Studera Civilingenjör Datateknik??

Permalänk
Medlem

Studera Civilingenjör Datateknik??

Hejsan! Går nu min sista termin på gymnasiet och ska snart söka till universitet. Har funderat länge på att plugga Civilingenjör med inriktning datateknik då jag allmänt är väldigt intresserad av datorer och matte. Just nu lutar det mot Lunds Universitet. Tänkte fråga om någon här har gått det(behöver inte bara vara just på Lund) och isåfall kan berätta vad ni tycker/tyckte om den och vad ni jobbar som om ni är klar med utbildningen?

Permalänk
Medlem

Har inte läst det men Gjört!

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Ett tips oavsett vad du söker för utbildning kan vara att kolla vilka kurser som faktiskt ges. Datorer är ett brett ämne, så beroende vad du är intresserad av så kan det skilja sig mellan skolor. Är det till exempel hårdvaran du är intresserad av, eller kanske programmering?
Själva "överblicken" som brukar ges till programmen ger inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodde7:

Hejsan! Går nu min sista termin på gymnasiet och ska snart söka till universitet. Har funderat länge på att plugga Civilingenjör med inriktning datateknik då jag allmänt är väldigt intresserad av datorer och matte. Just nu lutar det mot Lunds Universitet. Tänkte fråga om någon här har gått det(behöver inte bara vara just på Lund) och isåfall kan berätta vad ni tycker/tyckte om den och vad ni jobbar som om ni är klar med utbildningen?

Jag har läst civ. elektroteknik och valde system control and robotics som master. Valde en del kurser från dataprogrammet, bla artificiell intelligens, artificiella neuronnät, C/C+ progmmering. En hel del programmering i massa kurser, mycket i Matlab, python och labview. Och då läste jag inte datorprogrammet.

Nu jobbar jag som it-konsult och gör olika system, hemsidor och en del databashantering. Långt ifrån vad min utbildning egentligen innebär om du läser på KTHs hemsida. Anledningen är den att jag gillar göra nya saker inom programmering, har väldigt lätt för mig att programmera(kunde inte programmera innan högskolan, aldrig rört kod innan). Gissar att det till viss del beror på mina mattekunskaper.

Så tips är att kika lite vilka kurser man läser och ta det programmet som erbjuder mest intressanta kurser

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av noyce:

Ett tips oavsett vad du söker för utbildning kan vara att kolla vilka kurser som faktiskt ges. Datorer är ett brett ämne, så beroende vad du är intresserad av så kan det skilja sig mellan skolor. Är det till exempel hårdvaran du är intresserad av, eller kanske programmering?
Själva "överblicken" som brukar ges till programmen ger inte så mycket.

Är mest intresserad av programmering men tycker även hårdvara är intressant. Brukar det inte vara att man läser mest programmering om man pluggar datateknik men också några kurser där man läser om hårdvaran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Jag har läst civ. elektroteknik och valde system control and robotics som master. Valde en del kurser från dataprogrammet, bla artificiell intelligens, artificiella neuronnät, C/C+ progmmering. En hel del programmering i massa kurser, mycket i Matlab, python och labview. Och då läste jag inte datorprogrammet.

Nu jobbar jag som it-konsult och gör olika system, hemsidor och en del databashantering. Långt ifrån vad min utbildning egentligen innebär om du läser på KTHs hemsida. Anledningen är den att jag gillar göra nya saker inom programmering, har väldigt lätt för mig att programmera(kunde inte programmera innan högskolan, aldrig rört kod innan). Gissar att det till viss del beror på mina mattekunskaper.

Så tips är att kika lite vilka kurser man läser och ta det programmet som erbjuder mest intressanta kurser

It-konsult är något som jag kan tänka mig att jobba med i framtiden, verkar som ett roligt yrke där man får göra "nya" saker hela tiden, precis som du säger. Pluggade du på KTH?

Permalänk
99:e percentilen

Jag pluggar tredje året på Datateknik på Chalmers. Svarade nyss så här på frågan Vad har din utbildning gett dig?:

Skrivet av Alling:
Skrivet av RoflCopter:

- Vilket gymnasium gick du på och vilken linje gick du? Var det hög nivå på ditt gymnasium?

Gick Natur på Marks gymnasium. Skulle säga att det var en helt OK skola även om det fanns vissa brister.

Citat:

- Studerade du något efter gymnasiet och vad?

Jag läser just nu Datateknik på Chalmers (motsvarande IT på KTH) och är inne på tredje året.

Citat:

- Var har dina studier tagit dig?

Till det roligaste jag gjort i hela mitt liv, om man ser till kontinuerliga sysselsättningar.

Kan varmt rekommendera Natur eller Teknik om man har någon form av tekniskt intresse och inte redan nu är bombsäker på att vidare studier efter gymnasiet är uteslutet. Om man föredrar samhällsinriktade ämnen, och kan tänka sig att studera vidare, är nog Samhäll det bästa valet.

Ska också tillägga att jag i slutet av gymnasiet tyckte att fem års studier lät jättelångtråkigt, men så är det verkligen inte. Gemenskapen här är helt fantastisk och man får samtidigt studera ämnen man faktiskt tycker är intressanta (och några man inte gillar). Det gäller bara att man ställer sig i bostadskö tidigt så att man får en bostad från början eller åtminstone under första året.

Det bör också nämnas att det är väldigt många som jobbar ett eller ett par år efter gymnasiet och börjar plugga efter det, och det är verkligen inget konstigt eller dåligt på något sätt.

Citat:

- Om du fick göra om vad hade du gjort annorlunda?

Jag hade ställt mig i bostadskö så tidigt det bara går (typ i tvåan i gymnasiet). Det kostar antingen ingenting (SGS) eller typ 100 kr per år (Boplats), man kan tjäna jättemycket på det, och man kan förlora otroligt mycket på att inte ställa sig i kö tidigt. Bara gör det.

Jag hade också lagt mer tid på framförallt matten i gymnasiet istället för att bara sitta och tjôta med klasskamrater. En solid matematisk grund tjänar man mycket på om man ska plugga en teknisk utbildning efter gymnasiet, och matte är roligt om man inte dömer ut det på förhand.

Dold text

Jag vet inte om Datateknik i Lund är samma som i Göteborg. Men jag vet att Chalmers/IT motsvarar KTH/Data och Chalmers/Data motsvarar KTH/IT, så det är inte samma överallt. På Chalmers är Data mer hårdvaruinriktat och IT mer fokuserat på mjukvarudesign, software engineering och liknande.

Tycker definitivt att du ska plugga Data! Du kommer antingen ha roligare än någonsin tidigare, eller i värsta fall inse att det inte var rätt för dig, och då vet du det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brodde7:

Plugga definitivt datateknik om du gillar matte och programmering! Pluggar teknisk fysik men har ändå valt datalogi som inriktning eftersom mina vänner som blev färdiga civilingenjörer i teknisk fysik jobbar som data/IT-konsulter och arbetsmarknaden ser riktigt bra ut! Jag ville också ha en god arbetsmarknad, därav inriktningen.

Eftersom du redan gillar programmering och matte och framtidsutsikterna är så goda är datateknik ett solklart val

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodde7:

Är mest intresserad av programmering men tycker även hårdvara är intressant. Brukar det inte vara att man läser mest programmering om man pluggar datateknik men också några kurser där man läser om hårdvaran?

Jag studerar på KTH (datateknik) och det är precis så där, mest mjukvarurelaterat och lite hårdvara. Ett tips är att inte läsa bara vad som står på de olika programmens sida utan även kolla vilka kurser som man läser för att få en mer korrekt bild.

Det här är nuvarande kursöversikt för civilingenjör i datateknik: Länk

Den kan ändras lite från år till år men inte särskilt mycket, de har t.ex. splittat upp programmeringskursen som brukade sträcka sig över hela ettan till flera kurser till i år. Notera även att "Programsammanhållande kurs i datateknik 6.0 hp" sträcker sig över de tre första åren där man läser 2.0 hp per år.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodde7:

Jo så är det (min uppfattning iaf), dock kan olika universitet ha olika masterprogram, men om det är just programmering så är nog de flesta bra val.

Permalänk
Medlem

Det låter som det är Civ.ing datateknik du ska välja. Har själv gått det på LTH i Lund, kan varmt rekommenderas!

Jag jobbar och har jobbat ett antal år nu med inbyggda system

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodde7:

It-konsult är något som jag kan tänka mig att jobba med i framtiden, verkar som ett roligt yrke där man får göra "nya" saker hela tiden, precis som du säger. Pluggade du på KTH?

Mina kollegor pluggade antingen elektroteknik eller teknisk fysik men vi söker unga/nyexaminerade ingenjörer (oavsett inriktning) som är intresserade av it och har lätt för programmering. Så it-konsult är ju inte låst till just dataprogrammen.

Som jag och många andra insett efter studierna är att man inte kan speciellt mycket (när man ser sig omkring i arbetslivet), men att man har ett bevis på att man kan lära sig tekniskt avancerade saker rätt lätt. Jag hade aldrig rört JavaScript, c#, Java mm innan jag jobbade, nu är det de enda jag gjort senaste halvåret

Jag läste på KTH ja, gick ut i somras

Visa signatur

Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12

Permalänk
Medlem

gör det, den roligaste tiden under hela studie tiden har varit under universitetet tycker jag.

Man studerar det man är intresserad av och det som är tråkigt och svårt men man har också riktigt roligt med kompisarna som har samma intresse.

Jag läste inte data men jag håller med någon tidigare. jämför samma utbildning på olika skolor och se skillnaden på utbildningen, vart vill du komma och vad blir bäst i utbildningen då.

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Medlem

Ja det blir nog att studera det Chalmers har jag också funderat på.

Skrivet av Alling:

Jag pluggar tredje året på Datateknik på Chalmers. Svarade nyss så här på frågan Vad har din utbildning gett dig?:

Dold text

Jag vet inte om Datateknik i Lund är samma som i Göteborg. Men jag vet att Chalmers/IT motsvarar KTH/Data och Chalmers/Data motsvarar KTH/IT, så det är inte samma överallt. På Chalmers är Data mer hårdvaruinriktat och IT mer fokuserat på mjukvarudesign, software engineering och liknande.

Tycker definitivt att du ska plugga Data! Du kommer antingen ha roligare än någonsin tidigare, eller i värsta fall inse att det inte var rätt för dig, och då vet du det.

Permalänk
Medlem

@Alling: Jag står också och väger mellan några olika utbildningar just på Chalmers. Framför allt står det mellan data och it, men om du har koll på elektro får du gärna säga lite om det också!

Det jag undrar mest över är vad som skiljer sig i elever, atmosfär, intensitet, lärare och sådant som inte framgår bara från att läsa vilka kurser som ingår. Jag tror att jag skulle trivas ganska bra på alla tre, så valet handlar snarare om att hitta den bästa linjen i de kriterier jag nämnde ovan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

@Alling: Jag står också och väger mellan några olika utbildningar just på Chalmers. Framför allt står det mellan data och it, men om du har koll på elektro får du gärna säga lite om det också!

Det jag undrar mest över är vad som skiljer sig i elever, atmosfär, intensitet, lärare och sådant som inte framgår bara från att läsa vilka kurser som ingår. Jag tror att jag skulle trivas ganska bra på alla tre, så valet handlar snarare om att hitta den bästa linjen i de kriterier jag nämnde ovan!

Nu gick jag på KTH. Men generellt så gäller det alltid att den sektion man går på är bättre och har bättre atmosfär än de ändra, den känslan får dom flesta. Det betyder ju att alla är likadana, fast det skapas någon inbillning att de andra är väldigt annorlunda.

Pluggmässigt så är intensiteten densamma för de flesta program, mycket handlar om intresset. De kurser som är svårast är de du saknar intresse för. Jag har t.ex läst elektromagnetisk fältteori 1 och 2...det var det tråkigaste jag gjort, och uppgifterna var riktigt svåra. Men de som gick elektro för att sedan inrikta sig mot just det tyckte ju det var kanon och lagom svårt.

Elever, finns samma grupperingar och folk på alla program, möjligtvis att industriellekonomi sticker ut då de är lite utav ekonomer med andra intressen än alla oss andra nördar

Lärare och kurser håller sig inte strikt till en utbildning, utan det är blandat. Så vill du plugga mycket data, så kommer du möta samma lärare i de datakurserna oavsett program. (åtminstone KTH)

EDIT: Trots att @zarkov gått på http://www.slöjdskolan.se i 5 år så håller jag med honom också

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Nu är det några år sedan jag tog examen från Elektro men på Chalmers huserar E/D/IT i samma hus, dock på var sin kant så att säga. Det finns en restaurang och lite gemensamma ytor i mitten av huset men förr var det inte speciellt mycket gemensamma aktiviteter utöver pubkvällar och liknande. Det var inte heller speciellt många gemensamma kurser de första åren men sedan kunde vi på elektro läsa i princip alla kurser som gavs på data och it, av förklarliga skäl var det lite svårare åt andra hållet.

Generellt sett så är elektro en bredare utbildning med mer matematik och fysik de första åren än på D/IT där man läser mer karaktärsämnen.

I övrigt håller jag med @ehallq i det mesta, trots att han gått på K(Å)TH.

Edit: Det är inte så förbaskat noga vilket program man läser, bara man tycker det är roligt för bredden gör att man kan jobba med så otroligt många olika saker. Jag jobbar själv i energibranschen men jag har kursare som gör allt mellan himmel och jord; från cad-slavar till spetsforskning, från grävmaskinister till höga chefspositioner i stora företag.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag valde själv att ta en kandidat i datavetenskap i stället för datateknik, största skillnaden för min del var en ökat valbarhet i kurserna.
Det är dock någon som jag tror många missar när de väljer en utbildning, de kurser som står i läroplanen är inte de ända alternativen man har, så oavsett vad eller var man väljer att plugga bör man se över om det är några kurser man vill byta ut.

Detta brukar gå att lösa i de flesta fall så länge kurserna är jämbördiga (samma ämne/nivå) tex kan det vara lugnt att byta en matte kurs mot en annan men inte att byta ut den mot en elektronikkurs.

Jag jobbar för tillfället som utvecklare på ett marknadsanalys företag (framförallt med att modellera olika typer av system)

Edit:
Kom på att valbarheten kan skilja sig speciellt på större universitet där möjligheterna paradoxalt nog kan vara sämre

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodde7:

Ja det blir nog att studera det Chalmers har jag också funderat på.

Om du väljer Chalmers och kommer in (behövs väldigt bra betyg), var beredd på att tempot är ganska högt. Men dem har bra lärare och bra undervisningsmetoder.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Go for it!
Jag har pluggat datateknik i Lund och jobbat i 5 år nu. Högkvalitativ utbildning, det är bara att köra och när du är klar har du ett välbetalt jobb med otroligt bra förmåner!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Hazelberg:

Om jag får sammanfatta så gott jag kan så ligger de tre programmen i ordningen IT, D, E på en skala från mjukvara till fysiska kretsar. Jag associerar spontant programmen med följande områden:

• IT: programmering, UI-design, Java, praktisk software engineering

• Data: algoritmer, kompilatorer, C, operativsystem, processordesign

• Elektro: elektronik, fysik, elektriska kretsar, signaler och system

Om du fortfarande har möjlighet att läsa kurser som ger meritpoäng, gör det! Jag kom in på det och det är extremt enkelt att ta 1 meritpoäng jämfört med att höja sitt betygssnitt med 1.

Citat:

Tror också att du skulle trivas utmärkt på både E, D och IT! Alla tre sektionerna har bra folk och skön sektionskultur enligt min erfarenhet. De ligger i samma byggnad, lagom nära varandra.

Något som jag skulle vilja säga skiljer sig lite mellan sektionerna är sektionslokalerna: Elektro har störst och bäst lokaler, för deras sektion är äldst; Data kommer möjligen på andra plats. (Alla är dock roliga att besöka.) Basen har i princip ett fullt utrustat industrikök, vilket är nice när man ska laga mat, och vår pub har störst øhlutbud på campus. Elektros Kajsabaren är uppskattad för sina veckovisa pubar liksom IT:s Hubben för sina TV-spels- och karaokekvällar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Något som jag skulle vilja säga skiljer sig lite mellan sektionerna är sektionslokalerna: Elektro har störst och bäst lokaler, för deras sektion är äldst; Data kommer möjligen på andra plats. (Alla är dock roliga att besöka.)

Det är faktiskt så enkelt att elektro under många år var den överlägset största teknologsektionen på Chalmers, när jag läste var vi en bit över 1000 inskrivna studenter på E så det är rätt naturligt att man har stora lokaler. Efter IT-kraschen år 2000-2002 så sjönk antalet sökande drastiskt och antalet antagna är nere på ~80 nu (jämfört med 235 när jag började).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Go for it!
Jag har pluggat datateknik i Lund och jobbat i 5 år nu. Högkvalitativ utbildning, det är bara att köra och när du är klar har du ett välbetalt jobb med otroligt bra förmåner!

Vad är det du jobbar med nu och vad innebär det?

Skrivet av zarkov:

Det är faktiskt så enkelt att elektro under många år var den överlägset största teknologsektionen på Chalmers, när jag läste var vi en bit över 1000 inskrivna studenter på E så det är rätt naturligt att man har stora lokaler. Efter IT-kraschen år 2000-2002 så sjönk antalet sökande drastiskt och antalet antagna är nere på ~80 nu (jämfört med 235 när jag började).

Tack för någon som faktiskt kan särskilja på drastiskt och dramatiskt! +5 om jag kunde!

Visa signatur

Futureproofing explained
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

@Pan.Pan:

Jobbar på Avensia, http://www.avensia.com/
Vi gör e-handelslösningar åt större bolag, både inom B2C och B2B. De jag varit med och skapat är bland annat www.kjell.com samt www.byggmax.se

Jag jobbar mest backend, med att koppla ihop PIM, affärssystem och sökmotor till en site byggd på MVC, numera på Episerver som CMS och grund. Jobbar väldigt mycket med att skyffla data mellan slutkund och backend, så jag gör allt förutom att skriva Javascript (även om jag meckar en del jquery ibland) och CSS/HTML.

Permalänk
Medlem

@maximm: Najs! Kul att få veta vad ett jobb innebär och inte bara vad en utbildning ger behörighet till. Verkligheten från ett utbildningsperspektiv är inte alltid samma som den som finns på arbetsmarknaden. Tack för informationen!
+1

Visa signatur

Futureproofing explained

Permalänk
Medlem

Blev Civilingenjör inom Datateknik på LTH till höst.
Tack så mycket för alla svar, uppskattas verkligen!!

Skickades från m.sweclockers.com