NVIDIA GeForce GTX 960 4GB använder bara 2GB videominne?

Permalänk

NVIDIA GeForce GTX 960 4GB använder bara 2GB videominne?

Jag köpte nyligen Dying Light och märkte att det spelet var ganska krävande. Jag har spelat spel som GTA 5 och Battelfield 4 på hög kvalite och legat kring 60 fps utan problem.

Jag provade köra Dying Light och samtidigt ha igång Aktivitetshanteraren på en annan skärm så jag ser det under tiden jag spelar, och då ser jag att grafikkortet använder just under 2GB videominne till det spelet. Det är inget jag har tänkt på tidigare då datorn inte blivit begränsad av att den bara använder 2GB, men blir det nu i Dying Light.

Vad är fel? Finns det något sätt man kan "låsa upp" det resterande videominnet (jag vet att 4GB grafikkort inte kan använda 4GB utan 3,5GB)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

3,5GB buggen gäller väl bara 970?
Sen vad jag har hört är inte 960 tillräckligt snabbt för att utnyttja 4GB. Därför säger folk att man i så fall bör köpa 2GB varianten för att slippa betala för 2 extra GB som inte kan utnyttjas av 960.

Edit: Endast spekulation från min sida då jag inte äger ett 960, så någon annan får gärna styrka mitt påstående.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristoffeerM:

Jag köpte nyligen Dying Light och märkte att det spelet var ganska krävande. Jag har spelat spel som GTA 5 och Battelfield 4 på hög kvalite och legat kring 60 fps utan problem.

Jag provade köra Dying Light och samtidigt ha igång Aktivitetshanteraren på en annan skärm så jag ser det under tiden jag spelar, och då ser jag att grafikkortet använder just under 2GB videominne till det spelet. Det är inget jag har tänkt på tidigare då datorn inte blivit begränsad av att den bara använder 2GB, men blir det nu i Dying Light.

Vad är fel? Finns det något sätt man kan "låsa upp" det resterande videominnet (jag vet att 4GB grafikkort inte kan använda 4GB utan 3,5GB)

Tack på förhand!

GPU'n på GTX 960 orkar inte helt enkelt så mer minne behövs inte användas.

GTX 960 med 4gb är bara ett försäljningsknep eftersom den är på nivå med GTX 670 i prestanda

"låsa upp" minne kan du inte göra på något kort, alla 4gb kort på marknaden kan använda 4gb grafikminne men bara om det används på rätt sett, i dying light orkar inte din GPU mer helt enkelt och därför behövs bara 2gb av 4gb grafikminne för att driva runt spelet.

finns ett kort som heter GTX 970 där 3.5gb av 4gb av minnet går i högsta möjliga hastighet och de sista 0.5gb kan enbart använda 1/8 av bandbredden som gör att just på enbart specifikt GTX 970 att spelen börjar bugga ur om användningen går över och detta gäller inte för ditt kort, för att få dessa problem att uppstå på GTX 970 måste man antingen köra SLI eller spela med löjligt låg fps och i 4k upplösning så detta problem är inget en normal användare kommer dyka på och det är för att GPU'n på kortet kommer få slut på kraft innan 3,5gb minne kommer ta slut helt enkelt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

GTX 960 med 4gb är bara ett försäljningsknep eftersom den är på nivå med GTX 670 i prestanda

"låsa upp" minne kan du inte göra på något kort, alla 4gb kort på marknaden kan använda 4gb grafikminne men bara om det används på rätt sett, i dying light orkar inte din GPU mer helt enkelt och därför behövs bara 2gb av 4gb grafikminne för att driva runt spelet.

finns ett kort som heter GTX 970 där 3.5gb av 4gb av minnet går i högsta möjliga hastighet och de sista 0.5gb kan enbart använda 1/8 av bandbredden som gör att just på enbart specifikt GTX 970 att spelen börjar bugga ur om användningen går över och detta gäller inte för ditt kort, för att få dessa problem att uppstå på GTX 970 måste man antingen köra SLI eller spela med löjligt låg fps och i 4k upplösning så detta problem är inget en normal användare kommer dyka på och det är för att GPU'n på kortet kommer få slut på kraft innan 3,5gb minne kommer ta slut helt enkelt.

Okej, tack för snabbt och utförligt svar/förklaring
Jag ändrade i NVIDIAs kontrollpanel, vertikalsynk till anpassningsbar och efter det så har spelet legat runt 70-90 fps med samma inställningar som innan. Nu använder jag dock GPU Tweak för att kolla memory usage på grafikkortet, där ligger den kring 2,9GB...
Jag vet inte vad det var som gjorde att spelet körs mycket bättre nu men det funkar iaf så jag är nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Kan du förklara mer specifikt vad det är GTX 960 inte orkar? Är det själva minnesbandbredden som inte räcker till, eller är GPU:n för klen för att hantera stora texturer eller avancerade shaders, eller något annat?

Om du inte vill skriva en utförlig förklaring får du gärna länka till någon källa.

Jag kör GTA 5 på GTX 960 4 GB med texturer på "very high", vilket inte får plats i 2 GB, och jag tycker att det flyter fint, och att det ser betydligt bättre ut än på min andra dator med GTX 680 2 GB som inte kan köra med texturer högre än "normal".

Anledningen till att jag undrar är att jag ska bygga tre datorer till frun och barnen, och är osäker på om jag ska bygga med GTX 960 eller 970. Prisskillnaden är inte jättestor, men när man bygger tre datorer samtidigt så märks den ju lite mer än om man bara bygger en...

Permalänk

Jag kan inte prata någonting om ett GTX 960 eftersom jag inte har använt ett.
Men jag kan gott och väl rekommendera ett GTX970 åt dig, jag är väldigt nöjd med mitt.
Se till att inte köpa ett Strix 970, utan gå för ett MSI eller EVGA. Strix pcbn har en väldig coil whine.

Skrivet av mhult:

Kan du förklara mer specifikt vad det är GTX 960 inte orkar? Är det själva minnesbandbredden som inte räcker till, eller är GPU:n för klen för att hantera stora texturer eller avancerade shaders, eller något annat?

Om du inte vill skriva en utförlig förklaring får du gärna länka till någon källa.

Jag kör GTA 5 på GTX 960 4 GB med texturer på "very high", vilket inte får plats i 2 GB, och jag tycker att det flyter fint, och att det ser betydligt bättre ut än på min andra dator med GTX 680 2 GB som inte kan köra med texturer högre än "normal".

Anledningen till att jag undrar är att jag ska bygga tre datorer till frun och barnen, och är osäker på om jag ska bygga med GTX 960 eller 970. Prisskillnaden är inte jättestor, men när man bygger tre datorer samtidigt så märks den ju lite mer än om man bara bygger en...

Permalänk
Medlem

960 är som sagt inte starkt nog för att behöva 4GB videominne och även om gpun skulle vara lite starkare så har den där liten minnesbandbredd för det. 3GB kan den nog utnyttja men 4GB, inte troligt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

gpu'n är för klen, det du upplever är väl att du klarar av att köra GTA V i lägre än 60 fps med lite bättre texturer men annars är ditt GTX 680 starkare prestandamässigt men det lider av för lite grafikminne, finns äldre tester på specifikt GTX 680 där de har problem att använda mer än 2,5gb minne när de har 4gb att tillgå, försökte googla fram något om det men google fylls bara att GTX 970 3,5gb problemet tyvärr :/

ett GTX 960 kan väl som mest utnyttja upp emot 2,5-3gb grafikminne men om kostnaden överstiger 200kr av ett vanligt 2gb gtx 960 skulle jag aldrig köpt det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Huruvida 960 är tillräckligt för att ha nytta av mer än 2 GB minne beror helt på vilket spel och inställningar det gäller.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Huruvida 960 är tillräckligt för att ha nytta av mer än 2 GB minne beror helt på vilket spel och inställningar det gäller.

jo precis men en sak kan man säga och det är att om man nu funderar på att köra SLI med dessa korten är 4gb versionen det enda vettiga alternativet

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av fantomsmurfen:

Exakt. Är inga större problem att rent tekniskt designa scener som kan hålla hög FPS, säg 60 FPS, och där en 4 GB 960 är hundratals procent snabbare än 2 GB versionen. Skulle faktiskt inte ens vara speciellt svår att göra så att en hypotetisk 960 med 8 GB VRAM skulle vara hundratals procent snabbare än dagens 2/4 GB modeller. D.v.s. rent tekniskt är inte 960 "för klen" att utnyttja mer än säg 4 GB VRAM.

Däremot så är dagens spel i praktiken så beskaffade att andra saker kommer vara dominerade flaskhalsar med ett 960 kort innan 4 GB VRAM ens är nära att bli ett problem. Kör alla spel maxade i 1920x1080 på mitt 970 och har aldrig sett VRAM ens komma nära 3,5 GB, typiskt ligger de senaste titlar ändå över 2 GB, men det är ganska precist över 2 GB.

Tvivlar också på att spel inom överskådlig tid kommer behöva mer än 4 GB VRAM då majoriteten av alla spel designas först och främst för konsoler. Dagens konsoler är klenare än ett 950, PS4 verkar i praktiken dra rätt jämt med 750ti! Den mängd VRAM denna generations konsoler i praktiken kan använda verkar ligga runt 2,5-3,0 GB VRAM, så spel kommer antagligen inte behöva väsentligt mer VRAM så länge PS4/XBO är det senaste i konsolväg.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Streamdog:

3,5GB buggen gäller väl bara 970?
Sen vad jag har hört är inte 960 tillräckligt snabbt för att utnyttja 4GB. Därför säger folk att man i så fall bör köpa 2GB varianten för att slippa betala för 2 extra GB som inte kan utnyttjas av 960.

Edit: Endast spekulation från min sida då jag inte äger ett 960, så någon annan får gärna styrka mitt påstående.

Okej, efter lite googlamde om 3,5GB buggen så verkade det stämma att det gäller 970. Jag har nu spelat dying light i ca. 12 timmar och har lyckats få till inställningar som är i princip högsta, med något undantag, och spelet har flytit på bra. Har använt GPU Tweak för att monitorera GPUn och där sägs den ha använt mellan 3-3,8GB som högst (VRAM) då det behövts.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ChristoffeerM:
Endast 970 lider av 3.5GB minnet..

Är det ett problem ? Din GPU kanske inte behöver mer bara

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Hade "typ" samma upplevelse med mitt 760 4gb.. Men nu när jag kör sli (hade ett till att börja med) drar korten nytta av i stort sett hela minnesmängden. Som tidigare nämnt så kanske inte kortets gpu orkar rendera/utnyttja mängden, bara en teori dock men tanke på att det blev sådan skillnad när det helt plötsligt blev två gpu:er som skulle använda minnet.

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/