Permalänk
Medlem

ASUS RP-AC56 Access point krånglar

Ok så här är min setup:

Fiber --> Router (ASUS RT-AC66U) --trådat--> Access point (ASUS RP-AC56)

Mitt problem är att min router inte täcker hela mitt hus med trådlös uppkoppling. Min lösning på problemet var att köpa en access punkt för att utöka räckvidden. Jag tänkte att det var bra att köpa den senaste modellen från samma märke som routern.

Jag läste på lite och kom fram till att jag borde köra min ASUS RP-AC56 som "Access Point" för bästa prestanda. Eftersom jag har nätverkskabel dragen till alla rum så var inte detta något hinder.

Jag kopplade ihop allt, satte samma SSID och lösenord på både det trådlösa från routern och access punkten. Till en början fungerade allt bra, tills jag märkte att jag plötsligt inte hade kontakt med något av de trådlösa nätverken, efter någon minut hoppade det tillbaka igen. Nu har det fortsatt så, instabilt med andra ord.

Några förslag på vad jag ska göra?

Visa signatur

CASE: NZXT H440W White MOTHERBOARD: MSI Z97-G45 Gaming CPU: Intel I5 4690K @ stock CPU Cooler: Hyper 212 EVO RAM: 16GB Kingston HyperX Fury 1866Mhz GPU: ASUS GTX 1070 PSU: EVGA 600W SSD: Samsung Evo 850 250GB Kingston V300 120GB MOUSE: SteelSeries Rival KEYBOARD: Xtrfy XG1-R MONITOR: BENQ XL2411Z & AOC i2367Fm

Permalänk
Medlem

Är det för alla enheter samtidigt eller är det från en enstaka sak? Har du möjligtvis samma kanal på ap och router (bör undvikas om det inte är extremt långt mellan trådlösa näten).

Permalänk
Medlem

Det du eftersöker är Zero-Handoff vilket din setup inte stöder. Dags att uppgradera

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Medlem

Har faktiskt samma problem själv just nu. (RT-AC68 => RT-AC66 access point). Slumpvisa urkopplingar med någon timme eller ett par timmars intervall. Ska kolla upp kanaltilldelningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Är det för alla enheter samtidigt eller är det från en enstaka sak? Har du möjligtvis samma kanal på ap och router (bör undvikas om det inte är extremt långt mellan trådlösa näten).

Har testat flera olika kanaler, även kollat vilka kanaler mina grannar kör på osv. Det verkar inte spela någon roll! Det lutar åt att jag lämnar tillbaka skiten...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: NZXT H440W White MOTHERBOARD: MSI Z97-G45 Gaming CPU: Intel I5 4690K @ stock CPU Cooler: Hyper 212 EVO RAM: 16GB Kingston HyperX Fury 1866Mhz GPU: ASUS GTX 1070 PSU: EVGA 600W SSD: Samsung Evo 850 250GB Kingston V300 120GB MOUSE: SteelSeries Rival KEYBOARD: Xtrfy XG1-R MONITOR: BENQ XL2411Z & AOC i2367Fm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Det du eftersöker är Zero-Handoff vilket din setup inte stöder. Dags att uppgradera

Behöver jag byta både router och access point isf?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du ska inte behöva någon zero-handoff. Frågan är om det är någon inställning som inte matchar.
Börja med att ge dem olika namn och se om allt fungerar enskilt.

Permalänk
Medlem

Har samma problem och problemet verkar bero på att RP-AC56 lägger sig i dhcp tilldelning på nåt sätt.

Finns en tråd hos SNB om detta problem:

http://www.snbforums.com/threads/asus-rp-ac56-1200mbit-extend...

Permalänk
Medlem

@perjoh72: Ja jag har själv gjort inlägg i den tråden. Skumt som fasen detta...

Det slutade iaf med att jag skickade tillbaka skiten. Tråkigt att det inte fungerade bättre då jag köpte den till ett väldigt bra pris

Visa signatur