaskar spelar ju minnestekniken mindre roll.

Dock verkar folk ha tolkat deras pr kring snack om 10x högre prestanda helt fel. Detta gällde Cuda, deep learning och funktioner för superdatorer som nvlink och inte generell prestanda, vilket också var rätt tydligt när det presenterades.

Håller inte med om att det var så stor hype för skylake, och borde imo inte varit någon ändå. Fanns väl inte så mycket som tydde på att prestandan där skulle öka så mycket. Och från intels sida var det väl snack om lite bättre IPC och bättre strömhantering samt ny plattform, som vanligt då alltså. Krympningarna från intel gör ju bara att dom antingen kan öka gpu delen eller får plats med fler kärnor och inget av det är ju interesanta för den gemene gamern. Så man kan inte riktigt dra några slutsatser från hur prestandautvecklingen har sett ut på cpu sidan med gpuer.

Personligen tror jag även att stora pascal kretsen inte kommer hitta ut som Ti kort eller i något vanligt konsumentkort på ett bra tag. Kommer vara galet dyrt både med hbm å så stora kretsar i 16nm. Men lär väl komma en mindre krets (PG104?) med gddr5x som förhoppningsvis pressar prestanda/kr ordentligt (lär dock också vara dyrt)

Då detta som du själv säger inte nödvändigtvis gäller konsument marknaden, plus att ingenting är bekräftat.

När det kommer till skylake, så vet jag inte om du bodde under en sten innan släppet för hyper var enorm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Avstängd

När tror ni att 980 ti kommer att gå ner i pris märkbart?
Jag har också länge önskat mig 2 st i sli men idag är det ju bara att glömma.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: När de släpper ett bättre kort, någon rea då och då blir det säkert dock, var väl en i julkalendern får någon dag sedan.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

När tror ni att 980 ti kommer att gå ner i pris märkbart?
Jag har också länge önskat mig 2 st i sli men idag är det ju bara att glömma.

Skrivet av Ajin:

@Mizzarrogh: När de släpper ett bättre kort, någon rea då och då blir det säkert dock, var väl en i julkalendern får någon dag sedan.

Det var i luckan igår men finns fortfarande att köpa för 6490 pengar.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/229398-asus_s...

Permalänk

Vill tacka alla för era kommentarer. Har läst allt, även om jag inte kommenterat. Tack!

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB